handdator

Visa fullständig version : fullkornshamburgare


krilleh
2006-10-03, 07:31
Nu finns det en sådan på mc donalds.

Mc feast fullkorn tror jag den heter och det är mörkt bröd. Vad jag minns så var den god iaf.(åt den efter krogbesök). Men hur nyttig är den jämnför med vanliga? Är det något att satsa på ibland? Utan pommes och light cola, så borde det va rätt ok?!

1337 posts btw :D (ja vet, gud vad jag är nördig).

Hades
2006-10-03, 08:18
Den är säkert helt ok. En vanlig hamburgare utan läsk och pommes är i och för sig inte dålig mat även om man använder vitt bröd.

L-Sami
2006-10-03, 12:35
Jag antar väl att den innehåller lika mycket kalorier som McFeast med vitt bröd. Den kanske mättar lite bättre bara.

Otto P
2006-10-03, 15:03
Det finns en innehållsförteckning på baksidan av pappret som man får på brickan, det fanns det i sommras iaf. Den var på allt som finns på donken.

Arnesson
2006-10-03, 15:08
Finns näringsinfo på mcdonalds.se -> Maten -> Vår mat -> Balansguiden

skratt
2006-10-03, 17:34
gissar att de slängt i lite kli eller en aning fullkornsmjöl å sen,vips- en fullkornsburgare! fortfarande stor del vetemjöl må ja tro..

thebandit
2006-10-04, 12:04
Den mättar lite bättre och smakar inte så degigt. Men att tro att man kan käka nyttigt på donken är bara så fel. Ok man kan ta en sallad, men den smakar ju bättre hemmagjord...

Hades
2006-10-04, 14:24
Men att tro att man kan käka nyttigt på donken är bara så fel.
Vad är det för fel på hamburgare nu då?

MUGEN
2006-10-04, 14:24
har inte det funnits i typ 2 år som fritt val, mörkt eller ljust-bröd, på samtliga standard burgare i menyn?

äter förvisso sällan på mcdonalds..

jim
2006-10-04, 14:39
Vad är det för fel på hamburgare nu då?

McFeast Fullkorn:
500 kcal
29 gram protein 39 E%
30 gram fett 45 E%
28 gram kolhydrater 10E&

Tycker näringsfördelningen talar rätt bra för sig själv, och detta är verkligen inget skräckexempel i snabbmats-hamburgarvärlden, tvärtom.

Edit: Lägg till pommes med 34 E% skräpfett

Melker
2006-10-04, 14:40
McFeast Fullkorn:
500 kcal
29 gram protein 39 E%
30 gram fett 45 E%
28 gram kolhydrater 10E&

Tycker näringsfördelningen talar rätt bra för sig själv, och detta är verkligen inget skräckexempel i snabbmats-hamburgarvärlden, tvärtom.

Edit: Lägg till pommes med 34 E% skräpfett

Smakade dessutom skit. *spy*

Hades
2006-10-04, 14:49
McFeast Fullkorn:
500 kcal
29 gram protein 39 E%
30 gram fett 45 E%
28 gram kolhydrater 10E&

Tycker näringsfördelningen talar rätt bra för sig själv, och detta är verkligen inget skräckexempel i snabbmats-hamburgarvärlden, tvärtom.

Edit: Lägg till pommes med 34 E% skräpfett
Tycker det ser ut som en helt ok måltid som en del av en balanserad kost. Pommes behöver man inte äta.

Challenge
2006-10-04, 17:19
1337 posts btw :D (ja vet, gud vad jag är nördig).

Vad betyder 1337? antagligen ett välkännt begrepp inom datanördssammanhang men i alla fall :em: (Im not a nerd)

Ursäkta offtopic btw!

obesogen
2006-10-04, 17:33
Vad betyder 1337? antagligen ett välkännt begrepp inom datanördssammanhang men i alla fall :em: (Im not a nerd)

Ursäkta offtopic btw!

1337 = "leet" = elit

Challenge
2006-10-04, 17:35
1337 = "leet" = elit
Långsökt. Men nu kan jag skriva av det från min "att ta reda på innan man dör lista" :thumbup:

Yankeee
2006-10-04, 17:47
McFeast Fullkorn:
500 kcal
29 gram protein 39 E%
30 gram fett 45 E%
28 gram kolhydrater 10E&

Tycker näringsfördelningen talar rätt bra för sig själv, och detta är verkligen inget skräckexempel i snabbmats-hamburgarvärlden, tvärtom.


Inget fel alls på den fördelningen. Det är dessutom bra råvaror. Hur som helst baserar knappast hela sin kost på McFeast.

psirus
2006-10-04, 18:01
Delifresh Slimburgare
kcal: 399,2 per/portion
protein: 24,1g per/portion
fett: 12,0g per/portion
Kolhydrater: 50,7g per/portion

jim
2006-10-05, 12:41
Tycker det ser ut som en helt ok måltid som en del av en balanserad kost. Pommes behöver man inte äta.

Så om du gör en kostplanering så ligger du kring 45 E% mestadels dåligt animaliskt fett?

jim
2006-10-05, 12:47
Värre exempel:

Big King XXL (Burger King)

991 kcal
46 gram protein 20E%
65 gram fett 59E%
50 gram kolhydrater 21E%

thebandit
2006-10-05, 16:05
Vad är det för fel på hamburgare nu då?

Hamburgarna på McDonald's borde inte få kallas hamburgare.

mirrranda
2006-10-05, 16:20
Hamburgarna på McDonald's borde inte få kallas hamburgare.

Smörburgare *spy*

Yankeee
2006-10-05, 16:25
Hamburgarna på McDonald's borde inte få kallas hamburgare.

Varför inte? Vet du ens vad som är i?

Yankeee
2006-10-05, 16:25
Så om du gör en kostplanering så ligger du kring 45 E% mestadels dåligt animaliskt fett?

Inse att man inte äter samma sak till varje mål varje dag.

jim
2006-10-06, 07:34
Inse att man inte äter samma sak till varje mål varje dag.

Nej jag är full medveten om vad du menar med en varierad kost, och är också medveten om att en mcdonaldshamburgare gör ganska liten skillnad om resten av kosten är välplanerad. Men om man ska diskutera en enskild rätts nyttighet så är argumentet "som en del av en varierad kost" inte särskilt intressant.

Halldin
2006-10-06, 07:37
Jag tycker inte den smakar illa, be dom dessutom ta bort McFeast-såsen så försvinner en del av det dåliga fettet, och hoppa över pommes.

thebandit
2006-10-06, 09:36
Varför inte? Vet du ens vad som är i?

Jag vet att jag får magknip och diarré efter en måltid där. Det räcker.

Hades
2006-10-06, 10:59
Nej jag är full medveten om vad du menar med en varierad kost, och är också medveten om att en mcdonaldshamburgare gör ganska liten skillnad om resten av kosten är välplanerad. Men om man ska diskutera en enskild rätts nyttighet så är argumentet "som en del av en varierad kost" inte särskilt intressant.
På vilket sätt menar du att en hamburgare är onyttig? Vilka negativa konsekvenser för det med sig att äta en hamburgare?

RassK
2006-10-06, 11:11
Långsökt. Men nu kan jag skriva av det från min "att ta reda på innan man dör lista" :thumbup:

Det är inte så långsökt faktiskt

Elite
L = (EL)
T = (TE)
L-EE-T (uttalas mao el-ee-te)
L 33 T (byt ut bokstäver mot siffor)
1 33 7 (igen)
1337 (elit) eller 13373 (elite)



:/

Scratch89
2006-10-06, 11:36
Nej jag är full medveten om vad du menar med en varierad kost, och är också medveten om att en mcdonaldshamburgare gör ganska liten skillnad om resten av kosten är välplanerad. Men om man ska diskutera en enskild rätts nyttighet så är argumentet "som en del av en varierad kost" inte särskilt intressant.
Då finns det väl ingen råvara eller måltid som är bra? Äter du bara kycklingfilé så kommer du få brist på fett, äter du bara ris kommer du få proteinbrist osv.

nirre
2006-10-06, 11:44
asså fattar men inte på vissa, när man är på donken, ta det ni tycker är gott, ni är väl inte där varje dag heller. om ni äter nyttigt de andra dagar som de flsta här på forumet verkar göra så spelar det väl ingen roll.

krilleh
2006-10-06, 12:31
Då finns det väl ingen råvara eller måltid som är bra? Äter du bara kycklingfilé så kommer du få brist på fett, äter du bara ris kommer du få proteinbrist osv.

Men det finns bra fett vet du..

Catstyle
2006-10-06, 12:39
Här serverar de lunch för 45kr, går fint att ta en fullkornsmcfeast utan majonäsen, apelsinjuice och sallad.

Utmärkt måltid.

jim
2006-10-06, 13:15
På vilket sätt menar du att en hamburgare är onyttig? Vilka negativa konsekvenser för det med sig att äta en hamburgare?

Osannolikt...

"Hej, här har du 65 gram fett varav det mesta är dåligt, stoppa in det i din dagliga kost så det är bra för dig / tillför något"

Tjata gärna vidare om vilka konsekvenser det innebär att äta en hamburgare som en del av en varierad kost eller hur stor skillnad det gör att äta en hamburgare mer eller mindre på önskad förskolenivå. Faktum kvarstår, det är BÄTTRE att äta t ex en kycklingfilé med ris och avocadosallad än att äta en hamburgare, det är också BÄTTRE att äta oxfilé med kokt potatis än att äta en hamburgare, mycket bättre t o m! Alltså är hamburgare på MCD/BK ett betydligt SÄMRE alternativ än mina 2 exempel, och hur många andra exempel som helst.

-För stor del fett för en måltid
-Värdelösa / inga kolhydrater
-Mestadels dåliga fetter i för stora mängder
-För energitätt åtminstone i menyform för många människor, särskilt som lunch
-Väldigt tillfällig mättnadskänsla

Du/ni vet allt detta, varför försöka försvara MCD/BK-hamburgaren som en bra måltid?

Man and Machine
2006-10-06, 14:35
Krilleh hur ofta äter du där? Själv så dom två få gånger om året jag är på donken brukar jag vräka i mig deras största meal. Det som är bäst för träningen blir nog helt enkelt det som är godast. Man går inte till donken för att äta nyttigt. Iaf inte jag.

Yankeee
2006-10-06, 14:40
Jag vet att jag får magknip och diarré efter en måltid där. Det räcker.

Och då äter du bara hamburgare?

Yankeee
2006-10-06, 14:42
Du/ni vet allt detta, varför försöka försvara MCD/BK-hamburgaren som en bra måltid?

För att det ÄR en bra måltid. Vad är det du inte förstår? Att du sedan stirrar dig blind på att det är si och så mycket fett i kan tyvärr inte vi hjälpa. Att det sedan finns bättre måltider är inte relevant. Det säger inget hur bra eller dålig en hamburgare är.

King Grub
2006-10-06, 14:55
Helt okej måltid. T o m som en enskild måltid utan att ta hänsyn till resten av kosten. Fettet är bara så dåligt om man fortfarande lever kvar i 80-talet och tror att mättat fett enbart är av ondo.

Något bättre sammansatt måltid än kvarg + Fun Light. ;)

thebandit
2006-10-07, 11:27
Och då äter du bara hamburgare?

Ibland bara hamburgare, ibland en komplett meny. Skräp!

Yankeee
2006-10-07, 14:25
Ibland bara hamburgare, ibland en komplett meny. Skräp!

Vad i en hamburgare är skräp?

jim
2006-10-08, 15:15
Helt okej måltid. T o m som en enskild måltid utan att ta hänsyn till resten av kosten. Fettet är bara så dåligt om man fortfarande lever kvar i 80-talet och tror att mättat fett enbart är av ondo.

Något bättre sammansatt måltid än kvarg + Fun Light. ;)

Jag är mycket medveten om att mättat fett är en del av en bra kost, men i de mängderna? en hamburgare med 65 gram fett skulle jag dels ha väldigt svårt att passa in i min kost med sitt höga energivärde, och dels låter det som extremt mycket fett att ta in vid ett tillfälle, correct me if Im wrong.

sammy1
2006-10-08, 16:22
Äter inte på donken nuförtiden, på tok för lite mat! ska jag ha ett snack beställer jag en BigMac med en extra köttskiva och ingen sås - mittbrödet och cola light :Virro

Yankeee
2006-10-08, 16:28
Jag är mycket medveten om att mättat fett är en del av en bra kost, men i de mängderna? en hamburgare med 65 gram fett skulle jag dels ha väldigt svårt att passa in i min kost med sitt höga energivärde, och dels låter det som extremt mycket fett att ta in vid ett tillfälle, correct me if Im wrong.

Men herregud. Det är EN måltid(som det dessutom inte är något fel på, vilket vi redan har kommit fram till) i del av en varierad kost vi pratar om. Vad ska hända?

skratt
2006-10-08, 19:42
I'm with jim! *kissass*

Rock'nRoll
2006-10-08, 19:46
I'm with jim! :ike *screwy* *bs*

I'm with Yankeee! *kissass*

thebandit
2006-10-08, 20:49
Vad i en hamburgare är skräp?

Ingenting! Men skulle du fråga: "Vad i en Mcdonald's-hamburgare är skräp?" så skulle du få ett annat svar...

Tricklev
2006-10-08, 23:29
Ingenting! Men skulle du fråga: "Vad i en Mcdonald's-hamburgare är skräp?" så skulle du få ett annat svar...

Vad i en Mcdonald's-hamburgare är skräp?

Yankeee
2006-10-09, 03:54
Ingenting! Men skulle du fråga: "Vad i en Mcdonald's-hamburgare är skräp?" så skulle du få ett annat svar...

Förutom Tricklevs följdfråga skulle jag vilja veta vad det är för skillnad på en säg hemmagjord hamburgare och en hamburgare från mcdonalds.

jim
2006-10-09, 05:42
Förutom Tricklevs följdfråga skulle jag vilja veta vad det är för skillnad på en säg hemmagjord hamburgare och en hamburgare från mcdonalds.

Om jag gör en hamburgare hemma så tar jag kanske 120 gram nötfärs med ett fettinnehåll på 8-10%, ska jag bli mätt så tar jag 2 x 120 gram, kan säga 300 g för att göra det enkelt.

445 kcal
60 gram protein 54E%
22,8 gram fett 46E%
~0 gram kolhydrater

Jag blir mättare, jag får i mig betydligt mer protein (vilket ju har vissa fördelar för oss tränande individer) och såhär långt när man bara tagit hänsyn till köttet så har inte fettnivåerna skjutit iväg, lägg på ost och stekfett så hamnar vi väl någonstans nära 30 gram fett, då har vi inte heller diskuterat kolhydratkälla vilket McDeezburgarna lider stor brist på då pommes knappast är att rekommendera. Oavsett vad jag väljer för kolhydratkälla hemma så kommer jag få en betydligt sundare energifördelning och hamna på ett kaloriintag för en måltid som passar mig betydligt bättre.

Att du fortfarande tror att jag försöker få svar på frågan "vad ska hända?" tycker jag är nästintill imponerande. Om du inte förstår mitt resonemang, fine, men sluta låta som om att jag tror man dör om man äter en hamburgare på mcdonalds.

thebandit
2006-10-09, 10:35
Vad i en Mcdonald's-hamburgare är skräp?

Allt! *spy*

Hades
2006-10-09, 10:39
Om jag gör en hamburgare hemma så tar jag kanske 120 gram nötfärs med ett fettinnehåll på 8-10%, ska jag bli mätt så tar jag 2 x 120 gram, kan säga 300 g för att göra det enkelt.

445 kcal
60 gram protein 54E%
22,8 gram fett 46E%
~0 gram kolhydrater

Jag blir mättare, jag får i mig betydligt mer protein (vilket ju har vissa fördelar för oss tränande individer) och såhär långt när man bara tagit hänsyn till köttet så har inte fettnivåerna skjutit iväg, lägg på ost och stekfett så hamnar vi väl någonstans nära 30 gram fett, då har vi inte heller diskuterat kolhydratkälla vilket McDeezburgarna lider stor brist på då pommes knappast är att rekommendera. Oavsett vad jag väljer för kolhydratkälla hemma så kommer jag få en betydligt sundare energifördelning och hamna på ett kaloriintag för en måltid som passar mig betydligt bättre.

Att du fortfarande tror att jag försöker få svar på frågan "vad ska hända?" tycker jag är nästintill imponerande. Om du inte förstår mitt resonemang, fine, men sluta låta som om att jag tror man dör om man äter en hamburgare på mcdonalds.
Resonemanget du för antyder att allting som är sämre än optimalt är dåligt. Och så är det givetvis inte. Bara för att du kan laga en bättre måltid hemma betyder inte det att en burgare från McD är dålig mat.