handdator

Visa fullständig version : utbildningar VT


davidh
2006-10-04, 10:15
Funderar på att byta inriktning och hoppa på någon utbildning inom kost/träning med början nu till vårterminen. Antar att det redan finns trådar om detta men hittade inget när jag sökte.

Är det någon som kan tippsa om bra utbildningar? De jag har hittar har i huvudsak varit 2årig ky i uppsala samt några mindre seriösa korta kurser. Någon som kan tippsa om andra? Den i uppsala verkar bra men hade varit bra med lite alternativ ifall man inte kommer in. Och sen får det gärna vara lite längre ner i Sverige. Helst i Skåne (men inget måste).

Det jag är ute efter är väl någon kombination av kost och träning. Gärna mer betoning på kost. Ska helst inte vara över 2 år.

Helena B
2006-10-04, 10:18
Tiger här på brädan läser något idrottsprogram på Malmö Högskola. Kan vara värt att kolla in www.mah.se.

FreCKo
2006-10-04, 11:15
en tjej jag känner försökte komma in på någon sorts kost och näringslära på en skola här i Sthlm, kan kolla upp det... Tror att det var mer inriktat på kost dock och inte träning :em:

davidh
2006-10-04, 11:29
Malmö hade ju varit perfekt. Kollade in utbudet på kurser och program men det verkar bara finnas fristående kurser och de är mer inriktade på idrott verkar det som.

frecko - hade varit schyst om du kunde kolla upp det :)

Den jag är mest inne på är en 2årig KY i uppsala
http://www.studentum.se/Friskvaard_Haelsoutveckling_KY__16352.htm

Men hade varit bra med några alternativ ifall man inte kommer inte på den. Och som sagt var gärna lite längre ner i Sverige.

Finns en motsvarande i olofström (långt ner :) )
http://www.studentum.se/Friskvaardskonsulent_KY__18231.htm

men den börjar inte föräns i augusti. Den hade ju varit perfekt men då ska man hitta något att göra tills dess....

Arnesson
2006-10-04, 11:41
Kostekonom finns: http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0300&funktion=utbildn&prog=SKEKM

Antagligen inte dte du söker?
Lite drygt att läsa det på två år med :)

davidh
2006-10-04, 15:13
tack för förslag än sålänge :)

ingen annan som vet någon? eller någon som kanske gått nån utbildning inom området?

Niclaaas
2006-10-04, 15:25
jag läser kostekonom i uppsala men det är 3-4 år. annars finns dietist, men det är samma sak där. ingen av de programmen har något med träning att göra heller. tycker också att KY-utbildningen i uppsala verkade rätt sjysst. annars kommer kostekonom att göras om (till nästa höst tror jag) till ett treårigt program som kommer heta "kostvetarprogramet", där kommer ingå: kost a, kost b, kost c + examensarbete, företagsekonomi a och en 40poängs klump där det ingår bl.a kostadministration, friskvård & hälsa, praktik m.m. tyckte jag lät rätt bra, men antagligen för lite träningsinriktning för det du tänkt dig?

davidh
2006-10-04, 15:45
jag läser kostekonom i uppsala men det är 3-4 år. annars finns dietist, men det är samma sak där. ingen av de programmen har något med träning att göra heller. tycker också att KY-utbildningen i uppsala verkade rätt sjysst. annars kommer kostekonom att göras om (till nästa höst tror jag) till ett treårigt program som kommer heta "kostvetarprogramet", där kommer ingå: kost a, kost b, kost c + examensarbete, företagsekonomi a och en 40poängs klump där det ingår bl.a kostadministration, friskvård & hälsa, praktik m.m. tyckte jag lät rätt bra, men antagligen för lite träningsinriktning för det du tänkt dig?


Kost är det jag mest är intresserad av. Har läst en del om kostekonom i uppsala också. Hur tycker du den är?
Men som sagt så lutar det väl åt KY linjen i uppsala. Hade hellre gått motsvarigheten i Olofström men den börjar ju inte föräns höstterminen :(
Då ska man hitta något att göra och överleva på tills dess...

Antosh
2006-10-04, 15:53
Kost är det jag mest är intresserad av. Har läst en del om kostekonom i uppsala också. Hur tycker du den är?
Men som sagt så lutar det väl åt KY linjen i uppsala. Hade hellre gått motsvarigheten i Olofström men den börjar ju inte föräns höstterminen :(
Då ska man hitta något att göra och överleva på tills dess...

Du kanske ska tänka lite långsiktigt istället? Om du hellre vill gå den som börjar på hösten så får du helt enkelt offra ett halvår ..e väl bättre de än att gå "fel" utbildning?

Niclaaas
2006-10-04, 16:15
Kost är det jag mest är intresserad av. Har läst en del om kostekonom i uppsala också. Hur tycker du den är?
Men som sagt så lutar det väl åt KY linjen i uppsala. Hade hellre gått motsvarigheten i Olofström men den börjar ju inte föräns höstterminen :(
Då ska man hitta något att göra och överleva på tills dess...

det som är bra med kostekonom är att man kan utforma utbildningen ganska mycket själv med 3 valfria terminer där du kan läsa vad du vill. själv har jag valt att läsa 3 år istället för 4 och jag har valt bort C-kursen som ingår i kostekonomprogrammet för att istället läsa dietisternas C-kurs "kostsociologi och undersökningsmetodik". nu läser jag medicinsk fysiologi för att sedan läsa dietetik de 30 poängen jag har kvar innan min examen. ingen av de kurserna ingår i kostekonomprogrammet egentligen utan i dietist. att jag valde bort c-kursen gör att jag inte kommer få kalla mig kostekonom senare. jag tycker att det känns som att på kostekonomprogrammet vill de att vi ska forskare eller chefer för storkök medan man när man gått dietist utbildas för att jobba inom vården på sjukhus. själv är jag mest intresserad av kostrådgivning, därav dietetiken =)

William
2006-10-04, 17:41
Halmstad har ngn biomedicinutbildning med inriktning på fysisk aktivitet. Kolla på http://www.hh.se.