handdator

Visa fullständig version : laktosfri gainer/proteinpulver


maximuscle
2006-10-02, 19:24
Nån som vet om det finns ngt pulver som e fri från laktos?

Eller nån som haft stora problem med magen när dom intagit gainer eller protein pulver men som hittat ngt bra märke som ej ger besvär så skulle jag gärna vilja veta det...


MVH

z_bumbi
2006-10-02, 19:32
Helt laktosfritt, soja- och äggprotein

Mycket lite laktos, vassleisolat och en del kaseinpulver.

Om jag ska rekommendera något så kolla på Fairings WPI, Complete och Sloow. Laktoshalten är under 1% i samtliga, Complete och Sloow ligger under 0,3%

maximuscle
2006-10-02, 19:36
Helt laktosfritt, soja- och äggprotein

Mycket lite laktos, vassleisolat och en del kaseinpulver.

Om jag ska rekommendera något så kolla på Fairings WPI, Complete och Sloow. Laktoshalten är under 1% i samtliga, Complete och Sloow ligger under 0,3%


tack för svaret..

kanske borde skrivit vad för problem jag får av pulver jag testat...
gasigmage, skiter typ 5-6ggr dag oftast efter jag käkat så blir jag "attack" skitnödig.....kanske e så att man får skippa alla pulver men det vore synd...:Virro

z_bumbi
2006-10-02, 19:37
Det låter som laktosproblem, får du samma problem om du dricker mjölk?

maximuscle
2006-10-02, 19:43
dricker bara laktosfri mjölk sen en tid tillbaka...slutade med pulver och mjölk samtidgt så vet ej hur det e med bara mjölk..


har testat mig för laktos för en massa år sen och då visade det inget...

sitter ocg dricker en bodychek från friggs nu så får se om det blir gasigt ;)



MVH

Snakeyes
2006-10-02, 19:56
dricker bara laktosfri mjölk sen en tid tillbaka...slutade med pulver och mjölk samtidgt så vet ej hur det e med bara mjölk..


har testat mig för laktos för en massa år sen och då visade det inget...

sitter ocg dricker en bodychek från friggs nu så får se om det blir gasigt ;)



MVH

Det är möjligt att du är överkänslig mot vissa av de proteinfraktioner som förekommer rikligt i framförallt vassleproteinKONCENTRAT. I exempelvis ett vassleproteinisolat är dessa fraktioner mindre till storleken och orsaker inte samma reaktion hos känsliga individer.

z_bumbi
2006-10-02, 20:40
dricker bara laktosfri mjölk sen en tid tillbaka...slutade med pulver och mjölk samtidgt så vet ej hur det e med bara mjölk..

Du kan ju testa att dricka vanlig mjölk (Det är billigare med 8 kr för en liter mjölk än 200 kr för ett kilo protein.) och se vad som händer, reagerar du så är det laktosen och då borde pulver med låg laktoshalt funka. Om du är väldigt känslig kan det bli problem även då men då vet du ju i alla fall vad som är felet.

aliquis
2006-10-02, 21:06
Grub postade ju nyligen gällande någon studie som sade att sojaprotein gav samma tillväxt som vassleproteinet gjorde, och ägg lär ju vara "bättre" men om de ger samma effekt så kan du ju köra vilket som.

Esapro är ju ett annat alternativ.

NiXPhoenix
2006-10-02, 21:58
Grub postade ju nyligen gällande någon studie som sade att sojaprotein gav samma tillväxt som vassleproteinet gjorde, och ägg lär ju vara "bättre" men om de ger samma effekt så kan du ju köra vilket som.

Esapro är ju ett annat alternativ.



Finns så mycket olika studier, trevligt att alla inte kommer fram till att sojaprotein är direkt dåligt i alla fall. Tidigare har King Grub varit ganska negativ till sojaprotein tror jag.
Ska söka upp den här senaste och ta mig en titt, låter lovande. :)


Jag är själv laktosintolerant och först när jag började med Fairing Complete Protein så funkade det riktigt bra, men sen efter en tid så fick jag problem, magen svällde upp rejält efter att ha druckit drinken och det blev även ett par extra toabesök med lite dålig mage. Tror jag tål mjölkprotein allmänt dåligt.

TylerDurden84
2006-10-03, 16:21
Whey-100 är nog det billigaste vassleisolatet du kan hitta idag som innehåller så extemt lite laktos att det inte påverkar min mage det minsta, även fast jag är mycket känslig för mjölksocker

EiseltUK
2006-10-03, 17:37
Whey-100 är nog det billigaste vassleisolatet du kan hitta idag som innehåller så extemt lite laktos att det inte påverkar min mage det minsta, även fast jag är mycket känslig för mjölksocker

Isolate Fx är drygt 25 % billigare än whey-100. ;)

TylerDurden84
2006-10-03, 17:53
Isolate Fx är drygt 25 % billigare än whey-100. ;)

Asså!! Och det ren vassleisolat?

Edit: Inget fiskande efter andra tillverkar och/eller webshopar. /z_bumbi

Angus
2006-10-03, 21:06
alla kaseinat har låg laktoshalt

maximuscle
2006-10-05, 17:06
tack för alla svar...skall testa att dricka vanlig mjölk ngr dagar så återkommer jag...


MVH

Flexbert
2006-10-05, 17:26
Pröva även dricka lite proviva drycker, haft mycket problem med magen och mjölk. Men jag tycker proviva har lindrat de gasiga besvären.

maximuscle
2006-10-05, 17:27
Pröva även dricka lite proviva drycker, haft mycket problem med magen och mjölk. Men jag tycker proviva har lindrat de gasiga besvären.

har provat det men tycker bara magen blir mer känslig...men kanske borde testa en längre tid...*flex*

alltså gaserna fu kar ju att leva med..det jobbiga e att behöva skita efter varje måltid...

z_bumbi
2006-10-05, 17:31
tack för alla svar...skall testa att dricka vanlig mjölk ngr dagar så återkommer jag...


MVH

Testa och drick det vid ett tillfälle under en dag, om du inte tolererar laktos så blir det ganska uppenbart.

sammy1
2006-10-08, 12:40
Jag är laktointolerant och kör med vassleprotein, magen vänjer sig lite men man får grymma magsmärtor ändå...no pain no gain

Bowlarn
2006-10-09, 23:39
tack för svaret..

kanske borde skrivit vad för problem jag får av pulver jag testat...
gasigmage, skiter typ 5-6ggr dag oftast efter jag käkat så blir jag "attack" skitnödig.....kanske e så att man får skippa alla pulver men det vore synd...:Virro

Gå till en doktor och undersök dig.
Du kan vara glutenintollerant, eller inte tåla mjölkprotein, eller vara laktosintollerant.

Inte meningen att skrämma upp dig men i de två första fallen är det skadligt för dig att äta fel.

TylerDurden84
2006-10-10, 11:24
Jag är laktointolerant och kör med vassleprotein, magen vänjer sig lite men man får grymma magsmärtor ändå...no pain no gain

Kör du med vanligt vasslekoncentrat eller isolat?

sammy1
2006-10-10, 12:08
Kör du med vanligt vasslekoncentrat eller isolat?

koncentrat om jag inte är ute o cyklar! The cheap stuff :D