handdator

Visa fullständig version : "Jag har inte råd att jobba"


Froddan
2006-10-02, 21:21
I Rapport (http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=30929&a=342596) igår (5 min och 20 sek in i sändningen) intervjuades några arbetsgivare i Dalarna som sökt folk. En företagare som drev ett åkerifirma fick av Arbetsförmedlingen en lista med 20 namn på arbetslösa. Alla erbjöds arbete, alla tackade nej. "För att dom inte hade tid."

Vanligt är också att man tackar nej till erbjudna jobb för att a-kassan ger mer betalt, alternativt att skillnaden är för liten för att orka gå upp på morgonen och börja arbeta för pengarna.

Hoppas den nya regeringen tar det här problemet på allvar nu.

kroy
2006-10-02, 21:37
Tur att alla inte har det så då... Det finns många som sökt hundratals jobb utan att få napp...

rQx
2006-10-02, 21:51
Reagerade också på detta... Man är skyldig att ta ett jobb som erbjuds en på A-kassan. Att inte ha tid är väl knappast en godtagbar ursäkt, om alla som gick på A-kassa skulle vilja jobba och inte utnytja systemet skulle vi kanske inte bli tvugna att sänka den.

shadowfire
2006-10-02, 21:53
lol, det är ju inte utan att man reagerar.

Det som stör mig mest är alla som jag kallar till intervju och sitter under intervjun och funderar på varför idioten svarar så jävla taffligt på alla mina frågor, för att slutligen ge sin förklaring då intervjun är över: "kan du vara bussig och skriva på det här intyget som jag ska lämna till arbetsförmedlingen, det intygar att jag varit här på intervju och sökt jobb".

Jävla fåntrattar, slösar bort 60 min av min arbetstid bara för att kunna få fortsätta stämpla... å där står man och tror att man har fått en arbetshungrig nyutexaminerad ekonom på intervju. *grr27*

grabben i skogen
2006-10-02, 21:53
Reagerade också på detta... Man är skyldig att ta ett jobb som erbjuds en på A-kassan. Att inte ha tid är väl knappast en godtagbar ursäkt, om alla som gick på A-kassa skulle vilja jobba och inte utnytja systemet skulle vi kanske inte bli tvugna att sänka den.

ja nu är man ju jättesugen på att ta något "pigjobb" hos någon kapitalist. det är väl där jobben ska skapas. Nej tack då blir jag hellre kriminell.

grabben i skogen
2006-10-02, 21:54
lol, det är ju inte utan att man reagerar.

Det som stör mig mest är alla som jag kallar till intervju och sitter under intervjun och funderar på varför idioten svarar så jävla taffligt på alla mina frågor, för att slutligen ge sin förklaring då intervjun är över: "kan du vara bussig och skriva på det här intyget som jag ska lämna till arbetsförmedlingen, det intygar att jag varit här på intervju och sökt jobb".

Jävla fåntrattar, slösar bort 60 min av min arbetstid bara för att kunna få fortsätta stämpla... å där står man och tror att man har fått en arbetshungrig nyutexaminerad ekonom på intervju. *grr27*

fixar du några intyg åt mig som jag kan visa för AF?

Grahn
2006-10-02, 21:55
Jävla fåntrattar, slösar bort 60 min av min arbetstid bara för att kunna få fortsätta stämpla... å där står man och tror att man har fått en arbetshungrig nyutexaminerad ekonom på intervju. *grr27*

Borde du itne svära över systemet som skickar dit dem istället?

shadowfire
2006-10-02, 21:55
ja nu är man ju jättesugen på att ta något "pigjobb" hos någon kapitalist. det är väl där jobben ska skapas. Nej tack då blir jag hellre kriminell.
Ja och det värsta är att i finkan får du det så bra att du nästan kan se det som att ha flyttat hem till mamma igen. Nej, kamma luggen och skaffa ett jobb ffs. *slap*

shadowfire
2006-10-02, 21:56
fixar du några intyg åt mig som jag kan visa för AF?
Nej.
Rekryterar du lite folk åt mig som vill jobba istället och som brinner för att jobba, så kan jag sova på saken.

shadowfire
2006-10-02, 21:57
Borde du itne svära över systemet som skickar dit dem istället?
Jo, givetvis det också, men det är minst lika patetiskt att de tackar nej till ett jobb ändå inom bank/finans bara för att det lönemässigt inte är någon superlön (dock högre än a-kassan, men de resonerar lite som att någon tusing mer i månaden är det ju inte värt, för då måste man ju "jobba").

grabben i skogen
2006-10-02, 21:58
Ja och det värsta är att i finkan får du det så bra att du nästan kan se det som att ha flyttat hem till mamma igen. Nej, kamma luggen och skaffa ett jobb ffs. *slap*

jag ser det nog faktiskt som ett värdigare liv att råna värdetransporter än att slava för minimilön som städare i någons hem.

rQx
2006-10-02, 21:59
ja nu är man ju jättesugen på att ta något "pigjobb" hos någon kapitalist. det är väl där jobben ska skapas. Nej tack då blir jag hellre kriminell.
Fin mentalitet "Får jag inte jobbet jag vill ha blir jag kriminell"

grabben i skogen
2006-10-02, 21:59
Nej.
Rekryterar du lite folk åt mig som vill jobba istället och som brinner för att jobba, så kan jag sova på saken.

oggep är ett hett tips. men jag tror inte han vill flytta till älmhult. annars är han ju bra på det ekonomiska.

grabben i skogen
2006-10-02, 22:00
Fin mentalitet "Får jag inte jobbet jag vill ha blir jag kriminell"

nej så sa jag inte. kolla min andra post för en utförligare beskrivning.

Grahn
2006-10-02, 22:00
Jo, givetvis det också, men det är minst lika patetiskt att de tackar nej till ett jobb ändå inom bank/finans bara för att det lönemässigt inte är någon superlön (dock högre än a-kassan, men de resonerar lite som att någon tusing mer i månaden är det ju inte värt, för då måste man ju "jobba").

Mjo....fast erbjuder du dem jobbet oavsett och de nekar så får de ingen a-kassa ett tag. Gör de det upprepade gånger blir de nekade a-kassa.

Såvitt jag vet iaf.

rQx
2006-10-02, 22:00
jag ser det nog faktiskt som ett värdigare liv att råna värdetransporter än att slava för minimilön som städare i någons hem.
Du kan söka jobb brevid städarjobbet? Eller ska hela ditt liv vara en dans på rosor?

Värdigare att räna värdetransporter, nu hoppas jag nästan att du skojjar :S

shadowfire
2006-10-02, 22:00
Borde du itne svära över systemet som skickar dit dem istället?
Dessutom kan man väl ändå försöka ha så mkt stake att man besparar mig 60 minuters låtsasintervju, så att man räcker fram pappret direkt och erkänner att man inte orkar eller vill jobba, så skriver jag gladeligen på pappret o kan ägna mig åt andra sysslor.

rQx
2006-10-02, 22:02
nej så sa jag inte. kolla min andra post för en utförligare beskrivning.
fixar du några intyg åt mig som jag kan visa för AF? - den eller?

grabben i skogen
2006-10-02, 22:02
Du kan söka jobb brevid städarjobbet? Eller ska hela ditt liv vara en dans på rosor?

Värdigare att räna värdetransporter, nu hoppas jag nästan att du skojjar :S

det där var väl lite överdrivet. men det är ju så man får folk att läsa.

X-Change
2006-10-02, 22:02
ja nu är man ju jättesugen på att ta något "pigjobb" hos någon kapitalist. det är väl där jobben ska skapas. Nej tack då blir jag hellre kriminell.Är du dum? Ett jobb är ett jobb! Spelar väl inte en jävla roll om man städar åt kommunen eller åt en privat företagare/kapitalist! Generaliserar du så rakt av? Är det så att du inte kan åka buss ifall en invandrare är chaufför, eller handla på ICA ifall en överviktig person sitter i kassan! Man ska fan inte dra nytta av systemet för att kunna gå hemma!
Blir förbannad av att läsa den skit du skriver!

shadowfire
2006-10-02, 22:02
Mjo....fast erbjuder du dem jobbet oavsett och de nekar så får de ingen a-kassa ett tag. Gör de det upprepade gånger blir de nekade a-kassa.

Såvitt jag vet iaf.
Jepp, men det kollar tyvärr inte arbetsförmedlingen upp. :(

Grahn
2006-10-02, 22:02
Dessutom kan man väl ändå försöka ha så mkt stake att man besparar mig 60 minuters låtsasintervju, så att man räcker fram pappret direkt och erkänner att man inte orkar eller vill jobba, så skriver jag gladeligen på pappret o kan ägna mig åt andra sysslor.

Fast vorde du grinig då kunde du ju sätta åt dem, folk ser till sig själva först.

Fråga dem istället rakt ut direkt om de bara tänkte slösa din tid och säg att du skriver på oavsett, kanske funkar.

grabben i skogen
2006-10-02, 22:04
Är du dum? Ett jobb är ett jobb! Spelar väl inte en jävla roll om man städar åt kommunen eller åt en privat företagare/kapitalist! Generaliserar du så rakt av? Är det så att du inte kan åka buss ifall en invandrare är chaufför, eller handla på ICA ifall en överviktig person sitter i kassan! Man ska fan inte dra nytta av systemet för att kunna gå hemma!
Blir förbannad av att läsa den skit du skriver!

Jag blir lika förbannad över den skit du skriver. Vad är bäst, ta ett jobb som man spyr på och ändå blir sjukskriven alternativt sparkad från eller vänta kanske en månad och få ett mer passande jobb?
Det där du skrev om bussar och ica ja det nedlåter jag mig inte ens till att kommentera, eller jo förresten, stoppa upp det i din feta röv ditt arsle.

Liten Men Fet
2006-10-02, 22:09
Jag blir lika förbannad över den skit du skriver. Vad är bäst, ta ett jobb som man spyr på och ändå blir sjukskriven alternativt sparkad från eller vänta kanske en månad och få ett mer passande jobb?
Det där du skrev om bussar och ica ja det nedlåter jag mig inte ens till att kommentera, eller jo förresten, stoppa upp det i din feta röv ditt arsle.

Tar det dig en månad extra för att hitta ett jobb som passar dig så är det ju inte så konstigt. Men det lät mer som att "jag går hellre hemma och tar a-kassa för jag är för fin för att arbeta med lågbetalda jobb."

Annars finns det ju brancher där dom söker folk som vill jobba, kanske får man gå en KY-utbildning först men det är det nog värt i slutänden.

grabben i skogen
2006-10-02, 22:12
Tar det dig en månad extra för att hitta ett jobb som passar dig så är det ju inte så konstigt. Men det lät mer som att "jag går hellre hemma och tar a-kassa för jag är för fin för att arbeta med lågbetalda jobb."

Annars finns det ju brancher där dom söker folk som vill jobba, kanske får man gå en KY-utbildning först men det är det nog värt i slutänden.

jag tar gärna ett lågbetalt jobb om jag trivs bra med det. som det är nu har jag haft en hög lön på ett arbete som jag inte trivts riktigt med (förutom den feta lönen då). klart att jag hellre jobbar än går på a-kassa i flera år, det blir ju svårare att få ett jobb man vill ha ju längre man går arbetslös. KY-utbildning jatack

Froddan
2006-10-02, 22:43
jag tar gärna ett lågbetalt jobb om jag trivs bra med det.Att ha ett jobb man trivs med är ingen jävla mänsklig rättighet.

Fatta att det är andra hårt arbetande människors pengar du lever av. Och tro fan inte att alla dessa gillar sina jobb.

I den tidiga arbetarrörelsen fanns begreppet "kamrattjuv" – det kallade man bara de allra lägsta och uslaste i de egna leden. Frågan är om de inte till och med betraktades som sämre än strejkbrytande svartfötter. Kamrattjuven hade stulit av de pengar den egna rörelsen under idogt stretande och uppoffringar samlat ihop. Han förlorade både rätten till gemenskap och sin heder.

Den som lever av vad andra arbetat ihop är också en kamrattjuv. Den som inte tar de jobb som erbjuds är en kamrattjuv – och det gäller även den som lögnaktigt kallar sig sjuk och tar emot ersättning för detta. Han eller hon är en kamrattjuv och inget annat.

Och du är en typisk kamrattjuv.

Hoppas det nya arbetarpartier stoppar personer som resonerar som dig nu.

Liten Men Fet
2006-10-02, 23:05
KY-utbildning jatack

https://webb.ky.se/Utbildning/UtbildningSok.aspx

Varsågod.
Jag har en polare som utbildade sig till VVS-ingenjör (tror jag?), installationer av vatten och avlopp. Han ritar bla och håller i installationer. Styr väl arbetslag på 10 gubbar på en arbetsplats nu, han har jobbat kanske 3 år och relativt välbetalt runt 25 K i månaden iallafall. Det var två års utbildning och han som inte var så skarp i skolan sa att det var ganska soft.
Den klassen han gick i tog examen en fredag och på måndag hade alla fått jobb...

Annars så kan man utbilda sig till kyltekniker så kan man ta en sväng i utlandsstyrkan sen, dom skriker efter kyltekniker till sina missioner. Har man inte gjort lumpen så är det en tjänst som går att söka även som civil då får man göra en grundutbildning på fyra veckor så man kan panga lite.

Liten Men Fet
2006-10-02, 23:11
Att ha ett jobb man trivs med är ingen jävla mänsklig rättighet.

Fatta att det är andra hårt arbetande människors pengar du lever av. Och tro fan inte att alla dessa gillar sina jobb.

I den tidiga arbetarrörelsen fanns begreppet "kamrattjuv" – det kallade man bara de allra lägsta och uslaste i de egna leden. Frågan är om de inte till och med betraktades som sämre än strejkbrytande svartfötter. Kamrattjuven hade stulit av de pengar den egna rörelsen under idogt stretande och uppoffringar samlat ihop. Han förlorade både rätten till gemenskap och sin heder.

Den som lever av vad andra arbetat ihop är också en kamrattjuv. Den som inte tar de jobb som erbjuds är en kamrattjuv – och det gäller även den som lögnaktigt kallar sig sjuk och tar emot ersättning för detta. Han eller hon är en kamrattjuv och inget annat.

Och du är en typisk kamrattjuv.

Hoppas det nya arbetarpartier stoppar personer som resonerar som dig nu.

Tagga ner lite, jag skulle inte heller jobba som diskare eller städare efter 6 år på universitetet. Då skulle jag hitta ett annat jobb som jag vill ha plus att det vore slöseri med kompetens. Det finns egentligen ingen anledning att ta ett jobb som man tycker direkt illa om för det finns alla möjligheter att skaffa sig den utbildningen motsv som behövs för att få ett jobb man vill ha.
Jag tycker illa om folk som vägrar att ta jobb överhuvudettaget, jag kan förstå en civilingenjör som blir sne för arbetsförmodligen skickar honom på intevju till en målarfirma.
Men det är ju ingen nyhet att man går till arbetförmedlingen för att få sin a-kassa godkänd och jobb skaffar man bättre själv.

hahavaffan
2006-10-02, 23:13
Nej.
Rekryterar du lite folk åt mig som vill jobba istället och som brinner för att jobba, så kan jag sova på saken.Behöver du en arbetssugen kille om ca 7 månader, så skicka ett PM!

grabben i skogen
2006-10-02, 23:30
Fatta att det är andra hårt arbetande människors pengar du lever av. Och tro fan inte att alla dessa gillar sina jobb.

Är det ens en mänsklig rättighet att uttrycka sin åsikt?


Den som lever av vad andra arbetat ihop är också en kamrattjuv.
Och du är en typisk kamrattjuv.


Jag vet inte ens varför jag berättar detta..menmen ska vi ta och räkna ihop vad jag har betalat i skatt de senaste 10 åren? Bara hittills i år har jag pyntat in 130 lakan till staten och alla "kamrater" så ditt jävla snack om att jag skulle vara någon tjuv det kan du ta och....

Erik__
2006-10-02, 23:45
haha wtf jag har inte gått ut skolan än, men haha man kan allstå i vissa fall tjäna på att ligga hemma?

grabben i skogen
2006-10-02, 23:51
haha wtf jag har inte gått ut skolan än, men haha man kan allstå i vissa fall tjäna på att ligga hemma?

för att få a-kassa måste du ju uppfylla villkoren.
men visst om du haft ett ok betlat jobb och får max a-kassa så visst kan du tjäna mer pengar på det än att ta ett jobb med risig lön.

jag räknar med att jag får ut 11k på a-kassa nu. det ska man dock jämföra med lönen jag hade innan där jag fick ut 22-23k i månaden...

grisbil3n
2006-10-02, 23:54
Jag blev erbjuden ett jobb via morsans bästa polare. Nu skulle visserligen övernattning ingå då skiten låg väldigt avsides men lönen va bara en bit över dom 4500:- i månaden jag kunde ha ordnat via ams i form av bidrag (alpha lr vad heter det?). Jag såg det som ett jävla hån, jag är och var jävligt arbetsvillig men någon jävla måtta får det vara. Man behöver ju en ordentlig ekonomisk grund att stå på oavsett hur viktigt det kan tyckas vara att arbeta o stå i både för sin egen och för samhällets skull.

grabben i skogen
2006-10-02, 23:59
Jag blev erbjuden ett jobb via morsans bästa polare. Nu skulle visserligen övernattning ingå då skiten låg väldigt avsides men lönen va bara en bit över dom 4500:- i månaden jag kunde ha ordnat via ams i form av bidrag (alpha lr vad heter det?). Jag såg det som ett jävla hån, jag är och var jävligt arbetsvillig men någon jävla måtta får det vara. Man behöver ju en ordentlig ekonomisk grund att stå på oavsett hur viktigt det kan tyckas vara att arbeta o stå i både för sin egen och för samhällets skull.

kamrattjuuuuuv!!!!!

pragmatist
2006-10-03, 00:16
En låg medborgarlön istället för a-kassa skulle lösa detta problem, eftersom man då inte skulle förlora några bidrag på att ta ett jobb. Medborgarlönen kommer ju i alla fall vare sig man jobbar eller inte och all lön blir ren bonus i plånboken. :thumbup:

aliquis
2006-10-03, 00:51
Är väl bara att den som kom med erbjudandet/ams följer upp det hela o gör så att de blir av med a-kassan. Trodde jag var praxis.

Bronkitkorv
2006-10-03, 06:22
Man ska fan inte behöva ta jobb för 5000 i månaden, att det ens finns såna jobb är en skandal...Jag tror ingen klarar sej på mindre än 10000 efter skatt.. Hoppas inte moderatjävlarna skapar en massa såna jobb nu bara... Man ska inte heller behöva flytta 30 mil om man inte vill.
Men såna som inte vill jobba för att dom bara får 1500 mer i månaden och då hellre går hemma och dega borde genast bli av med a-kassan...
Blabla bla osv i all oändlighet...

Mandus
2006-10-03, 06:34
En låg medborgarlön istället för a-kassa skulle lösa detta problem, eftersom man då inte skulle förlora några bidrag på att ta ett jobb. Medborgarlönen kommer ju i alla fall vare sig man jobbar eller inte och all lön blir ren bonus i plånboken. :thumbup:

Jättefin idé. Bra sätt att förvalta statens resurser på.

Bronkitkorv
2006-10-03, 06:43
Jättefin idé. Bra sätt att förvalta statens resurser på.
Ett problem skulle vara inflation tror jag då, allt skulle bli dyrare och medborgarlönen skulle inte gå att leva snålt på ens. Som att försöka klara sej på barnbidrag. En massa människor skulle dessutom bli arbetslösa för en massa kontorsjobb försvinner..

Diggler
2006-10-03, 06:48
Man ska fan inte behöva ta jobb för 5000 i månaden, att det ens finns såna jobb är en skandal...Jag tror ingen klarar sej på mindre än 10000 efter skatt.. Hoppas inte moderatjävlarna skapar en massa såna jobb nu bara... Man ska inte heller behöva flytta 30 mil om man inte vill.
Men såna som inte vill jobba för att dom bara får 1500 mer i månaden och då hellre går hemma och dega borde genast bli av med a-kassan...
Blabla bla osv i all oändlighet...

Tyvärr kommer nog moderatregimen göra det. Skönt att man inte är arbetslös, så att man slipper tvingas rensa ogräs på nån jävla kapitalistvillatomt för 40 kr/h. Ännu lyckligare skall man vara att man är kille, hade man vart tjej och arbetslös hade man väl tvingats städa i kortkort åt nån fet och flintig industrimagnat och stå ut med att bli påsatt närhelst lyxhustrun är och fixar naglarna.

Baha
2006-10-03, 07:38
innan jag fixade det jobbet jag har nu var jag nog lite av en sån där kamrattjuv tror jag.

man hör ofta dessa histoerier om arbetsgivare som heelt omöjligt kan få arbetskraft amtidigt finns det dom som verkligen sökt hundratalsjobb och inte lyckats få ngt, nånstans är det fel.

men att tro det finns jobb till alla det är befängt, utvecklingen går ju att man blir effektivare att färre gör mera och tur är väl det.

men visst är det synd att dessa kamrattjuvar utnyttjar systemet, även jag själv var så och skulle nog kunna bli en sån kamrattjuv igen med.

pragmatist
2006-10-03, 09:10
Ett problem skulle vara inflation tror jag då, allt skulle bli dyrare och medborgarlönen skulle inte gå att leva snålt på ens. Som att försöka klara sej på barnbidrag. En massa människor skulle dessutom bli arbetslösa för en massa kontorsjobb försvinner..

Om du menar att en massa administrativa jobb i socialförsäkringssystemet försvinner så är det ett av huvudsyftena bakom medborgarlönsförslaget. Överlag är det jättebra för ekonomin om människor går från att omfördela resurser till att faktiskt producera varor och tjänster. Att skyffla runt pengar mellan folk är inte någon särskilt produktiv verksamhet, och statens inkomster kan användas till något mer nyttigt i vård, skola och omsorg än att ha en massa administratörer anställda. Det kanske blir en smula smärtsamt för den enskilde administratören att byta jobb men så fungerar ju ekonomin på alla andra områden, om folk aldrig bytte jobb så skulle utvecklingen avstanna.

Man kan ju inte ha kvar dödsstraffet bara för att dess avskaffande skulle göra bödlarna arbetslösa. ;)

Vad som händer med inflationen är svårt att spekulera om eftersom det är många faktorer som väger in, framför allt hur höga skatter som behövs för att finansiera ett sådant system och om detta leder till löneglidning. Å andra sidan kan man hävda att en medborgarlön snarare utgör en lönepress eftersom människor kommer kunna livnära sig på lägre löner än idag. Detta skulle i så fall ha en inflationsdämpande effekt.

sehnpaa
2006-10-03, 10:06
Man kan ju inte ha kvar dödsstraffet bara för att dess avskaffande skulle göra bödlarna arbetslösa. ;)Hahaha. :thumbup:

Liten Men Fet
2006-10-03, 12:18
Man ska fan inte behöva ta jobb för 5000 i månaden, att det ens finns såna jobb är en skandal...Jag tror ingen klarar sej på mindre än 10000 efter skatt.. Hoppas inte moderatjävlarna skapar en massa såna jobb nu bara... Man ska inte heller behöva flytta 30 mil om man inte vill.
Men såna som inte vill jobba för att dom bara får 1500 mer i månaden och då hellre går hemma och dega borde genast bli av med a-kassan...
Blabla bla osv i all oändlighet...

Bah, jag överlever på 6000. Man får ju se till att man inte har en dyr lägenhet och skippa bil och alla nöjen om man inte kan dra ihop finansiering till det.

Ett halvdåligt jobb kan ge 90 spänn i timmen innan skatt, 160 timmar i månaden ger 14400 innan skatt vilket resulterar i 9792 kr om skatten är på 32 %. Så det är nog fler än du tror som får ut mindre än 10 000 i lön efter skatt.

Liten Men Fet
2006-10-03, 12:21
Tyvärr kommer nog moderatregimen göra det. Skönt att man inte är arbetslös, så att man slipper tvingas rensa ogräs på nån jävla kapitalistvillatomt för 40 kr/h. Ännu lyckligare skall man vara att man är kille, hade man vart tjej och arbetslös hade man väl tvingats städa i kortkort åt nån fet och flintig industrimagnat och stå ut med att bli påsatt närhelst lyxhustrun är och fixar naglarna.

HAHAHAHAHA, ja man är ju inte dummare än man gör sig.

Alla arbetsgivare är genuint onda om dom inte är Staten.
Alla privat företagare borde ställas mot väggen och skjutas för att dom är sådana utsugande kapitalister.

Det är staten som utvecklar nya affärsideer och ser till att det byggs fabriker sen stjäl Kapitalisterna fabrikerna och ideerna.

grabben i skogen
2006-10-03, 13:34
Det är staten som utvecklar nya affärsideer och ser till att det byggs fabriker sen stjäl Kapitalisterna fabrikerna och ideerna.

öh, men är det inte så när statliga bolag säljs ut då?

Arnesson
2006-10-03, 13:43
tror ingen klarar sej på mindre än 10000 efter skatt.

Full eller? Vilken värld lever du i? Antar att du bara vill vara dryg, men
här i Uppsala finns t ex ca 50000 studenter. Många av dem lever på under 10000kr/månaden.

rQx
2006-10-03, 13:51
Utbildar man sig till ett jobb som ger 30 000 kr i månaden men där finns inget jobb så tycker jag man kan skylla sig själv och ta ett lägre avlönat jobb så länge. Utbilda er till något det finns jobb i? =)

Arnesson
2006-10-03, 13:55
Utbildar man sig till ett jobb som ger 30 000 kr i månaden men där finns inget jobb så tycker jag man kan skylla sig själv och ta ett lägre avlönat jobb så länge. Utbilda er till något det finns jobb i? =)

Jag håller jag med dig att man får ta något annat jobb eller plugga vidare.

Men det är svårt att veta hut arbetsmarknaden ser ut om 4-5år, i många fall. Samt att man(iaf. jag) pluggar ofta till något man vill jobba med.

Liten Men Fet
2006-10-03, 13:59
öh, men är det inte så när statliga bolag säljs ut då?

Nää det är aldrig stöld när ägaren väljer att sälja ut.

Sen är dom flesta storföretagen i sverige inte statliga från början heller.

Jensa82
2006-10-03, 14:02
lol, det är ju inte utan att man reagerar.

Det som stör mig mest är alla som jag kallar till intervju och sitter under intervjun och funderar på varför idioten svarar så jävla taffligt på alla mina frågor, för att slutligen ge sin förklaring då intervjun är över: "kan du vara bussig och skriva på det här intyget som jag ska lämna till arbetsförmedlingen, det intygar att jag varit här på intervju och sökt jobb".

Jävla fåntrattar, slösar bort 60 min av min arbetstid bara för att kunna få fortsätta stämpla... å där står man och tror att man har fått en arbetshungrig nyutexaminerad ekonom på intervju. *grr27*


Varför vägrar du inte skriva på åt dom??

Liten Men Fet
2006-10-03, 14:02
Jag håller jag med dig att man får ta något annat jobb eller plugga vidare.

Men det är svårt att veta hut arbetsmarknaden ser ut om 4-5år, i många fall. Samt att man(iaf. jag) pluggar ofta till något man vill jobba med.

Visst är det så att man får försöka anpassa sig till arbetsmarknaden. Men om man utbildar sig till exempelvis högskole eller civilingenjör inom maskinteknik, datorteknik eller liknande så finns det MÅNGA jobb att söka. Utbildar man sig till statsvetare så ligger man betydligt sämre till.

Frågar man mina kompisar som pluggar politisk magister vad dom ska ha för jobb sen så säger en del: Tjaa jobba inom FN vore trevligt.

Jo tjena....

aliquis
2006-10-03, 14:09
Problemet med sänkt a-kassa är väl att folk som förlorar jobbet kan få det väldigt svårt att behålla sin gamla levnadsstandard men det är väl risker man får ta, den borde ju ligga på en nivå där man kan överleva tills man får ett nytt jobb typ. För rätt få vill nog leva på gränsen.

Arnesson
2006-10-03, 14:13
Visst är det så att man får försöka anpassa sig till arbetsmarknaden. Men om man utbildar sig till exempelvis högskole eller civilingenjör inom maskinteknik, datorteknik eller liknande så finns det MÅNGA jobb att söka. Utbildar man sig till statsvetare så ligger man betydligt sämre till.

Frågar man mina kompisar som pluggar politisk magister vad dom ska ha för jobb sen så säger en del: Tjaa jobba inom FN vore trevligt.

Jo tjena....

Sant, jag tänker liknande dig.

Håller på att ta en dubbelexamen i DSV och FEK jag (systemvetenskap och företagsekonomi). Alltid bra att ha bredd. Dock skulle jag aldrig plugga saker som inte skulle intreserar mig, bara för att få ett jobb.

Nej, nu ska jag inte gå mer off topic :)

grabben i skogen
2006-10-03, 14:20
Problemet med sänkt a-kassa är väl att folk som förlorar jobbet kan få det väldigt svårt att behålla sin gamla levnadsstandard men det är väl risker man får ta, den borde ju ligga på en nivå där man kan överleva tills man får ett nytt jobb typ. För rätt få vill nog leva på gränsen.

hade jag fått 80% av min lön så hade jag varit nöjd! Men jag kan väl överleva på 11k ett tag.

Pepparkakssmurfen
2006-10-03, 14:21
Det är sjukt att det inte lönar sig(ekonomiskt) att arbeta men så är det för många.
Har man en A-kassa på säg 10000:-/månad så är man inte så sugen på att börja jobba heltid för samma eller mindre summa pengar.

grabben i skogen
2006-10-03, 14:24
Det är sjukt att det inte lönar sig(ekonomiskt) att arbeta men så är det för många.
Har man en A-kassa på säg 10000:-/månad så är man inte så sugen på att börja jobba heltid för samma eller mindre summa pengar.

nä man är ju inte sugen på ett jobb som ger mindre än a-kassan.

Liten Men Fet
2006-10-03, 15:05
Problemet med sänkt a-kassa är väl att folk som förlorar jobbet kan få det väldigt svårt att behålla sin gamla levnadsstandard men det är väl risker man får ta, den borde ju ligga på en nivå där man kan överleva tills man får ett nytt jobb typ. För rätt få vill nog leva på gränsen.

Jag skulle förvänta mig att jag skulle få sänka min levnadstandard om jag går från arbete till arbetslös. Det tycker jag ligger i sakens natur.
Så jag som är en normalt ansvarstagande individ försöker spara pengar dom få gångerna jag tjänar några ifall det skulle kunna bli kärvare i framtiden. Jag förväntar mig inte att jag ska kunna äta ute, ha kvar bilen och dricka öl på puben om jag skulle bli arbetslös en lite längre tid.

Det är inget lustigt med det tycker jag, a-kassan man får ska ju täcka mat på bordet och tak över huvudet och gör den inte det får man nog se över sina utgifter.

Jag kommer få klara mig 0 kr i inkomst fram till januari för jag är en studentjävel som slarvat lite. Det är inget jag gnäller över jag har ju själv försatt mig i situationen och kan ta ett studieuppehåll när som helst och arbeta lite.

Naturligtvis får jag inte ta ut några av min 300 dagar a-kassa på högsta ersättningen eftersom jag kommer fortsätta plugga. Om jag skulle sluta plugga och lova att inte fortsätta igen så skulle jag få a-kassan. Då skulle jag förmodligen bli arbetslös längre period och få in mindre pengar på sikt.. Det roliga är ju att jag skulle få mycket mer pengar av a-kassan än av CSN.


Men det är ju lite pengar kvar på kontot så det går nog, täcker ju hyran iallafall.