handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. benträning


petah
2006-10-02, 20:38
Hej alla

Jag har ett problem med benträningen. Problemet är att jag blir så fruktansvärt seg i benen efter benpasset, flera dar efter. Detta är ett problem i och med att jag även spelar bordtennis på relativt hög nivå, (division 3), jaja skratta ni som vill. ;)

Hursomhelst, jag tränar styrketräning måndag, onsdag, fredag och lördag. Bordtennis på tisdag och torsdag.

Jag har kört benträningen på fredagar ett tag nu så att jag i alla fall har kunnat få 4 dagars vila till tisdagen då det är bordtennis som gäller. Tyvärr har detta inte räckt för jag har fortfarande känt mig seg.

Hur gör jag för att minska träningsvärken/segheten?

Jag tycker om att mosa varje muskel en gång i veckan, men i och med problemet är jag redo att göra ett undantag, går det att splitta benträningen till tex 2 lättare pass i veckan istället för en mosning i veckan? Kan detta minska min träningsvärk/seghet? Eller blir det värre?

Alla vettiga tips uppskattas.



Lite stats för den som är nyfiken.

Nybörjare på styrketräningsfronten. Kört 1 år varav runt 6 månader riktigt seriöst med kosten osv.

194 lång
85-86 kg lätt

90 kg bänkpress
150 marklyft
120 benböj

Glöm nu inte att jag är klen bordtennislirare.

z_bumbi
2006-10-02, 20:43
Jag tycker om att mosa varje muskel en gång i veckan, men i och med problemet är jag redo att göra ett undantag, går det att splitta benträningen till tex 2 lättare pass i veckan istället för en mosning i veckan? Kan detta minska min träningsvärk/seghet? Eller blir det värre?

Det låter som något vettigt att prova.

petah
2006-10-02, 21:29
okej tack