handdator

Visa fullständig version : Borde man satsa på Apple istället?


Sidor : [1] 2

FreCKo
2006-10-03, 10:41
Satt och läste det här genom aftonbladet: http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_13783354.asp

och efter att ha läst ett gäng disskusioner om Vista så börjar jag fan undra om det ens är värt att tänka tanken på att uppgradera om man skaffar en bättre dator. Skulle livet bli bättre om man köpte en apple-dator istället, eller ska man fortsätta med Windows iaf?

egge
2006-10-03, 11:04
Whoa! Din frågeställning gör mig helt snurrig, har väl inte vaknat än:D

Fed up
2006-10-03, 11:05
Jag har precis gått över till mac. Har inte hunnit vänja mig vid alla grejer än, men mycket är bättre och framförallt är min nya dator så jävla snygg!

jwzrd
2006-10-03, 11:07
Jag har precis gått över till mac. Har inte hunnit vänja mig vid alla grejer än, men mycket är bättre och framförallt är min nya dator så jävla snygg!

+1

Alla borde testa att köra Mac någon vecka för att se vilka saker som är riktigt dåliga användbarhetsmässigt i Windows. Finder, som ses som ett bajsprogram av väldigt många Mac-användare, äger upp Windows Explorer på ett sätt som är snudd på olustigt. Grejer bara funkar.

EDIT: för övrigt ser Windows ut som butt-pudding :)

raZmus
2006-10-03, 11:23
Jag har blivit Mac OS X-frälst, tycker det är mycket bra att arbeta med.

Loke
2006-10-03, 11:30
Felet är ju att microsoft har monopol på operativsystem, i princip, för PC-datorer. Då ser jag inte varför man skulle vilja till Apple, för där är ju monopolet ännu värre, hur många alternativa operativsystem finns det till macar? ;)

Kör linux istället då, då riktar du marknaden i rätt riktning iaf.

Kabuto
2006-10-03, 11:38
+1

Alla borde testa att köra Mac någon vecka för att se vilka saker som är riktigt dåliga användbarhetsmässigt i Windows. Finder, som ses som ett bajsprogram av väldigt många Mac-användare, äger upp Windows Explorer på ett sätt som är snudd på olustigt. Grejer bara funkar.

EDIT: för övrigt ser Windows ut som butt-pudding :)

+1

hasse36
2006-10-03, 11:48
Vad sysslar ni med, alla ni som bekymrar er om operativsystemet?

Applikationsprogram som Firefox och Photoshop funkar väl likadant på Mac som på XP? Eller?

Berätta! Vad, gör ni? Sitter ni och letar efter filer hela dagarna?

Dumleman
2006-10-03, 11:57
Mac håller väl på att bli en pc eller hur det nu. Ta det som är billigast, båda fungerar ganska bra.

jwzrd
2006-10-03, 12:01
Felet är ju att microsoft har monopol på operativsystem, i princip, för PC-datorer. Då ser jag inte varför man skulle vilja till Apple, för där är ju monopolet ännu värre, hur många alternativa operativsystem finns det till macar? ;)

Kör linux istället då, då riktar du marknaden i rätt riktning iaf.

Ja, på mac:ar kan du köra linux, olika BSD-varianter, Windows XP samt Mac OS X.

jwzrd
2006-10-03, 12:05
Vad sysslar ni med, alla ni som bekymrar er om operativsystemet?

Applikationsprogram som Firefox och Photoshop funkar väl likadant på Mac som på XP? Eller?

Berätta! Vad, gör ni? Sitter ni och letar efter filer hela dagarna?

Nej vi arbetar med datorn. Mail.app äger Outlook vilken dag som helst. Safari äger IE vilken dag som helst och även - mätt på prestanda och minnesanvändning - vanliga sur-firefox. Camino däremot, bygger på samma kodbas som firefox, är mycket bra. Finns bara på mac. iPhoto är ett mycket bra program för att hålla ordning på sina bilder, finns liknande nu för PC - t ex Picasa. Finder + Spotlight är vida överlägset Windows Explorer och sökfunktionen i windows. Program som Quicksilver som är kan kallas för en grafisk kommandotolk - finns inget liknande till PC.

Innan du testat en Mac så förstår du helt enkelt inte hur mycket summan av alla små detaljer som är så skruttigt gjorda i windows verkligen kostar.

EDIT: linux är sen fortfarande inte EN sak utan namnet på kärnan och ett samlingsnamn på flera hundra vitt skilda och sinsemellan inkompatibla distros.

Lizard
2006-10-03, 12:07
Vad sysslar ni med, alla ni som bekymrar er om operativsystemet?

Applikationsprogram som Firefox och Photoshop funkar väl likadant på Mac som på XP? Eller?

Berätta! Vad, gör ni? Sitter ni och letar efter filer hela dagarna?
Lite slentrianmässigt så ska jobbet korras för femtielfte gången och man sparar det kanske lite slarvigt alternativt döper det dåligt. Genom att öppna Finder och i sökfältet ge en premiss, några bokstäver ur dokumentet t ex (Ex: Kolozzeum Logo eller bara Logo eller Kol) så river Finder fram vilka mappar det finns som heter något snarlikt, vilka dokument det finns och vilka dokument som innehåller något liknande. (+ program, musikfiler etc med detta innehåll). Bara att välja. Man kan lätt ställa in om det är ett precist program som skapat det eller en specifik tidsperiod bland sökkriterierna. Simsalabim trudelutt så ligger allt mitt framför dig och du ser direkt sökvägen om du inte vill dubbelklicka. In alles en tiosekundersoperation innan hela listan är komplett.

Jag har, med program, ca 75 gig lagrad dokumentdata på hårddisk och extern hårddisk. Finder är en välsignelse när jobbet ska vara klart igår kan jag lova.

Lizard

tossefar
2006-10-03, 12:09
Jag föredrar windows till allt som är mer avancerat än att rita bilder, surfa och kolla mailen. Mina programbehov är väldigt specifika, och programutbudet till osx är fortfarande relativt kasst.

Finder ÄR kass. Explorern är bättre, speciellt med mouse gestures (vilket jag inte hittat till aqua (osx shell)

edit: sökrutan i finder kicks ass dock.

Doctor Snuggles
2006-10-03, 12:13
Program som Quicksilver som är kan kallas för en grafisk kommandotolk - finns inget liknande till PC.

Innan du testat en Mac så förstår du helt enkelt inte hur mycket summan av alla små detaljer som är så skruttigt gjorda i windows verkligen kostar.


Har du tiger? Har inte orkat installera det än, men spotlight funkar väl typ som quicksilver? Quicksilver är grymt bra f.ö. (förutom att den ibland uppdaterar filindexet och kan bråka med t.ex musikprogram). Minns att jag letade efter en motsvarighet på pc när det begav sig - hittade aldrig ngt.

Måste hålla med alla mac proponenter, mac os och hårdvaran därtill är i en klass för sig. Det krävs förstås att man är vuxen och kan uppskatta kvalitet. ;)

Och ja, allt i windows ser ut som hårig apröv.

jwzrd
2006-10-03, 12:29
Har du tiger? Har inte orkat installera det än, men spotlight funkar väl typ som quicksilver? Quicksilver är grymt bra f.ö. (förutom att den ibland uppdaterar filindexet och kan bråka med t.ex musikprogram). Minns att jag letade efter en motsvarighet på pc när det begav sig - hittade aldrig ngt.

Måste hålla med alla mac proponenter, mac os och hårdvaran därtill är i en klass för sig. Det krävs förstås att man är vuxen och kan uppskatta kvalitet. ;)

Och ja, allt i windows ser ut som hårig apröv.

Tvärtom; quicksilver funkar som Spotlight men är mycket smartare. Istället för att bara ha verbet Öppna som i Sportlight så har du alla verb du kan tänka dig på ett dokument/program.

EDIT: givetvis tiger. Snart kommer leopard också.

Arf Pingvin
2006-10-03, 12:40
1. Se vad du behöver datorn till.
2. Ta reda på vilka program som är bäst.
3. Välj plattform.

95% av min tid spenderas i applikationsprogram, jag ser aldrig skrivbordet, det spelar ingen roll vilket operativsystem det snurrar på så länge jag kan redigera video och hantera grafik. Hade ej råd med Final Cut Pro och en dyrjävla Mac så Windows blev det. Nu behöver jag inte redigera mer så Linux åker förmodligen in snart. Föredrar att programmera i *nix.

hasse36
2006-10-03, 12:43
Nej vi arbetar med datorn. Mail.app äger Outlook vilken dag som helst. Safari äger IE vilken dag som helst och även - mätt på prestanda och minnesanvändning - vanliga sur-firefox. Camino däremot, bygger på samma kodbas som firefox, är mycket bra. Finns bara på mac. iPhoto är ett mycket bra program för att hålla ordning på sina bilder, finns liknande nu för PC - t ex Picasa. Finder + Spotlight är vida överlägset Windows Explorer och sökfunktionen i windows. Program som Quicksilver som är kan kallas för en grafisk kommandotolk - finns inget liknande till PC.

Innan du testat en Mac så förstår du helt enkelt inte hur mycket summan av alla små detaljer som är så skruttigt gjorda i windows verkligen kostar.

Jag har arbetat med Mac under flera år, även om det var 10-12 år sedan. Minns inget magiskt med den. Det brukade komma upp ett felmeddelande med en bomb på, vilket betydde att man fick börja om från början om man inte hade sparat. Nyttig skola iofs. Glöm inte att spara.

Skall du börja rabbla applikationsprogram som finns för den ena eller andra plattformen, så surfa in på tex TPB och kolla vad som finns för Windows resp Mac att hämta. Snacka om spel på ett mål.

Att säga att ett program äger ett annat är nog i de flesta fall bara en smakfråga. Själv gillar jag IE:s möjlighet att trycka ner Shift när man klickar på en länk för att sidan skall öppnas i ett nytt fönster. När jag testade Firefox hittade jag inget liknande och jag fortsatte med IE. Så mycket värdesätter jag den funktionen! Men att tala i termer av att IE äger Firefox är bara barnsligt.

Helena B
2006-10-03, 12:47
Nej!

Jag är trogen pc-användare. Nackdelen med Mac är att de är så otroligt fula. Den dagen de börjar se mer ut som pc så kanske jag överväger ett byte...

hasse36
2006-10-03, 12:47
Lite slentrianmässigt så bla bla bla bla

LizardDet långa svarets korta mening är alltså: Ja, jag letar efter filer hela dagarna. :thumbup:

aliquis
2006-10-03, 12:48
Satt och läste det här genom aftonbladet: http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_13783354.asp

och efter att ha läst ett gäng disskusioner om Vista så börjar jag fan undra om det ens är värt att tänka tanken på att uppgradera om man skaffar en bättre dator. Skulle livet bli bättre om man köpte en apple-dator istället, eller ska man fortsätta med Windows iaf?Jag förstår inte frågan, först trodde jag det bara var en varning för att det är ett nytt os som egentligen bara var en dold annons eftersom de ville sälja sitt antivirusprogram.

Nu verkar de ju mest vara sura för att de inte riktigt får vara med + i reklamsyfte.

Hur som helst är ju saken att Microsoft vet om problemet med spyware och virus och det är väl därför de lanserar egna programvaror för att hantera det. Naturligtvis vore det bästa om det gick att göra operativsystemet tillräckligt säkert från början men om det skall inkludera alla programvaror som skall köras också så blir det nog lite orealistiskt.

Vista kommer naturligtvis bli mycket bättre än XP. WinFS gick visserligen i graven, så jag vet inte riktigt vilka tuffa features som finns kvar men det finns säkert något ;/

Mitt antagande tidigare var att Vista skulle springa om och hamna före MacOS X på den tekniska sidan ett tag tills Apple kunde sno fler idéer och göra dem ännu bättre.

Allt DRM-trams är väl ingen fördel men det lär du ju inte slippa med Apple heller.

Men för att svara på frågan, är Vista en anledning att byta till MacOS X? Nej.
Borde du köra MacOS X istället för Windows? Kanske.
Borde du köra MacOS X istället för XP? Definitivt.

Problemet med Linux o dylikt är ju mängden kommersiell programvara, men om vi bortser från det så antar jag att det ändå är vinnaren i längden, KDE och Gnome är ju riktigt välutvecklade nu och de kommer ju bara fortsätta sno allt bra ifrån Apple och Microsoft, och förr eller senare är de riktigt bra, men gratis.

Vem försöker jag lura, köp mig en 24" iMac ;)

jwzrd
2006-10-03, 12:49
Jag har arbetat med Mac under flera år, även om det var 10-12 år sedan. Minns inget magiskt med den. Det brukade komma upp ett felmeddelande med en bomb på, vilket betydde att man fick börja om från början om man inte hade sparat. Nyttig skola iofs. Glöm inte att spara.

Skall du börja rabbla applikationsprogram som finns för den ena eller andra plattformen, så surfa in på tex TPB och kolla vad som finns för Windows resp Mac att hämta. Snacka om spel på ett mål.

Att säga att ett program äger ett annat är nog i de flesta fall bara en smakfråga. Själv gillar jag IE:s möjlighet att trycka ner Shift när man klickar på en länk för att sidan skall öppnas i ett nytt fönster. När jag testade Firefox hittade jag inget liknande och jag fortsatte med IE. Så mycket värdesätter jag den funktionen! Men att tala i termer av att IE äger Firefox är bara barnsligt.

Jag ogillar alla Mac-OS före X; de suger alla balle och är totalt undermåliga. Detsamma kan sägas om t ex Mac OS X verison 10.1 och 10.2.

Ja det är verkligen spel på ett mål. Till windows finns 135712904875190238479128341923847 undermåliga produkter, till Mac OS X finns inte ens så många applikationer - det har du alldeles rätt i.

Av programmen du jobbar med i windows dagligen undrar jag hur många du verkligen GILLAR att jobba i. Blir du glad när du drar igång det? Jag kan ärligt säga att iTunes (före version 7); Mail.app; Safari; Lightroom (som förvisso nu finns för Windows också); gör mig glad.

Sen verkar du ha missuppfattat det jag sa om IE vs. Firefox. Jag gillar personligen inte Firefox - det är stort, fult och slött; ser varken ut som ett Windows- eller ett Mac-program.

jwzrd
2006-10-03, 12:50
Nej!

Jag är trogen pc-användare. Nackdelen med Mac är att de är så otroligt fula. Den dagen de börjar se mer ut som pc så kanske jag överväger ett byte...

Hur ser En PC ut? Som en IBM, Gateway, Dell, Siemes Nixdorf eller hur menar du? De ser inte lika ut.

aliquis
2006-10-03, 12:50
Är det värt att stanna på Microsoft när Vista släppts?
[x] JA! Vista kommer kicka röv.
[ ] NJA! XP kommer räcka gott och väl ett bra tag till.
[x] NEJ! Gå över till Apple, alternativt deras operativsystem.
[x] NEJ! Linux ftw!
[ ] va?

Räcker programvarorna i Linux/UNIX-miljö till? Kör det.
Annars köp en mac om du har råd, förr eller senare är ju MacOS X bättre än Vista igen om nu Vista skulle ta ledningen ett tag, det uppdateras ju mycket oftare.

MasterChief
2006-10-03, 12:55
Lite slentrianmässigt så ska jobbet korras för femtielfte gången och man sparar det kanske lite slarvigt alternativt döper det dåligt. Genom att öppna Finder och i sökfältet ge en premiss, några bokstäver ur dokumentet t ex (Ex: Kolozzeum Logo eller bara Logo eller Kol) så river Finder fram vilka mappar det finns som heter något snarlikt, vilka dokument det finns och vilka dokument som innehåller något liknande. (+ program, musikfiler etc med detta innehåll). Bara att välja. Man kan lätt ställa in om det är ett precist program som skapat det eller en specifik tidsperiod bland sökkriterierna. Simsalabim trudelutt så ligger allt mitt framför dig och du ser direkt sökvägen om du inte vill dubbelklicka. In alles en tiosekundersoperation innan hela listan är komplett.

Jag har, med program, ca 75 gig lagrad dokumentdata på hårddisk och extern hårddisk. Finder är en välsignelse när jobbet ska vara klart igår kan jag lova.

Lizard

http://desktop.google.com/sv/about.html finns ju för oss som är fast i xp-träsket.

aliquis
2006-10-03, 12:57
Problemet som jag ser det med MacOS X är att visst, du har spotlight och en o annan sådan smart detalj, men det har redan implementeras som beagle i Gnome så du har det där också utan att du behöver köpa en helt ny dator, det var ju dessutom Microsofts idé för Vista från början.

Vad gäller flera andra av deras programvaror med fint UI såsom Safari, iChat, Mailsaken osv så är det ju fortfarande så att khtml/Safari inte är särskilt bra, så du kommer ändå köra firefox eller Opera, iChat stödjer inte exempelvis MSN, så du kommer ändå köra någon annan klient som råkar ha stöd för flera protokoll, Mailläsaren kanske inte är världens bästa mailläsare så kanske läser du mailen med Thunderbird eller något ändå.

Allt det kan du ju också köra i ett helt fritt OS.

Finns säkert bra bildvisare/sorterare till Linux också, Picasa finns ju tom (om än kört via Windowsemulering.)

Fördelarna med MacOS relativt en Linux-distribution är väl mindre strul, Photoshop och iaf ett o annat kommersiellt spel, nackdelarna är mindre kontroll, dyra uppgraderingar och riktigt dyrt instegspris eftersom man måste köpa en ny dator.

Jag tänkte "prova lite" MacOS X här men det verkade inte ha stöd för min SATA-kontroller, letade efter disken i oändlighet.

MasterChief
2006-10-03, 13:00
Jag kan ärligt säga att iTunes (före version 7); gör mig glad.



En fråga bara i all välmening. Jag gillar också iTunes men det är så in i helvete segt nu för tiden. Är det ett windowsproblem eller har iTunes andra problem? Har ca 50Gb på en välformaterad disk.

aliquis
2006-10-03, 13:00
Felet är ju att microsoft har monopol på operativsystem, i princip, för PC-datorer. Då ser jag inte varför man skulle vilja till Apple, för där är ju monopolet ännu värre, hur många alternativa operativsystem finns det till macar? ;)

Kör linux istället då, då riktar du marknaden i rätt riktning iaf.Macarna är bara vanliga PCs de också, så precis lika många som för en Windows-PC.

Sedan är väl MacOS X och Linux/FreeBSD de enda rimliga alternativen till Windows.

aliquis
2006-10-03, 13:01
Mac håller väl på att bli en pc eller hur det nu. Ta det som är billigast, båda fungerar ganska bra.Du kan köra Windows XP på en Mac och du kan eventuellt köra en modifierad piratversion/backup/originalCD av MacOS på en vanlig PC.

aliquis
2006-10-03, 13:08
Nej vi arbetar med datorn. Mail.app äger Outlook vilken dag som helst.Jag vet inte om alla som använder det regelbundet skulle hålla med, men jag har inte provat Mail.app så vem vet, Jag gillar mutt ;), men mutt lär ju fungera på Mac också så.Safari äger IE vilken dag som helst och även - mätt på prestanda och minnesanvändning - vanliga sur-firefox.Men det kan inte visa alla sidor, eller hur? Inte ens lika många som firefox? Opera lär vara snabbare, Opera hade färre säkerhetshål upptäckta senaste året eller om det var halvåret.Camino däremot, bygger på samma kodbas som firefox, är mycket bra.Kanske tom bättre än Safari? Jag gillade också konqueror (KHTML-browser) i KDE för att den var rätt snabb och fungerade bra tillsammans med resten av miljön, men allt fungerade ju inte lika bra som i firefox och Opera, så det var ändå dessa som jag "tvingades" att köra.Finns bara på mac. iPhoto är ett mycket bra program för att hålla ordning på sina bilder, finns liknande nu för PC - t ex Picasa.Picasa äger, toksnabbt. Men iPhoto är kanske lika bra.Finder + Spotlight är vida överlägset Windows Explorer och sökfunktionen i windows.Directory Opus finns till Windows, DOpus 4.x och Magellan ägde på Amigan.Program som Quicksilver som är kan kallas för en grafisk kommandotolk - finns inget liknande till PC.Minns inte vad det gjorde.Innan du testat en Mac så förstår du helt enkelt inte hur mycket summan av alla små detaljer som är så skruttigt gjorda i windows verkligen kostar.Och innan han testar Linux också så förstår han inte hur förbannat jobbigt det kan vara att få ljud, skrivare och ett o annat spel att faktiskt fungera ;)
För att inte tala om de distar som inte verkar erbjuda någon bra form av uppgradering av operativsystemet! (Fast där misslyckas väl MacOS X också ibland?)EDIT: linux är sen fortfarande inte EN sak utan namnet på kärnan och ett samlingsnamn på flera hundra vitt skilda och sinsemellan inkompatibla distros.Men alla vet vad som menas ändå.
Och han lär ju inte köra kärnan utan någon miljö.

Men visst, KDE + programvaror beskriver ju mer än "Linux".

Helena B
2006-10-03, 13:13
Hur ser En PC ut? Som en IBM, Gateway, Dell, Siemes Nixdorf eller hur menar du? De ser inte lika ut.

En PC ser inte ut som en Mac. Det är något med utseendet som inte tilltalar mig, samma känsla får jag över ipod. Även fast jag gillar att det finns en massa olika färger, men på nåt sätt känns det så plastigt (?) Det är svårt att sätta fingret på det. Men när jag använde Mac (iofs för hundra år sedan) så gillade jag inte operativsystemet heller, det kändes så tråkigt och grått (orange) på nåt vis. Jag är säker på att det har utvecklats sen dess, men jag gillar PC och inte Mac.

aliquis
2006-10-03, 13:14
Lite slentrianmässigt så ska jobbet korras för femtielfte gången och man sparar det kanske lite slarvigt alternativt döper det dåligt. Genom att öppna Finder och i sökfältet ge en premiss, några bokstäver ur dokumentet t ex (Ex: Kolozzeum Logo eller bara Logo eller Kol) så river Finder fram vilka mappar det finns som heter något snarlikt, vilka dokument det finns och vilka dokument som innehåller något liknande. (+ program, musikfiler etc med detta innehåll). Bara att välja. Man kan lätt ställa in om det är ett precist program som skapat det eller en specifik tidsperiod bland sökkriterierna. Simsalabim trudelutt så ligger allt mitt framför dig och du ser direkt sökvägen om du inte vill dubbelklicka. In alles en tiosekundersoperation innan hela listan är komplett.

Jag har, med program, ca 75 gig lagrad dokumentdata på hårddisk och extern hårddisk. Finder är en välsignelse när jobbet ska vara klart igår kan jag lova.

LizardMen det var ju som sagt Microsoft med Vista och WinFS som var först med idén, och Beagle i Gnome fungerar liknande, annars finns ju find om man har tid att vänta ;)

Site:
http://beagle-project.org/

Flash-demos av funktionen:
http://nat.org/demos/beagle-1.html
http://nat.org/demos/beagle-2.html

Using Beagle, you can easily find:
documents
emails
web history
IM/IRC conversations
source code
images
music/video files
applications
... and much more

Screenshots:
Gnome
http://nat.org/best.png
Windows
http://users.avafan.com/~fredrik/best-win32.jpg

FreCKo
2006-10-03, 13:21
ser ut som om jag startat ett mindre krig här :D

aliquis, frågan otydlig? Tänkte mer att när Vista kommer, och mina "förväntningar" slår in, så kommer man ha jävliga problem med att vara olaglig på datorn... Och då tänkte jag om man ska byta till Vista iaf, hålla kvar på XP, byta till Apple/MacOS, Linux eller skita i datorer i största allmänhet och bli erimit ;)

Förresten, en ny fråga här :D Jag har hört riktiga mardrömshistorier från en massa ipod-användare om att deras ipods inte fungerar så jäkla bra... Nu skiter jag i ipods eftersom jag inte vill ha en, men datorerna har inte samma problem va? Jag skulle aldrig köpa en dator med dom problemen mina polares iPod haft..

Yankeee
2006-10-03, 13:22
Den dagen spel fungerar lika smidigt i något annat os som i windows byter jag direkt. Självklart ska utbudet av nya spel vara ungefär detsamma också.

aliquis
2006-10-03, 13:23
Har du tiger? Har inte orkat installera det än, men spotlight funkar väl typ som quicksilver? Quicksilver är grymt bra f.ö. (förutom att den ibland uppdaterar filindexet och kan bråka med t.ex musikprogram). Minns att jag letade efter en motsvarighet på pc när det begav sig - hittade aldrig ngt.Beror bara på att du inte visste vad du skulle söka på:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=sv&q=desktop+search+windows&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8Måste hålla med alla mac proponenter, mac os och hårdvaran därtill är i en klass för sig. Det krävs förstås att man är vuxen och kan uppskatta kvalitet. ;)Mycket av hårdvaran är ju underlägsen en del annan, kör man MacOS är ju nästan all programvara utvecklad av Apple eftersom det finns så få tredjepartstillverkare som bryr sig om opertivsystemet.
Oset i sig är väl sådär och hårdvaran brukar generellt vara rätt medelmåttig för att inte säga kass och dessutom dyr. Trist om man redan äger motsvarande hårdvara och vill byta till MacOS dessutom.Och ja, allt i windows ser ut som hårig apröv.Installera ett tema?

aliquis
2006-10-03, 13:25
Jag har arbetat med Mac under flera år, även om det var 10-12 år sedan. Minns inget magiskt med den. Det brukade komma upp ett felmeddelande med en bomb på, vilket betydde att man fick börja om från början om man inte hade sparat. Nyttig skola iofs. Glöm inte att spara.

Skall du börja rabbla applikationsprogram som finns för den ena eller andra plattformen, så surfa in på tex TPB och kolla vad som finns för Windows resp Mac att hämta. Snacka om spel på ett mål.

Att säga att ett program äger ett annat är nog i de flesta fall bara en smakfråga. Själv gillar jag IE:s möjlighet att trycka ner Shift när man klickar på en länk för att sidan skall öppnas i ett nytt fönster. När jag testade Firefox hittade jag inget liknande och jag fortsatte med IE. Så mycket värdesätter jag den funktionen! Men att tala i termer av att IE äger Firefox är bara barnsligt.Håll inne ctrl för att öppna i ny tab tror jag, skulle tro att Shift öppnar i nytt fönster i firefox också, men jag vet inte.

I Opera öppnar shift+klick i ny tab verkar det som (testade nyss), den har dessutom undo, tabbar, visar många sidor, är överlägset snabbast, använder lite minne, fungerar på drösvis med plattformar, ..

aliquis
2006-10-03, 13:27
Nej!

Jag är trogen pc-användare. Nackdelen med Mac är att de är så otroligt fula. Den dagen de börjar se mer ut som pc så kanske jag överväger ett byte...Macbook pro är inte ful?
Macbook är inte ful?
Mac pro är ganska snygg.
Mac mini är väl en smaksak, men jag skulle säga att den är snygg.
iMac däremot är väl en smaksak, jag tycker inte heller att den är särskilt snygg.

aliquis
2006-10-03, 13:29
Av programmen du jobbar med i windows dagligen undrar jag hur många du verkligen GILLAR att jobba i. Blir du glad när du drar igång det? Jag kan ärligt säga att iTunes (före version 7); Mail.app; Safari; Lightroom (som förvisso nu finns för Windows också); gör mig glad.Kopete äger iTunes, Evolution/kmail är säkert lika bra som mail.app, opera äger safari, lightroom vet jag inte vad det gör. Så en KDE-desktop hade fungerat lika bra så långt... Den är dessutom gratis och kräver inga jätteinvesteringar (i mer än tid...)Sen verkar du ha missuppfattat det jag sa om IE vs. Firefox. Jag gillar personligen inte Firefox - det är stort, fult och slött; ser varken ut som ett Windows- eller ett Mac-program.Det är väl mest vad jag ser som problemet med macmiljön... Att de BRA PROGRAMMEN (im-klient som stödjer flera protokoll, vettig browser, eventuellt e-mailläsare...) inte alls kommer se ut som de gör på de flashiga macosscreenshotsen.

Arnesson
2006-10-03, 13:34
Jag personligen använder min dator hemma till att surfa, ordbehandling och internet. Ser inte någon mening att byta i det fallet, när allt fungerar.

"If it works, don´t fix it" eller vad brukar programmeringsnissar säga?

Sen kan säkert linux och mac vara bättre, men det är för drygt att sätta sig in i något nytt när man redan är nöjd, anser jag.

aliquis
2006-10-03, 13:34
ser ut som om jag startat ett mindre krig här :D

aliquis, frågan otydlig? Tänkte mer att när Vista kommer, och mina "förväntningar" slår in, så kommer man ha jävliga problem med att vara olaglig på datorn...Men det är ju inte det man "skall" vara, det är ju inte Microsofts mål med operativsystemet, och det är nog inte så lätt att vara "olaglig" på MacOS heller eftersom marknaden är så mycket mindre. Än svårare blir det i Linux, eftersom nästan allt är gratis från början ;)
Vill du inte betala för dig är ju ett fritt operativsystem det självklara valet.Och då tänkte jag om man ska byta till Vista iaf, hålla kvar på XP, byta till Apple/MacOS, Linux eller skita i datorer i största allmänhet och bli erimit ;)Jag vet inte om piratkopiering kommer bli svårare, men jag antar att det förr eller senare knäcks isf. Men att hålla piratkopieringen på topp ses nog inte som någon feature hos Microsoft. Och som sagt på MacOS kommer du inte ha mycket du KAN kopiera ändå, eftersom det inte finns mycket programvara. Byt till Linux om det är det här som oroar dig. Där kommer du nog inte tvingas på DRM o annat trams heller.Förresten, en ny fråga här :D Jag har hört riktiga mardrömshistorier från en massa ipod-användare om att deras ipods inte fungerar så jäkla bra... Nu skiter jag i ipods eftersom jag inte vill ha en, men datorerna har inte samma problem va? Jag skulle aldrig köpa en dator med dom problemen mina polares iPod haft..Ingen aning, en Mac borde väl fungera finfint mest hela tiden... Iaf vill de att det skall framstå som det.

Lizard
2006-10-03, 13:34
Till de som svarat på mitt inlägg:

Allt finns - till alla. Du kan köpa en tolv år gammal Volvo, riva isär den á la Pimp my Ride, trycka i en helvetes knota och justera chassi och hjulupphängning. Sätta i ny inredning, rensa allt onödigt (det du tycker är onödigt) och lacka den i flames med tjugo självlysande döskallar på utan att det blir en helhet för det. Det blir ingen Enzo eller M5a - trots att prestanda talar för saken. Saken är i stället den att de allrasom flesta inte vill hålla på och skruva sönder och samman saker för att få dem att fungera. Jag hatar minsta hang-up på datorn. Ännu högre blodtryck får jag när mejlen ligger nere för någon lyckats gräva av en kabel. Att leta applikationer för enkla saker anser jag är tillverkarens ansvar.
Detta käre/a läsare gör att du vill kasta dig över tangentbordet, fullastad med "sakargument" som visar att du med "fakta" har rätt. Och det har du kanske. Om vi alla vore bönder fortfarande så skulle vi kräva av oss att kunna justera en skördetröska och veta hur man backar in i selen på den. Om vi inte kände till det skulle vi anses som slöa i huvve. Men, nu kan varken du eller jag det och det är jag helt 100% övertygad om. Samtidigt vet jag att du blir både irriterad och lätt panikslagen om det inte finns bröd i hyllan och mjölk i kylen när du handlar. Precis så är det med datorer. De som lärt sig hur de funkar och gärna lever i och kring dem tycker att det är en smal sak att justera dem och backa in dem i selar. För oss som endast intresserar oss för datorer utifrån vad slutprodukten är, om ens det, är det lika naturligt att vi bara vill att det ska finnas bröd och mjölk när vi behöver det. Om ni hänger med i metaforerna? Jag kan lätt fortsätta med allt från bilar till vattenpumpar och långkok.
Det Apple gjort och gör är att driva utvecklingen bort ifrån handhavande till konsumerande. Precis som industrialismen gjort med det mesta som tidigare var livsavgörande. I framtiden (i "jymmden") ser jag ingen som helst anledning att hålla på att pussla ihop datorer och program, som vi gör idag, för den stora massan. Tvärtom, vi kommer att få mindre, fler, smartare och enklare datorer. Första steget mot den utvecklingen är när telecombolagen inser att det inte är telefonen som behöver mer datorkraft utan datorn som behöver telefonens ständiga tillgång till nätet. Sladden ur tack.

Lizard

aliquis
2006-10-03, 13:35
Kopete äger iTunes,amarok skulle det stå...

aliquis
2006-10-03, 13:39
Till de som svarat på mitt inlägg:

Allt finns - till alla. Du kan köpa en tolv år gammal Volvo, riva isär den á la Pimp my Ride, trycka i en helvetes knota och justera chassi och hjulupphängning. Sätta i ny inredning, rensa allt onödigt (det du tycker är onödigt) och lacka den i flames med tjugo självlysande döskallar på utan att det blir en helhet för det. Det blir ingen Enzo eller M5a - trots att prestanda talar för saken. Saken är i stället den att de allrasom flesta inte vill hålla på och skruva sönder och samman saker för att få dem att fungera. Jag hatar minsta hang-up på datorn. Ännu högre blodtryck får jag när mejlen ligger nere för någon lyckats gräva av en kabel. Att leta applikationer för enkla saker anser jag är tillverkarens ansvar.
Detta käre/a läsare gör att du vill kasta dig över tangentbordet, fullastad med "sakargument" som visar att du med "fakta" har rätt. Och det har du kanske. Om vi alla vore bönder fortfarande så skulle vi kräva av oss att kunna justera en skördetröska och veta hur man backar in i selen på den. Om vi inte kände till det skulle vi anses som slöa i huvve. Men, nu kan varken du eller jag det och det är jag helt 100% övertygad om. Samtidigt vet jag att du blir både irriterad och lätt panikslagen om det inte finns bröd i hyllan och mjölk i kylen när du handlar. Precis så är det med datorer. De som lärt sig hur de funkar och gärna lever i och kring dem tycker att det är en smal sak att justera dem och backa in dem i selar. För oss som endast intresserar oss för datorer utifrån vad slutprodukten är, om ens det, är det lika naturligt att vi bara vill att det ska finnas bröd och mjölk när vi behöver det. Om ni hänger med i metaforerna? Jag kan lätt fortsätta med allt från bilar till vattenpumpar och långkok.
Det Apple gjort och gör är att driva utvecklingen bort ifrån handhavande till konsumerande. Precis som industrialismen gjort med det mesta som tidigare var livsavgörande. I framtiden (i "jymmden") ser jag ingen som helst anledning att hålla på att pussla ihop datorer och program, som vi gör idag, för den stora massan. Tvärtom, vi kommer att få mindre, fler, smartare och enklare datorer. Första steget mot den utvecklingen är när telecombolagen inser att det inte är telefonen som behöver mer datorkraft utan datorn som behöver telefonens ständiga tillgång till nätet. Sladden ur tack.

LizardVilket alltsammans är bra argument emot Linux, eftersom det du sparar i kronor får spenderas i tid istället.

Men Windows? Vad fungerar inte i Windows? Installera en desktop searchsak och det har väl typ allt som macos har? Förutom utseendet och UNIX i bakgrunden.

jwzrd
2006-10-03, 13:41
Jag vet inte om alla som använder det regelbundet skulle hålla med, men jag har inte provat Mail.app så vem vet, Jag gillar mutt ;), men mutt lär ju fungera på Mac också så.Men det kan inte visa alla sidor, eller hur? Inte ens lika många som firefox? Opera lär vara snabbare, Opera hade färre säkerhetshål upptäckta senaste året eller om det var halvåret.Kanske tom bättre än Safari? Jag gillade också konqueror (KHTML-browser) i KDE för att den var rätt snabb och fungerade bra tillsammans med resten av miljön, men allt fungerade ju inte lika bra som i firefox och Opera, så det var ändå dessa som jag "tvingades" att köra.Picasa äger, toksnabbt. Men iPhoto är kanske lika bra.Directory Opus finns till Windows, DOpus 4.x och Magellan ägde på Amigan.Minns inte vad det gjorde.Och innan han testar Linux också så förstår han inte hur förbannat jobbigt det kan vara att få ljud, skrivare och ett o annat spel att faktiskt fungera ;)
För att inte tala om de distar som inte verkar erbjuda någon bra form av uppgradering av operativsystemet! (Fast där misslyckas väl MacOS X också ibland?)Men alla vet vad som menas ändå.
Och han lär ju inte köra kärnan utan någon miljö.

Men visst, KDE + programvaror beskriver ju mer än "Linux".

Finns inga sidor jag frekventerar som inte ser perfekta ut i Safari. GMail ser t ex fulare ut i Firefox än i Safari. Opera är... bajs.

"För att inte tala om de distar som inte verkar erbjuda någon bra form av uppgradering av operativsystemet! (Fast där misslyckas väl MacOS X också ibland?)"

Jag vet inte vad du åsyftar.

jwzrd
2006-10-03, 13:42
En PC ser inte ut som en Mac. Det är något med utseendet som inte tilltalar mig, samma känsla får jag över ipod. Även fast jag gillar att det finns en massa olika färger, men på nåt sätt känns det så plastigt (?) Det är svårt att sätta fingret på det. Men när jag använde Mac (iofs för hundra år sedan) så gillade jag inte operativsystemet heller, det kändes så tråkigt och grått (orange) på nåt vis. Jag är säker på att det har utvecklats sen dess, men jag gillar PC och inte Mac.

Men alltså Helena, det finns inte ett utseende för en PC. Vilket utseende är det du pratar om?

jwzrd
2006-10-03, 13:44
Kopete äger iTunes, Evolution/kmail är säkert lika bra som mail.app, opera äger safari, lightroom vet jag inte vad det gör. Så en KDE-desktop hade fungerat lika bra så långt... Den är dessutom gratis och kräver inga jätteinvesteringar (i mer än tid...)Det är väl mest vad jag ser som problemet med macmiljön... Att de BRA PROGRAMMEN (im-klient som stödjer flera protokoll, vettig browser, eventuellt e-mailläsare...) inte alls kommer se ut som de gör på de flashiga macosscreenshotsen.

Men Opera äger inte Safari, kamma dig. Opera är en jävla skitbrowser som typ 4 pers använder. Safari må suga på tusen vis, men Opera är knappt en browser i jämförelsen.

jwzrd
2006-10-03, 13:46
Vilket alltsammans är bra argument emot Linux, eftersom det du sparar i kronor får spenderas i tid istället.

Men Windows? Vad fungerar inte i Windows? Installera en desktop searchsak och det har väl typ allt som macos har? Förutom utseendet och UNIX i bakgrunden.

Testa först, snacka sen.

Yes
2006-10-03, 14:09
Jag har för min del i stort sett allt jag behöver med Win XP. När jag köper ny dator kommer jag antagligen köra Vista. Datorn används mest till spel, film, musik och internet. Sen vill jag kunna leka med 3DStudio, Maya och Z-brush. Några saker som står på min önskelista är dock:

Enklare navigering och "customisering" av UI;n. Jag ser gärna större möjligheter för t.ex. "snabbknappar" och jag vill kunna scripta olika funktioner.

Jag vill ha liknande katalogstruktur som i Linux(har jag för mig), där den inte är beroende av var filerna är lagrade.

Mindre spyware och skit.

Snabbare uppstart, bättre minnehantering och mindre dåliga programmerare.

Vore också skönt med ett system som inte blir nedlusat och förslöat av flitigt användande.

Så, tja, Windows är väl knappast optimalt men det lär fortsätta vara det bästa operativsystemet för mig ett bra tag framåt.

Pata
2006-10-03, 14:16
Den dagen spel fungerar lika smidigt i något annat os som i windows byter jag direkt. Självklart ska utbudet av nya spel vara ungefär detsamma också.

Exakt! Det ska även finnas samma utbud av mjukvara (freeware, och shareware också), samt en hårdvarukmarknad där man kan välja alla komponenterna själv utan att bli styrd av vad företaget tycker passar för att sedan ta ockerpriser för dom. Det kallas konkurens. Priserna på hårdvara ska också matcha PC marknaden.

Mao , byte till MAC ... visst om ovanstående uppfylls dvs aldrig.

Pata
2006-10-03, 14:23
Men Windows? Vad fungerar inte i Windows? Installera en desktop searchsak och det har väl typ allt som macos har? Förutom utseendet och UNIX i bakgrunden.

Precis, dessutom kan du välja vilken desktop search du vill ha ... Googles, Windows, Yahoos... etc. Flexibilitet.

PS Undrar hur stabilt MAC skulle vara om det fanns lika mycket virus som till PC samt om OS X var tvungen att stödja lika mycket hårdvara som Windows?

skaparn
2006-10-03, 14:32
Mycket kan sägas om jwzrd, men en sak går inte att komma ifrån - bra på att snacka för Apple är han och även den mest konservative Windowsaren som jag är blir alltid lite sugen.

Är det kanske en sån här som kommer stå hemma nästa gång jag köper nytt?

http://img400.imageshack.us/img400/2052/macpro0120060807xk5.jpg (http://imageshack.us)

Det som fortfarande talar mot Mac är att det är ganska dyrt. Tycker man kan få mer för pengarna om man sitter och plockar ihop en PC skräddarsydd för sina ändamål. Dessutom så har jag inte sett mycket alternativ när det kommer till perifer utrustning, eller kan man koppla till alla marknadens tangentbord och datormöss till Mac? De möss jag provat till Mac suger ju bortom fantasins gränser och detta gäller även de som utrustats med extra knappar.

Det brukar heta att när fan blir gammal blir han religiös, och det känns faktiskt inte främmande att jag allt mindre kommer gilla konfigurera mitt OS och lägga lite mer tid på ren användning. Kanske.

aliquis
2006-10-03, 14:32
Testa först, snacka sen.Hade varit enklare om det inte kostade 13000kr att göra det..

aliquis
2006-10-03, 14:34
Finns inga sidor jag frekventerar som inte ser perfekta ut i Safari. GMail ser t ex fulare ut i Firefox än i Safari. Opera är... bajs.

"För att inte tala om de distar som inte verkar erbjuda någon bra form av uppgradering av operativsystemet! (Fast där misslyckas väl MacOS X också ibland?)"

Jag vet inte vad du åsyftar.Att SuSE exempelvis inte verkar ha någon bra uppgradering emellan olika versioner (har uppfattat det så på reviews), men en del som kör MacOS X verkar ju också ibland bli tvingade att installera om helt o hållet för att uppgraderingen misslyckades.

Operapåståendet har jag inte så mycket att säga om eftersom du har helt fel.

Yankeee
2006-10-03, 14:35
Det som fortfarande talar mot Mac är att det är ganska dyrt.

Plus det pata skrev i post #48. Det är en soussedator kort och gott.

aliquis
2006-10-03, 14:37
Enklare navigering och "customisering" av UI;n. Jag ser gärna större möjligheter för t.ex. "snabbknappar" och jag vill kunna scripta olika funktioner.

Jag vill ha liknande katalogstruktur som i Linux(har jag för mig), där den inte är beroende av var filerna är lagrade.

Mindre spyware och skit.

Snabbare uppstart, bättre minnehantering och mindre dåliga programmerare.

Vore också skönt med ett system som inte blir nedlusat och förslöat av flitigt användande.AmigaOS? Jag också! :D

aliquis
2006-10-03, 14:38
Precis, dessutom kan du välja vilken desktop search du vill ha ... Googles, Windows, Yahoos... etc. Flexibilitet.

PS Undrar hur stabilt MAC skulle vara om det fanns lika mycket virus som till PC samt om OS X var tvungen att stödja lika mycket hårdvara som Windows?Unix är mer "kontrollerat" än Windows och därför skulle det fortfarande vara stabilare. Men Windows XP är ju tillräckligt stabilt så där har jag inga som helst problem med Windows. Win XP kraschar ju typ aldrig.

skaparn
2006-10-03, 14:39
Det är en soussedator kort och gott.

Nej inte riktigt, den är faktiskt för snygg för det.

Soussedator:

http://www.komplett.se/img/p/200/317427.jpg

aliquis
2006-10-03, 14:40
Mycket kan sägas om jwzrd, men en sak går inte att komma ifrån - bra på att snacka för Apple är han och även den mest konservative Windowsaren som jag är blir alltid lite sugen.

Är det kanske en sån här som kommer stå hemma nästa gång jag köper nytt?

bild på mac pro

Det som fortfarande talar mot Mac är att det är ganska dyrt. Tycker man kan få mer för pengarna om man sitter och plockar ihop en PC skräddarsydd för sina ändamål. Dessutom så har jag inte sett mycket alternativ när det kommer till perifer utrustning, eller kan man koppla till alla marknadens tangentbord och datormöss till Mac? De möss jag provat till Mac suger ju bortom fantasins gränser och detta gäller även de som utrustats med extra knappar.

Det brukar heta att när fan blir gammal blir han religiös, och det känns faktiskt inte främmande att jag allt mindre kommer gilla konfigurera mitt OS och lägga lite mer tid på ren användning. Kanske.Å andra sidan har ju tossefar redan köpt en sådan där, och han sade ju att han bara kör macos när han surfar o läser mail....

Macarna är ju riktigt prisvärda nu, nästan som en vanlig PC, räknar du in några slantar för programvaran så är det samma priser.

Du kan ha vanliga skrivare, möss o tangentbord, tom mitt Microsoft Ergonomic 4000 hade stöd för mac enligt kartongen...

jwzrd
2006-10-03, 14:41
Att SuSE exempelvis inte verkar ha någon bra uppgradering emellan olika versioner (har uppfattat det så på reviews), men en del som kör MacOS X verkar ju också ibland bli tvingade att installera om helt o hållet för att uppgraderingen misslyckades.

Operapåståendet har jag inte så mycket att säga om eftersom du har helt fel.

Jag snackade om att SuSE inte är kompatibelt med t ex Redhat trots att båda behandlas som en och samma sak - nämligen Linux(tm).

Att någon tvingats installera om hela MacOS X har jag helt enkelt inte hört talas om, det är säkert så.

aliquis
2006-10-03, 14:42
Jag snackade om att SuSE inte är kompatibelt med t ex Redhat trots att båda behandlas som en och samma sak - nämligen Linux(tm).

Att någon tvingats installera om hela MacOS X har jag helt enkelt inte hört talas om, det är säkert så.Jag talade inte om något som du har talat om ;)

Mitt gällde enbart om att uppgraderingen mellan os-versioner inte verkar fungera helt 100% i alla linuxdistar, vilket jag tycker är skit. Jag vill inte att mitt os skall kunna rasa samman =P

Yankeee
2006-10-03, 14:43
Nej inte riktigt, den är faktiskt för snygg för det.


Apple bestämmer vad du behöver, till överpris. Att som liberal ens kan tänka tanken att gå med på något sådant tycker jag är lite konstigt ;)

Pata
2006-10-03, 14:45
Unix är mer "kontrollerat" än Windows och därför skulle det fortfarande vara stabilare. Men Windows XP är ju tillräckligt stabilt så där har jag inga som helst problem med Windows. Win XP kraschar ju typ aldrig.

Yup håller med dig om Unix/Linux. Håller även med om att WinXP blivit den enda första seriöst stabila plattformen Microsoft släppt. Har inte startat om min dator på månader. Funkar klockrent. Dom som har problem är ofta dom som inte kan sköta underhållningen på en dator.

jwzrd
2006-10-03, 14:46
Apple bestämmer vad du behöver, till överpris. Att som liberal ens kan tänka tanken att gå med på något sådant tycker jag är lite konstigt ;)

Det är det bästa argument mot att använda Apple tycker jag själv. De saltar mindre nu än för något år sedan dock. Det är orimligt att ställa en Mac mot ett ihopplock dock; ett ihopplock är billigare än en Stock-PC också.

skaparn
2006-10-03, 14:48
Apple bestämmer vad du behöver, till överpris. Att som liberal ens kan tänka tanken att gå med på något sådant tycker jag är lite konstigt ;)

Haha! Det var alltså vad du syftade på. Du har en poäng, och frågan är hur länge de kan hålla fast vid ett sådant tänkande. Vi har ju upplevt maktskifte i Sverige, så de väldigt känsliga marknadsanalytikerna på Apple har kanske med sitt lätt fuktade finger känt frihetens vindar börja blåsa upp till storm.

jwzrd
2006-10-03, 14:50
Haha! Det var alltså vad du syftade på. Du har en poäng, och frågan är hur länge de kan hålla fast vid ett sådant tänkande. Vi har ju upplevt maktskifte i Sverige, så de väldigt känsliga marknadsanalytikerna på Apple har kanske med sitt lätt fuktade finger känt frihetens vindar börja blåsa upp till storm.

Haha, jag ser framför mig hur marknadsdirektörer för Apple världen över känner av bourgarmajoriteten i sverige och börjar skruva på en dator bättre anpassad efter fotölj-brackor i Solna :)

Zakath
2006-10-03, 14:50
"Va?"

D.v.s. Windows 2000 räcker bra ;)

skaparn
2006-10-03, 14:51
Det är det bästa argument mot att använda Apple tycker jag själv. De saltar mindre nu än för något år sedan dock. Det är orimligt att ställa en Mac mot ett ihopplock dock; ett ihopplock är billigare än en Stock-PC också.

Mmmm, stock

http://www.snusworldwide.com/affarside/2_Stock.jpg

Yankeee
2006-10-03, 14:51
Det är det bästa argument mot att använda Apple tycker jag själv. De saltar mindre nu än för något år sedan dock. Det är orimligt att ställa en Mac mot ett ihopplock dock; ett ihopplock är billigare än en Stock-PC också.

Det är bra för sådana som Lizard. Problemet är ju när man kanske vill uppgradera eller bygga ut och måste betala sjuka priser för lagom bra hårdvara.

aliquis
2006-10-03, 14:53
Iofs säger cnet om safari vs opera 8:
http://reviews.cnet.com/Apple_Safari_RSS/4505-3514_7-31355788.html?tag=fr
"The bottom line: Apple Safari RSS, the default Mac OS X browser, beats Opera, Firefox, and Internet Explorer as the best Web browser for Mac users."
Så kanske har safari blivit bättre och isf är det bara bra, för jag trodde att den fortfarande var lite "efter".
De borde fixa stöd för fler protokoll i iChat dock =P

http://willlangford.com/2006/06/22/firefox-15-vs-opera-9/
http://userjs.org/

Pata
2006-10-03, 14:54
Det är det bästa argument mot att använda Apple tycker jag själv. De saltar mindre nu än för något år sedan dock. Det är orimligt att ställa en Mac mot ett ihopplock dock; ett ihopplock är billigare än en Stock-PC också.

Dom saltar mindre men fortfarande för mycket. Dessutom har de stora leverantörerna börjat konkuerar mot ihopplock. Snart är det svårt att slå datorbutikerns priser (framför allt storkedjor som Dell). Fördelen med plock är fortfarande att den kunnige får delar han/hon anser vara prisvärda och bra och inte OEM prylar.

Hos Apple pröjsar man för Design och attityd, inte prestanda. Vissa tycker visserligen att det är OK då dom värdesätter det högre än prestanda.

Själv skulle jag aldrig låta någon annan än jag välja utseende och funktionalitet på min dator. Det ska jag göra!

Pata
2006-10-03, 14:55
Haha, jag ser framför mig hur marknadsdirektörer för Apple världen över känner av bourgarmajoriteten i sverige och börjar skruva på en dator bättre anpassad efter fotölj-brackor i Solna :)
:laugh: :laugh:

jwzrd humor ... I like!

hasse36
2006-10-03, 15:01
Av programmen du jobbar med i windows dagligen undrar jag hur många du verkligen GILLAR att jobba i. Blir du glad när du drar igång det? Jag kan ärligt säga att iTunes (före version 7); Mail.app; Safari; Lightroom (som förvisso nu finns för Windows också); gör mig glad.
Jag blir inte direkt glad för att bilen startar, spisen blir varm eller att tvättmaskinen funkar. Däremot blir jag mer eller mindre förbannad när apparaterna jävlas med mig.

Samma sak med program. De skall leverera! Basta!

Det här är några Windowsprogram som levererar.
uTorrent
WinRAR
Nero Burning ROM
Acoustica MP3 To WAV Converter PLUS
Exact Audio Copy
Internet Explorer
Excel
iPodder
Photoshop
Norton Ghost 2003

jwzrd
2006-10-03, 15:06
Dom saltar mindre men fortfarande för mycket. Dessutom har de stora leverantörerna börjat konkuerar mot ihopplock. Snart är det svårt att slå datorbutikerns priser (framför allt storkedjor som Dell). Fördelen med plock är fortfarande att den kunnige får delar han/hon anser vara prisvärda och bra och inte OEM prylar.

Hos Apple pröjsar man för Design och attityd, inte prestanda. Vissa tycker visserligen att det är OK då dom värdesätter det högre än prestanda.

Själv skulle jag aldrig låta någon annan än jag välja utseende och funktionalitet på min dator. Det ska jag göra!

Jag väljer efter utseende och funktionalitet primärt, då hamnar jag på Apple. PC-datorer, med mycket få undantag, ser ut som butt-pudding, windows ser ut och funkar som butt-pudding; jag har favoritapplikationer som inte skrivits av Apple respektive Microsoft på båda plattformarna.

Jämför du en Stock Mac med en Stock Dell eller IBM så kommer du att se att Apple faktiskt inte är dyrare; för bärbara har jag sett två jämförelser där Appeln var billigare. MEN det är fortfarande så att uppgradering för Mac är mycket dyrare - i vissa fall orimligt mycket dyrare. Titta t ex på vad Apple tar i betalt för minnen till Mac Pro, det är sinnessjukt.

jwzrd
2006-10-03, 15:08
Jag blir inte direkt glad för att bilen startar, spisen blir varm eller att tvättmaskinen funkar. Däremot blir jag mer eller mindre förbannad när apparaterna jävlas med mig.

Samma sak med program. De skall leverera! Basta!

Det här är några Windowsprogram som levererar.
uTorrent
WinRAR
Nero Burning ROM
Acoustica MP3 To WAV Converter PLUS
Exact Audio Copy
Internet Explorer
Excel
iPodder
Photoshop
Norton Ghost 2003

Ok, till Mac kör jag i samma ordning:
Transmission (för torrents - funkar svinbra verkligen; snygg också)
Unarchiver
Default-bränskiten i Finder och Toast
Jag konverterar aldrig mp3 till wav
Vet inte vad du gör med Exact audio copy; rippar? Jag importerar direkt in i iTunes
Camino - senaste versionen tycker jag är lite snabbare och mer minnessnål än Safari
Excel
iPodder vet jag inte vad det är
Photoshop CS2 samt Lightroom
Norton Ghost 2003 vet jag inte vad du använder till

Dumleman
2006-10-03, 15:11
Det här är några Windowsprogram som levererar.
...
Internet Explorer
...
http://img410.imageshack.us/img410/5378/bwahahah70uj0.jpg

DavidN
2006-10-03, 15:21
Även om jag är tvungen att använda Windows varje dag (utveckling av program; foobar2000 mm.) så skulle jag välja OSX varje dag.

Det tog en halvtimme att bli förälskad i OSX efter att ha lekt med en CoreDuo bestyckad Apple laptop.
Sen visade det sig att det var ungefär likvärdigt underbart att utveckla för OSX med (audio).

1. OSX
2. UNIX (BSD eller Solaris)
3. Windows (Vista)
4. linux (helst inte)

jwzrd
2006-10-03, 15:27
Även om jag är tvungen att använda Windows varje dag (utveckling av program; foobar2000 mm.) så skulle jag välja OSX varje dag.

Det tog en halvtimme att bli förälskad i OSX efter att ha lekt med en CoreDuo bestyckad Apple laptop.
Sen visade det sig att det var ungefär likvärdigt underbart att utveckla för OSX med (audio).

1. OSX
2. UNIX (BSD eller Solaris)
3. Windows (Vista)
4. linux (helst inte)

Har du testat Xcode ordentligt? Jag har bara lekt runt lite i den.

hasse36
2006-10-03, 15:36
iPodder vet jag inte vad det är
Tankar podcasts

Norton Ghost 2003 vet jag inte vad du använder tillDå har du missat något.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1804318&postcount=12

aliquis
2006-10-03, 15:36
Egentligen är det ju helt efterblivet att som jag önska mig en mac med FET hårdvara (inte ens 24" imac har det dock...) när det ändå knappt finns några spel för mac.

Rätt är väl egentligen att köpa en mac mini för macos och spela på en PC om man nu skall spela. Annars finns det ju spelkonsoller, mac mini duger ju utmärkt som dator till annat.

jwzrd
2006-10-03, 15:42
Tankar podcasts

Då har du missat något.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1804318&postcount=12

Snarare du som missat något innan du började organisera ditt data kanske? Jag har kört systemet på en egen partition och sedemera på en egen hårddisk sen moses delade vattnet.

jwzrd
2006-10-03, 15:44
Egentligen är det ju helt efterblivet att som jag önska mig en mac med FET hårdvara (inte ens 24" imac har det dock...) när det ändå knappt finns några spel för mac.

Rätt är väl egentligen att köpa en mac mini för macos och spela på en PC om man nu skall spela. Annars finns det ju spelkonsoller, mac mini duger ju utmärkt som dator till annat.

Det finns ett gäng titlar till Mac:en. Men du har rätt i att det vore dumt att köpa en Mac om allt man gör med sitt liv är att lira lir.

DavidN
2006-10-03, 15:51
Har du testat Xcode ordentligt? Jag har bara lekt runt lite i den.

decent, men inte direkt spektakulärt. Annars har man MSVC som alternativ ^___^

jwzrd
2006-10-03, 15:52
decent, men inte direkt spektakulärt. Annars har man MSVC som alternativ ^___^

Haha jo, men det är en bajsprodukt av guds nåde.

Langster
2006-10-03, 16:07
Jag arbetar med Mac och PC varje dag och har så gjort i flera år. Om jag gör ett jobb från grunden själv så väljer jag helst att jobba med Macen, mycket på grund av hur macen hanterar fönster. På PC känns fönsterhanteringen rätt "klunkig" när man har ett tiotal öppna samtidigt, tjocka lister och ofta ett omotiverat programfönster med grå bakgrund som man tvingas jobba inom.
Sökfunktionen är mycket bättre än den näst intill obefintliga i Windows, så ska något gammalt letas upp från server eller HD så gör jag det i Macen också.

Kommer det nåt jobb utifrån som måste göras i PC så är det dock absolut inget problem, programmen jag använder funkar precis lika bra i bägge operativen.

Jag tycker det är hugget som stucket, skulle inte gråta om jag var tvungen att bara jobba i PC från och med nu. Inte heller om jag var tvungen att bara jobba i Mac.

När det gäller hemdator så ser jag fortfarande absolut ingen anledning till att ha en Mac. Finns helt enkelt mer roligt för PC. Microsoft satsar dessutom hårt på underhållning nu med direct X10, Live anywhere och Media Center som ingår i Vista, om jag inte är helt ute och cyklar, där är Mac ljusår efter. Macar är dessutom orimligt dyra i jämförelse.
Mail, surf osv funkar ju precis lika bra på båda operativen också, varför ens tjaffsa om en sån sak.
Ett tag hade jag problem med spyware och skit hemma och då funderade jag på om det inte vore bättre med Mac, men det räckte ju med att ha bra program mot sånt.

aliquis
2006-10-03, 16:53
Det finns ett gäng titlar till Mac:en. Men du har rätt i att det vore dumt att köpa en Mac om allt man gör med sitt liv är att lira lir.Dumt bara man spelar överhuvudtaget, eller ja, man kan ju alltid dualboota xp, fan vad mycket enklare det hade varit om man kunde dualboota rövbajshålsmacos x istället. Då kunde man få en vettig dator med ett os.

jwzrd
2006-10-03, 16:55
Dumt bara man spelar överhuvudtaget, eller ja, man kan ju alltid dualboota xp, fan vad mycket enklare det hade varit om man kunde dualboota rövbajshålsmacos x istället. Då kunde man få en vettig dator med ett os.

Men hur menar du? Vad innebär att dualboota XP om det inte är samma sak som att dualboota rövbajshålsmacos x? Du kan köra MacOS X på en vanlig PC så länge du hittar drivrutiner.

aliquis
2006-10-03, 17:43
Men hur menar du? Vad innebär att dualboota XP om det inte är samma sak som att dualboota rövbajshålsmacos x? Du kan köra MacOS X på en vanlig PC så länge du hittar drivrutiner.Kan och kan, jag kan inte köpa det så, och jag kan inte installera uppgraderingar utan att oroa mig över att något går sönder, och eventuellt går det sönder lättare genom att man installerar något som inte riktigt fungerade med den modifierade versionen?

Jag hade hellre köpt en version av macos än att köra en wärschversion som jag inte riktigt kan lita på.

Lite sugen på att prova att installera det på en ata-disk dock, om nu det fungerar... Händer som sagt inte ett skit när jag kör sata, körde diagnostiskt läge o den hetsar bara lite om disken var 5e minut eller så.

jwzrd
2006-10-03, 17:45
Kan och kan, jag kan inte köpa det så, och jag kan inte installera uppgraderingar utan att oroa mig över att något går sönder, och eventuellt går det sönder lättare genom att man installerar något som inte riktigt fungerade med den modifierade versionen?

Jag hade hellre köpt en version av macos än att köra en wärschversion som jag inte riktigt kan lita på.

Lite sugen på att prova att installera det på en ata-disk dock, om nu det fungerar... Händer som sagt inte ett skit när jag kör sata, körde diagnostiskt läge o den hetsar bara lite om disken var 5e minut eller så.

Tror inte Apple kommer att ändra det heller. De vill sälja sin hårdvara eftersom det är där de tjänar stålar.

-squat-
2006-10-03, 17:48
Jag har precis gått över till mac. Har inte hunnit vänja mig vid alla grejer än, men mycket är bättre och framförallt är min nya dator så jävla snygg!

En vit liten MacBook?

Sitter själv på en sådan. Ångrar inte ett dugg att jag gick över till mac.

Grafisk och funktionellt känns det som mac ligger 10-år före i utvecklingen. För mig som aldrig spelar några spel ser jag inga fördelar med att ha en PC.

Vill man spela spel men ändå ha en mac så gör man som jwzrd säger dualbootar en imac eller mac pro.

någon nämnde windows media center. Front Row kickar röv med det.

Jwzrd: jag tycker att Firofox är rappare än Safari, annars måste jag säga att Safari är mycket bra. Dessutom får vi nog se ett bra mycket bättre safari i Leopard.

Visst är macen något dyrare, men glöm inte att man betalar för helheten med mac. snygg design,funktionalitet,säkerhet..etc.

Arne Persson
2006-10-03, 17:59
Har precis beställt en macbookpro! Tror jag skall fira det med att ta fram min gamla SE30 och spela något gammalt kultspel.

-squat-
2006-10-03, 18:40
Har precis beställt en macbookpro! Tror jag skall fira det med att ta fram min gamla SE30 och spela något gammalt kultspel.


Grattis! Det är fina grejer det där.:hbang:

FreCKo
2006-10-03, 19:37
Tror ni att det går att sammanfatta dom tre "större" operativsystemen (även då fast LINUX är ganska brett och det finns miljarder olika versioner, men iaf) med en liten textrad om varje?

Typ Apple, det är väl det "bästa" om man känner att man inte vill hålla på och leka med datorn allt för mycket utan bara surfa, fixa bilder osv och inte behöva oroa sig över att någonting kommer gå åt skogen

Linux är väl "bäst" om man vill ha så billigt så möjligt, många gratisprogram osv...

Windows är ju alla så jäkla vana vid, lite svårt att komma på bra saker om det dock :D

jwzrd
2006-10-03, 19:39
Har precis beställt en macbookpro! Tror jag skall fira det med att ta fram min gamla SE30 och spela något gammalt kultspel.

Inser du att det som gör dig till en Riktig Man(tm) är att du kör Mac?

Bolio
2006-10-03, 19:42
Jag använder Windows.

Linux är bäst om man inte är i kritiskt behov av något av de programmen (photoshop etc.) som inte finns för Linux.

Mac vill jag kanske prova. Fint GUI är det i alla fall. :)

jwzrd
2006-10-03, 19:43
Jag använder Windows.

Linux är bäst om man inte är i kritiskt behov av något av de programmen (photoshop etc.) som inte finns för Linux.

Mac vill jag kanske prova. Fint GUI är det i alla fall. :)

Linux är bäst för folk vars tid är gratis och som inte använder datorn till annat än konfigurationsonani.

Bolio
2006-10-03, 19:44
Linux är bäst för folk vars tid är gratis och som inte använder datorn till annat än konfigurationsonani.

Inte alls. Jag laddar ner och installerar program på debian/ubuntu genom att skriva en rad och trycka på enter. :)

apt-get install jwzrd

jwzrd
2006-10-03, 20:07
Inte alls. Jag laddar ner och installerar program på debian/ubuntu genom att skriva en rad och trycka på enter. :)

apt-get install jwzrd

Sen när du ändrar i någon config-fil och kör pakethanteraren 6 månader senare och upptäcker att den just knullat dina inställningar?

dynamo
2006-10-03, 20:09
apt-get install jwzrd

Verkar farligt med en vicious coder i systemet.

Baan
2006-10-03, 20:13
vad kostar mac os-x då? eller är det inget man köper om man inte köper en mac?

Bolio
2006-10-03, 20:23
Sen när du ändrar i någon config-fil och kör pakethanteraren 6 månader senare och upptäcker att den just knullat dina inställningar?

Vilken pakethanterare då?

jwzrd
2006-10-03, 20:28
Vilken pakethanterare då?

Vilken pakethanterare hanterar fallet att ett givet paket byter default-config, du tar hem paketet och du har ändrat den config du har. Gentoos portage kräver då att du själv reder ut merge:konflikten. Hur gör du med ditt system?

Bolio
2006-10-03, 20:36
Vilken pakethanterare hanterar fallet att ett givet paket byter default-config, du tar hem paketet och du har ändrat den config du har. Gentoos portage kräver då att du själv reder ut merge:konflikten. Hur gör du med ditt system?

dselect fixar det i debian. Gentoo kör ju med ports...

Arne Persson
2006-10-03, 21:26
Inser du att det som gör dig till en Riktig Man(tm) är att du kör Mac?

Då har jag åtminstone varit man sedan -87! He he! Har aldrig svikit mac sedan dess. Om man inte undantar en Sinclar spectrum 16 k samt en Atari 1040 ST som man hade innan macarna.
Skrev faktiskt min sköldpaddsbok på min Atatri.:D

rememberence
2006-10-03, 21:31
Vilken pakethanterare hanterar fallet att ett givet paket byter default-config, du tar hem paketet och du har ändrat den config du har. Gentoos portage kräver då att du själv reder ut merge:konflikten. Hur gör du med ditt system?
han byter till slackware :D

jwzrd
2006-10-03, 21:39
dselect fixar det i debian. Gentoo kör ju med ports...

Berätta hur dselect löser problemet tack. Gentoo kör med portage; FreeBSD kör med ports.

jwzrd
2006-10-03, 21:40
Då har jag åtminstone varit man sedan -87! He he! Har aldrig svikit mac sedan dess. Om man inte undantar en Sinclar spectrum 16 k samt en Atari 1040 ST som man hade innan macarna.
Skrev faktiskt min sköldpaddsbok på min Atatri.:D

Hahaha respect! Själv är jag finsmakare och onanerar enbart till MacOS X i Apple-väg.

DavidN
2006-10-03, 21:57
Berätta hur dselect löser problemet tack. Gentoo kör med portage; FreeBSD kör med ports.

pluspoäng till jwzrd och minuspoäng till Bolio

aliquis
2006-10-03, 22:16
Tror ni att det går att sammanfatta dom tre "större" operativsystemen (även då fast LINUX är ganska brett och det finns miljarder olika versioner, men iaf) med en liten textrad om varje?

Typ Apple, det är väl det "bästa" om man känner att man inte vill hålla på och leka med datorn allt för mycket utan bara surfa, fixa bilder osv och inte behöva oroa sig över att någonting kommer gå åt skogen

Linux är väl "bäst" om man vill ha så billigt så möjligt, många gratisprogram osv...

Windows är ju alla så jäkla vana vid, lite svårt att komma på bra saker om det dock :DWindows - Allt fungerar, kompatibelt med allt, mest programvara.

MacOS - Svindyrt, du får betala även för uppdateringar, lite mer bundlad mjukvara än Windows, även här fungerar allt som det skall. Ont om programvara. Eftersom de uppgraderar oftare än Microsoft kan de röra sig snabbare och därför få in nya idéer i operativsystemet snabbare än Microsoft, därför känns det lätt som att de ligger något före hela tiden.

Linux - Inte lika självklart att allt kommer fungera eftersom det hänger på hårdvarutillverkarna, Microsoft är gigantiskt och får naturligtvis stöd för allt, Apple behöver bara stödja sina egna datorer, men Linux förväntas fungera på allt trots att hårdvarutillverkarna inte vill hjälpa till. Lika taskigt eller kanske ännu värre med programutbudet som MacOS. Fördelarna är att det är gratis och att de väldigt lätt kan implementera vad de vill ha här och nu och direkt, ligger därför ungefär lika långt fram i utvecklingen som MacOS.

Så Windows är väl som att åka Volvo, det fungerar men alla andra har också en och ingen blir särskilt imponerad. Reservdelar finns precis överallt och priset är överkomligt.

MacOS är som att åka Ferrari, du vill ha det fräckaste även om det kostar och är svårt att få tag på reservdelar.

Linux är som att bygga din egen högprestandabil. Den kanske presterar precis lika bra som Ferrarin men det krävs mer jobb för att komma dit och om något strular får du fixa det själv ;)
Delarna fick du gratis.

FreCKo
2006-10-03, 22:22
Aliquis, efter den beskrivningen har jag kommit fram till att stanna på windows-tåget :D Orka vara speciell och lägga ut en massa pengar i onödan....

Fast iofs, nu när macOS släpps till PC-processorer (som det borde göra med tanke på intel-processorerna i dom nya apple-datorerna) så kanske programvarorna blir lättare att få tag på? :)

Bolio
2006-10-03, 22:23
Berätta hur dselect löser problemet tack. Gentoo kör med portage; FreeBSD kör med ports.

Varför den otrevliga tonen?

jwzrd
2006-10-03, 22:30
Varför den otrevliga tonen?

Unge man, du uppmanas att svara! :)

Bolio
2006-10-03, 22:42
Unge man, du uppmanas att svara! :)

Jag har inte använt Linux på skitlänge, så jag minns faktiskt inte. Men jag minns att debian löste det där på något sätt, och att jag inte hade problem med det där. Jag använde dock paketsystemet mycket sällan. Installerade över huvud taget inte så mycket program. :)

Med ports menade jag just portage. Portage är en klon av BSD:s ports.

jwzrd
2006-10-03, 22:44
Jag har inte använt Linux på skitlänge, så jag minns faktiskt inte. Men jag minns att debian löste det där på något sätt, och att jag inte hade problem med det där. Jag använde dock paketsystemet mycket sällan. Installerade över huvud taget inte så mycket program. :)

Med ports menade jag just portage. Portage är en klon av BSD:s ports.

Jo jag vet. Portage är asbra tills paket börjar ändra just sina config-filer. Då träffar avföringen fläkten.

Bolio
2006-10-03, 22:48
Jo jag vet. Portage är asbra tills paket börjar ändra just sina config-filer. Då träffar avföringen fläkten.

Yeah, men gentoo suger. Debian/Slackware for teh win. :hbang:

aliquis
2006-10-03, 23:02
Aliquis, efter den beskrivningen har jag kommit fram till att stanna på windows-tåget :D Orka vara speciell och lägga ut en massa pengar i onödan....

Fast iofs, nu när macOS släpps till PC-processorer (som det borde göra med tanke på intel-processorerna i dom nya apple-datorerna) så kanske programvarorna blir lättare att få tag på? :)Min beskrivning haltade efteråt kom jag på, eftersom reservdelar inte har något med program att göra.

Mer exakt beskrivning blir att Windows är som att köpa en Toyota Kombi. Inte så dyr, allt fungerar, och du kan göra precis vad som helst med den.

Linux är som att köpa någon liten småbil från öststaterna. Visst var den billig, och med kjolpaket och lite trim kan den spöa de båda andra på både det ena och det andra, men den är fortfarande liten och lämpar sig inte för allt, och den behöver underhållas ;)

MacOS är som att köpa en Golf. Du betalar dyrt för en liten bil utan att riktigt veta varför. Den blir trång ibland men sålänge som du inte behöver ha med någon mer i bilen fungerar det utmärkt =P

raZmus
2006-10-03, 23:07
Ali, MacOS följer faktiskt med Apples datorer GRATIS :) Det gör inte Windows XP Pro för det mesta. Värt att nämnas.

aliquis
2006-10-03, 23:11
Sen när du ändrar i någon config-fil och kör pakethanteraren 6 månader senare och upptäcker att den just knullat dina inställningar?Debian skulle aldrig paja dina configfiler, det frågar helt enkelt om du vill ha kvar din configfil eller installera den som kommer från han som gjorde paketet. Eventuellt frågar det annars om du vill mergea dem för hand.vad kostar mac os-x då? eller är det inget man köper om man inte köper en mac?Runt samma som för XP tror jag, en 1700kr eller något, 1000 för uppgradering, tror jag. Det kommer dock uppgraderingar ofta och de är inte motsvarande byte från XP till Vista utan snarare från SP1 till SP2...

Man köper det inte om man inte har en mac, för det fungerar bara på macar, det finns wärschversioner/patchar som gör att det "kan" fungera på en vanlig PC men det är ju inget som officiellt stöds, inget du får göra eventuellt (vet inte hur det är med kopieringsskyddet) och chansen är riktigt stor att du bl.a. inte får accelererad grafik, dvs att det blir tokslött och underlägset en riktig mac. Apple vill sälja dig en dator också...Vilken pakethanterare hanterar fallet att ett givet paket byter default-config, du tar hem paketet och du har ändrat den config du har. Gentoos portage kräver då att du själv reder ut merge:konflikten. Hur gör du med ditt system?Klart Gentoo portage frågar vilken version du vill ha eller låter dig mergea dem, hur fan skall man annars göra? Hur gör macos? MacOS fipplar automagiskt ihop bästa alternativen från båda configfilerna och torkar dig dessutom i arslet efteråt? I MacOS är det väl inte ens givet hur det gör eftersom opensourceprogramvara får kompileras manuellt (minst lika omständigt som gentoo, mer...) eller via säg fink (knappast mer automagiskt där än i debian eller gentoo.)dselect fixar det i debian. Gentoo kör ju med ports...Portage som sagt. Men båda frågar vilken version du vill ha kvar. Jag vet inte om de vet om du har kvar originalet eller har ändrat filen själv men det är ju bara att låta diffsaken köra på och svara på vad man vill ha kvar. Allt som är lika i dem godkänner man ju bara direkt, det är ju bara skillnader de frågar om.Berätta hur dselect löser problemet tack. Gentoo kör med portage; FreeBSD kör med ports.Korrekt. Dselect gör det enda rimliga, frågar användaren vad han vill göra. Inte skriver det över konfigfiler hur som helst.Aliquis, efter den beskrivningen har jag kommit fram till att stanna på windows-tåget :D Orka vara speciell och lägga ut en massa pengar i onödan....

Fast iofs, nu när macOS släpps till PC-processorer (som det borde göra med tanke på intel-processorerna i dom nya apple-datorerna) så kanske programvarorna blir lättare att få tag på? :)MacOS är bara släppt till macar, även om macarna råkar vara PC-datorer.
Vill du köra macos på en vanlig PC är du hänvisad till olagliga metoder.
Problemet är inte att ladda ner programvaror (eller ja, lite där också), problemet är att det helt enkelt inte finns lika många program till mac, knappt några människor kör ju mac...Jag har inte använt Linux på skitlänge, så jag minns faktiskt inte. Men jag minns att debian löste det där på något sätt, och att jag inte hade problem med det där. Jag använde dock paketsystemet mycket sällan. Installerade över huvud taget inte så mycket program. :)

Med ports menade jag just portage. Portage är en klon av BSD:s ports.Klon o klon, de har väl baserat det lite löst på FreeBSD och tagit allt de tycker är bra och ändrat på sådant de tyckte var dåligt.

aliquis
2006-10-03, 23:13
Ali, MacOS följer faktiskt med Apples datorer GRATIS :) Det gör inte Windows XP Pro för det mesta. Värt att nämnas.Tror du på det där själv? Snarare så att du inte kan köpa en Appledator utan att betala för MacOS X också. Om du ser det som en fördel är det ju upp till dig.

Nästan alla PCs som säljs inkluderar Windows XP också, så det är "gratis" där med.

PC med gratis Windows? http://www.dell.com/

jwzrd
2006-10-03, 23:24
Debian skulle aldrig paja dina configfiler, det frågar helt enkelt om du vill ha kvar din configfil eller installera den som kommer från han som gjorde paketet. Eventuellt frågar det annars om du vill mergea dem för hand.

Det kallar jag att pajja. Hur fan ska du veta hur Xyfzs config-filformat fungerar? Hur ska du kunna reda ut merge:n?

aliquis
2006-10-03, 23:33
Det kallar jag att pajja. Hur fan ska du veta hur Xyfzs config-filformat fungerar? Hur ska du kunna reda ut merge:n?Du har aldrig märkt att konfigfiler i UNIX brukar vara läsbara av människor?

jwzrd
2006-10-03, 23:35
Du har aldrig märkt att konfigfiler i UNIX brukar vara läsbara av människor?

Haha jo du :)

aliquis
2006-10-03, 23:40
Så vad är problemet? Den frågar ju typ:

"Vill du ha kvar gay=YES eller gay=NO som det står i den andra configfilen?", fast delat med båda raderna o typ alternativen l o r för vilken man vill ha kvar... Välj säg r hela tiden om nu r är din egen configfil och l på alla nya saker som inte fanns med i din.

jwzrd
2006-10-03, 23:43
Så vad är problemet? Den frågar ju typ:

"Vill du ha kvar gay=YES eller gay=NO som det står i den andra configfilen?", fast delat med båda raderna o typ alternativen l o r för vilken man vill ha kvar... Välj säg r hela tiden om nu r är din egen configfil och l på alla nya saker som inte fanns med i din.

Jag vet. Jag har som bekant kört gentoo som just gör så. Jag reder iallafall inte ut hur PAMs config-format funkar osv. Det roliga där var att jag själv inte ens petat i de filerna.

aliquis
2006-10-03, 23:44
Naturligtvis skiter det sig på udda configfiler, men där är väl det smartaste att ha kvar sin egen,

Men vadå, som om macos eller något annat os skulle sköta det snyggare? Hur skulle det vara? Naturligtvis blir det problem om de har gjort ändringar i dem och de inte är läsbara.

aliquis
2006-10-03, 23:46
Valde Linux ftw nu eftersom du verkar orolig över att bli låst inom något område.

jwzrd
2006-10-03, 23:49
Naturligtvis skiter det sig på udda configfiler, men där är väl det smartaste att ha kvar sin egen,

Men vadå, som om macos eller något annat os skulle sköta det snyggare? Hur skulle det vara? Naturligtvis blir det problem om de har gjort ändringar i dem och de inte är läsbara.

Erm, jo? Jag behöver aldrig göra något sådant.

aliquis
2006-10-04, 00:17
Erm, jo? Jag behöver aldrig göra något sådant.Med samma opensourceprogram? Stor chans...

Lizard
2006-10-04, 06:38
Vad, mer precist är dyrare med Apple för normalanvändaren?
Datorerna med ingående prestanda är idag troligtvis billigare än motsvarande Dell.
Office-paketet med allt från Word, PowerPoint till FrontPage kostar 6000 sek. Motsvarande program från Apple; iWorks, AppleWorks och iLife kostar lite drygt 2000 sek. Skillnaden i visuellt intryck, handhavande och möjlighet att flytta och öppna mellan Win/OS talar helt till Apples fördel. Att presentera ditt arbete för de senaste månaderna i PowerPoint ger oftast ett nedgraderat intryck - en tonåring som försöker tala som Ericssonchefen. I Keynote får jag en presentation som förstärker det jag vill ha sagt och fängslar betraktaren. För en tredjedel av priset.

Lizard

DavidN
2006-10-04, 07:12
Då har jag åtminstone varit man sedan -87! He he! Har aldrig svikit mac sedan dess. Om man inte undantar en Sinclar spectrum 16 k samt en Atari 1040 ST som man hade innan macarna.
Skrev faktiskt min sköldpaddsbok på min Atatri.:D

Atari 1040 STE här ;)
Hade t.om. en Digitizer för "videoredigering" (hohoho)

DavidN
2006-10-04, 07:14
Min beskrivning haltade efteråt kom jag på, eftersom reservdelar inte har något med program att göra.

Mer exakt beskrivning blir att Windows är som att köpa en Toyota Kombi. Inte så dyr, allt fungerar, och du kan göra precis vad som helst med den.

Linux är som att köpa någon liten småbil från öststaterna. Visst var den billig, och med kjolpaket och lite trim kan den spöa de båda andra på både det ena och det andra, men den är fortfarande liten och lämpar sig inte för allt, och den behöver underhållas ;)

MacOS är som att köpa en Golf. Du betalar dyrt för en liten bil utan att riktigt veta varför. Den blir trång ibland men sålänge som du inte behöver ha med någon mer i bilen fungerar det utmärkt =P

Mac OSX är som att köpa Lexus.

DavidN
2006-10-04, 07:16
Du har aldrig märkt att konfigfiler i UNIX brukar vara läsbara av människor?

UNIX? pratade du inte om Linux nyss?
Håll isär skammen från ett riktigt OS

Pata
2006-10-04, 09:56
Ali, MacOS följer faktiskt med Apples datorer GRATIS :) Det gör inte Windows XP Pro för det mesta. Värt att nämnas.
:laugh: :laugh: :laugh:
Haha , du är rolig du

... och snart kommer adelspamparna att åka runt i förorterna och kasta sina förmögenheter på ghettobarnen för att dom tycker det är kul....

FreCKo
2006-10-04, 11:23
om man köper ett datorpaket från komplett kan man väl välja om man vill ha ett operativsystem med eller inte? Borde inte ALLA datorförsäljare ha så?

Btw, om macOS inte funkar till win-datorer utan bara till apple-datorer, hur fan kommer det sig då att windows XP funkar till apple? :confused: Kan det verkligen bara vara kompatibelt åt ena hållet?

jwzrd
2006-10-04, 11:36
Med samma opensourceprogram? Stor chans...

Nej men vaffan, vem använder en massa crapola när det finns kompetent programvara som inte kräver textfilsonani?

aliquis
2006-10-04, 12:13
Vad, mer precist är dyrare med Apple för normalanvändaren?
Datorerna med ingående prestanda är idag troligtvis billigare än motsvarande Dell.Tror jag inte, men framförallt är det skitdyrt att behöva byta dator helt i onödan om man har en som redan fungerar.Office-paketet med allt från Word, PowerPoint till FrontPage kostar 6000 sek. Motsvarande program från Apple; iWorks, AppleWorks och iLife kostar lite drygt 2000 sek.Officepaketet är väl visserligen mycket mer kompetent, även om jag hellre hade använt Apples variant. Men hur många köper Officepaketet? Installera openoffice istället...Skillnaden i visuellt intryck, handhavande och möjlighet att flytta och öppna mellan Win/OS talar helt till Apples fördel.Öppna mellan win/os?
Jag säger inte att macos x är skit, jag säger att det blir dyrt för mig att köra det.Att presentera ditt arbete för de senaste månaderna i PowerPoint ger oftast ett nedgraderat intryck - en tonåring som försöker tala som Ericssonchefen. I Keynote får jag en presentation som förstärker det jag vill ha sagt och fängslar betraktaren. För en tredjedel av priset.

LizardÅ andra sidan var de vana med att se 300 keynotepresentationer skulle de inte bli imponerade av de heller.

aliquis
2006-10-04, 12:14
Mac OSX är som att köpa Lexus.Saknas ju drösvis med programvara för macos x.

aliquis
2006-10-04, 12:15
UNIX? pratade du inte om Linux nyss?
Håll isär skammen från ett riktigt OSProgrammen är ju "unixprogram", vad de körs i för operativsystem är ju rätt ointressant.

Inte gör det någon skillnad i det här fallet heller..

jwzrd
2006-10-04, 12:17
Saknas ju drösvis med programvara för macos x.

Som t ex?

aliquis
2006-10-04, 12:19
om man köper ett datorpaket från komplett kan man väl välja om man vill ha ett operativsystem med eller inte? Borde inte ALLA datorförsäljare ha så?Nej, för Dell o co får massa rabatter för att skicka med allt från Microsoft.Btw, om macOS inte funkar till win-datorer utan bara till apple-datorer, hur fan kommer det sig då att windows XP funkar till apple? :confused: Kan det verkligen bara vara kompatibelt åt ena hållet?Till att börja med använder Applemaskinerna inte BIOS längre och av den anledningen borde det inte fungera att köra Windows XP på dem, Likaså använder inte vanliga PC-datorer den typ av firmware som Apple kör (vad är det den heter? EMI?)

Men i fallet Windows XP på mac har Apple gjort en sak som fixar fram massa drivrutiner o grejer till xp så att det trots allt går att installera. I fallet macos x på en vanlig PC har folk bytt ut delar av oset o haft sig tills det "fungerar", men det saknas fortfarande drivrutiner för en del saker, framförallt grafikkort...

Arf Pingvin
2006-10-04, 12:20
Som t ex?

Virtual Dub.

aliquis
2006-10-04, 12:21
Nej men vaffan, vem använder en massa crapola när det finns kompetent programvara som inte kräver textfilsonani?Den som vill ha några program till sitt OS? Hur kul är macos med enbart program för macos?

Hur hanterar macos x en modifierad konfigfil från en tidigare installation av ett program när det kommer en ny version men en helt omgjord konfigurationsfil eller åtminstone en del nya inställningar? (Och om det bara läggs till via binären vid uppstart vad skulle förhindra att man gjorde detsamma i random unixmiljö..)

aliquis
2006-10-04, 12:28
Som t ex?Jag gör ju inte så mycket vettigt med min dator, men mest uppenbara är ju en massa spel, men det saknas säkert ett o annat videoredigeringsprogram som finns till Windows och säkert en del annat, bra videospelare kanske? Jag menar, du vill ju inte köra mplayer eller vlc... För inte ens en macfanatiker kan väl hävda att quicktime är bra? Jag skulle tom nästan våga mig på att säga en bra musikspelare ;), men det skulle ju vara lite taskigt.
En bra editor? Emulatorer? IRC-client? Perl? OpenSSL antar jag ingår från början. Webserver o databas? X-server? gpg?

jwzrd
2006-10-04, 12:31
Den som vill ha några program till sitt OS? Hur kul är macos med enbart program för macos?

Hur hanterar macos x en modifierad konfigfil från en tidigare installation av ett program när det kommer en ny version men en helt omgjord konfigurationsfil eller åtminstone en del nya inställningar? (Och om det bara läggs till via binären vid uppstart vad skulle förhindra att man gjorde detsamma i random unixmiljö..)

Genom att programmet intelligent importerar det tidigare formatet (om det är ett annat format). Eventuellt visar den dig en dialog om det är något den behöver veta. Det är så man skriver program ute i den verkliga världen utanför sängvätande linux-kids.

jwzrd
2006-10-04, 12:36
Jag gör ju inte så mycket vettigt med min dator, men mest uppenbara är ju en massa spel, men det saknas säkert ett o annat videoredigeringsprogram som finns till Windows och säkert en del annat, bra videospelare kanske? Jag menar, du vill ju inte köra mplayer eller vlc... För inte ens en macfanatiker kan väl hävda att quicktime är bra? Jag skulle tom nästan våga mig på att säga en bra musikspelare ;), men det skulle ju vara lite taskigt.
En bra editor? Emulatorer? IRC-client? Perl? OpenSSL antar jag ingår från början. Webserver o databas? X-server? gpg?

Men ali.. jag kan köra alla open source-grejer om jag så vill, nu råkar jag inte vilja det. Jag vet inte om du dras till vi, emacs, nano eller någon annan bajs-editor - alla finns. Grejen är att det finns bättre editorer också, t ex Smultron och TextWrangler.

Du gissar sen förbaskat mycket i ditt inlägg för att känna till att det saknas DRÖSVIS med program. Jag sysslar inte med videoredigering så jag kan inte svara på något om hur kvaliteten är på det som finns.

Quicktime har iallafall inte jag något emot. Den visar mina filmer, strular inte, jag vet inte vad jag ska kräva mer av den.

I musikspelarväg kör jag iTunes och tycker att den duger, men helt klart skulle jag vilja ha en som är mer resurssnål.

Jag vet inte vad du menar med det du räknar upp sen, det finns fler än en variant för att kunna använda alla BSD ports och det känner du också till. Men som IRC-client kör jag colloquy; ... menar du sen att perl inte finns eller vad menar du? FFS, det är ett BSD-system...

aliquis
2006-10-04, 12:38
Tror iofs inte särskilt många program för unixmiljö inte klarar av en configfil från en äldre version heller.

Kabuto
2006-10-04, 12:48
MacOS - Svindyrt, du får betala även för uppdateringar, lite mer bundlad mjukvara än Windows, även här fungerar allt som det skall. Ont om programvara. Eftersom de uppgraderar oftare än Microsoft kan de röra sig snabbare och därför få in nya idéer i operativsystemet snabbare än Microsoft, därför känns det lätt som att de ligger något före hela tiden.


Du behöver inte alls betala för uppdateringar. Dock när det släppa en helt ny version t.ex 10.5 från 10.4 så kostar det om man vill byta till den. Men då är det nästan som ett nytt os,nya program,nya funktioner. Massa nya grejer alltså. Så att kalla MacOS dyrt tycker jag är bullshit..

MacOS 10.4 Tiger 1195kr från apple store
med studentrabatt 795kr

DavidN
2006-10-04, 12:49
Programmen är ju "unixprogram", vad de körs i för operativsystem är ju rätt ointressant.

Inte gör det någon skillnad i det här fallet heller..

vad är "unixprogram" ? :D

aliquis
2006-10-04, 12:54
Men ali.. jag kan köra alla open source-grejer om jag så vill, nu råkar jag inte vilja det. Jag vet inte om du dras till vi, emacs, nano eller någon annan bajs-editor - alla finns. Grejen är att det finns bättre editorer också, t ex Smultron och TextWrangler.Men saken är ju att NÄR du vill köra dem gör ju inte inte macos hanteringen av dem mycket bättre på något magiskt sätt. Emacs är ingen bajseditor, och i mitt fall inte Vim heller. Nano kan jag hålla med om är bajs, antagligen vad man skulle kunna förvänta sig av en editor från Apple ;/Du gissar sen förbaskat mycket i ditt inlägg för att känna till att det saknas DRÖSVIS med program. Jag sysslar inte med videoredigering så jag kan inte svara på något om hur kvaliteten är på det som finns.Vad oväntat att jag inte kan titlarna på alla program i världen, men faktum är ju att det tillhör undantagen att någon tredjepartstillverkare gör program för MacOS, därför har ju Apple själva fått stå för en hel del av programutbudet, och det i sin tur leder till att de får ännu färre tredjepartsprogram eftersom titlarna redan finns och det blir svårt att konkurrera med Apple på området. Om man nu inte gillade just photoshop för bildredigering, vad finns då? Kan man köra exempelvis partition magic i macos? Norton ghost?
Anledningen till att jag nämnde videoredigering var att en "internetbekant" som skulle starta en egen tv-kanal hade provat videoutrustning en gång i tiden och inte alls var imponerad av hur dåtidens dual G5 powermacar presterade jämfört med en PC med ett kort för videoredigering och programvarorna på PCn.
De program som de flesta använder, typ browser, im-klient, mail, musikspelare osv borde ju finnas och det är ju inte så konstigt att det finns för att så många använder dem. Men när det kommer till smalare områden är ju marknaden så mycket större för en produkt på Microsofts plattform så varför skulle man släppa den på Apples?
Apple, Linux, AmigaOS, BeOS o alla delar ju samma problem i att marknaden är mycket mindre än den för Windows.Quicktime har iallafall inte jag något emot. Den visar mina filmer, strular inte, jag vet inte vad jag ska kräva mer av den.Jag vet inte om den till Windows är "dummare" på något vis, men där suger den ju, framförallt är det ju inte betalversionen men jag vet inte hur stor skillnad det är. Jag antar att den stödjer subtitles? Men i exempelvis VLC kan du ju ändra hastigheten på subtitles. Har MacOS något gemensamt ställe för alla codecs så att quicktime kan spela alla format som mplayer skulle kunna förutsatt att man har codecsen? Finns de lättillgängliga?I musikspelarväg kör jag iTunes och tycker att den duger, men helt klart skulle jag vilja ha en som är mer resurssnål.Personligen föredrar jag amarok som sagt, men att kalla amarok resurssnål vore en rätt rejäl lögn.Jag vet inte vad du menar med det du räknar upp sen, det finns fler än en variant för att kunna använda alla BSD ports och det känner du också till. Men som IRC-client kör jag colloquy; ...Det jag menar är att när jag installerar exempelvis irssi, eller apache, eller postgresql, eller php, eller gpg, eller vad det nu är i MacOS så är ju konfigfilerna och programmen precis lika "dumma" som i random UNIX-miljö (fan vad jag vill sparka alla ärkecpn (utan att jag menar cp..) som skall säga att Linux inte är unix osv i skrevet, bortsett från att ingen har betalar för att få använda varumärket UNIX så är Linux fan mer UNIX än vad flera av de kommersiella varianterna är. Och det är ju samma skit under olika namn hur som helst, tanken är ju att de skall stödja så mycket från POSIX som möjligt så att de är så lika som de bara kan bli...)som med samma problem.menar du sen att perl inte finns eller vad menar du?Jag menar att om man nu behöver installera Perl själv och sedan kör exempelvis perl -e shell -MCPAN och dylikt så kommer ju allt sparas i konfigurationsfiler precis som vanligt..FFS, det är ett BSD-system...Mjae, det är väl en modifierad machkärna med BSD userland?

Men visst.

aliquis
2006-10-04, 12:55
vad är "unixprogram" ? :DÄt skit din tönt.

Program som körs i unixmiljö naturligtvis, varav Linux är en. Även om Linux inte råkar vara UNIX(TM).

Kabuto
2006-10-04, 12:58
http://www.versiontracker.com/macosx/
http://www.macintoshos.com/shareware.library/shareware.shtml

2 trevliga länkar för MacOS...

aliquis
2006-10-04, 12:58
Du behöver inte alls betala för uppdateringar. Dock när det släppa en helt ny version t.ex 10.5 från 10.4 så kostar det om man vill byta till den. Men då är det nästan som ett nytt os,nya program,nya funktioner. Massa nya grejer alltså. Så att kalla MacOS dyrt tycker jag är bullshit..

MacOS 10.4 Tiger 1195kr från apple store
med studentrabatt 795kr10.4 från 10.3 är ju en uppdatering. Det är ju inte mycket nytt alls mellan versionerna (300 nya features! Varav 200 nya bakgrundsbilder, 50 widgets, 30 ljud, ...) och Apple droppar support för gamla versioner snabbt.

Ofta ett steg från 10.x till 10.x+1 är som ett nytt os, vågar du dig på att skriva om allt "nytt" från 10.3 till 10.4 som du har någon nytta av? Eller vad du tror att du kommer få nytta av i Leopard?

10.4 är ju gammalt i Appletid räknat så ingen skulle ju köpa det nu, man väntar ju på 10.5 isf..

aliquis
2006-10-04, 13:00
CoreImage, Spotlight och Expose är riktiga funktioner som jag vet har dykt upp i senare versioner av MacOS, men kan man verkligen kalla de två senare för något som finns i ett "helt nytt OS"? CoreImage däremot är tufft.

Vi kan ju jämföra med vad Microsoft har ändrat till Vista från XP (hade varit roligare med WinFS dock...)

Eller Sun från Solaris 9 till 10 (inkl. det de fortfarande släpper o utvecklar.)

Kabuto
2006-10-04, 13:10
Som jag sa, vanliga uppdateringar är gratis och kostar inget och det är inget krav att byta till den nya versionen när den kommer.

Om du hade provat på MacOS nån gång så skulle du märka att det kommer uppdateringar mellan 0.x hoppen. SOM ÄR GRATIS

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2404&p=1 en vanlig recension där dom går igenom de nya programen i 10.4
Orkar inte söka själv vad alla ändringarna var..

Helt nytt os var väl lite av en överdrift men ändå. Det är inte vanliga uppdateringar när det kommer nya 0.x versioner..

Klart att man väntar på 10.5 om man ska köpa en applemaskin nu

Så varför skulle du räkna MacOS dyrare än windows nu igen ali?

Pata
2006-10-04, 13:12
Mna kan ju åtminstone spekulera i att världens datoranvändning inte skulle vara i närheten av lika stor idag om det inte vore för Windowslanseringen ...och porren på Internet. Även om Windows var skit när det kom så skapade deras hårda lansering en utbredning av datoranvändandet. Hade Apple hållt i "trådarna" idag hade det möjligtvis varit mindre utbrett och mer udda designfreaks som satt framför datorerna och onanerade idag.

Sen tycker jag det är bra att Windows tog överhanden, det skapade en marknad där man kunde fokusera på en stor plattform (även om den var skit i början) vilket drev på utvecklingen och intresset på alla dess fronter.

Idag tycker jag det är extremt viktigt att företag som Apple sätter blåslampan i arlset på Microsoft så dom inte blir så blinda och snäva i sin utveckling och visar hur annorlunda vägar kan vara bättre. (Se bara hur mycket fina ideér Windows har snott från MAC OS genom åren > leder till att vi som vill bygga våra egna datorer och inte använda Apples sämre och dyrare hårdvara fortfarande kan få ta del av deras ideér :devil: )

Come on Jwzrd .... skäll ut mig nu för den ovetande snorvalp jag är! :D

Arf Pingvin
2006-10-04, 13:26
Pata: Apple var dömt från start genom sitt totalitära grepp på sin mjuk+hårdvara. IBM PC som Microsoft fick i uppdrag att skapa ett OS för hade i alla fall dominerat marknaden även om det varit något annat företag som hade blivit dominerande på OS-marknaden. Möjligen har Microsoft lett till fler datoranvändare under tiden som desktopen var drivande av utvecklingen, men när vi nu skiter fullständigt i desktopen och allt handlar om internet och webben så spelar det faktiskt ingen roll vilket OS man kör. Eller det borde inte göra det. På samma sätt som öppenheten i PC-arkitekturen var avgörande för dess framgång är öppenheten i internetprotokollen avgörande för Internets framgång. MS försöker med alla medel kontrollera Web Services och pervertera goda ideér med sina egna små egenheter. Dåligt. Låtom oss bedja till googleguden istället. Fräls oss ifrån MS.

DavidN
2006-10-04, 13:26
Ät skit din tönt.

Program som körs i unixmiljö naturligtvis, varav Linux är en. Även om Linux inte råkar vara UNIX(TM).

Hahahaha.

vi är mycket besvikna på dig aliquis, ni och vänsterns stil.

aliquis
2006-10-04, 13:32
Som jag sa, vanliga uppdateringar är gratis och kostar inget och det är inget krav att byta till den nya versionen när den kommer.

Om du hade provat på MacOS nån gång så skulle du märka att det kommer uppdateringar mellan 0.x hoppen. SOM ÄR GRATISDet vet jag väl, men jag tycker att förändringarna mellan 10.x och 10.x+1 är för små för att motivera ett nytt köp av operativsystemet.http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2404&p=1 en vanlig recension där dom går igenom de nya programen i 10.4
Orkar inte söka själv vad alla ändringarna var..Spotlight, dashboard och Automator skulle jag säga är de större förändringarna. Spotlight är praktiskt men knappast revolutionerande, du kan få samma funktion till XP gratis från massor av olika leverantörer. Dashboard känns mer som något man lägger in på skoj än något som faktiskt kommer användas och är användbart, borde absolut vara gratis, och det finns gratisvarianter till XP. Inte heller Automator är väl något speciellt, motsvarande funktion finns väl i Windows och fanns säkert redan i MacOS i form av crontab.Helt nytt os var väl lite av en överdrift men ändå. Det är inte vanliga uppdateringar när det kommer nya 0.x versioner..Nej, men det är inte mycket nytt heller. Det är ju inte så att om man kör 10.3 så känner man att man absolut bara mååååååste ha 10.4? Även om man säkert vill uppgradera ändå eftersom mer o nyare alltid(?) är bättre.Klart att man väntar på 10.5 om man ska köpa en applemaskin nu

Så varför skulle du räkna MacOS dyrare än windows nu igen ali?Jag skulle inte orka vänta på 10.5, jag skulle bara köpa en mac o kopiera 10.5, om det nu går utan strul.

För att under tiden som 10.0, 10.2, 10.3 och 10.4 har släppts så har man spenderat mer pengar än vad man hade gjort för Windows XP, som har hållit lika lång tid.

Pata
2006-10-04, 13:33
Pata: Apple var dömt från start genom sitt totalitära grepp på sin mjuk+hårdvara. IBM PC som Microsoft fick i uppdrag att skapa ett OS för hade i alla fall dominerat marknaden även om det varit något annat företag som hade blivit dominerande på OS-marknaden. Möjligen har Microsoft lett till fler datoranvändare under tiden som desktopen var drivande av utvecklingen, men när vi nu skiter fullständigt i desktopen och allt handlar om internet och webben så spelar det faktiskt ingen roll vilket OS man kör. Eller det borde inte göra det. På samma sätt som öppenheten i PC-arkitekturen var avgörande för dess framgång är öppenheten i internetprotokollen avgörande för Internets framgång. MS försöker med alla medel kontrollera Web Services och pervertera goda ideér med sina egna små egenheter. Dåligt. Låtom oss bedja till googleguden istället. Fräls oss ifrån MS.

Håller med om att greppet kring Apples hårdvara/mjukvara var grunden till deras nederlag.
Sedan tycker inte jag heller om MS sätt att dominera men jag kommer inte hålla med om att google är mycket bättre. Dom om några sparar ju gärna information om sina användare. Iche iSt un Gestapo metoden!

Tänk om jag fick styra världen. Då skulle skattepengar ge alla i världen en fetbra dator sammankopplat med fiber. Sedan skulle chokladprotein vara gratis också :D

Vote Pata for president ....over teh world!

aliquis
2006-10-04, 13:36
Mna kan ju åtminstone spekulera i att världens datoranvändning inte skulle vara i närheten av lika stor idag om det inte vore för Windowslanseringen ...och porren på Internet. Även om Windows var skit när det kom så skapade deras hårda lansering en utbredning av datoranvändandet. Hade Apple hållt i "trådarna" idag hade det möjligtvis varit mindre utbrett och mer udda designfreaks som satt framför datorerna och onanerade idag.Jag vet inte om Microsoft har gjort så mycket för att öka datoranvändningen. Det var väl mest så att folk hade datorer på jobbet och sedan skaffade en hemma?Sen tycker jag det är bra att Windows tog överhanden, det skapade en marknad där man kunde fokusera på en stor plattform (även om den var skit i början) vilket drev på utvecklingen och intresset på alla dess fronter.Jag skulle vilja säga tvärtom men men, vi hade haft mer utveckling med flera konkurrerande operativsystem.Idag tycker jag det är extremt viktigt att företag som Apple sätter blåslampan i arlset på Microsoft så dom inte blir så blinda och snäva i sin utveckling och visar hur annorlunda vägar kan vara bättre. (Se bara hur mycket fina ideér Windows har snott från MAC OS genom åren > leder till att vi som vill bygga våra egna datorer och inte använda Apples sämre och dyrare hårdvara fortfarande kan få ta del av deras ideér :devil: )AmigaOS och BeOS låg ju en bra bit före både Microsoft och Apple, men Microsofts monopol har ju dödat dem.

aliquis
2006-10-04, 13:37
Pata: Apple var dömt från start genom sitt totalitära grepp på sin mjuk+hårdvara. IBM PC som Microsoft fick i uppdrag att skapa ett OS för hade i alla fall dominerat marknaden även om det varit något annat företag som hade blivit dominerande på OS-marknaden. Möjligen har Microsoft lett till fler datoranvändare under tiden som desktopen var drivande av utvecklingen, men när vi nu skiter fullständigt i desktopen och allt handlar om internet och webben så spelar det faktiskt ingen roll vilket OS man kör. Eller det borde inte göra det. På samma sätt som öppenheten i PC-arkitekturen var avgörande för dess framgång är öppenheten i internetprotokollen avgörande för Internets framgång. MS försöker med alla medel kontrollera Web Services och pervertera goda ideér med sina egna små egenheter. Dåligt. Låtom oss bedja till googleguden istället. Fräls oss ifrån MS.Fick i uppdrag o uppdrag. Bill Gates sålde ju ett OS han inte ens hade till IBM ;)

Kabuto
2006-10-04, 13:37
text

Som du själv säger och jag har sagt flera gånger nu. Man behöver inte köpa den nya versionen. Vad försöker du argumentera emot? Helt valfritt om man väljer att inte byta så är det en engångskostnad på 1195 eller 795 med studentrabatt = inte dyrt..

aliquis
2006-10-04, 13:38
Håller med om att greppet kring Apples hårdvara/mjukvara var grunden till deras nederlag.
Sedan tycker inte jag heller om MS sätt att dominera men jag kommer inte hålla med om att google är mycket bättre. Dom om några sparar ju gärna information om sina användare. Iche iSt un Gestapo metoden!

Tänk om jag fick styra världen. Då skulle skattepengar ge alla i världen en fetbra dator sammankopplat med fiber. Sedan skulle chokladprotein vara gratis också :D

Vote Pata for president ....over teh world!Å andra sidan gör ju Google allt åt användarna gratis eftersom reklamen finansierar det istället.

Arf Pingvin
2006-10-04, 13:44
Fick i uppdrag o uppdrag. Bill Gates sålde ju ett OS han inte ens hade till IBM ;)

Hur som helst. De valde att inte skapa det själva. Sen när de upptäckt vilken otroligt smart affärsman de tagit i båten var det för sent med OS/2. Det är inte konstigt att gamlingar på IBM hyser ett stort förakt för den gode Bill. Det retar dem än till denna dag. IBM är tufft. Google också.

jwzrd
2006-10-04, 13:59
Men saken är ju att NÄR du vill köra dem gör ju inte inte macos hanteringen av dem mycket bättre på något magiskt sätt. Emacs är ingen bajseditor, och i mitt fall inte Vim heller. Nano kan jag hålla med om är bajs, antagligen vad man skulle kunna förvänta sig av en editor från Apple ;/Vad oväntat att jag inte kan titlarna på alla program i världen, men faktum är ju att det tillhör undantagen att någon tredjepartstillverkare gör program för MacOS, därför har ju Apple själva fått stå för en hel del av programutbudet, och det i sin tur leder till att de får ännu färre tredjepartsprogram eftersom titlarna redan finns och det blir svårt att konkurrera med Apple på området. Om man nu inte gillade just photoshop för bildredigering, vad finns då? Kan man köra exempelvis partition magic i macos? Norton ghost?
Anledningen till att jag nämnde videoredigering var att en "internetbekant" som skulle starta en egen tv-kanal hade provat videoutrustning en gång i tiden och inte alls var imponerad av hur dåtidens dual G5 powermacar presterade jämfört med en PC med ett kort för videoredigering och programvarorna på PCn.
De program som de flesta använder, typ browser, im-klient, mail, musikspelare osv borde ju finnas och det är ju inte så konstigt att det finns för att så många använder dem. Men när det kommer till smalare områden är ju marknaden så mycket större för en produkt på Microsofts plattform så varför skulle man släppa den på Apples?
Apple, Linux, AmigaOS, BeOS o alla delar ju samma problem i att marknaden är mycket mindre än den för Windows.Jag vet inte om den till Windows är "dummare" på något vis, men där suger den ju, framförallt är det ju inte betalversionen men jag vet inte hur stor skillnad det är. Jag antar att den stödjer subtitles? Men i exempelvis VLC kan du ju ändra hastigheten på subtitles. Har MacOS något gemensamt ställe för alla codecs så att quicktime kan spela alla format som mplayer skulle kunna förutsatt att man har codecsen? Finns de lättillgängliga?Personligen föredrar jag amarok som sagt, men att kalla amarok resurssnål vore en rätt rejäl lögn.Det jag menar är att när jag installerar exempelvis irssi, eller apache, eller postgresql, eller php, eller gpg, eller vad det nu är i MacOS så är ju konfigfilerna och programmen precis lika "dumma" som i random UNIX-miljö (fan vad jag vill sparka alla ärkecpn (utan att jag menar cp..) som skall säga att Linux inte är unix osv i skrevet, bortsett från att ingen har betalar för att få använda varumärket UNIX så är Linux fan mer UNIX än vad flera av de kommersiella varianterna är. Och det är ju samma skit under olika namn hur som helst, tanken är ju att de skall stödja så mycket från POSIX som möjligt så att de är så lika som de bara kan bli...)Jag menar att om man nu behöver installera Perl själv och sedan kör exempelvis perl -e shell -MCPAN och dylikt så kommer ju allt sparas i konfigurationsfiler precis som vanligt..Mjae, det är väl en modifierad machkärna med BSD userland?

Men visst.

Nano är inte en apple-produkt ali.

Det är inte alls förvånande att du inte kan räkna upp särskillt många titlar till MacOS X; det som är förvånanade är att du fortsätter diskussionen trots att du helt enkelt inte har en jävla aning om vad du snackar om. Ser du inte det problemet själv?

Varför ska jag köra partition magic eller norton ghost? Kan du köra dom i linux? Varför? Om jag vill dela upp min hårdisk i partitioner så använder jag Disk Utility. Pantad fråga från dig.

Du är inte imponerad av videoredigeringsprogram till MacOS X eftersom din polare som ville starta TV-kanal inte var imponerad av en Dual G5 jämfört med en PC med videoredigeringskort? Bra induktionskedja där ali, verkligen.

Anledningen till att släppa något till Apple är för att det trots att Windows-plattformen är mycket mycket större sett till användarbasen finns många professionella användare på Mac. T ex för tidigningsredigering, fotografi/bildbehandling och musik. Just nu är dessutom plattformen Cool(tm) vilket betyder att man vill synas där. Att jämföra med de andra platformarna du räknade upp går fan inte. Det är väl Linux som är ungefär lika seriöst och då enbart för att köra mail- och/eller webserver. Folk kör server på Windows numer och det vet du.

Det du säger om Quicktime vet jag inte vad jag ska göra med. Jag lägger mig inte i detaljer som vart fan den lagrar codecs. Det bara funkar aliquis, är det ett begrepp som du har svårt att ta till dig med din Linux-fetish? Det bara lirar.

Ja visst, någon måste konfigurera allt skräp som finns i ports på samma sätt på MacOS som på vilken annan BSD och som det är med diverse paketsystem på Linux. Det är lika mycket av ett bajshärke på alla OS. Det är till för alla losers som får erektion av ord som: "Jag ska modda lite bara"; "Vänta så ska jag konfa paketet"; "Jag bygger från sås, det är bättre, lol" osv. Resten av världen som använder sin datorjävel till att faktiskt göra saker vill inte ha med det att göra.

aliquis
2006-10-04, 14:39
Nano är inte en apple-produkt ali.Vet jag väl. Men jag kan tänka mig att den bundlade editorn antagligen inte är riktigt lika kompetent som vim...Det är inte alls förvånande att du inte kan räkna upp särskillt många titlar till MacOS X; det som är förvånanade är att du fortsätter diskussionen trots att du helt enkelt inte har en jävla aning om vad du snackar om. Ser du inte det problemet själv?Jag vet att det inte finns lika många applikationer till macos, och det är jag nog inte ensam om.Varför ska jag köra partition magic eller norton ghost?För att administrera partitioner när du... err.. dualbootar win xp o vill ändra storleken på någon partition, eller får för dig att installera linux också.Kan du köra dom i linux?Nej, men jag säger ju att Linux saknar kommersiella applikationer också, jag har aldrig hävdat att det finns några där.Du är inte imponerad av videoredigeringsprogram till MacOS X eftersom din polare som ville starta TV-kanal inte var imponerad av en Dual G5 jämfört med en PC med videoredigeringskort? Bra induktionskedja där ali, verkligen.Jag kan inte säga att jag inte är särskilt förvånad över att ett system från Apple inte gav bäst prestanda per investerad krona.Anledningen till att släppa något till Apple är för att det trots att Windows-plattformen är mycket mycket större sett till användarbasen finns många professionella användare på Mac. T ex för tidigningsredigering, fotografi/bildbehandling och musik. Just nu är dessutom plattformen Cool(tm) vilket betyder att man vill synas där. Att jämföra med de andra platformarna du räknade upp går fan inte. Det är väl Linux som är ungefär lika seriöst och då enbart för att köra mail- och/eller webserver. Folk kör server på Windows numer och det vet du.Men det finns ju rätt många användare av Linux också, tyvärr skippar man dem som tredjepartsutvecklare och det beror väl på att man är medveten om att de flesta av dem ändå dualbootar Windows eller kan köra Windows och eventuellt inte är intresserade av att köpa produkten ändå. Ont om skolor, företag och diverse inom offentlig sektor som kör Linux som desktop och skulle vara intresserade av att köpa programvara.Det du säger om Quicktime vet jag inte vad jag ska göra med. Jag lägger mig inte i detaljer som vart fan den lagrar codecs. Det bara funkar aliquis, är det ett begrepp som du har svårt att ta till dig med din Linux-fetish? Det bara lirar.Min fråga var om quicktime i MacOS kan spela alla format. Kan du spela divx, xvid och wmv med Quicktime? I Windows verkar det ju inte gå av någon anledning.
På amigan hade man ett datatypesdir där man lade en datatypefil för respektive format, säg png, och sedan kunde alla program som hanterade datatyper hantera png, så din bildvisare som tidigare inte kunde visa pngbilder kunde genast visa dem... Likaså fanns ju Arexx för att scripta ihop olika program, så typ din ordbehandlare som naturligtvis inte kunde spela musik kunde m.h.a. Arexx spela musik via ett annat program.Ja visst, någon måste konfigurera allt skräp som finns i ports på samma sätt på MacOS som på vilken annan BSD och som det är med diverse paketsystem på Linux. Det är lika mycket av ett bajshärke på alla OS. Det är till för alla losers som får erektion av ord som: "Jag ska modda lite bara"; "Vänta så ska jag konfa paketet"; "Jag bygger från sås, det är bättre, lol" osv. Resten av världen som använder sin datorjävel till att faktiskt göra saker vill inte ha med det att göra.Exakt, och macos löser det inte på något magiskt sätt utan det är upp till utvecklaren att underlätta det/tänka sig för...

Usch, nästan deprimerande att tänka på hur sådana där saker fungerar i Windows o UNIX relativt AmigaOS :(

aliquis
2006-10-04, 14:44
Vill du installera "drivrutiner" för en ny skärm, skrivare eller filsystem i AmigaOS? Dra drivrutinen från källan/storage till devs och den kommer finnas där efter varje uppstart, dubbelklicka på den för att köra den nu direkt...

Behöver du ha stöd för ett nytt bild-/video-/ljudformat? Kopiera datatypen.

Var finns inställningarna för ...? I env: såklart..

Applikation X behöver en ny version av bibliotek Y? Dra över det till libs:

Laddat ner ett nytt program? Packa upp det var som helst o kör det (samma sak i MacOS..)

Behöver programmet i fråga veta var det finns installerat/skall leta efter sina filer? Gör en assign.

jwzrd
2006-10-04, 14:54
Jag orkar inte svara på dina inlägg ali. Du gör så många fel att det inte är roligt. Jag svarar och visar var du har fel, du struntar i det och fortsätter med samma bajs.

Du påståd t ex att nano var en skiteditor från Apple, jag berättade att du hade fel, nu fortsätter du med att du visste det. Men... det gjorde du ju förhelvete inte alldeles nyss!

Alla fattar att antalet applikationer inte har något med kvalitet eller önskvärdhet att göra. Annars skulle säkerligen Linux klassas som något som har ett rikt utbud av kompetenta applikationer med tanke på antalet värdelösa utilities som finns.

Fattade du inte vad jag sa om Disk Utility? Jag skrev uttryckligen vad man använde det till.

Du säger:
"Men det finns ju rätt många användare av Linux också, tyvärr skippar man dem som tredjepartsutvecklare och det beror väl på att man är medveten om att de flesta av dem ändå dualbootar Windows eller kan köra Windows och eventuellt inte är intresserade av att köpa produkten ändå. Ont om skolor, företag och diverse inom offentlig sektor som kör Linux som desktop och skulle vara intresserade av att köpa programvara."

Problemet är att det inte FINNS något som heter Linux. Det finns 200+ olika distros som inte är kompatibla med varandra och i vissa fall inte ens med sig själva. Du kan inte ställa Linux mot t ex MacOS X eller mot Windows XP. Ska du jämföra så får du välja EN distro eller ställa dem var för sig mot t ex XP.

Jag använder enbart QuickTime och den visar som sagt alla filmer.

Du säger:
"Exakt, och macos löser det inte på något magiskt sätt utan det är upp till utvecklaren att underlätta det/tänka sig för..."

Vadå löser sig inte på något magiskt vis? Det magiska är att man ger fan i att använda usla skitprogramvaror och använder saker som fungerar istället.

jwzrd
2006-10-04, 14:56
Vill du installera "drivrutiner" för en ny skärm, skrivare eller filsystem i AmigaOS? Dra drivrutinen från källan/storage till devs och den kommer finnas där efter varje uppstart, dubbelklicka på den för att köra den nu direkt...

Behöver du ha stöd för ett nytt bild-/video-/ljudformat? Kopiera datatypen.

Var finns inställningarna för ...? I env: såklart..

Applikation X behöver en ny version av bibliotek Y? Dra över det till libs:

Laddat ner ett nytt program? Packa upp det var som helst o kör det (samma sak i MacOS..)

Behöver programmet i fråga veta var det finns installerat/skall leta efter sina filer? Gör en assign.

På XP installerar du hårdvaran och väntar på att XP laddar ner och installerar drivisen. Det bara funkar(tm).

Applikation X behöver en ny version av bibliotek Y? Ärlig talat vet jag inte hur det går till på MacOS, det bara lirar.

Det sista, tja, det bara funkar.

Lizard
2006-10-04, 15:22
Tror jag inte, men framförallt är det skitdyrt att behöva byta dator helt i onödan om man har en som redan fungerar.Officepaketet är väl visserligen mycket mer kompetent, även om jag hellre hade använt Apples variant. Men hur många köper Officepaketet? Installera openoffice istället...Öppna mellan win/os?
Jag säger inte att macos x är skit, jag säger att det blir dyrt för mig att köra det.Å andra sidan var de vana med att se 300 keynotepresentationer skulle de inte bli imponerade av de heller.
Nej Office är inte mer kompetent på någon punkt. En avgörande och avlöjande skillnad är rent typografisk - det går inte att sätta text vackert i Office. Att det snurrar och purrar som fasen i bakgrunden är bara slir i lamellerna.
På svaret att det är sällsynt med Office ber jag dig titta på de senaste årens mest vinstbringande företag/varumärken och göra ekvationen själv. Office finns i var mans dator på kontoren.
Angående om man tröttnar, till slut, även på Keynote så kan man säga att man tröttnar på bio-film med. Bara för att folk är trötta på heminspelade filmer från semestrar med familjen som man tvingas se igenom på stentrista familjemiddagar blir man inte trött på Brokeback Mountain.

Lizard

Pata
2006-10-04, 15:23
Jag använder enbart QuickTime och den visar som sagt alla filmer.


Nej, den kan inte spela filmer med bla xvid komprimering (vilket används till 95% av alla filmer, tv-serier, och annat upphovsrättsskyddat material på nätet)
*Duckar och gömmer mig från Jwzrds kommande vrede* (Be gentle with me ...)

Däremot spelar VLC spelaren upp det mesta. Finns såklart för OS X att hämta gratis.
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

jwzrd
2006-10-04, 15:27
Nej, den kan inte spela filmer med bla xvid komprimering (vilket används till 95% av alla filmer, tv-serier, och annat upphovsrättsskyddat material på nätet)
*Duckar och gömmer mig från Jwzrds kommande vrede* (Be gentle with me ...)

Däremot spelar VLC spelaren upp det mesta. Finns såklart för OS X att hämta gratis.
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Kommande vrede? Jag har aldrig stött på en film som jag inte kunnat spela i Quicktime. Det du säger är helt enkelt felaktigt.

Pata
2006-10-04, 15:31
Kommande vrede? Jag har aldrig stött på en film som jag inte kunnat spela i Quicktime.

vrede o vrede , jag är bara lite rädd för dig:D .
Du kanske har instrallerat en xvid plugin till Quicktime? Den kan i alla fall inte spela upp de flesta filmer som man råkar få hem typ via DC++ eller bittorrent (bekräftat av anställd på Macoteket). Inte heller får du fullskärm på filmerna om du inte har betalversionen, dvs inte den du kan ladda hem gratis på webben.

Men lyckligtvis kommer VLC till Apples räddning och gör en gratis spelare som kickar Quicktime och Windows media player till månen och tillbaka.

jwzrd
2006-10-04, 15:33
vrede o vrede , jag är bara lite rädd för dig:D .
Du kanske har instrallerat en xvid plugin till Quicktime? Den kan i alla fall inte spela upp de flesta filmer som man råkar få hem typ via DC++ eller bittorrent (bekräftat av anställd på Macoteket). Inte heller får du fullskärm på filmerna om du inte har betalversionen, dvs inte den du kan ladda hem gratis på webben.

Men lyckligtvis kommer VLC till Apples räddning och gör en gratis spelare som kickar Quicktime och Windows media player till månen och tillbaka.

Jo jag har sett att du gillar VLC nu. Jag har bara WMV-plugin:et från msft installerat för att kunna se WMV. I övrigt har jag inte gjort ett piss. Jag tittade nyss på en XVid bara för att kontrollera - fungerar finfint.

Pata
2006-10-04, 15:43
Jo jag har sett att du gillar VLC nu. Jag har bara WMV-plugin:et från msft installerat för att kunna se WMV. I övrigt har jag inte gjort ett piss. Jag tittade nyss på en XVid bara för att kontrollera - fungerar finfint.

Skumt. Jag testade också att ladda hem senatse quicktime och spela upp en avi video komprimerad med xvid. Funkade inte. Ah, skitsamma nu ska jag hem o träna ... o äta ... o bajsa... o kolla på Invasion. Hare gött.


PS Min favorit spelare är BSplayer. Oslagbar vad gäller finjusteringar, särskilt på undertexter. Flytta runt hur man vill , ändra stil , storlek, Synka med audio via tangebordet (fjärrkontrollen). Direktjustering av videofönstret i realtid i fullskärmsläge (så man kan passa in rutan exakt även om det är NTSC DVD rippat så man inte missar videon på kanterna) och mycket mer. Kör med ver 2.1 pro och är supernöjd med den. Vet inte om den finns till OS X dock ..

jwzrd
2006-10-04, 15:46
Du snackar om Quicktime på windows och jämför med Quicktime på MAcOS?

aliquis
2006-10-04, 15:58
Jag orkar inte svara på dina inlägg ali. Du gör så många fel att det inte är roligt. Jag svarar och visar var du har fel, du struntar i det och fortsätter med samma bajs.

Du påståd t ex att nano var en skiteditor från Apple,Nej, du läste det däremot så. Jag sade att det var ungefär vad man skulle kunna förvänta sig av en editor från Apple.jag berättade att du hade fel, nu fortsätter du med att du visste det. Men... det gjorde du ju förhelvete inte alldeles nyss!Vet inte i vilket sammanhang du menar.Alla fattar att antalet applikationer inte har något med kvalitet eller önskvärdhet att göra. Annars skulle säkerligen Linux klassas som något som har ett rikt utbud av kompetenta applikationer med tanke på antalet värdelösa utilities som finns.

Fattade du inte vad jag sa om Disk Utility? Jag skrev uttryckligen vad man använde det till.Jo.Du säger:
"Men det finns ju rätt många användare av Linux också, tyvärr skippar man dem som tredjepartsutvecklare och det beror väl på att man är medveten om att de flesta av dem ändå dualbootar Windows eller kan köra Windows och eventuellt inte är intresserade av att köpa produkten ändå. Ont om skolor, företag och diverse inom offentlig sektor som kör Linux som desktop och skulle vara intresserade av att köpa programvara."

Problemet är att det inte FINNS något som heter Linux. Det finns 200+ olika distros som inte är kompatibla med varandra och i vissa fall inte ens med sig själva. Du kan inte ställa Linux mot t ex MacOS X eller mot Windows XP. Ska du jämföra så får du välja EN distro eller ställa dem var för sig mot t ex XP.Mjae, förutsatt att alla bajslibbar finns i rätt versioner osv så kan man ju köra samma program på vilket som helst av dem. Eller om man bygger en statisk binär.Jag använder enbart QuickTime och den visar som sagt alla filmer.Bra, även om den inte lär ha lika många möjligheter som VLC, den är dock antagligen något enklare att använda ;)Du säger:
"Exakt, och macos löser det inte på något magiskt sätt utan det är upp till utvecklaren att underlätta det/tänka sig för..."

Vadå löser sig inte på något magiskt vis? Det magiska är att man ger fan i att använda usla skitprogramvaror och använder saker som fungerar istället.

jwzrd
2006-10-04, 16:02
Nej, du läste det däremot så. Jag sade att det var ungefär vad man skulle kunna förvänta sig av en editor från Apple.Vet inte i vilket sammanhang du menar.Jo.Mjae, förutsatt att alla bajslibbar finns i rätt versioner osv så kan man ju köra samma program på vilket som helst av dem. Eller om man bygger en statisk binär.Bra, även om den inte lär ha lika många möjligheter som VLC, den är dock antagligen något enklare att använda ;)

Nano är inte från Apple! Hur svårt är det att förstå?

aliquis
2006-10-04, 16:03
På XP installerar du hårdvaran och väntar på att XP laddar ner och installerar drivisen. Det bara funkar(tm).Iofs brukar ju Windows självt välja rätt värdelösa drivrutiner? Men visst, det är rätt smidigt där. I linux däremot bygger du bara en ny kärna... utifall att drivrutinerna finns där, annars får du bygga drivrutinerna mot din nuvarande kernel, och när det 2 veckor senare kommer en ny så fungerar de inte längre utan du får installera om drivrutinerna, skitsmidigt är det... Inte.Applikation X behöver en ny version av bibliotek Y? Ärlig talat vet jag inte hur det går till på MacOS, det bara lirar.
Det sista, tja, det bara funkar.Jag antar att varje "paket" som man drar över i macos x (Säg mail.app) innehåller de libbar det behöver ha. Var likadant på amigan men filerna låg lösa, typ om du installerade program X så kunde innehåller vara:

libs/y.library
env/yconfiguration
datatypes/z.datatype
X

Antingen lade du filerna bara i säg dh1:program/X och körde X där, eller så om du inte ville ha flera exemplar av allt överallt (så som jag gjorde..) så kopierade du libs/y.library till libs: (eller egentligen sys:libraries), yconfiguration till env: och datatype... och lade enbart X i dh1:program/X, eftersom det kommer försöka hämta sina libs både från libs/ och libs:

Jag sket i att gamla libbar fanns kvar, de tog knappt någon plats och flera program använde samma, men i det första fallet är ju en avinstallation så enkel som att ta bort dh1:program/X, precis som i MacOS, i det senare och mitt fall tog jag bort dh1:program/X/X och lät resten finnas kvar.

Det fanns ju inget register eller så att skräpa ner ändå så det gjorde inte så mycket..

jwzrd
2006-10-04, 16:05
Iofs brukar ju Windows självt välja rätt värdelösa drivrutiner? Men visst, det är rätt smidigt där. I linux däremot bygger du bara en ny kärna... utifall att drivrutinerna finns där, annars får du bygga drivrutinerna mot din nuvarande kernel, och när det 2 veckor senare kommer en ny så fungerar de inte längre utan du får installera om drivrutinerna, skitsmidigt är det... Inte.Jag antar att varje "paket" som man drar över i macos x (Säg mail.app) innehåller de libbar det behöver ha. Var likadant på amigan men filerna låg lösa, typ om du installerade program X så kunde innehåller vara:

libs/y.library
env/yconfiguration
datatypes/z.datatype
X

Antingen lade du filerna bara i säg dh1:program/X och körde X där, eller så om du inte ville ha flera exemplar av allt överallt (så som jag gjorde..) så kopierade du libs/y.library till libs: (eller egentligen sys:libraries), yconfiguration till env: och datatype... och lade enbart X i dh1:program/X, eftersom det kommer försöka hämta sina libs både från libs/ och libs:

Jag sket i att gamla libbar fanns kvar, de tog knappt någon plats och flera program använde samma, men i det första fallet är ju en avinstallation så enkel som att ta bort dh1:program/X, precis som i MacOS, i det senare och mitt fall tog jag bort dh1:program/X/X och lät resten finnas kvar.

Det fanns ju inget register eller så att skräpa ner ändå så det gjorde inte så mycket..

Nej du binder även programmet till vilka frameworks (lib på MacOS-språk) din app behöver samt i vilka versioner.

aliquis
2006-10-04, 16:09
Nej Office är inte mer kompetent på någon punkt. En avgörande och avlöjande skillnad är rent typografisk - det går inte att sätta text vackert i Office. Att det snurrar och purrar som fasen i bakgrunden är bara slir i lamellerna.Jag vet att officedokument ser ut som bajs, jag skriver mina i LaTeX. Officedokument får ju toklånga rader som är omöjliga att läsa. Eftersom alla uppmanas att skriva i 10 punkter med standardmarginalerna... För med större text fuskar man ju!! ;/
För alla vet ju att det är antal sidor som avgör hur bra något är, fråga amerikanska bokbolag.På svaret att det är sällsynt med Office ber jag dig titta på de senaste årens mest vinstbringande företag/varumärken och göra ekvationen själv. Office finns i var mans dator på kontoren.Ja, men om jag skulle köra macos skulle jag göra det hemma, och hemma kopierar jag office om jag vill köra det, och de flesta andra också antar jag.Angående om man tröttnar, till slut, även på Keynote så kan man säga att man tröttnar på bio-film med. Bara för att folk är trötta på heminspelade filmer från semestrar med familjen som man tvingas se igenom på stentrista familjemiddagar blir man inte trött på Brokeback Mountain.

Lizard

aliquis
2006-10-04, 16:10
vrede o vrede , jag är bara lite rädd för dig:D .
Du kanske har instrallerat en xvid plugin till Quicktime? Den kan i alla fall inte spela upp de flesta filmer som man råkar få hem typ via DC++ eller bittorrent (bekräftat av anställd på Macoteket). Inte heller får du fullskärm på filmerna om du inte har betalversionen, dvs inte den du kan ladda hem gratis på webben. Men jag antar att det är betalversionen som följer med macos? Och ja, klart han har installerat plugins/codecs för olika videoformat.Men lyckligtvis kommer VLC till Apples räddning och gör en gratis spelare som kickar Quicktime och Windows media player till månen och tillbaka.Det jag säger ju ;D

aliquis
2006-10-04, 16:12
Nano är inte från Apple! Hur svårt är det att förstå?Läs vad jag säger, inte vad du tror att jag säger. Jag vet att Nano inte är från Apple. Däremot är mina förväntningar på en texteditor inkluderas i MacOS på ungefär samma nivå som Nano (Även om jag antar att den är något bättre, hemskast är iaf notepad...)

jwzrd
2006-10-04, 16:14
Läs vad jag säger, inte vad du tror att jag säger. Jag vet att Nano inte är från Apple. Däremot är mina förväntningar på en texteditor inkluderas i MacOS på ungefär samma nivå som Nano (Även om jag antar att den är något bättre, hemskast är iaf notepad...)

TextEdit är det som är bundlat, jag använder den till att skriva min träningsjournal och till det är den adekvat. För att göra intelligentare saker som t ex att skriva Java-kod använder jag inte ens texteditor utan en Java-editor.

raZmus
2006-10-04, 17:32
Ibland undrar man om många Mac- och Apple-haters ens använt Mac OS X en endaste minut.

Många förespråkare är dock switchers som har erfarenhet av båda ;) Någon Mac- till Windows-switcher får gärna uttala sig, men jag har faktiskt aldrig stött på någon. Finns det någon här?

Jag försöker inte pracka på någon att använda Mac OS X. Jag vill bara peka på vad de går miste om. Jag trivs som fisken i vattnet i Jobs damm.

FreCKo
2006-10-04, 17:37
Ibland undrar man om många Mac- och Apple-haters ens använt Mac OS X en endaste minut.

Många förespråkare är dock switchers som har erfarenhet av båda ;) Någon Mac- till Windows-switcher får gärna uttala sig, men jag har faktiskt aldrig stött på någon. Finns det någon här?

Jag försöker inte pracka på någon att använda Mac OS X. Jag vill bara peka på vad de går miste om. Jag trivs som fisken i vattnet i Jobs damm.

Nu när du säger det så vet jag om TVÅ personer... Två killar i min ålder (87'or) som gick över till PC för att kunna spela CS... :Virro Och det var för typ 6-7 år sen dom gjorde det, så man kanske inte ska räkna dom :D

aliquis
2006-10-04, 17:41
Ibland undrar man om många Mac- och Apple-haters ens använt Mac OS X en endaste minut.

Många förespråkare är dock switchers som har erfarenhet av båda ;) Någon Mac- till Windows-switcher får gärna uttala sig, men jag har faktiskt aldrig stött på någon. Finns det någon här?

Jag försöker inte pracka på någon att använda Mac OS X. Jag vill bara peka på vad de går miste om. Jag trivs som fisken i vattnet i Jobs damm.Jag har velat ha en mac sedan MacOS X släpptes, ett tag tyckte jag att de var svinigt dyra och hade kass hårdvara, nu stämmer det ju inte så bra längre men det är ju fortfarande så att jag har en athlon64 3000+ med 1.5GB ram och har totalt.. uh,.. 850GB disk hemma, så egentligen behöver jag ju ingen annan dator, och då känns det lite surt att man behöver köra en för att köra MacOS, så det blir aldrig av.

Däremot är jag ju inte dummare än att jag inser att allt inte är perfekt på den sidan heller, hur opensourceprogram fungerar i miljön skiter jag i, det fungerar ju som det "skall", däremot är det ju lite trist att det inte finns lika många spel som till en PC.

Även om jag inte spelar spel, men det är ju för att jag vantrivs med datorn, fick jag en mac som kunde spela spel så ;)

Yankeee
2006-10-04, 17:44
Jag tvivlar iallafall på att det är pga os x som folk inte byter till mac. Datorn är fortfarande dyr och det finns inte lika många fungerade saker, både mjuk och hårdvara.

-squat-
2006-10-04, 19:25
Nej, den kan inte spela filmer med bla xvid komprimering (vilket används till 95% av alla filmer, tv-serier, och annat upphovsrättsskyddat material på nätet)
*Duckar och gömmer mig från Jwzrds kommande vrede* (Be gentle with me ...)

Däremot spelar VLC spelaren upp det mesta. Finns såklart för OS X att hämta gratis.
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

http://mac.feber.se/2006/10/fler_format_i_q.html

:hbang:

Baan
2006-10-04, 19:27
Jag tvivlar iallafall på att det är pga os x som folk inte byter till mac. Datorn är fortfarande dyr och det finns inte lika många fungerade saker, både mjuk och hårdvara.

Det var mest priset som avskräckte mig, om jag inte är helt fel ute så ca 1200:- för en licens. Är man fattig och snål student är det ganska mycket pengar. Sen fungerar ju faktiskt winxp för det jag använder den till. Inte sagt att mac os-x inte är bättre men finns inget behov att fixa något som är sönder iaf (vad jag vet...).

jwzrd
2006-10-04, 19:38
Det var mest priset som avskräckte mig, om jag inte är helt fel ute så ca 1200:- för en licens. Är man fattig och snål student är det ganska mycket pengar. Sen fungerar ju faktiskt winxp för det jag använder den till. Inte sagt att mac os-x inte är bättre men finns inget behov att fixa något som är sönder iaf (vad jag vet...).

Vad kostar en XP-licens?

aliquis
2006-10-04, 19:45
Vad kostar en XP-licens?Skillnaden är att en win xp licens köpt 2000 fortfarande är det som gäller... Och microsoft tog väl nyligen om de ens har gjort det bort supporten/uppgraderingar för win98, finns det säkerhetsuppdateringar till macos x 10.2 att ladda ner ens? En oem-licens av windows är ju inte så dyr, det är väl tom med så att man får halva priset på en licens om man kör pirat och låter deras genuine advantage märka det och ber en att köpa en laglig?

Baan
2006-10-04, 20:12
Vad kostar en XP-licens?

1000-1500kr tror jag beroende på version, home/pro osv.

jag får gratis xp-pro av skolan

jwzrd
2006-10-04, 20:19
Skillnaden är att en win xp licens köpt 2000 fortfarande är det som gäller... Och microsoft tog väl nyligen om de ens har gjort det bort supporten/uppgraderingar för win98, finns det säkerhetsuppdateringar till macos x 10.2 att ladda ner ens? En oem-licens av windows är ju inte så dyr, det är väl tom med så att man får halva priset på en licens om man kör pirat och låter deras genuine advantage märka det och ber en att köpa en laglig?

Kan du uppgradera windows 98 till 2000 gratis? Till Xp då? Home till Professional gratis? Media centre då?

aliquis
2006-10-04, 20:21
Kan du uppgradera windows 98 till 2000 gratis? Till Xp då? Home till Professional gratis? Media centre då?Nej, men de kommer inte lika ofta, och som sagt gamla versioner supportas rätt länge.

Catstyle
2006-10-04, 20:24
Kan ha svarats på innan i tråden, men kan man köra OS X på en pc?

jwzrd
2006-10-04, 20:24
Nej, men de kommer inte lika ofta, och som sagt gamla versioner supportas rätt länge.

10.3 -> 10.4 var iallafall gratis för mig.

Dumleman
2006-10-04, 20:39
Vad kostar en XP-licens?
Jag tror du vet vad flertalet som använder windows betalar ;).

jwzrd
2006-10-04, 20:41
Jag tror du vet vad flertalet som använder windows betalar ;).

Ja.

aliquis
2006-10-04, 21:12
Kan ha svarats på innan i tråden, men kan man köra OS X på en pc?Lagligt och officiellt? Nej.

Genom att köpa ett exemplar och patcha det alternativt ladda ner en färdigpatchad version? Ja, eventuellt. Om din dator råkar stödjas. Men det kommer antagligen inte fungera lika bra som en riktig mac (bl.a. får du ingen grafikaccelerering om du har ett nvidiagrafikkort tror jag) och om du installerar uppgraderingar riskerar du nog att den inte fungerar längre.

Kabuto
2006-10-04, 21:44
Det var mest priset som avskräckte mig, om jag inte är helt fel ute så ca 1200:- för en licens. Är man fattig och snål student är det ganska mycket pengar. Sen fungerar ju faktiskt winxp för det jag använder den till. Inte sagt att mac os-x inte är bättre men finns inget behov att fixa något som är sönder iaf (vad jag vet...).

Fattiga studenter betalar 795kr för MacOS skrivits i tråden. Apple har nån sorts rabatt på alla produkter om man är student har jag för mig.

aliquis
2006-10-05, 14:57
Bara av eget intresse skall jag kolla priser, macen:
SEK 14.495,00
(SEK 11.596,00 exkl. moms)
Färdig att skickas efter: 24hrs
Gratis frakt
20-tums LCD-skärm i widescreen-format
Upplösningen 1680 x 1050 bildpunkter
2,16 GHz Intel Core 2 Duo-processor1
4 MB delat L2-cacheminne
1 GB minne (2 SO-DIMM-moduler på 512 MB)
250 GB seriell ATA-hårddisk2
8x SuperDrive för skivor i dubbla lager (DVD±RW, CD-RW)
ATI Radeon X1600-grafik med 128 MB GDDR3-minne
Inbyggt AirPort Extreme och Bluetooth
Apple Remote

13000kr som student.

CPU, 2250kr, dock bara med 2MB cache, finns inte med 4, 2.4ghz med 4 kostade 3000 eller vad det stod.
Moderkort, 1400
Minne, 1300
Grafikkort, 900kr
Kass webcam, 300kr
DVD-grill, 300kr
Hårddisk, 800kr
Låda + nätagg, 1200kr
Efterbliven mus o tangentbord, 300kr
20" tft, 3500kr

På ett ungefär:
12250kr.

Priser uppskattade mot slutet, ville inte ta absolut billigaste komponenterna för att vara lite rättvis, början från komplett. Snabbare grafikkort dock, x1600 pro 256MB istället, fann inget x1600 med 128..
Tror det i macen skall vara nedklockat 30% också, men det kanske e fixat nu.

Jag betalar jättegärna 700-2500kr för mjukvaran, men 12000 för ny dator är jag inte så sugen på ;/

jwzrd
2006-10-05, 15:00
Kostar en 8x dual-layer-DVD-grill 300?

aliquis
2006-10-05, 15:04
Kostar en 8x dual-layer-DVD-grill 300?Nej, en 16x, men jag lät apple smita undan med 8x ;)

Pioneer DVR-111D DVD+/-R/RW Writer
Som jag vill ha om jag skulle köpa en själv
http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=1020
22.30 British pounds = 308.208461 Swedish kronor

jwzrd
2006-10-05, 15:07
3.5k för en 20" LCD?

Kabuto
2006-10-05, 15:08
Jag trodde det skulle vara mer skillnad mellan eget plock och apples faktiskt.

jwzrd
2006-10-05, 15:10
Jag trodde det skulle vara mer skillnad mellan eget plock och apples faktiskt.

Apple är inte dyra nu som de var förut. Däremot kostar uppgraderingarna fortfarande en del.

aliquis
2006-10-05, 15:11
Kan man boota en macmini från 3.5"? För egentligen spelar jag ju aldrig på datorn ändå, men jag vill ju kunna ;/

Känns lite surt att köra systemet på 2.5" av någon anledning...
17" imacskärmarna verkar ju vara skit, men lite surt att det kostar 2500kr extra att gå från 17 till 20", +90GB disk och +160MHz, iofs det är väl rimligt då en 17" lätt går att köpa för under 2000 och en 20" kostar 3500, så är ju 1500kr bara där.

aliquis
2006-10-05, 15:14
3.5k för en 20" LCD?Jag antar att det inte är asfeta specar på imacens skärm? Men jag vet inte:
Samsung 20" LCD Syncmaster 203B TCO03 Silver,1400x1050,8ms,VGA/DVI,600:1
3300kr
LG 20" LCD L203WT TCO-99 Black/Silver 1680x1050, 8ms, 1400:1, DVI/VGA
3500kr

Den sista lär ju vara likvärdig? Om inte bättre?

Fast Apple vill säkert räknas till:
Eizo 20" LCD FlexScan L887K TCO-03 Svart, USB, DVI-D, DVI-I, D-SUB
9000kr.

Priser från komplett, fortfarande, orkar inte leta upp optimala priser i 20 olika butiker för det är inte så man orkar handla och det är jobbigt det också och trams... Macen får man ju utan extrajobb ;)

Jag ville inte ta absolut billigaste lådan (macen e fin) , inte billigaste moderkortet (de suger) och lade på lite på min utomordentliga 250GB samsungdisk som jag gav 690kr för utifall att de skulle köra seagate eller så... men det är säkert maxtor ;/

Baan
2006-10-05, 15:16
Fattiga studenter betalar 795kr för MacOS skrivits i tråden. Apple har nån sorts rabatt på alla produkter om man är student har jag för mig.

Ok, rätt ok rabatt. Kanske värt fundera på när jag byter dator och det står mellan MacOS och Vista. Hade varit kul om man kunde få mer valfrihet när man köpte dator vilket OS man får med.

aliquis
2006-10-05, 15:21
Jag har 15400kr, om jag köper en 20" imac har jag 2400kr kvar ;/;/;//

Nästan värt det bara för pages! Även om jag inte kommer göra något ;/, men det är ju så fräckt: http://www.apple.com/iwork/quicktour/pages/

Lite surt om jag kan köra wärschversion på min dator direkt iofs.. kanske skulle prova på en atadisk o se hur sämst det blir först.

aliquis
2006-10-05, 15:22
Ok, rätt ok rabatt. Kanske värt fundera på när jag byter dator och det står mellan MacOS och Vista. Hade varit kul om man kunde få mer valfrihet när man köpte dator vilket OS man får med.Köp en utan os o installera vad du vill?

Arf Pingvin
2006-10-05, 15:34
Det vore sjukt om Apple var lika dyra nu då det är PC-teknik rakt igenom.

Hade MER respekt för Apple när deras processorer byggde på Power-teknik.

jwzrd
2006-10-05, 15:37
Det vore sjukt om Apple var lika dyra nu då det är PC-teknik rakt igenom.

Hade MER respekt för Apple när deras processorer byggde på Power-teknik.

Jämför med andra märkesdatorer istället.

Arf Pingvin
2006-10-05, 15:49
Jämför med andra märkesdatorer istället.

Nej varför det. PC har alltid haft möjligheten att skräddarsy datorn från ett otal större eller mindre leverantörer och garagefirmor. Jag avskyr gamla Compaq med sina specialmoderkort ungefär lika mycket som Apple.

tossefar
2006-10-05, 15:52
Apple Cinema Display går icke att jämföras med billigare skärmar.

Jag har en Apple 20" ws (ca 8500) och en samsung 20"ws (ca 4000) och skillnaden är som natt och dag. Samsungen är riktigt bra och prisvärd, men appleskärmen sopar mattan med den vad man än gör. Det trots fyra gånger så hög responstid (4ms vs 16ms).

jwzrd
2006-10-05, 15:54
Nej varför det. PC har alltid haft möjligheten att skräddarsy datorn från ett otal större eller mindre leverantörer och garagefirmor. Jag avskyr gamla Compaq med sina specialmoderkort ungefär lika mycket som Apple.

För att det finns fler anledningar att köpa t ex en 20" iMac än dess ingående hårdvara. Precis som det gör om du t ex köper en Dell. Köper du komponenterna själv och bygger ihop så sitter du kanske som brooklyn här på forumet sen och undrar varför minnena inte fungerar. iMac:en råkar vara förbaskat snygg också, det finns inte många lådor som är det. Det finns för och nackelar med både hembygge och märkesdator men det är inte rättvist att jämföra fördelarna hos det ena alternativet med nackdelarna hos det andra.

aliquis
2006-10-05, 15:54
Det vore sjukt om Apple var lika dyra nu då det är PC-teknik rakt igenom.

Hade MER respekt för Apple när deras processorer byggde på Power-teknik.PowerPC, inte Power, även om ppc970 ärvde från Power, men jag håller med dig. Det går ju dock inte att förneka att man får mycket mer dator för pengarna nu, men coolast hade ju varit om de uppmuntrade IBM att bygga en fetare "G5":a.

Det är ju dock ok för Apple att ta ut en viss extrakostnad, men det verkar de ju knappt göra längre.Jämför med andra märkesdatorer istället.Dell?Nej varför det. PC har alltid haft möjligheten att skräddarsy datorn från ett otal större eller mindre leverantörer och garagefirmor. Jag avskyr gamla Compaq med sina specialmoderkort ungefär lika mycket som Apple.Är det så vanligt fortfarande då? Dell kör väl lite special här o där iofs? Men ja, en PC köper man ju i delar så det är det priset som är intressant.

Och macarna har ju strulat endel de med, kolla på läsare som har haft svårt att läsa skivor o moppeljud...

aliquis
2006-10-05, 15:55
Apple Cinema Display går icke att jämföras med billigare skärmar.

Jag har en Apple 20" ws (ca 8500) och en samsung 20"ws (ca 4000) och skillnaden är som natt och dag. Samsungen är riktigt bra och prisvärd, men appleskärmen sopar mattan med den vad man än gör. Det trots fyra gånger så hög responstid (4ms vs 16ms).Lär ju vara annan paneltyp, och jag har redan antagit att appleskärmen är mer för korrekta färger och så än låg responstid. Tror du 20" imacen har samma panel som cinema displayen?

tossefar
2006-10-05, 15:58
Lär ju vara annan paneltyp, och jag har redan antagit att appleskärmen är mer för korrekta färger och så än låg responstid. Tror du 20" imacen har samma panel som cinema displayen?

Bra fråga. Det lättaste för apple vore väl att använda samma panel till allt, men jag vet inte hur de tänker.

Jag har en iMac 17" G5, skärmen är riktigt bra på den. De större modellerna har jag tyvärr inte testat.

aliquis
2006-10-05, 15:59
Cinema display:
20"
1680 x 1050 bildpunkter (optimal upplösning)
16,7 miljoner
178 grader horisontell, 178 grader vertikal
300 cd/m²
700:1
14 ms
0,258 mm

20" imac:
20-inch model
170° horizontal
170° vertical
280 cd/m (20-inch model)
800:1 (20-inch and 24-inch models)

Så inte samma.

Någon som vet om x1600 fortfarande är 30% nerklockat i nya imacarna?

aliquis
2006-10-05, 16:00
Bra fråga. Det lättaste för apple vore väl att använda samma panel till allt, men jag vet inte hur de tänker.

Jag har en iMac 17" G5, skärmen är riktigt bra på den. De större modellerna har jag tyvärr inte testat.Ok, betraktningsvinklarna på 17" är ju kass så jag har antagit att skärmen e kass och därför inte vågat köpa en, annars hade jag köpt en för länge sedan ;/, 20" var för dyrt då, nu är 20" acceptabelt.

Men en mac mini duger ju om man inte spelar? ;/

Kan man boota från extern disk eller inte? Jwzrd?

Arf Pingvin
2006-10-05, 16:00
PowerPC, inte Power

Nej jag menade power. PPC970 var en liten Power4 med vektorenhet. Deras tidigare powerPC var rena skämt i jämförelse.

jwzrd
2006-10-05, 16:04
Ok, betraktningsvinklarna på 17" är ju kass så jag har antagit att skärmen e kass och därför inte vågat köpa en, annars hade jag köpt en för länge sedan ;/, 20" var för dyrt då, nu är 20" acceptabelt.

Men en mac mini duger ju om man inte spelar? ;/

Kan man boota från extern disk eller inte? Jwzrd?

Jag vet inte. Du skrev 3.5" så jag trodde du var ute och for efter att operera in en 3.5":s disk. Mac Mini har så slött grafikkort och är inte så billiga längre, det är smartare av dig att antingen köpa en begagnad PowerPC-försedd iMac eller köpa en ny.

aliquis
2006-10-05, 16:34
Jag vet inte. Du skrev 3.5" så jag trodde du var ute och for efter att operera in en 3.5":s disk.Nej, menar USB eller Firewire för att komma ifrån seg disk. Undra om man kan byta bootenhet i openfirmware eller vad det heter, eller tvinga installationen att installera på en extern disk eller om den bara väljer den interna själv o kör på...Mac Mini har så slött grafikkort och är inte så billiga längre, det är smartare av dig att antingen köpa en begagnad PowerPC-försedd iMac eller köpa en ny.Men om man nu inte spelar är det ju skitsamma, o alla macfanatiker har ju hela tiden hävdat att det är ju sååå perfekt att de tog 950gma för då kan man minsann se video i hd... Mycket bättre än iaf de gamla radeon 9000 som visserligen är dubbelt så snabbt på 3d men inte har accelererad video för hdupplösning/mpegiv/vad det nu var...

Billig o billig beror på hur man ser det, billig för komponenterna? Nej, men 5400kr är billigare än 13000 och om det främst är mjukvaran man är ute efter så...

Ett annat alternativ är ju att skaffa sig ett jobb ;D

Lizard
2006-10-05, 16:58
"Although Apple is sometimes accused of overpricing its wares, that rap won't stick with the Mac Pro. When I configured a Dell Precision 490 workstation to match the base Mac Pro as closely as possible, the price came in at $3,033, upward of $500 more than the Mac. Even a much less capable Dell Dimension 9200 came in at $1,840 when tricked out to approximate the Mac."

-- Stephen H. Wildstrom BUSINESS WEEK

aliquis
2006-10-05, 17:04
"Although Apple is sometimes accused of overpricing its wares, that rap won't stick with the Mac Pro. When I configured a Dell Precision 490 workstation to match the base Mac Pro as closely as possible, the price came in at $3,033, upward of $500 more than the Mac. Even a much less capable Dell Dimension 9200 came in at $1,840 when tricked out to approximate the Mac."

-- Stephen H. Wildstrom BUSINESS WEEKJa, men mac pro innehåller ju vad som borde räknas som serverkomponenter typ, eller workstation, den spelar ju i en annan liga än desktopmaskinerna.

Lite trist att minnesprestandan är så kass bara, i övrigt grym maskin ju.

Lite overkill för det jag gör ;)

Och ja, andra som säljer workstations tar rejält betalt för dem också, om man byggde den själv skulle den antagligen bli något billigare. Men bara cpuerna är svindyra.
För att inte tala om att man inte kan hitta ett liknande moderkort ;)

jwzrd
2006-10-05, 17:13
Nej, menar USB eller Firewire för att komma ifrån seg disk. Undra om man kan byta bootenhet i openfirmware eller vad det heter, eller tvinga installationen att installera på en extern disk eller om den bara väljer den interna själv o kör på...Men om man nu inte spelar är det ju skitsamma, o alla macfanatiker har ju hela tiden hävdat att det är ju sååå perfekt att de tog 950gma för då kan man minsann se video i hd... Mycket bättre än iaf de gamla radeon 9000 som visserligen är dubbelt så snabbt på 3d men inte har accelererad video för hdupplösning/mpegiv/vad det nu var...

Billig o billig beror på hur man ser det, billig för komponenterna? Nej, men 5400kr är billigare än 13000 och om det främst är mjukvaran man är ute efter så...

Ett annat alternativ är ju att skaffa sig ett jobb ;D

Jag vet faktiskt inte om man kan göra det. Jag törs inte testa heller :) [ändra boot-enhet alltså]

Stoppa i minst 1G RAM i Minin och se vad den kostar. Det är något du måste ha för att inte sura över MacOS X' prestanda. Det är en minneshog utan like. Jag har 512M och allting går snabbt och bra så länge jag surfar och ollar runt i Word; men där någonstans går gräsen, sen nitar allting när den börjar swappa - särskillt som den inbyggda 2.5"-disken är bögslö. (Men jag har å andra sidan en PowerPC-Mini).

aliquis
2006-10-05, 17:20
Missade några saker i min prisjämförelse kom jag på. Innan tänkte jag mest på att moderkortet till PCn kanske var bättre, men iMacen har ju även wlan, bluetooth och en fjärr, inget av det ingår väl i PCn. Lägg på 250, 200, 200 eller något, vet inte hur man värderar en fjärr, jag skiter i den ;), men kanske inte om jag skippar tvn ;)

aliquis
2006-10-05, 17:26
Om man köper mer minne köper man det ju ändå inte från apple, uppgraderat minne hos dem kostar ju lika mycket som samma mängd nytt kostar någon annanstans och då kan man ju iaf sälja de gamla modulerna... Rätt sämst att det är så dock.

jwzrd
2006-10-05, 17:28
Om man köper mer minne köper man det ju ändå inte från apple, uppgraderat minne hos dem kostar ju lika mycket som samma mängd nytt kostar någon annanstans och då kan man ju iaf sälja de gamla modulerna... Rätt sämst att det är så dock.

Svårt med Mac Pro:en dock; svårt att hitta kylmanickerna till minneskretsarna där.

aliquis
2006-10-05, 17:58
Svårt med Mac Pro:en dock; svårt att hitta kylmanickerna till minneskretsarna där.Jag har ingen aning om hur de ser ut, hela "kylare" eller bara kylflänsar? Kylflänsar kan man ju köpa iaf.

Läste något från lanseringen om att mac pron bara fick ut typ 20% av teoretiska hastigheten på minnena, men jag tror det var typiskt för den teknik som används för att kunna hantera så mycket minne.

jwzrd
2006-10-05, 18:20
Jag har ingen aning om hur de ser ut, hela "kylare" eller bara kylflänsar? Kylflänsar kan man ju köpa iaf.

Läste något från lanseringen om att mac pron bara fick ut typ 20% av teoretiska hastigheten på minnena, men jag tror det var typiskt för den teknik som används för att kunna hantera så mycket minne.

Det finns många artiklar om Mac Pro:s minnen; läsvärt!

Det är speciella kylmanicker som du monterar på minneskretsarna innan de i sin tur monteras på minneskortet.

Lizard
2006-10-05, 20:10
Jag tror att du berör den springande punkten i ditt sista inlägg aliquis; du är en jäfvul på datorer helt klart. Ditt kunnande ligger långt över genomsnittet för att inte tala om mitt. Apples datorer syftar till användare som har prestandakrävande operationer men kan väldigt lite om den bakomliggande tekniken.

I ditt fall så kommer du alltid att kunna handplocka ihop en enhet som kan mer och bättre än vad en massproducerad produkt förmår. Saknas det en programvara så letar du upp den och till och med konfigurerar upp både dator och program för få dem att spela mot varandra. Detta, bäste bror, gör att du lätt kan hänvisa till än den ena hårdvaran än den andra. På samma sätt förhåller du dig till mjukvarorna. Jag tror inte du protesterar?

Själv, efter genomläsning av dina kommentarer, fylls jag av häpnad, beundran och, inte så lite, förundran. För mig kunde du lika gärna berätta om hur jag, lätt som en pannkaka, rotar in mig under plastkåporna som döljs under motorhuven. Sen ber du mig ge mig in i styrboxar, servopumpar och katalysatorer för att få en mer optimerad bil. Kommer aldrig att ske.

Det kommer alltid att finnas människor som vet i detalj om datorer. Det kommer också alltid att finnas människor som vet allt om motorer. I dagsläget är så många så osäkra och okunniga att de vänder sig till de som utger sig för att veta. Detta har gett upphov till en armé av service- och supporttekniker på våra företag. Alla de har lärt sig samma sak - IBM och inte Apple. Därför förlorade Apple slaget mot Windows. De som visste förstod inte. I alla fall inte slutanvändaren. Och de som skulle betala frågade de som visste.

Förr pratade på allvar människor om sina bilar på samma sätt som de idag gör om sina datorer. De trodde att de var tvugna till det. Det trodde folk att de var tvugna till om sina musikanläggningar också. Men se dig omkring och säg mig; hur många vuxna ser du som kan redogöra för hur motorn i deras bilar fungerar eller hur kantvågs-svaren ser ut i deras musikanläggningar? Överallt i vår omvärld går utvecklingen mot just det - det bara fungerar. När hp's reklamfilmer med Jay-Z går på TV ser jag inte Windows och IBM. Jag ser bara en klon på Apple.

Lizard

aliquis
2006-10-05, 23:29
Jag tror att du berör den springande punkten i ditt sista inlägg aliquis; du är en jäfvul på datorer helt klart. Ditt kunnande ligger långt över genomsnittet för att inte tala om mitt. Apples datorer syftar till användare som har prestandakrävande operationer men kan väldigt lite om den bakomliggande tekniken.Ja, men det motsätter ju inte att man kan få valuta för pengarna, eller "balanserad" hårdvara.
Som synes ovan är valutan helt ok, iaf på modellerna precis när de har lanserats, mot slutet brukar det ju gå att få tag på vanliga pcs som är något mer prisvärda om man bara ser till utrustning/krona men det är så Apple har valt att hantera priserna

Det jag stör mig mest på är dock som sagt balansen, i mac minin och macbooken sitter en dual core cpu, på minst 1.66GHz, min dator är en Athlon64 3000+ och på 2 eller 2.2GHz, minns inte vilket, 2 tror jag, men skitsamma.
CPUn i macminin är nästan lika snabb / Hz som min, och dessutom dual core. ... tror jag:

JAG KAN INTE KOLLA FÖR APPLE UPPDATERAR SIN WEBSHOP JUST NU!?!?! Vad kan komma?! De har ju nyss släppt nya modeller av allt? Lite lagom spännande =P

I vilket fall som helst, CPU-prestandan äger min och jag tycker att jag har massor... Däremot har jag 1.5GB ram istället för 512MB som de kör med i mac mini och macbook, eftersom jag vet att 512MB inte räcker till allt. Det borde apple veta också, och det gör de nog, men de vill sälja svindyra minnesuppgraderingar...
Jag har ett kasst grafikkort, men om jag hade köpt den här datorn själv ny hade jag tagit ett 6600gt, Apple däremot kör med integrerad SKITGRAFIK i sina mac mini o macbook, varför? Inte fan vet jag. Visst, om man nu inte spelar eller kanske renderar (?) har man ingen enorm användning av dem, tvivlar på att man har det i det senare fallet också, men i vilket fall som helst så skulle något lite bättre ha kostat typ 20 dollar att sätta in, så varför inte?

iMacen kör ju x1600 som var rätt ok när de började med det, nu skulle det behöva skrämmas upp en aning för att den skulle kunna vara tänkbar som spelmaskin. Apple har ju dessutom ett OS som faktiskt utnyttjar grafikkortet till att rita upp guit osv, varför inte ge det något att verkligen utnyttja? Operativsystemet lägger färdigrenderad text, fönster o dylikt i grafikkortsminnet, varför sätta in ett chip med lite minne!?

Här delar ju inte jag samma behöv som en übergamer, och för ett fåtal personer kanske det inte alls spelar någon roll, men man är ju låst och kan inte göra något åt det på Appleplattformen och det är lite störigt.

"Köp en mac pro om du skall spela" fungerar inte riktigt som ett svar, den är überdyr ;/I ditt fall så kommer du alltid att kunna handplocka ihop en enhet som kan mer och bättre än vad en massproducerad produkt förmår. Saknas det en programvara så letar du upp den och till och med konfigurerar upp både dator och program för få dem att spela mot varandra. Detta, bäste bror, gör att du lätt kan hänvisa till än den ena hårdvaran än den andra. På samma sätt förhåller du dig till mjukvarorna. Jag tror inte du protesterar?Framförallt kan jag ta det jag känner behov av, vilket framförallt är mycket minne för att jag hatar att behöva stänga ner program o swap o grejer, cpuer är snabba som de är så jag bryr mig inte nämnvärt om den är single- eller dualcore, men tar naturligtvis dual om prisskillnaden inte är stor, om den är 1.7 eller 2.1GHz är dock verkligen skitsamma för min del.

Apple kan säkert hävda att folk inte behöver prestandan som ett lite bättre 3d-grafikkort skulle ge, men behöver de en dual core meron på 2.13GHz då? Vad fan skall de med den till? Behövs knappast för att rendera kolozzeum.com ...

Och en av nackdelarna med macar är ju att det finns få spel, men om flertalet av macarna inte ens kan köra moderna spel lär ju inte det underlätta läget.

Programvaror har jag inte så bra koll på vad det finns för utbud, men visst.Själv, efter genomläsning av dina kommentarer, fylls jag av häpnad, beundran och, inte så lite, förundran. För mig kunde du lika gärna berätta om hur jag, lätt som en pannkaka, rotar in mig under plastkåporna som döljs under motorhuven. Sen ber du mig ge mig in i styrboxar, servopumpar och katalysatorer för att få en mer optimerad bil. Kommer aldrig att ske.Såååå extremt kunnig är jag ju dock inte, jag har bara hållit på med datorer länge och kommer det något nytt är det klart att man blir lite nyfiken på vad det är.. Däremot när jag sedan själv överväger att köpa något så sitter jag och läser alldeles för mycket, imacarna har jag läst om (inte senaste uppgraderingen) för att jag har klurat på att köpa dem, men det har aldrig känts sådär "det här är vad jag verkligen vill ha" så änsålänge har det inte blivit av, självklart var jag tvungen att kolla lite snabbt på mac pro också men det var bara precis vid lanseringen som sagt.

Jag vet inte vad du har för utbildning o jobbar med osv, men jag antar att du kollar på kost o dylikt för att du är intresserad av det ?;/Det kommer alltid att finnas människor som vet i detalj om datorer. Det kommer också alltid att finnas människor som vet allt om motorer. I dagsläget är så många så osäkra och okunniga att de vänder sig till de som utger sig för att veta. Detta har gett upphov till en armé av service- och supporttekniker på våra företag. Alla de har lärt sig samma sak - IBM och inte Apple. Därför förlorade Apple slaget mot Windows. De som visste förstod inte. I alla fall inte slutanvändaren. Och de som skulle betala frågade de som visste.Ja, i en del frågor kan jag inte förstå hur det kan vara en merit att vara en okunnig idiot, vilket val av vanliga men tekniskt underlägsna produkter kan tyda på ;)Förr pratade på allvar människor om sina bilar på samma sätt som de idag gör om sina datorer. De trodde att de var tvugna till det. Det trodde folk att de var tvugna till om sina musikanläggningar också. Men se dig omkring och säg mig; hur många vuxna ser du som kan redogöra för hur motorn i deras bilar fungerar eller hur kantvågs-svaren ser ut i deras musikanläggningar? Överallt i vår omvärld går utvecklingen mot just det - det bara fungerar.
När hp's reklamfilmer med Jay-Z går på TV ser jag inte Windows och IBM. Jag ser bara en klon på Apple.

LizardJag har tänkte precis samma sak, första gången jag såg den tyckte jag att den var riktigt cool och ville läsa på deras sida, men jag måste ha skrivit urlen fel eller så för jag kom inte åt något. Nästa gång jag såg den memoriserade jag urlen och kollade...

... men hur mycket jag än kollade kunde jag inte hitta några coola programvaror!?! Bara random datorer från hp.

Vad var det här? På en PC med Windows gör jag inget som ser så där "coolt" ut, en PC med Windows är skittråkig.

Och vadå personlig? Vad gör den personlig? Precis samma sak som finns på alla andra datorer?

Visst, jag hade inte förväntat mig en HP laptop med MacOS, men någon form av häftigt programpaket...

Men se det fanns inget, "datorn är lika tråkig som vanligt, fortfarande", hade varit mer passande ;)

http://www.microsoft.com/cut/wrist.html




Ett tag läste jag mycket på thinksecret o 99mac också, men 99mac är lite tråkigt för de sväljer allt med hull o hår och även om de själva tycker att det är skit så måste det vara rätt(tm) för Apple valde ju att göra så! Så de sitter o försöker övertyga sig själva om att det var nog bäst trots allt, fast att det var dåligt ;)
Så känner man sig lite taskig när man säger sanningen till dem ;/

aliquis
2006-10-05, 23:35
Oldnews från thinksecret som jag inte visste om:
September 29, 2006 - Apple's new line of Intel Core 2 Duo-based iMacs, introduced earlier this month, are the first Macs to sport AirPort cards capable of supporting a draft specification of the 802.11n wireless standard, which supports connection speeds of up to 540Mbps, or a 10-fold increase compared to existing 802.11g networks.

540mbps ftw =P

Kabuto
2006-10-05, 23:39
Har du läst om parallels nån gång ali? :)

aliquis
2006-10-05, 23:48
Har du läst om parallels nån gång ali? :)Nä, men jag såg ditt inlägg om webshoppen nyss, kollade du thinksecret efteråt för att få se vad det kunde tänkas vara också?

Den amerikanska fungerar o där kan jag inte se något speciellt, var det bara aparturesaken eller något?

Kabuto
2006-10-05, 23:56
Jo jag tror det var Aperture 1.5 :/
http://www.thinksecret.com/news/0609macosx1048.html tydligen Macos 10.4.8 också..

http://www.parallels.com/en/products/desktop/ Grymt program till MacOS

aliquis
2006-10-06, 00:22
Jo jag tror det var Aperture 1.5 :/
http://www.thinksecret.com/news/0609macosx1048.html tydligen Macos 10.4.8 också..

http://www.parallels.com/en/products/desktop/ Grymt program till MacOSOk, jo, det har jag ju hört talas om, coolt att det kunde köra solaris också, men då behöver man ju ha ännu mer minne, 4GB ftw? ;/ Någon aning om vilka prestandaförluster vi talar om? 30%?

aliquis
2006-10-06, 00:41
Mer oldnews för er men inte oss andra - http://www.thinksecret.com/archives/macosxleopard/0608wwdc/

aliquis
2006-10-06, 00:45
Till trådskaparen: Äsch, köp en mac då ;)

Det här tyckte jag var lite störigt:
http://www.thinksecret.com/archives/macosxleopard/0608wwdc/image/automator.jpg

Inte så förtjust i när man inte ser vad som är vad, mer kontrast hade varit bra, kanske var dumt att ta bort brushed metal?

Flera nyanser av brunt, fast grått, typ ;/

aliquis
2006-10-06, 00:47
Vad är det "det nya" i den främre delen kallas?
http://www.thinksecret.com/archives/macosxleopard/0608wwdc/image/ical.jpg

Jag tror att föregående screenshot hade sett bättre ut med brushed metal.

Kan man nå icqkonton från aim eller kör de bara samma protokoll?

aliquis
2006-10-06, 00:59
Det nya kanske är det äldsta iofs ;D

aliquis
2006-10-06, 03:27
Surfat lite...

x1900 i mac pron är visst också underklockat.

I fps verkar inte nv7300 och x1600 skilja sig så mycket:
http://www.barefeats.com/imcd3.html
Nvidian leder på doom3 o quake4 men det är ju fetare maskin och jag antar att det är cpun som gör det, för i ut2004 och halo är värdena rätt lika varandra.
nv7600 som finns som tillval på 24" imacen för 1220kr extra ger en hel del mer fps dock. Trist att man inte kan få det på alla modeller, det är väl någon liten specialslot på alla imacar? Eller? Eller är det bara 24"? Eller har jag drömt det?
20" imacen går att få med 256MB grafikminne men de tog 770kr eller något för det tror jag, ungefär vad ett sådant kort kostar nytt ;/

FPS då? På en 20" iMac med x1600:
doom3, 1024x768, medium, 69 fps
quake4, 1024x768, medium, 66 fps
ut 2004, 1024x768, någon bottestblaha, 76 fps
halo ub, 1024x768, high, 57 fps

Helt ok prestanda ändå, om man inte är übergamer, inte maxupplösning dock =P, 1680x1050 wow @ 80 fps vore något ;/

Vi höjer upplösningen lite:
http://www.barefeats.com/imcd4.html ;/

Sett till prestanda så piskar ju nv7600 sönder nv7300, varför skall apple sätta nv7300 i 24"? Jävla snikmongon, datorn kostar 18500kr och de sätter i ett kort för typ 500kr? ;/

Need på 24" iMac med 7600-grafik.

18500+1220kr, donera? Grub? ;/

Om alla medlemmar på kolozzeum lade 1kr!! .. ;D

aliquis
2006-10-06, 03:38
24" har grafikkortet i en MXM-slot som gör det uppgraderingsbart, perfekt ju, men 20" har det visst inte :(, inte vad jag kan se någonstans iaf. Dumt, kanske inte fick plats?

24" är ju värd 4000kr mer om man har dem, bara större skärm är det ju, men med uppgraderingsbart grafikkort kommer den ju hålla så mycket längre =P

Yankeee
2006-10-06, 04:04
Pissprestanda i spel ju. Finns det ingen test mac vs pc?

Yankeee
2006-10-06, 04:11
http://www.barefeats.com/mac2pc.html

Hittade denna bara, lite gammal dock. Skulle vilja se nya pro vs pc i samma prisklass.

Pata
2006-10-06, 08:36
Pissprestanda i spel ju. Finns det ingen test mac vs pc?

Hmm rätt säker på att jag läste ett när Macen började använda Intel processorer. Man kom fram till att prestandan höjts avsevärt i Macen men PC var fortfarande en bra bit mer prestanda/krona. Ska se om jag hittar artikeln .... återkommer.







Macfolk är som dom tonåringar som köpte Canada gåsjacka innan den blev populär.

PCfolk är som dom tonåringar som köpte en billig Everestkopia. Lika varm, inte lika cool, fast fan så mycket billigare. :booty:

jwzrd
2006-10-06, 09:46
Pissprestanda i spel ju. Finns det ingen test mac vs pc?

Men.. man köper inte Mac för att spela.

JJ
2006-10-06, 10:44
Men.. man köper inte Mac för att spela.

Varför inte om man vill ha en snygg dator och även kunna köra MacOS? Apple kommer säkert att fixa till de små prestandaskillnaderna. Det var det här jag menade när vi diskuterade Apple's strategi förut, iom att de öppnat upp för XP öppnar de samtidigt upp för en mer direkt konkurrens med PC datorer och de tvingas därmed sänka priserna. Därmed inte sagt att det är fel. Folk från framförallt PC sidan är vana att jämföra noggrannt vad man får för pengarna.

jwzrd
2006-10-06, 10:47
Varför inte om man vill ha en snygg dator och även kunna köra MacOS? Apple kommer säkert att fixa till de små prestandaskillnaderna. Det var det här jag menade när vi diskuterade Apple's strategi förut, iom att de öppnat upp för XP öppnar de samtidigt upp för en mer direkt konkurrens med PC datorer och de tvingas därmed sänka priserna. Därmed inte sagt att det är fel. Folk från framförallt PC sidan är vana att jämföra noggrannt vad man får för pengarna.

Jo, men spelnördar brukar ofta köpa det absolut snabbaste man kan få för sina kronor eftersom man sannolikt kommer att köpa en ny kärra ett år längre fram. Frånsett en Mac Pro tror jag inte att någon annan Mac står sig mot vanliga ihopplock av exakt rätt grafikkort, minneskretsar av rätt märke, etc.