handdator

Visa fullständig version : Proteintips?


Nate
2003-01-26, 22:13
Någon som har tips på proteinrika små måltider med lite kolhydrater. I samma stil med en burk lättkesella + frukt eller en burk tonfisk i vatten och ett sportknäcke + grönsaker. Alltså mkt protein och summa kalorier ca 300.

Vegetariska (fisk går bra) tips? Börjar nämligen kännas lite segt att varva endast kesella och tonfisk (eller äggvita om man orkar koka upp 100ägg på en gång).

EiseltUK
2003-01-28, 01:06
Om du äter ägg så är det super till frukost och man kan ju variera mellan äggröra, omelett och kokt.

Annars är det fisk, fisk, sojaprodukter och åter fisk. Jag äter själv sälla kött och går just nu på en ketogen diet, dvs att jag äter väldigt lite kolhydrater, och det är ganska tufft. Kan rekommendera Quorn-produkterna som är bra protein och nästan helt fritt från kolhydrater. Proteindrinkar är givetvis ett enormt bra hjälpmedel.

/ Henrik

Pez
2003-01-28, 02:37
Stekta kycklingfileér, tonfisk, kesella (som sagt), prottedrinkar, rena proteinbars, hamburgerkött, kalkon, nötkött (kanske svårt som mellanmål iofs). Finns en del, fundera lite när du knatar runt i matbutiken.

/pez

Nate
2003-01-28, 05:35
Det jag tycker är svårt är just att hitta VEGETARISKA alternativ till proteinet. Blir fisk, fisk, fisk, fisk och åter fisk i princip(ok, fisk är inte veg men det går bra). Proteindrinkarna palalr jag inte med längre sedan jag försökte mig på en burk Triple Whey jordgubb - snacka om snusk. Efter det klarar jag inte ens av mitt älskade soyaprotein, kräkreflexer directly...

Om man skulle prova på en ketodiet som är veg. Hur skulle en typisk dag kunna se ut då?

Pez
2003-01-28, 05:49
Originally posted by Nate
Det jag tycker är svårt är just att hitta VEGETARISKA alternativ till proteinet. Blir fisk, fisk, fisk, fisk och åter fisk i princip(ok, fisk är inte veg men det går bra). Proteindrinkarna palalr jag inte med längre sedan jag försökte mig på en burk Triple Whey jordgubb - snacka om snusk. Efter det klarar jag inte ens av mitt älskade soyaprotein, kräkreflexer directly...

Om man skulle prova på en ketodiet som är veg. Hur skulle en typisk dag kunna se ut då?

Veg keto? Olja olja olja och åter olja. Massor med prottedrinkar. Olja. :D

Det är vad jag ser framför mig iallafall...

/pez

z_bumbi
2003-01-28, 10:11
Nate: Kombinerar du rätt så finns det ju massor, bönor, ris och grönsaker i en bytta. In i micron eller ät kallt t ex.
Man måste ju inte äta tillskott eller något specielt som mellanmål, vanlig mat funkar ju utmärkt.

Keto som vegetarian tror jag blir tungt men du äter ju mjölkprodukter, fisk och ägg så du har lite lättare.
Massor av ost, ägg, fet fisk samt olja. Kompletera med ett gott proteinpulver (Låg halt kolhydrater) eller varför inte köpa ett icke smaksatt och smaksätt själv.

EiseltUK
2003-01-28, 17:54
Originally posted by Nate
Proteindrinkarna palalr jag inte med längre sedan jag försökte mig på en burk Triple Whey jordgubb - snacka om snusk. Efter det klarar jag inte ens av mitt älskade soyaprotein, kräkreflexer directly...

Om man skulle prova på en ketodiet som är veg. Hur skulle en typisk dag kunna se ut då?


Testa ett annat protein, t ex Protec. Du kan beställa smakprov på staff@eiselt.se så får du se om du gillar det.

Mvh
Henrik

Nate
2003-01-28, 18:04
Ahh, va bra! Måste jag genast beställa. Hur är protec i konsistensen? Tycker att triple whey var alldeles för blaskig och smakade mest aspartam. Ungefär som sån flytande medicin som man fick som liten...