handdator

Visa fullständig version : Hemlagad barngröt?


Lellan
2006-10-02, 23:43
Smakade på bebbens gröt, tycker mest den är sliskigt söt och den är så väldigt långt från vanlig gröt och vanliga smaker.. BVC anser att den är optimal, extra järn och vitaminer osv. Men den känns ju inte så naturlig kan jag tycka? BVC är så väldigt restrektiva när det gäller introduktion av frukt i början, men grötarna är ju värre i mina ögon. Fast det finns väl inga bra alternativ kanske..

Har testat att mixa havregryn och paltbröd till gröt och ha osötat hemlagat äppelmos och lite linfröolja till (tips från annan förälder som hade haft det från början), men sonen ville inte ha. :( Han har väl fått smak för sötslisket, men vad tror ni - finns det något bra alternativ till söta köpegrötar?

Ibland får jag för mig att BVC är "köpta"... :MrT:

Innehållsförteckning: (den första är bäst inbillar jag mig, med lite mosad/puread frukt till för omväxling)

Mild Havregröt (Nestlé, som man väl borde bojkotta el hur det var)
Ingredienser;Skummjölkspulver, mältat havremjöl, majsstärkelse, rismjöl, vegetabilisk olja (palm, raps), vetemjöl, maltextrakt av korn, maltodextrin, mineralämnen (kalcium, järn), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin och B12).

Näringsvärde/100 g;
Energi: 1780 kj/ 420 kcal
Protein: 14,5 g
Kolhydrat: 59 g, varav sockerarter 18 g, mjölksocker 15 g
Fett: 16,5 g, varav mättat 4,5 g enkelomättat 8, fleromättat 4
Kostfiber: 3 g
Vitamin A: 280 ug
V D: 6 ug
V E: 8 mg
V C: 60 mg
Tiamin: 0,45 mg
Riboflavin; 0,4 mg
Niacin: 5 mg
V B6:1 ug
Folacin: 40 ug
V B12: 1 ug
Pantotensyra: 1,2 mg
Kolin: 90 mg
Natrium: 540 mg
Kalium: 540 mg
Klorid: 360 mg
Kalcium: 500 mg
Fosfor: 380 mg
Järn: 10 mg
Magnesium: 75 mg
Jod: 30 ug

Äppe-Pärongröt Semper

Ingredienser; Skummjölkspulver, rismjöl, vetemjöl, veg. olja (palm, raps, solros), äppeljuicekoncentrat (14%), päronjuicekoncentrat (7%), torkat äpple (4,5 %), mjölkprotein, mineralämnen (kalcium, järn), emulgeringsmedel (veg. mono -och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).

Näringsvärde /100 g; 1950 kj/470 kcal
Protein: 13 g
Kolhydrat: 61 g, varav sockerarter 26 g, därav: mjölksocker 13 g, druvsocker 3 g, fruktsocker 8,5 g, socker 2,5 g
Fett: 18 g, varav mättat 5,8 g, enkelomättat 7,9 g, fleromättat 4,2 g
Kostfiber: 2 g
Vitamin A: 350 ug
V D: 8,5 ug
V E: 7 mg
V C: 80 mg
Tiamin: 0,7 mg
Riboflavin; 0,5 mg
Niacin: 3,5 mg
V B6: 0,4 mg
Folsyra: 45 ug
V B12: 1 ug
Pantotensyra: 2 mg
Kolin: 100 mg
Natrium: 120 mg
Kalium: 640 mg
Klorid: 270 mg
Kalcium: 640 mg
Fosfor: 320 mg
Järn: 8,5 mg
Magnesium: 50 mg
Jod: 50 ug

Baha
2006-10-03, 07:24
jag tror sånt där bara är skit, men goda är dom, bvc är väl lite som livsmedelesverket delvis köpta kännsdet som.

långt innan dessa barngrötar fanns var det inga problem att föda upp hälosamma barn konstigt nog.

amma ungarna och ge dom ngn form av varierad kost så tror jag inte dte blir några problem alls, vill man ha gröt får man väl göra ngt hopmos av allt möjligt typ. tror man kan köra vanlig gröt och variera sorterna, havregryn, rågmjöl etc..sen variera med valrfri färsk/fusen/torkad fruktplus nån fet mjölk till då vänjer man inte heller ungarna med smak av mat som är sötare än en godisbit

dock var vi själva svagsinta och gav våran unge sån där barngröt med, mest för att det var enkelt

ramagoen
2006-10-03, 11:49
Vet inte hur det är med sötma och sånt men är inte bröstmjölk grymt sött? Kan ju ha ett sammanhang, jag vet inte :P

Lellan
2006-10-03, 13:49
-> Baha

Precis så tänker jag, att det kan ju inte vara barnmisshandel att inte ge färdiggröt - fast man (jag iaf) är extra känslig när det gäller att gå emot vedertagna råd när det gäller ens barn, låter ju på bvc som om de där grötarna är ett måste. Råkade nämna den andra gröten och fick en väldigt fördomsfull blick och lite näsrynk till svar.. Trots att det som du säger bevisligen måste gått utmärkt innan dessa grötar "kom till".

-> Ramagoen

Hade jättestora amningsproblem så det blev inte bröstmjölk efter ca 7-8 veckor då det blev ersättning för hela slanten. Smakade inte på min mjölk :), men ersättningen var inte så söt direkt - bara superäcklig..*spy*

JJ
2006-10-03, 14:48
Vi gör egen havregrynsgröt och har gjort så sen 5 månaders ålder, min son är komjölksproteinallergiker så ingen av de vanligaste grötarna funkar på honom. De som fungerar, Sin Lac och Eko Go blandar vi tunnare som välling.
Gröten gör vi på en halv dl havregryn, 1,5 dl vatten. Micra 1,5 minut, mixa med lite rapsolja och en tredjedels banan eller lite bär. Sen har vi ett par mått specialpulver för att få tillräckligt med kalcium.
Jag föreslår att du använder den gröten BVC rekommenderar, då är du säker på att få med alla näringsämnen. De är knappast köpta och de produkter som finns är bra. Det du däremot kan göra är ju att dryga ut den med havregryn, frukt etc. Även barn gillar variation.

ramagoen
2006-10-03, 15:42
-> Ramagoen

Hade jättestora amningsproblem så det blev inte bröstmjölk efter ca 7-8 veckor då det blev ersättning för hela slanten. Smakade inte på min mjölk :), men ersättningen var inte så söt direkt - bara superäcklig..*spy*

Okey, ja jag har ingen aning. Kommer inte ihåg hur mammas mjölk smakade ivarjefall :D
Var mest en tanke som poppade upp, hade för mig att jag läst det nånstans om att bröstmjölk var väldigt sött.

Lellan
2006-10-08, 21:19
Uppdatering: Var på föreläsning hos kommunens kostekonom och frågade om detta. Hon sa att de färdiga grötarna var sååå bra. Men några andra åhörare gav mig tips om jag ändå ville ge mer naturlig gröt, nämligen att servera gröten med katrinplommonpuré som ju är sött (och lösande, så man kan ju ta den gröten när det är hårt).

Om nån har bebbe och vill testa är det 1-2 tsk "malet" (tex i mortel) paltbröd + ½-1 dl söndermixade havregryn. Utan salt förståss, men med katrinplommonen.:thumbup:

Sonen gick med på att äta det nu iaf, å andra sidan var det ett tag sedan han ätit när jag testade men den andra gröten går ner även om han ätit tätt inpå. Det är väl som med oss vuxna, man har alltid plats för lite godis/glass hur mätt man än är..;)