handdator

Visa fullständig version : Getost - nyttigare?


Jacky
2006-10-03, 18:50
I många program (bland annat "Du är vad du äter") rekommenderar man getos istället för vanlig ost, varför?

pragmatist
2006-10-03, 20:44
Det får du nog fråga Anna Skipper om. Det är lite mer kalcium i getmjölk än i komjölk men annars har jag svårt att se vad vitsen skulle vara, om man nu inte råkar vara allergisk mot komjölk eller så. Getost är t.ex. inte särskilt mager.

Exhale_
2006-10-03, 21:26
Jag tror att man ska ta vad Anna Skipper säger med en nypa salt. Först och främst verkar hon inte ha alla hästar i stallet och för det andra verkar hon rätt okunnig...

Har aldrig sett någon dietist (om hon nu är det) som rekommenderar så mycket kosttillskott som henne...

Lilla Brynolf
2006-10-03, 21:42
Enda skillnaden mellan getost och vanlig ost är mjölken som använts. Så vitt jag vet påverkar detta endast smaken, inget annat.

Knegade på mejeri för många år sen... :hbang:

zirak
2006-10-03, 22:15
Jag tror att getterna får mer grönbete än standard kossa(TM) och därmed blir det en bättre fettkvalitet... OBS endast en tanke.

Jacky
2006-10-04, 11:23
Hm..låter som att det blir ett mission för Skipper att informera mig om...:)

Milia
2006-10-04, 11:58
Jag har för mig att jag hört nåt liknande som det zirak skrev, i något av skippers tv-program. Typ att djur som får beta mer får högre halt av omega-3 fetter. Men jag vet inte....

Jacky
2006-10-04, 12:10
Jo..kan väl ligga något i det...då är det nog därför hon rek. kött från vilt samt lamm.

Lilla Brynolf
2006-10-04, 13:16
Jo..kan väl ligga något i det...då är det nog därför hon rek. kött från vilt samt lamm.


Eller så är det bara för att hon vill vara så jäkla lattjo och annorlunda... :D

Skulle vara intressant att höra hennes åsikter, har hon nån e-mail?

Jacky
2006-10-04, 18:59
Eller så är det bara för att hon vill vara så jäkla lattjo och annorlunda... :D

Skulle vara intressant att höra hennes åsikter, har hon nån e-mail?

http://www.annaskipper.se/
anna@annaskipper.se

Niclaaas
2006-10-04, 19:21
Jag tror att man ska ta vad Anna Skipper säger med en nypa salt. Först och främst verkar hon inte ha alla hästar i stallet och för det andra verkar hon rätt okunnig...

Har aldrig sett någon dietist (om hon nu är det) som rekommenderar så mycket kosttillskott som henne...

hon har ingen riktig utbildning inom näringslära alls. det är inte många dietister m.m. som gillar skipper:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=299281
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=299252

z_bumbi
2006-10-04, 19:42
Jag ser vid en första anblick ingen större skillnad mellan getost och vanlig, någon som har mer ork kan ju kolla igenom siffrorna lite mer noga.

OBS! Fetthalten skiljer sig åt om någon tänker räkna på det.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=645&lang=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=643&lang=sv

Hades
2006-10-04, 19:43
hon har ingen riktig utbildning inom näringslära alls. det är inte många dietister m.m. som gillar skipper:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=299281
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=299252

Frågvis: Är det sant att man gör slut på mer energi än man får när man äter selleri?
Ingrid Larsson: Hej, nej, det måste vara en av de otaliga myter om mat som florerar!

Ingen är felfri ;)

Skämt åsido. Debattartikeln var mycket bra!

Max
2006-10-04, 21:13
Frågvis: Är det sant att man gör slut på mer energi än man får när man äter selleri?
Ingrid Larsson: Hej, nej, det måste vara en av de otaliga myter om mat som florerar!

Ingen är felfri ;)

Skämt åsido. Debattartikeln var mycket bra!
Jag tror inte det är en myt, men det kanske var det du ville påpeka. Testa att söka på selleri här på forumet, grub var inblandad i nån tråd och la några intressanta inlägg.

Hades
2006-10-04, 21:52
Jag tror inte det är en myt, men det kanske var det du ville påpeka. Testa att söka på selleri här på forumet, grub var inblandad i nån tråd och la några intressanta inlägg.
Jag vet att det inte är en myt, du missförstod mig. Jag tyckte att det var lite småkomiskt att hon genom artikeln anklagade Anna Skipper (förvisso med all rätt) för att sprida osanningar men själv på ett sätt som inte lämnar något utrymme för tvivel avfärdar frågan om selleri som myt. Därav: "Ingen är felfri".

Max
2006-10-04, 21:58
Jag vet att det inte är en myt, du missförstod mig. Jag tyckte att det var lite småkomiskt att hon genom artikeln anklagade Anna Skipper (förvisso med all rätt) för att sprida osanningar men själv på ett sätt som inte lämnar något utrymme för tvivel avfärdar frågan om selleri som myt. Därav: "Ingen är felfri".
Ok, misstänkte att du hade koll på läget ;)

Milia
2006-10-05, 08:37
Saxat från Anna Skippers hemsida:
Vad säger forskningen?

"Det är både kul och stimulerande att mitt arbete i TV engagerar så många människor. Tyvärr leder det också till missförstånd och privata spekulationer från enskilda individer som gärna uttrycker sina åsikter på olika bloggar eller till och med i tidningar. Det är alltifrån dietister och läkare till journalister och vanliga människor med engagemang i hälsa. För att räta ut spekulationer och åsikter som är tagna direkt ur luften vill jag här ge er chans att ta del av artiklar och forskning som ligger till grund för det jag säger i rutan.

Alla har givetvis rätt till sin egen åsikt. Men det är viktigt att hålla sig till fakta. Jag förmedlar bara det den senaste forskningen visar. Det var inte länge sedan socker var helt okritiserat. Det är inte heller så fasligt långt bakåt i tiden då amalgam eller asbest var totalt ofarligt. Det forskningsmaterial jag hänvisar till och bygger programmet på kommer från erkända forskare, institutioner och universitetssjukhus eller erkända medicinska tidskrifter som Medical Journal eller Lancet. För den som är riktigt sugen på att fördjupa sig i mängder av forskningsrapporter refererar jag till min kolega och vän Sanna Ehdin och hennes hemsida www.ehdin.com.

Jag har medvetet valt att endast ta upp saker i TV som vilar på denna säkra faktagrund. Flera effektiva metoder har jag valt bort i presentationen även om jag arbetar med dessa klinisk och får goda resultat. Jag har medvetet valt att inte föra ut dessa i offentlighetens ljus just för att inte drabbas av missförstånd som bygger på rädsla för förändring och på de vanor och och idéer som är väl etablerade i dagens samhälle och därför har svårt att tåla granskning eller kritik från nya metoder. Jag förstår att vissa yrkesgrupper som inte känner till den forskning jag arbetar efter kan ta illa upp men det är verkligen inte min avsikt.

Jag kan stolt säga att de resultat jag får med min klienter talar sitt eget tydliga språk. De belackare som inte känner till den förändring mina klinter når och som utan att känna till praktiska fakta ändå kritiserar metoderna bör vara medvetna om att de i samma andetag idiotförklarar en hoper väl etablerade idrottare men som nått fantastiska resultat såväl hälsomässigt som på prispallar runt om i världen.

Jag vill tydligt betona att jag inte är dietist. Jag vill inte bli ihopblandad med denna yrkesgrupp vilket olyckligtvis skett utan min förskyllan vid några tillfällen i media. Vanliga dietister arbetar på ett helt annat sätt än mig. För att kunna vara fri från de begränsningar titlar inom skolmedicinen ger har jag valt att arbeta som fri forskare tillsammans med andra som är villiga att ta ansvar för att driva utvecklingen framåt.

Läs gärna forskningsrapporterna. Vad man väljer att tro på måste dock bli var mans eget val. De enda säkra svaren för dig får du inom dig själv och genom att prova och sedan lyssna på vad din kropp säger. "

Fick i alla fall mig att inte tänka om lite (om henne alltså)

WNiclas
2006-10-07, 00:11
Jag tror att man ska ta vad Anna Skipper säger med en nypa salt. Först och främst verkar hon inte ha alla hästar i stallet och för det andra verkar hon rätt okunnig...

Har aldrig sett någon dietist (om hon nu är det) som rekommenderar så mycket kosttillskott som henne...

Kostillskotten hon rekommenderar är menade att vara en "spark" i rätt riktning för det människor vars kroppar levt på dålig näring under lång tid. Det är INTE tänkt att de ska leva på kostillskotten resten av livet.

Sen är det ju tyvärr så att maten idag inte är vad den brukade vara näringsmässigt.

/Niclas

WNiclas
2006-10-07, 00:15
Är det inte så att getmjölk - och därmed getost - inte innehåller kasein?

Pez
2006-10-07, 00:15
Kostillskotten hon rekommenderar är menade att vara en "spark" i rätt riktning för det människor vars kroppar levt på dålig näring under lång tid. Det är INTE tänkt att de ska leva på kostillskotten resten av livet.

Sen är det ju tyvärr så att maten idag inte är vad den brukade vara näringsmässigt.

/Niclas
Niclas.. fan av Anna Skipper?
Ser en röd tråd här.. :D

Pez
2006-10-07, 00:18
Fick i alla fall mig att inte tänka om lite (om henne alltså)
Fast Sanna Ehdin.. är kanske inte rätt person att credda med.
http://www.vof.se/ehdin/index.html

Milia
2006-10-07, 08:18
äh..... du är bara avundsjuk på hennes fantasi ;) :P




Näh, jag skojade bara, ärligt talat vet jag inte mycket om henne mer än att hon skrivit en bok eller två, men jag har inte orkat läsa dem.... Men nu var det ju i alla fall inte Sanna jag försvarade utan mer bara att jag ändrat min syn lite på Anna Skipper, hon använder sig ju mycket av Ayurveda också vilket jag förövrigt tror är bra.

izza
2006-10-07, 09:13
Jag tycker det är kul med nån som har lite egna idéer och inte bara går på livsmedelsverkets rekommendationer om vad som är farligt och inte.

T.ex. har jag aldrig sett henne ersätta socker med sötningsmedel (vilket är helt min melodi). Sen är inte jag så insatt i debatterna om och emot henne. Har bara sett en del program.

I debattartikeln stod det "det enda som hänt är att deltagarna gått ner i vikt genom att äta färre kalorier". Jaha? Är det inte det som var meningen?

Sen tycker jag det är upp till var och en om man tycker man blir "avgiftad" av att äta alger och så vidare...

WNiclas
2006-10-07, 10:54
Niclas.. fan av Anna Skipper?
Ser en röd tråd här.. :D

Testa att tolka det hon säger som HON menar det, och inte som DU vill tolka det.;)

Exhale_
2006-10-07, 11:19
Jag tycker det är kul med nån som har lite egna idéer och inte bara går på livsmedelsverkets rekommendationer om vad som är farligt och inte.

T.ex. har jag aldrig sett henne ersätta socker med sötningsmedel (vilket är helt min melodi). Sen är inte jag så insatt i debatterna om och emot henne. Har bara sett en del program.

I debattartikeln stod det "det enda som hänt är att deltagarna gått ner i vikt genom att äta färre kalorier". Jaha? Är det inte det som var meningen?

Sen tycker jag det är upp till var och en om man tycker man blir "avgiftad" av att äta alger och så vidare...

Jo, men vilken stolle som helst kan ju slänga ihop en diet baserad på en massa pulver, saker man "tror" är bra för kroppen och till det lägga till en jobbig personlighet. Sen är det ju bara se till att personen ligger på kaloriminus så kommer han/hon givetvis gå ner i vikt..

1+1 = 2 liksom

Pez
2006-10-07, 11:19
Testa att tolka det hon säger som HON menar det, och inte som DU vill tolka det.;)
Vad vet du om vad jag tycker? Sluta tolka saker som DU vill.

Nej - jag kommer nog fortsätta vara skeptisk till henne, då det lilla jag sett/hört av henne varit direkta felaktigheter och svammel. Men det kanske är en tolkningsfråga.. *rolleyes*

Exhale_
2006-10-07, 11:22
Kostillskotten hon rekommenderar är menade att vara en "spark" i rätt riktning för det människor vars kroppar levt på dålig näring under lång tid. Det är INTE tänkt att de ska leva på kostillskotten resten av livet.

Sen är det ju tyvärr så att maten idag inte är vad den brukade vara näringsmässigt.

/Niclas

Åhfan, jag har ju inte sett programmet så många gånger men jag har ju då inte sett något inslag i programmet där hon tar sedan byter bort tillskotten mot "riktig mat"..

Vad är det för spark i rätt riktning att lura in personerna i kosttillskottsdjungeln, som jag tycker redan alltför många är fast i. Fan, lär dem äta riktigt istället..

maRRtin
2006-10-07, 18:48
Är det inte så att getmjölk - och därmed getost - inte innehåller kasein?
Förmodligen inte, det skulle vara väldigt svårt, för att inte säga omöjligt att göra en ost av en produkt utan kasein i.
Däremot ser kanske fördelningen vassle/kasein annorlunda ut jämfört med t ex komjölk.

FreCKo
2006-10-07, 19:59
Min åsikt är att hon hela tiden måste ha med det "nyaste" när hon är med i du är vad du äter. Varje program är annorlunda och kosten ser olika ut osv osv... Visst att det är kul för tittarna, men man blir också lite förvirrad.

Sen kan man tycka att det är jätteskoj att i åtta veckor tokdieta a la skipper, men hur många vill egentligen äta typ kondenserad getmjölk tillsammans med lakrits och jordgubbspuré? Tycker att dom råd hon ger säkert funkar jättebra för att kroppen ska komma igång ordentligt och bli fri från en massa skit som finns i systemet, men när kamerorna är av kan man ge sig på en normal diet istället.

izza
2006-10-08, 10:06
Jo, men vilken stolle som helst kan ju slänga ihop en diet baserad på en massa pulver, saker man "tror" är bra för kroppen och till det lägga till en jobbig personlighet. Sen är det ju bara se till att personen ligger på kaloriminus så kommer han/hon givetvis gå ner i vikt..

1+1 = 2 liksom

Jag har inte upplevt hennes program som pulverdieter. Det jag har sett är matförslag som baseras mycket på bönor, linser och fisk. En gång har jag sett när hon bytte ut frukosten för en tjej mot vatten, proteinpulver och psylliumfrö. Men jag kanske har sett färre program än jag trodde.

Iofs brukar hon ju lägga till massa andra saker, typ läskiga kryddblandningar för att förbränningen ska komma igång innan maten, men då äts det ju riktig mat efteråt.

Milia
2006-10-08, 12:49
Min åsikt är att hon hela tiden måste ha med det "nyaste" när hon är med i du är vad du äter. Varje program är annorlunda och kosten ser olika ut osv osv... Visst att det är kul för tittarna, men man blir också lite förvirrad.

Sen kan man tycka att det är jätteskoj att i åtta veckor tokdieta a la skipper, men hur många vill egentligen äta typ kondenserad getmjölk tillsammans med lakrits och jordgubbspuré? Tycker att dom råd hon ger säkert funkar jättebra för att kroppen ska komma igång ordentligt och bli fri från en massa skit som finns i systemet, men när kamerorna är av kan man ge sig på en normal diet istället.
Anledningen till att programmen är annorlunda och kosten är annorlunda från program till program beror ju på att personerna som är med också är olika. De är ju olika individer med olika problem och olika energibehov, självklart kan man inte ge dem samma råd då. Att hon har med "det senaste" beror ju på att hon följer forskningen, i alla fall är det vad hon skriver på sin hemsida. Jag tycker inte att hon skulle bli mer trovärdig om hon gav dem kostråd som var uråldriga.

Nu låter det som att jag är ett Skipper-fan, vilket jag inte är, jag tycker en del saker hon gör är lite överdrivna och hokus-pokus-aktiga, men jag tror inte att allt hon säger och gör är skit, och jag tror inte hellervatt hon hittar på de råd hon för vidare till sina klienter, däremot kanske det kan ifrågasättas hur trovärdiga vissa av hennes källor är.

Jacky
2006-10-08, 18:42
Anledningen till att programmen är annorlunda och kosten är annorlunda från program till program beror ju på att personerna som är med också är olika. De är ju olika individer med olika problem och olika energibehov, självklart kan man inte ge dem samma råd då. Att hon har med "det senaste" beror ju på att hon följer forskningen, i alla fall är det vad hon skriver på sin hemsida. Jag tycker inte att hon skulle bli mer trovärdig om hon gav dem kostråd som var uråldriga.

Nu låter det som att jag är ett Skipper-fan, vilket jag inte är, jag tycker en del saker hon gör är lite överdrivna och hokus-pokus-aktiga, men jag tror inte att allt hon säger och gör är skit, och jag tror inte hellervatt hon hittar på de råd hon för vidare till sina klienter, däremot kanske det kan ifrågasättas hur trovärdiga vissa av hennes källor är.
+1 :thumbup:

FreCKo
2006-10-08, 19:32
Milia: Självklart är människor olika, men jag har kollat på de flesta av de där avsnitten (gillar hela konceptet och så har jag lärt mig lite från det) och det är verkligen så att hela tiden är det annorlunda... Tycker att vissa saker borde ju kunna funka för fler än bara en person. Om hon gav dom skitdåliga råd kommer hon ju få kicken, och jag menar inte att hon hela tiden ska säga åt alla samma saker, men jag tycker att det är lustigt att hon hela tiden ger olika tips HELA TIDEN...

Milia
2006-10-09, 08:19
Milia: Självklart är människor olika, men jag har kollat på de flesta av de där avsnitten (gillar hela konceptet och så har jag lärt mig lite från det) och det är verkligen så att hela tiden är det annorlunda... Tycker att vissa saker borde ju kunna funka för fler än bara en person. Om hon gav dom skitdåliga råd kommer hon ju få kicken, och jag menar inte att hon hela tiden ska säga åt alla samma saker, men jag tycker att det är lustigt att hon hela tiden ger olika tips HELA TIDEN...
Jag tror knappaste vi får höra alla råd som hon ger dem. Det är nog ganska stor del som utelämnas och inte visas i tv-rutan...
Men eftersom hon bygger mycket på ayurveda så förstår jag att det blir många olika råd eftersom man där delas in i olika kroppstyper Vata, Pitta och Kapha. Alla består av en kombination av dessa, t.ex. Pitta-Vatha, Kapha-Pitta o.s.v. så du förstår nog att kombinationsmöjligheten är rätt stor och dessutom beror det på hur dominerande en viss kroppstyp är, vilken del man har för mycket resp. för lite av. Så jag tycker inte det är så konstigt.
Sen kan det ju förekomma allergier eller andra fysiska åkommor som också gör att råden blir annorlunda.
Det jag tycker är synd är att detta inte riktigt framgår i tv, förutom möjligtvis i det senaste programmet där de förklarade lite mer hu Ayurveda fungerar, men för "okunniga" (nu menar jag inte dig) tittare kan jag förstå att det är svårt att hitta en röd tråd när hon förbjuder kyckling/mjölkprodukter/etc. för vissa medan andra får äta det.

Trance
2006-10-09, 08:42
Saxat från Anna Skippers hemsida:
För den som är riktigt sugen på att fördjupa sig i mängder av forskningsrapporter refererar jag till min kolega och vän Sanna Ehdin och hennes hemsida www.ehdin.com.

....

Fick i alla fall mig att inte tänka om lite (om henne alltså)

http://www.vof.se/ehdin/index.html

Niclaaas
2006-10-09, 09:07
http://www.vof.se/ehdin/index.html

haha, såg också det. kände att skippers trovärdighet ökade där :thumbup:

jenny
2006-10-09, 16:15
Har svårt för henne och den engelska varianten. Det känns som om programmet är helt inställd på att bli så bra i tv som möjligt och inte på att hjälpa personen i längden. (Vilket inte är så konstigt iofs). De som är med är oftast vad jag skulle kalla för njutningsmänniskor som inte vill lägga en massa tid på mat och så får de lära sig att de måste mala sitt eget mjöl, tjena... Tycker det blir fånigt när de säger att all färdigmat, all läsk, allt godis, allt, allt är jättefarligt och helt förkastligt. Vore det inte rimligare att visa på bra färdigmat, att göra enkla basrätter nyttigare osv än att få folk till att göra en massa tofurätter, och drinkar med ingefära osv. Hur många kommer att orka äta så livet ut? Förmodligen en hel del på kollo. Men de tillhör ju inte allmänheten direkt.

Lilla Brynolf
2006-10-09, 16:41
Har svårt för henne och den engelska varianten. Det känns som om programmet är helt inställd på att bli så bra i tv som möjligt och inte på att hjälpa personen i längden. (Vilket inte är så konstigt iofs). De som är med är oftast vad jag skulle kalla för njutningsmänniskor som inte vill lägga en massa tid på mat och så får de lära sig att de måste mala sitt eget mjöl, tjena... Tycker det blir fånigt när de säger att all färdigmat, all läsk, allt godis, allt, allt är jättefarligt och helt förkastligt. Vore det inte rimligare att visa på bra färdigmat, att göra enkla basrätter nyttigare osv än att få folk till att göra en massa tofurätter, och drinkar med ingefära osv. Hur många kommer att orka äta så livet ut? Förmodligen en hel del på kollo. Men de tillhör ju inte allmänheten direkt.

Det vore ju helt klart vettigare, precis som du säger, men vi måste komma ihåg att det är ett TV-program. Man måste antagligen sticka ut lite för att få tittarsiffrorna tillräckligt höga.

Å andra sidan skulle säkert många titta även om man gjorde "vanlig" mat på ett nyttigt sätt. Då skulle man ju kanske till och med kunna lära sig ett och annat..