handdator

Visa fullständig version : Klargör det här tack!


kyla
2006-10-04, 09:09
Jag har nyligen köpt strenght´s milk & whey protein. Bör man ta det efter eller innan passet? Efteråt brukar jag ta det tillsammans med snabba kolisar (ex russin).. Men hur är det egentligen, ska man ta både före och efter?

King Grub
2006-10-04, 09:13
Det ger lika stor effekt vid båda tillfällena. Ingen studie undersöker dock effekten av protein både före och direkt efter, om föreintaget minskar gensvaret på det efter.

kyla
2006-10-04, 09:14
Själv har jag alltid tänkt att det är efter träningen som återuppbyggnaden av muskler börjar och det är timmarna efter träningan man bör fylla på med protein?

kyla
2006-10-04, 09:15
Säg att jag tar 20-30 gram innan och 20-30 gram efter!? Om vi snackar rent protein...

King Grub
2006-10-04, 09:15
Aminosyreintag före träningen ger aminosyretillförsel till muskeln under passet och sänder signaler för proteinsyntes. Det ena tillfället (före) utesluter inte det andra (en eller flera gånger timmarna efter).

Säg att jag tar 20-30 gram innan och 20-30 gram efter!? Om vi snackar rent protein...

Vad vill du jag skall säga mer?

FreCKo
2006-10-04, 11:06
Säg att jag tar 20-30 gram innan och 20-30 gram efter!? Om vi snackar rent protein...

menar du vad resultaten kommer bli? :confused:

EiseltUK
2006-10-04, 13:55
menar du vad resultaten kommer bli? :confused:

Det går inte att svara på. Resultatet påverkas av en massa olika faktorer. Det du tar innan och efter träning är bara en liten del av helheten. För bästa resultat gäller det att försöka vara optimal inte bara runt träningen utan även resten av dagen och under vilodagarna. Om du sköter allt rätt bör du göra framsteg som märks på vågen månad för månad och successivt börjar synas i spegeln.

En drink vassle innan träning har samma effekt som en efter träning så du får inte den där "EAA-responsen" om det var den du tänkte på. jag skulle hålla mig till 15-20 gram innan och efter träning eftersom mer inte verkar ge bättre effekt.