handdator

Visa fullständig version : Kött, vilket välja?


Naggande go!
2006-10-04, 06:47
Ok, jag brukar typ bara äta kyckling eller fisk. Men ibland så har de ju tok billigt kött i affären lite då och då, så min fråga/frågor är. Ur hälsosynpunkt vilket är bäst/hälsosammast fläsk eller nöt? Och om man vill steka en bit vilket är bäst= mörast men ändå inte med en massa insprängt fett som tex karré har? Om man vill göra gryta vad ska man välja då för att slippa gummi känsla?
Köpte en "klump" (kommer ej ihåg vad det var) för ett tag sedan och slkulle göra gryta, fick koka typ 3 timmar men köttet var fan segt som sejtan...
Aja, massa frågor och funderingar. Fläskottletter e ju jätte gött de borde väll vara rätt jämförbara med kycklingkött?
Tack på förhand!

jim
2006-10-04, 07:15
Fettet i fläskkött är nog betydligt sämre än det i kyckling och framförallt det i fisk. Samtidigt är fläskkött i regel ganska mycket fetare än de båda och även nötkött.

Om jag skulle prioritera köttsorter efter "nyttighet" (dvs inte vilka som är bäst att bygga på) och utan att ta hänsyn till det faktum att variation ju klart är bäst så blir det nog såhär:

Fisk - Vilt - Kyckling - Nöt - Fläsk

sissa
2006-10-04, 08:07
här kan du kolla lite på de olika delarna


http://www.svenskkottinformation.se/konsument/artiklar/styckningsdelar.php?categoryID=75&avdelning=konsument

kika även under länken "tillagning"

Milia
2006-10-04, 08:32
Fast om man tar bort fläsket på fläskkotlett så har man ju kvar rent kött, och då kan det väl knappast vara sämre än t.ex. kyckling?
Fläskfilé är ju också rent kött och ibland fins det ju billigt, köpte det för 49 kr/kg förra veckan.
Men jag har samma problem som du att det blir så segt, när man inte kan tillaga det.... har ju inte ätit kött på x antal år....
Men syrran tipsade om att man skulle marinera köttet i typ en dag eller så, och gärna då med lite vinäger också eftersom det gör köttet mörare.

MyungChul
2006-10-04, 09:43
Ok, jag brukar typ bara äta kyckling eller fisk. Men ibland så har de ju tok billigt kött i affären lite då och då, så min fråga/frågor är. Ur hälsosynpunkt vilket är bäst/hälsosammast fläsk eller nöt?

Fläskkött är i regel fetare. Men filéen ligger inte alls högt, speciellt inte om du grillar den då en del fett "rinner" av.

Och om man vill steka en bit vilket är bäst= mörast men ändå inte med en massa insprängt fett som tex karré har?

Om du vill steka en bit skulle jag inte rekommendera karréen som nr1. Jag skulle rekommendera en biff. Och tänk på att du inte ska elda upp den så håll lagom temperatur så den fortfarande får fin stekyta men ändå blir färdig rakt igenom. Temperaturen kan dock justeras beroende på hur man vill ha sin biff. Rare-Medium-Well done

Om man vill göra gryta vad ska man välja då för att slippa gummi känsla?

Kallops på högrev? Något på innanlår, fransyska.

Köpte en "klump" (kommer ej ihåg vad det var) för ett tag sedan och slkulle göra gryta, fick koka typ 3 timmar men köttet var fan segt som sejtan...

Bräsera köttet. Skär det först i lagom stora bitar och bryn köttet och koka det långsamt.

Aja, massa frågor och funderingar. Fläskottletter e ju jätte gött de borde väll vara rätt jämförbara med kycklingkött?


Bra mycket fett i en fläskkotlett, inte alls jämförbart med en t.ex kycklingfilé.

sissa
2006-10-04, 10:55
Bra mycket fett i en fläskkotlett, inte alls jämförbart med en t.ex kycklingfilé.


om man inte äter fettranden runt om fläskotletten så är ju det väldigt magert

jim
2006-10-04, 14:22
om man inte äter fettranden runt om fläskotletten så är ju det väldigt magert

Det är sant, SLV säger 1.7 g / 100 g. Jag väljer dock inte mat för att den är fettsnål (kalorisnål) utan efter vilken sorts näringsämnen den innehåller och i vilka proportioner. Inte för att en 150 grams kotlett med 1.7% fett i ger mig för stora mängder mättat fett, men i många sammanhang skulle jag välja en köttform som har en bättre fettsammansättnign än griskött, fisk är väl ett utmärkt exempel.