handdator

Visa fullständig version : Hur hjälper man en med ätstörningar?


regus
2006-10-03, 22:42
Satt och pratade nyss med en vän, hon har ett bmi på 20,3 och är smal. Nu har hon fått för sig att hon ska bara äta sallad (gurka bladsallad och nån dressing+ 1!! knäckemacka utan smör).
Jag har förklarat för henne att man måste äta från alla energikällor och att bara äta gurka sallad och knäckamacka är väldigt dåligt för din hälsa, hon verkar ta in det men direkt efter spottar hon ut det.

Vi satt och snacka ganska länge, jag sa att hon började få anorexia.(mest för att skrämma bort henne från dom tankarna) och att jag börjar bli orolig.


Till slut tog jag upp att hon inte var långt ifrån underviktig och då svarade hon med ett "oj, jaha"
jag trodde att hon hade fattat det, då frågade jag vad hon skulle äta imorgon i skolan, hon svara "Sallad =)"
Hon säger, men jag ska ju bara "testa"..
motiverat att "det kanske kan vara nyttigt"
Och med att hon inte dricker mjölk i skolan för det inte finns gul mjölk, hon dricker vatten för att då "kanske" hon kan ta mer sallad:.

Hur gör man för att hjälpa henne? någon som är kunnig inom området? Hon har haft problem med det här förut. jag börjar bli lite orolig:(

nemd
2006-10-03, 22:44
Tyvärr vet jag inte riktigt hur du ska hjälpa henne, men jag vill berömma dig för att du uppmärksammar detta och gärna tar tag i det. Tur för henne att hon har en bra kompis som du. Stöd är skitbra.

Lellan
2006-10-03, 22:46
Det du gör. Prata med henne, ifrågasätt, tipsa om bättre alternativ och säg att du är orolig. Föreslå att hon tar hjälp utifrån? Sånt här kan bli rätt "tjatigt" och jobbigt för omgivningen, men om du orkar betyder det nog väldigt mycket för henne om du står på dig.

Hoppas hon kommer på bättre tankar och sätt att må bra på!

regus
2006-10-03, 22:46
Tyvärr vet jag inte riktigt hur du ska hjälpa henne, men jag vill berömma dig för att du uppmärksammar detta och gärna tar tag i det. Tur för henne att hon har en bra kompis som du. Stöd är skitbra.

mm ska försöka ta tag i det här innan det går för långt..
Sen är det inte säkert att hon utvecklar anorexia, hon kan få för sig saker och hålla det en vecka eller två. Men just pågrund av att hon har haft problem med det här förut gör mig lite orolig.

regus
2006-10-03, 22:48
Det du gör. Prata med henne, ifrågasätt, tipsa om bättre alternativ och säg att du är orolig. Föreslå att hon tar hjälp utifrån? Sånt här kan bli rätt "tjatigt" och jobbigt för omgivningen, men om du orkar betyder det nog väldigt mycket för henne om du står på dig.

Hoppas hon kommer på bättre tankar och sätt att må bra på!

Tack, tålamodet pressas långt när man pratar med en som redan har "bestämt" sig

nirre
2006-10-03, 22:49
som de tidigare ha sagt, prata med henne mkt, relationer till andra betyder jätte mkt, gör så att hon förstår att det finns annat roligt i livet. hitta på något kul ihop, gör att hon känner sig betydelsefull. Man kan känna sig värdefull och fin ha bra självförtroende utan att man måste vara pinsmal.

Dumleman
2006-10-03, 22:58
Jag vet inte men jag tror chanserna är små att du på egen hand som kompis kan bota hennes anorexia. Det brukar sitta djupt.

Grisen
2006-10-03, 22:58
Försök ordna med professionell hjälp. Jag har erfarenhet av ätstörningar och det är det bästa råd jag kan ge. Men hör dig för och hitta hjälp som verkligen kan sin sak. Det är visserligen lite luddigt men rimligvis någon som är på något vis specialutbildad, lämpligvis en psykolog.

mini
2006-10-03, 23:02
Det är inte lätt att stå bredvid och försöka hjälpa någon med ätstörningar som inte bett om hjälp. Du vet inte vad för mekanismer som ligger bakom. Antingen är det en vilja att bli smal för att hon tror/tycker att det är snyggt, och/eller så ligger det annan problematik under. Jag tror inte tjat hjälper. Hon har ju inte gått från tanke till handling ännu. Kanske kan du bara avvakta. Håll uppsikt på henne. Visa sunda prioriteringar. Går hon in i ätstörning kan du prata med någon i din/er närhet. Skolsköterska kanske? I värsta fall kanske du ska skvallra för föräldrarna om de är vettiga.

Som sagt; ta inte på dig ett för stort ansvar. Du kan inte hjälpa henne om hon inte vill.

nemd
2006-10-03, 23:02
Jag vet inte men jag tror chanserna är små att du på egen hand som kompis kan bota hennes anorexia. Det brukar sitta djupt.

Jepp det har du helt rätt i. Men att han visar att han bryr sig och försöker snacka med henne och att han kanske gör saker med och för henne som nån sa så kan det hjälpa henne MYCKET.

Och det kan bli skitjobbigt om hon blir värre. Du kanske kommer vilja slita håret av dig själv och bara skrika när du snackar med henne. Men kom ihåg att hon mår dåligt och försök vara stark och stötta henne ändå.