handdator

Visa fullständig version : Knäböjteknik för bedömning


-S-T-
2006-10-02, 19:13
http://video.google.com/videoplay?docid=-3952151856149151293&q=squat

Killen på videon, tappar inte han svanken mot slutet? Vore intressant om någon kunde ge en analys av hans teknik.

Jag själv försöker "fixera" överkroppen så att ryggen inte "böljar" som på videon.

Videon är förresten hittad av en slump, jag vet inget om den. Det står dock "Det här en en slags knäböjlåda för att underlätta att gå ned djupt" i den italienska texten till höger.

Kaboffastar
2006-10-02, 20:28
Jag är ingen expert, men jag tyckte inte att nånting såg bra ut där :D

Allan
2006-10-02, 20:45
Funkar på låga vikter. Ger problem så snart det är mer än egen kroppsvikt.

allan

Arf Pingvin
2006-10-02, 20:56
Verkar som att han försöker hålla knät bakom tårna. Lindrigt för knät borde det vara iaf.

Allan
2006-10-02, 20:59
Nope. Eftersom han är så inriktad på att bromsa mot lådan lägger han extrem stress på fästen och senor kring knät. Dessutom står han så utåt med tårna att knäna knappast kan följa dess riktning - ytterligare ett klassiskt sätt att skaffa sig problem på.


allan

petersson
2006-10-02, 21:01
Inte sjutton är det där 140kg iaf :)

Liten Men Fet
2006-10-02, 21:10
[url] "Det här en en slags knäböjlåda för att underlätta att gå ned djupt" i den italienska texten till höger.

Verkar ju mera vara en låda för att förhindra att man går djupt ner. Undrar om vikter stämmer jag är inte van vid järnvikter så det är lite svårt att uppskatta.

Gpajpen
2006-10-02, 21:25
vafan :D

mangs
2006-10-03, 13:12
Inte sjutton är det där 140kg iaf :)
+1


Lyssna på Allan, Vad han inte vet om Knäböj är inte lönt att lära sig.

-S-T-
2006-10-03, 20:13
Hehe, vilka reaktioner :D Jag tyckte killen såg kufisk ut.. och har nu fått det bekräftat. Fast fotvinkeln hade jag inte tänkt på, nu ser jag ju att fötterna nästan pekar rakt åt sidorna.

För att korrigera min översättning: "Det här en en slags knäböjlåda för att [lära sig] att gå ned djupt" och jo, den hindrar ju snarare att gå ned fullt djup.

bubbe
2006-10-03, 21:09
Hehe, vilka reaktioner :D Jag tyckte killen såg kufisk ut.. och har nu fått det bekräftat. Fast fotvinkeln hade jag inte tänkt på, nu ser jag ju att fötterna nästan pekar rakt åt sidorna.

För att korrigera min översättning: "Det här en en slags knäböjlåda för att [lära sig] att gå ned djupt" och jo, den hindrar ju snarare att gå ned fullt djup.

Den lådan funkar, om man använder den rätt. Så som killen gör så får han ju helt fel form innan han sätter sig ner, meningen är att man ska kunna gå ner till lådan med baken putandes bakåt, dvs lära sig nå djupet utan att böja på ryggen.