handdator

Visa fullständig version : WADA:s dopinglistor för 2007


Nitrometan
2006-10-03, 10:32
Listan över förbjudna substanser (pdf) (http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/2007/Prohibited%20List_2007.pdf), brukar kallas "röda listan" när den kommer på svenska.

En summering av förändringarna (http://creaus93.creanet.de/anti%20doping/2007/Explanatory_Note_2007.pdf) i listan (också en pdf-fil).

Och en lista över de substanser (http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/2007/Monitoring_Program_2007.pdf) som står på "övervakningslistan" (pdf). Det är alltså ämnen som inte är förbjudna men som WADA observerar för att se om det kanske förekommer ett missbruk. Koffein är med på denna lista.

bubbe
2006-10-03, 15:08
Koffein är med på denna lista.

Betyder det att man kan åka fast för doping om man intar kaffe vid tävlingstillfället för att det då ökar prestationsförmågan?

z_bumbi
2006-10-03, 15:17
Betyder det att man kan åka fast för doping om man intar kaffe vid tävlingstillfället för att det då ökar prestationsförmågan?

Min tolkning.
Om WADA märker att det används väldigt mycket koffein i t ex kaninhoppning så tittar de närmare på varför det används. Upptäcker de att det är för att förbättra resultatet så för de kanske in det på röda listen igen.

Krampus
2006-10-03, 15:18
Min tolkning.
Om WADA märker att det används väldigt mycket koffein i t ex kaninhoppning så tittar de närmare på varför det används. Upptäcker de att det är för att förbättra resultatet så för de kanske in det på röda listen igen.
:laugh:

bubbe
2006-10-03, 15:29
Min tolkning.
Om WADA märker att det används väldigt mycket koffein i t ex kaninhoppning så tittar de närmare på varför det används. Upptäcker de att det är för att förbättra resultatet så för de kanske in det på röda listen igen.

Fasiken jag som tänkt dopa mig med kaffe i kaninhoppning! :furious:

z_bumbi
2006-10-03, 16:47
Fasiken jag som tänkt dopa mig med kaffe i kaninhoppning! :furious:

Men det är den som håller i kopplet som WADA testar, vad som gäller för dig får du fråga emmzan om.*innocent*


Tanken på ett gäng redan uppskruvade 7-10 åringar som har fått i sig tillräckligt mycket kaffe för att nå upp i de förutvarande maxgränserna för koffein är svindlande.

Herkulez
2006-10-03, 16:48
Min tolkning.
Om WADA märker att det används väldigt mycket koffein i t ex kaninhoppning så tittar de närmare på varför det används. Upptäcker de att det är för att förbättra resultatet så för de kanske in det på röda listen igen.
:D

Timme
2006-10-03, 19:08
Tanken på ett gäng redan uppskruvade 7-10 åringar som har fått i sig tillräckligt mycket kaffe för att nå upp i de förutvarande maxgränserna för koffein är svindlande.

Jag fattar inte. Eller är det inte meningen att man ska fatta? :confused:

z_bumbi
2006-10-03, 19:25
Jag fattar inte. Eller är det inte meningen att man ska fatta? :confused:

Fundera på vilka det är som sysslar med kaninhoppning, mitt intryck är att det är 7-10-åringar, tänk dig sen dessa med nerverna på utsidan för att det är tävling.

Tillsätt 800 mg koffein (Det var ungefär så mycket man var tvungen att ta för att nå upp till gränsvärdet som var förut.)

Det kan bara sluta i kaos. :hbang:

Timme
2006-10-03, 19:30
Fundera på vilka det är som sysslar med kaninhoppning, mitt intryck är att det är 7-10-åringar, tänk dig sen dessa med nerverna på utsidan för att det är tävling.

Tillsätt 800 mg koffein (Det var ungefär så mycket man var tvungen att ta för att nå upp till gränsvärdet som var förut.)

Det kan bara sluta i kaos. :hbang:


haha :D

Ja det har du rätt i. Kaos i form av rent slagsmål med bitande kaniner då ungarnas hyperaktivitet smittar av sig :hbang: