handdator

Visa fullständig version : Spara i fonder?


mirrranda
2006-10-04, 10:03
Jag har precis lärt mig att man ska spara i fonder..problemet är att jag inte vet ett skit om det. Har precis fixat en månadsvis överföring på 200kr till Rysslandsfonden samt 200kr till Exportfonden. Kanske är det dumt att placera lite pengar här och var utan att man vet mycke om det.. men man måste ju börja någonstans :) Så, någon som vet något om fonderna?

OggeP
2006-10-04, 10:09
Vilket fonbolag är det?

Bra basicsida: www.morningstar.se

Liten Men Fet
2006-10-04, 10:21
Jag har precis lärt mig att man ska spara i fonder..problemet är att jag inte vet ett skit om det. Har precis fixat en månadsvis överföring på 200kr till Rysslandsfonden samt 200kr till Exportfonden. Kanske är det dumt att placera lite pengar här och var utan att man vet mycke om det.. men man måste ju börja någonstans :) Så, någon som vet något om fonderna?

Prata med banken om det det där dom har ju intresse av att du vet vad du gör. Det är inte dumt att sprida riskerna lite så olika fonder är inte fel.

Dock bör man vara medveten om att fonder såklart är beroende av börserna runt om i världen och att dom har gått väldigt bra sista åren och en avmattning kan komma framöver.
Hade en fond som gick upp 80 % 2005 men det är extremt ovanligt, det är värt besväret att titta upp vilka fonder som brukar gå bäst för det skiljer massor mellan dom.

Avser man att spara på längre tid, kanske 5-10 år iallafall utan att man vill vara så aktiv är RÄTT fond ett mycket bättre val än att ha pengarna på bankkontot.
Lycka till!

hahavaffan
2006-10-04, 10:34
Jag började med samma sak för drygt 1½ år sen... jag har Handelsbanken som bank, och har därför även fonder via dom. 200kr i månaden till deras "Fond i Fond"-fond har ökat i värde med typ en tusenlapp. Ingen fet summa direkt, men jag är glad :)

Så snacka lite med nån fondnisse på din bank, så hjälper han sig säkert.

mirrranda
2006-10-04, 10:44
Tack för svaren.

Jag fondsparar hos Föreningssparbanken så risken att man förlorar alltför mycket pengar är väldigt liten, speciellt eftersom jag inte har lagt in mycket alls. Men angående fullt sparande, är det alltså givande att satsa hela ens sparkonto i en fond? Nu pratar jag inte om en högriskfond eller så men någorlunda - för annars känns det inte som om man tjänar så mycket stålar direkt.

Lite allmänna funderingar bara. Ska ta och plugga vidare kring ämnet :)

Liten Men Fet
2006-10-04, 11:16
Tack för svaren.

Jag fondsparar hos Föreningssparbanken så risken att man förlorar alltför mycket pengar är väldigt liten, speciellt eftersom jag inte har lagt in mycket alls. Men angående fullt sparande, är det alltså givande att satsa hela ens sparkonto i en fond? Nu pratar jag inte om en högriskfond eller så men någorlunda - för annars känns det inte som om man tjänar så mycket stålar direkt.

Lite allmänna funderingar bara. Ska ta och plugga vidare kring ämnet :)

Jag har nästan alla mina besparingar i aktier, men jag följer börsen flera gånger varje dag. Jag skulle inte vilja investeria i ett företag där jag inte vet hur bolaget går ungefär, vad marknaden säger och hur den reagerar på olika nyheter från bolaget.

Att ha alla sina besparingar i fonder är ok om man håller koll på dom, det finns ju också olika typer av obligationer och räntefonder som man kan kika på. Det är nog en bra ide att sprida riskerna lite. Sen ska man ju vara medveten om att det självklart innebär en risk men chansen till större ränta är ju också större.

antonio
2006-10-04, 11:29
Tack för svaren.

Jag fondsparar hos Föreningssparbanken så risken att man förlorar alltför mycket pengar är väldigt liten, speciellt eftersom jag inte har lagt in mycket alls. Men angående fullt sparande, är det alltså givande att satsa hela ens sparkonto i en fond? Nu pratar jag inte om en högriskfond eller så men någorlunda - för annars känns det inte som om man tjänar så mycket stålar direkt.

Lite allmänna funderingar bara. Ska ta och plugga vidare kring ämnet :)

Bra val av bank :)

Om du inte vill riskera att förlora de pengar du sätter in så finns det något som heter "Spax" som är en kombination av en obligation och en option där du alltid minst får tillbaka satsat belopp oavsett hur marknaden rör sig. Ring telefonbanken så får du mer info vettja.

/A

Ant
2006-10-04, 11:32
har någon exempel på räntefonder med låg avgift? Vad skiljer exempelvis föreningssparbanken från nordea?

pragmatist
2006-10-04, 11:59
Jag har det mesta av mitt sparkapital i Avanza Zero (inga avgifter) och lite i aktieindexobligationer. Kolla gärna Avanza Zero om du är intresserad:

http://www.avanza.se/aza/avanzafonder/dokument/faktablad.pdf

Dumleman
2006-10-04, 12:09
Föreningssparbanken är lite lustiga. Man går dit och frågar någon expert som ger en råd om vilka fonder man bör spara i, man följer rådet men på fondpapperet man får står det dock att föreningssparbanken frånsäger sig allt ansvar/att man inte har blivit rådgiven av någon på föreningssparbanken, minns inte exakt :). Både aktiefonder och räntefonder kan sjunka i värde.

Ant
2006-10-04, 12:38
avanza verkar ju schysst, man kan alltså köpa nordeas fonder exempelvis genom dem? Men då blir det samma avgifter antar jag? Har jag förstått det rätt att de tar 99kr per överföring mellan olika aktier/fonder?

aliquis
2006-10-04, 13:21
Man ska ju bara spara i fonder när det går bra ;D

aliquis
2006-10-04, 13:24
avanza verkar ju schysst, man kan alltså köpa nordeas fonder exempelvis genom dem? Men då blir det samma avgifter antar jag? Har jag förstått det rätt att de tar 99kr per överföring mellan olika aktier/fonder?Tror inte att avanza tar något för att du handlar fonder via dem, aktier brukar väl kosta lite att handla med, beroende på hur man gör det. Fonderna är det nog bara avgifterna fondbolagen tar oavsett om du använder avanza eller inte, och ja, avanza är fint.

pragmatist
2006-10-04, 13:31
avanza verkar ju schysst, man kan alltså köpa nordeas fonder exempelvis genom dem? Men då blir det samma avgifter antar jag? Har jag förstått det rätt att de tar 99kr per överföring mellan olika aktier/fonder?

Du kan ha alla dina fonder hos avanza om du vill, förutom det du betalar för depån och för eventuella överföringar så betalar du normala fondavgifter. Ingen jättestor vinst med det kanske förutom att det är smidigt att ha allt på ett ställe och att kunna slussa pengar fram och tillbaka mellan aktier, aktie- och räntefonder, obligationer o.s.v.

Man ska ju bara spara i fonder när det går bra ;D

Njae, man ska ha fonder när det går bra, spara i dem ska man göra när det går (gått) dåligt. Att spara i dem när man närmar sig toppen av en högkonjunktur är ingen bra idé. ;)

Fettecke
2006-10-04, 13:32
Att sprida riskerna är ju precis det man gör i en fond. man har ju alltid minst 16(?) olika företag i en fond.

Att hålla på och dalta med några 1000-lappar i en räntefond är ju lite onödigt. handlar det om små pengar så är det lika bra med en högriskfond tycker jag...

Dumleman.
Dom avsäger sig ansvaret gentemot dig och dina pengar, det är Ditt val och du skriver på att du har förståt vad personen har sagt om risker osv
och att hennes tips bara är tips, inte bindande. hade dom inte avsagt sig det så hade dom möjligen kunnat bli stämd utav helvete om folk började förlora pengar (om jag förstår rätt)

Ant
2006-10-04, 13:33
Njae, man ska ha fonder när det går bra, spara i dem ska man göra när det går (gått) dåligt. Att spara i dem när man närmar sig toppen av en högkonjunktur är ingen bra idé. ;)


Det finns ju iofs olika marknader, det är ju sällan så att hela världen har högkonjuntur samtidigt...

The Somberlain
2006-10-04, 15:30
Mina Rysslandsfonder har gått sjukt bra senaste året! Sparar oxå hos Robur. Däremot Japanfonderna... fyfan!