handdator

Visa fullständig version : Benträning = överkroppsträning?


virrelan
2006-10-03, 11:58
Jag har hört många gånger att man genom att träna ben skulle gynna muskeltillväxten på överkroppen. Finns det någon sanning i detta påstående? Att tunga knäböj frisätter testosteron kan jag tänka mig men påverkar det verkligen överkroppen nämnvärt? Finns det andra faktorer som spelar in?

Tacksam för alla svar och/eller gissningar :)

Bobbokrull
2006-10-03, 12:08
Jag citerar en styrkelyftare från Öjebyn. "När du kör knäböj så tränar du varenda muskel under stången". Kort sagt så finns det nog bara fördelar med att köra tunga knäböj om man vill få fart på övriga kroppen.

sundvall
2006-10-03, 13:23
Jag har hört många gånger att man genom att träna ben skulle gynna muskeltillväxten på överkroppen. Finns det någon sanning i detta påstående? Att tunga knäböj frisätter testosteron kan jag tänka mig men påverkar det verkligen överkroppen nämnvärt? Finns det andra faktorer som spelar in?

Tacksam för alla svar och/eller gissningar :)

Det skulle jag också vilja veta. Hmm, kanske Grub har något att säga om detta?

Anonym112
2006-10-03, 13:37
Pirres biceps har inte växt en millimeter av knäböj iaf :D

petersson
2006-10-03, 13:47
I knäböjer använder man ju magen och ryggen som sitter på överkroppen :)

pragmatist
2006-10-03, 15:41
Jag tror nog att sambandet framför allt är negativt, d.v.s. avsaknad av benträning kan hålla tillbaka muskelutveckling i resten av kroppen. Men att man skulle bli biffigare upptill av att träna ben ställer jag mig rätt skeptisk till. Kolla på skridskoåkare till exempel, de tränar massvis med styrketräning för benen men är ändå ganska spinkiga upptill.

jwzrd
2006-10-03, 15:45
Jag tror nog att sambandet framför allt är negativt, d.v.s. avsaknad av benträning kan hålla tillbaka muskelutveckling i resten av kroppen. Men att man skulle bli biffigare upptill av att träna ben ställer jag mig rätt skeptisk till. Kolla på skridskoåkare till exempel, de tränar massvis med styrketräning för benen men är ändå ganska spinkiga upptill.

Men visst är väl ändå ditt resonemang här dåligt för att vara skrivet av dig? Om du erkänner att brist på benträning håller tillbaka överkroppens utveckling så borde du inse att benträningen gör något för överkroppen om än indirekt? Vidare borde du fundera över hur rimligt det är att titta på en skridskoåkare och dra slutsatser om hur överkroppen påverkas av benträning utan att ha sett hur överkroppen såg ut före benträningen? Vad ska skridskoåkaren med en stor överkropp till förresten?

krillee_83
2006-10-03, 15:47
det hänger väl ihop med hur mkt testosteron kroppen frigör. Mera tunga vikter som involverar mkt muskler frigör mer testo. Mer testo mer muskeltillväxt, i korta drag.

jim
2006-10-03, 15:49
Indirekt?

Tränar du tunga (fria) knäböj får du:

Testosteronfrisättning (som sagt)
Träning av mage och rygg som sitter på överkroppen (som sagt)
Allmänt bättre balans och styrka i hela kroppen vilket indirekt hjälper dig att växa på överkroppen då du kan träna tyngre, hårdare och med mer balans.

Att en muskel inte växer om den inte stimuleras är väl ganska erkänd fakta?

z_bumbi
2006-10-03, 15:57
Stora övningar som involverar stora delar av kroppen frigör mer testo men sen är det ett långt steg till att säga att just det är betydelsefullt för muskeltillväxten i övriga delar av kroppen. Även om just det testot skulle ha betydelse för muskeltillväxten kanske det är så att de muskler som just har tränats kräver de mängderna för att återhämta sig. Eller så har det ingen särskild betydelse för muskeltillväxten utan är bara en skyddsmekanism i samband med stora belastningar.

Däremot att man involverar större delen av kroppen i själva benträningen vilket gör att man blir stark på fler ställen än i benen tror jag har större betydelse.

Jag har för egen del testat att inte träna ben under en längre period och det gick inget bra, när jag sen började träna ben igen så gick resten av träningen bättre. Det var inte under kontrollerade former så det går inte att utläsa något särskilt ur det vetenskapligt men jag tror att det ligger något i det och det är därför jag rekommenderar folk att i alla fall underhålla benmusklerna.

jwzrd
2006-10-03, 15:59
Jag har för egen del testat att inte träna ben under en längre period och det gick inget bra, när jag sen började träna ben igen så gick resten av träningen bättre. Det var inte under kontrollerade former så det går inte att utläsa något särskilt ur det vetenskapligt men jag tror att det ligger något i det och det är därför jag rekommenderar folk att i alla fall underhålla benmusklerna.

Jag upplever samma sak men vet inte vad det beror på. Jag skulle gissa på att det handlar om kapacitet och resurser. Benträning ställer mycket högre krav på hela kroppsapparaten som, när den är klar med att återhämta och bygga ben kommer att hjälpa överkroppen bättre än en liten. Det jag säger är att storleken på apparaten spelar roll och att benträning är nyckeln :Virro

Erik__
2006-10-03, 16:00
Fungerar muskler som fettinlagring litegarnna kanske? vill ha en viss balans - i väldigt liten utsträckning, var det inte allan som var förespråkare av någon liknadne åsikt?

z_bumbi
2006-10-03, 16:03
Fungerar muskler som fettinlagring litegarnna kanske? vill ha en viss balans - i väldigt liten utsträckning, var det inte allan som var förespråkare av någon liknadne åsikt?

Jo viss jämvikt vill kroppen troligtvis ha men det går bevisligen att bygga stora överkroppar utan att bygga ben, man ser det nästan varje gång man är på ett gym. :D

pragmatist
2006-10-03, 16:34
Men visst är väl ändå ditt resonemang här dåligt för att vara skrivet av dig? Om du erkänner att brist på benträning håller tillbaka överkroppens utveckling så borde du inse att benträningen gör något för överkroppen om än indirekt? Vidare borde du fundera över hur rimligt det är att titta på en skridskoåkare och dra slutsatser om hur överkroppen påverkas av benträning utan att ha sett hur överkroppen såg ut före benträningen? Vad ska skridskoåkaren med en stor överkropp till förresten?

Min tanke är att avsaknad av benträning håller tillbaka resten (eftersom kroppen inte "tycker om" att vara alltför obalanserad, om man kan uttrycka det så), men att inte detta nödvändigtvis innebär att benträning har nämnvärd positiv effekt.

Jag vet förstås inte hur skridskoåkare skulle sett ut om de inte tränat benen, men deras brist på symmetri antyder ju att man kan träna upp benmusklerna till imponerande proportioner utan att överkroppen hänger med automatiskt - vilket den ju borde göra om tesen stämmer, att benträning bygger upp överkroppen också.

Kombinerar man dessa två resonemang så borde skridskoåkares ben vara ännu större om de också tränade överkroppen, men det kan man ju bara spekulera om. Precis som du säger så vill väl en skridskoåkare ha så minimal överkropp som möjligt (förutom stora lungor då).