handdator

Visa fullständig version : Muskelnedbrytning?


Rune_Raptor
2006-10-03, 05:50
Hej har lite frågor som jag hoppas ngn kan besvara så jag förstår :)

Om man t.ex. tränar cardio en timma, i mitt fall innebandy. O sen inte äter ngt direkt efteråt. Vilka muskler är det som bryts ner då? Dom jag använt eller alla musklerna på hela kroppen jämnt?

Är det isåfall ngn skillnad vid träning av stryka?
Vi säger att jag tränar Bröst, Biceps sen äter jag inte ngt på ngn timme efteråt. Är det då endast dessa muskelgrupper som kommer brytas ned då?

Tacksam för svar. MVH.

ps. Hoppas jag la denna tråd rätt. ds.

King Grub
2006-10-03, 06:24
Proteinnedbrytningen efter konditionsträning sker i den muskulatur som använts (det kan i o f s vara större delen inom många idrotter). Proteinsyntesen stimuleras, men i annan muskulatur än den tränade, och ju lägre proteinintag man har, desto mer stimuleras proteinsyntesen. Motsatt ger ett högt proteinintag en mindre stimulering av proteinsyntesen.

Efter styrketräning ökar både proteinnedbrytningen och proteinsyntesen, proteinsyntesen ungefär dubbelt så mycket som proteinnedbrytningen, om aminosyror finns att tillgå. Finns inte aminosyror, stimuleras inte proteinsyntesen, bara proteinnedbrytningen och proteinbalansen kommer att vara negativ. Nedbrytningen vid den akuta tidsperioden efter träningen beror antagligen på mobilisering av aminosyror från muskelprotein för proteinsyntes. Denna förändring av proteinomsättningen sker inte förrän 60-90 minuter efter avslutad träning.

Exakt var proteinnedbrytningen sker är lite oklart. Mycket "may".

In the later recovery, the catabolic responses may take place in the most active muscle fibers that have not contributed to the mobilization of protein resources during intense exercise.

Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 35(5) May 2003 pp 784-792

Rune_Raptor
2006-10-03, 07:12
/.../ Proteinsyntesen stimuleras, men i annan muskulatur än den tränade, och ju lägre proteinintag man har, desto mer stimuleras proteinsyntesen. Motsatt ger ett högt proteinintag en mindre stimulering av proteinsyntesen.



Förstod allt utom det där..
Om jag spelar bandy o främst "utsätter" mina hamstrings, vader o rumpa för hård påfrestning så bryter kroppen sedan ner dessa muskelgrupper om jag inte äter.. Medans t.ex. bröstmuskulaturen inte kan brytas ner eftersom man inte använder just den muskeln vid den träningen. Man kan omöjlig alltså "springa" bort en bröst eller biceps muskel?

King Grub
2006-10-03, 07:14
I den tränade muskulaturen:

ökar proteinnedbrytningen

proteinsyntesen stimuleras inte (proteinsyntesen stimuleras, men detta sker inte i den tränade muskulaturen).

Vi talar den närmaste tiden efter träning.

Rune_Raptor
2006-10-03, 07:27
ok, tror jag hajjar. tack !

Richard85
2006-10-03, 09:01
Men varför skulle du inte äta något när du kommit hem är min fråga? Är väl rätt givet att man äter när man tränat? oavsett om det är styrketräning, bandy etc..?

Rune_Raptor
2006-10-04, 04:22
Alltså jag bara undrar ju för att få reda på hur det funkar. Teorin. Inte så att jag ska träna o sen skita i att äta.. Nej nej..
Men det var såhär att ja lira bandy igår, tungt pass. Efteråt va ja tvungen att köra syrran en längre sträcka. O då undra jag om t.ex. mina bröstmuskler eller lats tar skada av när jag inte äter efter ett konditionspass. Förstår du? Även om jag inte använt dom i min träning.. Så gick min tankegång..

Torkelll
2009-04-27, 14:51
Om du ligger på ett stort underskott, säg 1000 kcal, och har kört hård innebandy den dagen kommer det att ta mest muskler i låren då? Och sparar det i överkropp? Lika så om du paddlar kajak hårt, kommer det då att rycka mest muskler i överkroppen, och benmuskulatur sparas? Eller sker det en jämn fördelning av muskelnedbrytningen i kroppen?

Morty
2009-04-27, 15:02
Ex kajak är värre, eftersom överkroppsmuskulatur inte kan använde fett till bränsle i intensitet värre än vila.

Torkelll
2009-04-27, 15:12
Å fan, det visste jag inte. Men var tar den energin ifrån då. Överkroppsmuskulatur, eller lårmuskler?

King Grub
2009-04-27, 15:34
Kolhydrat, först och främst. Muskelglykogen lagrat i dom arbetande musklerna. När detta är slut övergår det till proteinförbränning, återigen främst i den arbetande muskulaturen. Man kan förlänga kolhydrattillgången genom att äta/dricka kolhydrat under långvarig aktivitet.

Mourten
2009-04-27, 15:39
Proteinnedbrytningen efter konditionsträning sker i den muskulatur som använts (det kan i o f s vara större delen inom många idrotter). Proteinsyntesen stimuleras, men i annan muskulatur än den tränade, och ju lägre proteinintag man har, desto mer stimuleras proteinsyntesen. Motsatt ger ett högt proteinintag en mindre stimulering av proteinsyntesen.

Efter styrketräning ökar både proteinnedbrytningen och proteinsyntesen, proteinsyntesen ungefär dubbelt så mycket som proteinnedbrytningen, om aminosyror finns att tillgå. Finns inte aminosyror, stimuleras inte proteinsyntesen, bara proteinnedbrytningen och proteinbalansen kommer att vara negativ. Nedbrytningen vid den akuta tidsperioden efter träningen beror antagligen på mobilisering av aminosyror från muskelprotein för proteinsyntes. Denna förändring av proteinomsättningen sker inte förrän 60-90 minuter efter avslutad träning.

Exakt var proteinnedbrytningen sker är lite oklart. Mycket "may".



Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 35(5) May 2003 pp 784-792

Gammal post men de menas alltså att äter man inte efter ett hårt gympass på 2-3 timmar bröt man ner mer än man byggde?
Dvs man passet gjorde att man gick med förlust muskelmässigt?

King Grub
2009-04-27, 15:40
Under den tiden, ja. Det vänder när man äter. Ju längre tid man väntar med proteinintaget, desto längre tid i negativ proteinbalans, och desto större risk att den negativa perioden inte hinner (över)kompenseras över dygnet.

Mourten
2009-04-27, 15:41
Då vet jag, tack Grub.

King Grub
2009-04-27, 15:48
Och aminosyror före träning vänder också den negativa proteinbalansen till positiv efter träning. Även vanlig mat, om måltiden inte intogs för lång tid innan passet, även om den proteinsyntesstimulerande effekten en måltid före träning har efter passet inte kan jämföras med samma måltid efter passet.

Mourten
2009-04-27, 15:49
Jag kör mina aminosyror innan eftersom jag förstod förut de på dig som att de var bra att ha dom i kroppen medans träningen pågick för att snabbare ( ? ) vända proteinnedbrytningen till positivt.

King Grub
2009-04-27, 15:52
Det var det jag just skrev. Eller, proteinnedbrytningen påverkas inte av aminosyrorna, utan är fortsatt förhöjd, men proteinsyntesen stimuleras så kraftigt att balansen blir positiv.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Torkelll
2009-04-27, 16:55
Kolhydrat, först och främst. Muskelglykogen lagrat i dom arbetande musklerna. När detta är slut övergår det till proteinförbränning, återigen främst i den arbetande muskulaturen. Man kan förlänga kolhydrattillgången genom att äta/dricka kolhydrat under långvarig aktivitet.

Okej. men om vi tänker oss lite olika sinarium då. Du ligger på fortsatt på 1000 kacl underskott per dag, i kanske en månad då. Glykogennet tar slut när du paddla, och när det blir så används muskler som energi? i överkroppen då, eller jämt fördelat över kroppen. Om du springer och glykogenet tar slut, då bryts också muskler ner, men vad jag har förstått också fett vilket det inte skulle göra under paddlingen. Så är paddling en sämre träning under ett stort kaloriunderskot jämfört med löpning? knepig fråga, hoppas du förstår

Torkelll
2009-04-27, 20:19
Kan jag få en teori Grub:em:

Torkelll
2009-04-27, 20:32
Om nu detta skulle va fallet. Då måste det va vansinne och köra lchf och paddla kajak eftersom att du inte kan använda fett som bränsle. Eller?

King Grub
2009-04-27, 20:47
Okej. men om vi tänker oss lite olika sinarium då. Du ligger på fortsatt på 1000 kacl underskott per dag, i kanske en månad då. Glykogennet tar slut när du paddla, och när det blir så används muskler som energi? i överkroppen då, eller jämt fördelat över kroppen. Om du springer och glykogenet tar slut, då bryts också muskler ner, men vad jag har förstått också fett vilket det inte skulle göra under paddlingen. Så är paddling en sämre träning under ett stort kaloriunderskot jämfört med löpning? knepig fråga, hoppas du förstår

Jag svarade ju på dessa frågor i inlägg #15. Förutom den sista, där svaret är "antagligen".

King Grub
2009-04-27, 20:47
Om nu detta skulle va fallet. Då måste det va vansinne och köra lchf och paddla kajak eftersom att du inte kan använda fett som bränsle. Eller?

Fett i kosten är inte samma sak som kroppsfett.

Torkelll
2009-04-28, 06:00
Jag svarade ju på dessa frågor i inlägg #15. Förutom den sista, där svaret är "antagligen".

okej, ja det gjorde du såg ja;). tack för svaren

King Grub
2009-04-28, 08:41
Jag kom i morse på, att du, med din fråga i inlägg #20, antaligen syftade på att ett lågt kolhydratintag skulle innebära mindre mängd glykogen i musklerna, och om musklerna inte kan använda fett som bränsle vid aktivetet, skulle det innebära betydligt större proteinoxidation i stället. Och det är ju mycket möjligt. Vill man arbeta mycket om intensivt med överkroppsmuskulaturen i konditionsträningform, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att en kolhydratrik kost, eller åtminstone en påfyllnad av kolhydrat efter träning, är en stor fördel.

Torkelll
2009-04-28, 10:00
Jag kom i morse på, att du, med din fråga i inlägg #20, antaligen syftade på att ett lågt kolhydratintag skulle innebära mindre mängd glykogen i musklerna, och om musklerna inte kan använda fett som bränsle vid aktivetet, skulle det innebära betydligt större proteinoxidation i stället. Och det är ju mycket möjligt. Vill man arbeta mycket om intensivt med överkroppsmuskulaturen i konditionsträningform, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att en kolhydratrik kost, eller åtminstone en påfyllnad av kolhydrat efter träning, är en stor fördel.

Okej. Ja det var så jag menade, med lite glykogen i musklerna och överkroppen så skulle det användas större proteinoxidation jämfört med om du skulle springa.

creperiet
2009-04-28, 11:38
Jag kom i morse på, att du, med din fråga i inlägg #20, antaligen syftade på att ett lågt kolhydratintag skulle innebära mindre mängd glykogen i musklerna, och om musklerna inte kan använda fett som bränsle vid aktivetet, skulle det innebära betydligt större proteinoxidation i stället. Och det är ju mycket möjligt. Vill man arbeta mycket om intensivt med överkroppsmuskulaturen i konditionsträningform, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att en kolhydratrik kost, eller åtminstone en påfyllnad av kolhydrat efter träning, är en stor fördel.

Intressant att höra vad lcfarna har att säga om det.

christian9
2009-04-28, 13:14
Kolhydrat, först och främst. Muskelglykogen lagrat i dom arbetande musklerna. När detta är slut övergår det till proteinförbränning, återigen främst i den arbetande muskulaturen. Man kan förlänga kolhydrattillgången genom att äta/dricka kolhydrat under långvarig aktivitet.

Hur fungerar det här egentligen? Vi har ju lärt oss tidigare att det tar tid för kolhydrater att lagras in som muskelglykogen och att det är främst det man ätit kvällen innan som man arbetar med under ett träningspass. Sker denna process alltså *mycket* snabbare under träning?

King Grub
2009-04-28, 13:32
Det behöver inte lagras in som glykogen alls, utan kan användas direkt som energi genom exogen kolhydratoxidation.

Vid tillförsel av 1.8 g maltodextrin eller glukos per minut kan man nå en exogen kolhydratoxidation på strax över 1.05 gram kolhydrat per minut (tarmens upptag är begränsat till strax över 1 g per minut), medan man med en kombinerad tillförsel av maltodextrin eller glukos plus fruktos kan uppnå en exogen kolhydratoxidation på 1.5 g eller minut kolhydrat per minut (fruktos har andra transportörer vilket gör att upptaget blir större).

christian9
2009-04-28, 14:24
http://www.mysmiley.net/imgs/smile/sign/sign0092.gif

dannekungen
2009-04-28, 14:35
Må vara en noob på de mesta inom kroppens funktioner, men kan nån förklara VARFÖR överkroppsmuskulaturen inte kan använda fett som bränsle? Är det alltså bara konditionsträning man utför med benen som kan "bränna fett" så att säga?

King Grub
2009-04-28, 15:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68719&highlight=inuiter

dannekungen
2009-04-28, 16:02
Tack tack, den tråden svarade på en del

Men en annan fundering kring muskelnedbrytning, detta kan säkert stå i en annan tråd också, ber om ursäkt för det.... Men är det främst proteiner som behövs för att förhindra nedbrytning? Sägs ju också att kolhydrater är så viktiga efter träning, även om många som deffar bara intar protein direkt efteråt.....

Welli
2009-04-28, 16:28
Men ponera att man kör ett helkroppspass på 1000kcal underskott, kommer hem och äter men inte får i sig sina 2g /kroppskilo protein. (Om man väger 80 kg men äter sammanlagt 100g protein under dygnet) och ligger på en sådan diet i månader. Bryter styrketräningen ner mer än den bygger?