handdator

Visa fullständig version : Ghi?


Milia
2006-10-04, 08:54
Är det någon som vet hur "bra eller dåligt" ghi är. Allt är relativt jag vet, men jag menar vad det är för fettkvalitet i det.
Så här står det om ghi i en bok som jag har;
"Ghi är renat smör. Man har tagit bort allt som inte är fett. Även laktosintoleranta brukar tåla ghi. Ett annat namn för ghi är smörolja"

Och så här gör man det:
"Man kokar 1 kg osaltat smör i ugnen på 90 grader i ungefär 1½ timme. Efter ett tag flyter ett skum upp till ytan som så småningom blir brunt. Lyft bort det med en sil. Ghin är färdigkokt när du kan se ner på grytans botten. Efter det svalnat lite silar man det genom ett plastmelittafilter"

Så... är det najs eller bajs?

pragmatist
2006-10-04, 11:54
Precis som du säger så är det smör utan protein och laktos, så det är väl varken mer najs eller bajs än just smör (utom för allergiker då kanske). Det innehåller förstås lite mer av nyttigheterna i smör per 100 gram (CLA, MCT, smörsyra etc), men det beror ju just på att det är renat.

Milia
2006-10-04, 11:56
Okej...men jag känner mig lite lost i fettdebatten känner jag.... Är smör bra eller dåligt? D.v.s. anser du ghi som en lämplig fettkälla att använda sig av ibland?

Hur mycket ska man passa sig för mättat fett egentligen, eller är det bara transfetterna som man ska undvika?

thebandit
2006-10-04, 12:02
Är smör bra eller dåligt?

Smör - Good!

Margarin - Baaad!

Milia
2006-10-04, 12:06
varför?

pragmatist
2006-10-04, 12:38
Smör är bra i lagom mängder, det innehåller en hel del nyttigheter som jag nämnde ovan, tål värme bra och har låg halt omega-6-syror som man annars tenderar få i sig för mycket av via vegetabiliska oljor och margarin. Det finns margarin utan transfett numera men tidigare så var detta också en viktig orsak till att smör var bättre än margarin. Smör innehåller visserligen lite naturliga transfetter men ändå betydligt mindre än de artificiella transfetterna i traditionellt margarin.

Dessutom smakar mat tillagad med äkta smör (eller ghi) mycket bättre, ett skäl så gott som något.