handdator

Visa fullständig version : EMG-muskelstudier


obesogen
2006-10-04, 09:44
Jag är intresserad av att hitta EMG studier som besvisar att man kan aktivera olika bukar mindre eller mer vid olika vinklar. Då gärna muskler som jobbar lika över samma rörelsebana samt har samma enskild innervering. Det borde ha gjorts studier på tex M. biceps brachii och M. transversus abdominis. Någon som har något?

obesogen
2006-10-04, 09:52
Nu hittade jag något helt annat som ändå var intressant :)

-Electromyographic analysis of traditional and nontraditional abdominal exercises: implications for rehabilitation and training.

"CONCLUSION: The Power Wheel (pike, knee-up, and roll-out), hanging knee-up with straps, and reverse crunch inclined 30 degrees not only were the most effective exercises in activating abdominal musculature but also were the most effective in activating extraneous musculature. The relatively high rectus femoris muscle activity obtained with the Power Wheel (pike and knee-up), reverse crunch inclined 30 degrees, and bent-knee sit-up may be problematic for some people with low back problems."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16649890

Nitrometan
2006-10-04, 11:17
Ska du jobba med vinklar?

obesogen
2006-10-04, 12:02
Ska du jobba med vinklar?

Vad jag ska/inte ska jobba med är irrelevant. Däremot har jag och en av mina lärare en diskussion om huruvida en muskel som innerveras av samma nerv och utför samma rörelse (tex transversus abdominis)om specifika muskelfibrer av en muskel kan aktiveras olika beroende på vinkel. Alltså lite av den klassiska diskussionen "kan man träna aktivera nedre bukmuskulatur mer i förhållande till övre beroende på övningsval?" Detta har enligt honom inte forskarvärlden lyckats hitta något svar på ännu. Det råder fortfarande delade meningar och är ett omdiskuterat ämne som jag tycker är intressant. Min lärare forskar på nackbelastning hos helikopter och stridspiloter och har utarbetat ett sätt för dom att träna inre nackmuskulatur och aktivera den innan yttre och på så sätt förbättra rehabiliteringen, då nack/skulderproblematik är mycket vanligt hos målgruppen. Det finns många studier som tyder på att det fungerar på samma sätt vad gäller inre bukmuskulatur och ryggproblem.

Nitrometan
2006-10-04, 12:15
Intressant.

Jag har inte lyckats hitta nån sån undersökning nån gång.

Hör med Arne Persson, han har bra koll på anatomi.

z_bumbi
2006-10-04, 15:05
Hör med Arne Persson, han har bra koll på anatomi.

Han har dessutom jobbat med att utveckla träningsprogram för piloter inom flygvapnet.

polaren
2006-10-04, 15:06
Och han har väl till och med hållt på med EMG studier själv? Eller minns jag fel?

Kaboffastar
2006-10-04, 15:19
Och han har väl till och med hållt på med EMG studier själv? Eller minns jag fel?

Du gissar alldeles korrekt.

Arne Persson
2006-10-04, 17:34
Jo, jag har gjort några hundratals mätningar. Äger en egen utrustning (Mega 3000 P), fina leksaker!:) EMG är speciellt använbart för den enskilda individen att bl.a optimera sin teknik.

Diggler
2006-10-04, 17:50
Jo, jag har gjort några hundratals mätningar. Äger en egen utrustning (Mega 3000 P), fina leksaker!:) EMG är speciellt använbart för den enskilda individen att bl.a optimera sin teknik.

orkar du posta exempel på undersökningar du gjort och vad du kommit fram till?

Arne Persson
2006-10-04, 18:25
orkar du posta exempel på undersökningar du gjort och vad du kommit fram till?

Har bla testat hur det tar på de olika delarna av M. quadriceps femoris om man står smalt och brett och vinklar fötterna in och ut i övningar som Hacklift, benpress och legaxtension. Kom fram till att man INTE kan påverka M. vastus medialis, M. vastus intermedius och M. vastus medialis inte påverkades av olika träningsställningar.

jwzrd
2006-10-04, 18:37
Har bla testat hur det tar på de olika delarna av M. quadriceps femoris om man står smalt och brett och vinklar fötterna in och ut i övningar som Hacklift, benpress och legaxtension. Kom fram till att man INTE kan påverka M. vastus medialis, M. vastus intermedius och M. vastus medialis inte påverkades av olika träningsställningar.

Testade du quadriceps samlade kraftutveckling relativt resten vid olika vinklar i övningarna?

Diggler
2006-10-04, 19:48
Har bla testat hur det tar på de olika delarna av M. quadriceps femoris om man står smalt och brett och vinklar fötterna in och ut i övningar som Hacklift, benpress och legaxtension. Kom fram till att man INTE kan påverka M. vastus medialis, M. vastus intermedius och M. vastus medialis inte påverkades av olika träningsställningar.

Det projekt jag hade velat testa är om det verkligen blir någon större skillnad på deltoideus olika delar beroende på hur man axelpressar (skruvpress, pbn, militärpress, hantelpress)

Timme
2006-10-04, 20:37
Har bla testat hur det tar på de olika delarna av M. quadriceps femoris om man står smalt och brett och vinklar fötterna in och ut i övningar som Hacklift, benpress och legaxtension. Kom fram till att man INTE kan påverka M. vastus medialis, M. vastus intermedius och M. vastus medialis inte påverkades av olika träningsställningar.

Du menar väl vastus lateralis istället för en andra vastus medialis?

Hur var det med rectus femoris? Vad kom du fram till där?

obesogen
2006-10-04, 22:18
Har bla testat hur det tar på de olika delarna av M. quadriceps femoris om man står smalt och brett och vinklar fötterna in och ut i övningar som Hacklift, benpress och legaxtension. Kom fram till att man INTE kan påverka M. vastus medialis, M. vastus intermedius och M. vastus medialis inte påverkades av olika träningsställningar.

Läst något om de frågeställningar jag hade? Hur var det med vinkeln i knäleden? Har läst flera studier som visat på att vastus medialis aktiveras ffa mellan 0-30 grader, något du också hört?

obesogen
2006-10-06, 00:32
Läst något om de frågeställningar jag hade? Hur var det med vinkeln i knäleden? Har läst flera studier som visat på att vastus medialis aktiveras ffa mellan 0-30 grader, något du också hört?

Arne! Får jag vara lite fräck och sticka ut hakan och påstå att du inte vet svaret på frågorna jag hade?(tänkte mest på att du svarar heljvilt i grottmänniskatråden där du är väldigt insatt men är tyst här) :) Har några av dina EMG-studier blivit publicerade, och i så fall vart?

Krampus
2006-10-06, 00:42
Har bla testat hur det tar på de olika delarna av M. quadriceps femoris om man står smalt och brett och vinklar fötterna in och ut i övningar som Hacklift, benpress och legaxtension. Kom fram till att man INTE kan påverka M. vastus medialis, M. vastus intermedius och M. vastus medialis inte påverkades av olika träningsställningar.

Mycket intressant. :)

obesogen
2006-10-10, 19:24
Idag hade jag en lång diskussion med Björn Äng som är mycket kunnig på EMG- maskiner. Han påstod att det tar väldigt lång tid att lära sig tekniken och att man ska ställa sig kritisk till de studier som görs.

En studie gjordes 2000 där man sammanställde de EMG studier som gjorts och såg att det skiljer ofta mycket mellan studierna avseende metod.

(http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/30442/description#description)

Bla olika sensor-configurationer, elektrodtillverkare, elektrodmaterial, form och storlek, mellanrum mellan elektroderna, förberedelse av skinnet där elektroderna sitter (om man rakat huden, sandpapprat, rengjort med alkohol eller kanske aceton?) osv osv.

Tex är det svårt att veta om man satt elektroderna rätt då de ska sitta mitt på muskelbuken och inte får vara över nervinfästningen, och detta måste man kolla indivduellt med instrument. (Därför rekommenderas numera att man sätter elektroden mer caudalt då det visat sig att där är avståndet ofta som störst mellan sena och nerv)

En riktigt bra EMG utrustning kostar drygt en halv miljon och det krävs några års träning för att man ska någotsånär lära sig använda den. Vad fick du ge för din Arne?

Jag hade förmånen att få prova en sådan idag lite överskådligt, mycket intressant. Björn satte ett antal elektroder på biceps och sen gjorde vi lite enkla övningar för att se antalet aktionspotentialer. Tex provade jag att hålla i en stol i 90 graders flexion i 30 sekunder. Det var ett linjärt samband mellan tiden och aktionspotentialerna. Alltså ju längre tid jag höll - desto fler aktionspotentialer = desto större aktivering av biceps. Högreps någon? ;)

Ulf A Big
2006-10-10, 21:07
Tex provade jag att hålla i en stol i 90 graders flexion i 30 sekunder. Det var ett linjärt samband mellan tiden och aktionspotentialerna. Alltså ju längre tid jag höll - desto fler aktionspotentialer = desto större aktivering av biceps. Högreps någon? ;)

Det här är grundläggande saker som de flesta borde veta här på Kollo *popcorn*

Sniggel
2006-10-11, 12:21
Tex provade jag att hålla i en stol i 90 graders flexion i 30 sekunder. Det var ett linjärt samband mellan tiden och aktionspotentialerna. Alltså ju längre tid jag höll - desto fler aktionspotentialer = desto större aktivering av biceps. Högreps någon? ;)
Det säger väl inget ;)
Om du hållt 2 stolar kanske det räckt med 15 sekunder för att få samma aktivering. Lågreps någon? :D

aliquis
2006-10-11, 13:16
Nu hittade jag något helt annat som ändå var intressant :)

-Electromyographic analysis of traditional and nontraditional abdominal exercises: implications for rehabilitation and training.

"CONCLUSION: The Power Wheel (pike, knee-up, and roll-out), hanging knee-up with straps, and reverse crunch inclined 30 degrees not only were the most effective exercises in activating abdominal musculature but also were the most effective in activating extraneous musculature. The relatively high rectus femoris muscle activity obtained with the Power Wheel (pike and knee-up), reverse crunch inclined 30 degrees, and bent-knee sit-up may be problematic for some people with low back problems."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16649890Är reverse crunch när man har övre delen av ryggen mot en bänk o drar benen upp i luften? Eller har dem utsträckta o lyfter dem? Eller något annat?

z_bumbi
2006-10-11, 15:02
Det säger väl inget ;)
Om du hållt 2 stolar kanske det räckt med 15 sekunder för att få samma aktivering. Lågreps någon? :D

Alt att man lyfter stolen fort från golvet.

obesogen
2006-10-11, 15:39
Alt att man lyfter stolen fort från golvet.

Nej det provades med men det gav inte alls samma effekt.

z_bumbi
2006-10-11, 16:04
Nej det provades med men det gav inte alls samma effekt.

Den var för lätt med andra ord, vilket säger mig att bara aktiveringen av aktionspotentialerna inte säger så mycket om vilken effekt man får av träningen. :)

obesogen
2006-10-11, 17:14
Den var för lätt med andra ord, vilket säger mig att bara aktiveringen av aktionspotentialerna inte säger så mycket om vilken effekt man får av träningen. :)

hehe nej den var ganska tung faktiskt :em: Det var en datastol med stor fot.

Arne Persson
2006-10-11, 19:09
Ha ha! Hoppsan! Här har man varit borta ett tag. :D obesogen, har du mitt telefonnummer? Du får gärna ringa mig så skall jag besvara dina frågot så gott jag kan.

Arne Persson
2006-10-11, 19:15
Idag hade jag en lång diskussion med Björn Äng som är mycket kunnig på EMG- maskiner. Han påstod att det tar väldigt lång tid att lära sig tekniken och att man ska ställa sig kritisk till de studier som görs.

En studie gjordes 2000 där man sammanställde de EMG studier som gjorts och såg att det skiljer ofta mycket mellan studierna avseende metod.

(http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/30442/description#description)

Bla olika sensor-configurationer, elektrodtillverkare, elektrodmaterial, form och storlek, mellanrum mellan elektroderna, förberedelse av skinnet där elektroderna sitter (om man rakat huden, sandpapprat, rengjort med alkohol eller kanske aceton?) osv osv.

Tex är det svårt att veta om man satt elektroderna rätt då de ska sitta mitt på muskelbuken och inte får vara över nervinfästningen, och detta måste man kolla indivduellt med instrument. (Därför rekommenderas numera att man sätter elektroden mer caudalt då det visat sig att där är avståndet ofta som störst mellan sena och nerv)

En riktigt bra EMG utrustning kostar drygt en halv miljon och det krävs några års träning för att man ska någotsånär lära sig använda den. Vad fick du ge för din Arne?

Jag hade förmånen att få prova en sådan idag lite överskådligt, mycket intressant. Björn satte ett antal elektroder på biceps och sen gjorde vi lite enkla övningar för att se antalet aktionspotentialer. Tex provade jag att hålla i en stol i 90 graders flexion i 30 sekunder. Det var ett linjärt samband mellan tiden och aktionspotentialerna. Alltså ju längre tid jag höll - desto fler aktionspotentialer = desto större aktivering av biceps. Högreps någon? ;)


JAg gav en bit över hundratusen kr minns jag för många år sedan. Din mentor ¨behöver inte vara orolig för MEGA 3000P's prestanda. Finska MEGA är ytterst kompetena inom EMGområdet. Han bör känna till om. JAg har fått den granskad av en teknisk expert när jag var på en forskarkurs i Elektromyografisk Kinesiologi som Bengt Jonsson ledde. Han var en av pionjärerna inom EMG.

Arne Persson
2006-10-12, 21:08
Arne! Får jag vara lite fräck och sticka ut hakan och påstå att du inte vet svaret på frågorna jag hade?(tänkte mest på att du svarar heljvilt i grottmänniskatråden där du är väldigt insatt men är tyst här) :) Har några av dina EMG-studier blivit publicerade, och i så fall vart?

Som sagt så missade denna tråd ett tag. Hade uppskattat om du kontaktade mig.

obesogen
2006-10-12, 21:21
Som sagt så missade denna tråd ett tag. Hade uppskattat om du kontaktade mig.

Absolut Arne! Jag har nu i veckan påverkat min praktikperiod på strokeenheten på Södersjukhuset och varit lite dålig på att hänga här på kolozzeum, övat mobilisering och kontrakturprofylaxer hela kvällarna. Jag är rena hobbykillen på EMG, har som sagt bara lekt med maskinen ett antal ggr,men tycker det är ruskigt intressant och skulle gärna vilja vidareutveckla mig och och lära mig mer! Hur kommer man i kontakt med dig? Vad jag förstått så finns det hur mycket som helst att lära

Arne Persson
2006-10-12, 21:25
Absolut Arne! Jag har nu i veckan påverkat min praktikperiod på strokeenheten på Södersjukhuset och varit lite dålig på att hänga här på kolozzeum, övat mobilisering och kontrakturprofylaxer hela kvällarna. Jag är rena hobbykillen på EMG, har som sagt bara lekt med maskinen ett antal ggr,men tycker det är ruskigt intressant och skulle gärna vilja vidareutveckla mig och och lära mig mer! Hur kommer man i kontakt med dig? Vad jag förstått så finns det hur mycket som helst att lära

Har PM:at dig mitt telefonnummer.:)

Guddi
2006-10-13, 11:11
Nu hittade jag något helt annat som ändå var intressant :)

-Electromyographic analysis of traditional and nontraditional abdominal exercises: implications for rehabilitation and training.

"CONCLUSION: The Power Wheel (pike, knee-up, and roll-out), hanging knee-up with straps, and reverse crunch inclined 30 degrees not only were the most effective exercises in activating abdominal musculature but also were the most effective in activating extraneous musculature. The relatively high rectus femoris muscle activity obtained with the Power Wheel (pike and knee-up), reverse crunch inclined 30 degrees, and bent-knee sit-up may be problematic for some people with low back problems."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16649890
Intressant artikel. Tack för att du visade den :thumbup:

Angående ditt problem så hittade jag en gång en artikel i journalen Medicine & Science in Sports & Exercise där de hade kommit fram till att man kunde aktivera olika delar av quadriceps olika mycket beroende på vinklar i höft, fötter osv. Minns inte vad artiklen hette så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.

Jag hittade förstås också fler artiklar som visade på att man inte kunde aktivera dem olika. Det är en liten gråzon det där.

ChargEd
2006-10-13, 22:43
Vilken utbildning ska man gå om man vill jobba med mänsklig anatomi och dessa studier ni håller på med. Tycker det låter ruskigt intressant.

Jay-Z
2006-10-13, 22:49
Angående ditt problem så hittade jag en gång en artikel i journalen Medicine & Science in Sports & Exercise där de hade kommit fram till att man kunde aktivera olika delar av quadriceps olika mycket beroende på vinklar i höft, fötter osv.

Vinklar, baby! :hbang:

Guddi
2006-10-13, 22:58
Vilken utbildning ska man gå om man vill jobba med mänsklig anatomi och dessa studier ni håller på med. Tycker det låter ruskigt intressant.
Läkare är väl dem som gör flest undersökningar med EMG om det är just det du är intresserad av. Om du menar mer allmänt kring annat som tas upp här på forumet så kan du även läsa, sjukgymnastik, dietist, biomedicin, naprapat (finns säker mer men jag är helt tom i bollen just nu).

Sen kan man alltid gå andra vägar och utbilda sig själv genom hårt arbete, många helg och vecko kurser och ett stort engagemant.

Om du bara är intresserad av att kunna läsa och förstå studierna så räcker det nog med att du köper dig ett par böcker (typ anatomi, fysiologi, träningsfysiologi och näringslära) och hänger här några månader.

Arne Persson
2006-10-14, 10:12
När jag pluggade geologi (paleontologi och kvartärgeologi) läste jag evolutionsanatomi, comparativ anatomi, osteologi (human och animal) som doktorand läste jag medicinlinjens humananatomi (rörelseapparaten samt assisterade som amanuens vid dissektionskurserna). Så varför inte läsa geologi?:D