handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. MM2K


Extas
2006-10-02, 19:08
1. " N = en negativ håll emot max"

hur ska den rörelsen utföras, ska man bara vika ner armarna lite och sedan hålla ut så länge man orkar ?

2. "fyll i pound från tabellen"

vad är meningen att man ska göra där, ja förstår inte ? :/

polaren
2006-10-02, 19:18
Negativ - Sänk stången sakta (håll emot) hela vägen ner till bröstet.

Är det Damiens excellark du använder? Jag har då aldrig fyllt i nåt sånt, skriver bara in vikten på det andra stället.

Extas
2006-10-04, 16:07
excel ere iaf, men damiens ere säkert, vet inte.
varför fyller du i vikterna, dom är väl redan ifyllda?

ngn annan som vet?
Fyll i pound från tabellen
1kg= 2,2046226 pound

så står det

polaren
2006-10-04, 16:10
excel ere iaf, men damiens ere säkert, vet inte.
varför fyller du i vikterna, dom är väl redan ifyllda?

ngn annan som vet?
Fyll i pound från tabellen
1kg= 2,2046226 pound

så står det

Jag menar vikten som programmet utgår ifrån, dvs mitt nuvarande 1RM.

Du ska inte röra de där sifforna som du pratar om så som jag har förstått det.

Extas
2006-10-04, 17:19
ok, tack
hur har programmet funkat för dig då?

Damien Thorne
2007-11-04, 20:41
2. "fyll i pound från tabellen"

vad är meningen att man ska göra där, ja förstår inte ? :/

Det var ett misstag från min sida att ej dölja de fälten. Jag har gjort det nu.

Det räcker att man skriver in vad man maxar på 1RM. Sedan kommer alla vikter som man ska köra på fram fram automatiskt.

Damien Thorne
2007-11-04, 20:42
1. " N = en negativ håll emot max"

hur ska den rörelsen utföras, ska man bara vika ner armarna lite och sedan hålla ut så länge man orkar ? :/

Japp... Sänk vikten sakta ner till bröstet (6-10 sekunder har jag för mig att dom rekommenderar)

Damien Thorne
2007-11-04, 20:45
Japp... Sänk vikten sakta ner till bröstet (6-10 sekunder har jag för mig att dom rekommenderar)

Jag hade fel angående 6-10 sekunder. De skriver bara att man ska sänka den sakta.

If you're paying attention, you'll have noticed that the weight used for the third set—the set marked "Neg"--is more than your 1 RM max. Hey, what are you trying to do, Shawn? Crush my chest? Actually, negative sets are used throughout the program. The use of negatives can really speed up strength development if not overused. Typically, people are capable of handling up to 20% more weight on the negative (eccentric) portion of a lift as opposed to the positive portion (concentric).

You'll do your negative set after your first four "normal" work sets of bench press. Then, you'll need to find a spotter who'll help you do your negative set. After you find one, load the bar with the weight specified in the Progression Table. Grip the bar as you normally would for a set, and then have your partner help you unrack the weight. Unlock your elbows, and slowly lower the weight, resisting it all the way. Then, press the weight up with help from your spotter, and rack the weight.

Damien Thorne
2007-11-04, 20:47
Här står det också om de negativa :

Negatives:

You may have noticed that the Progression Table, specifically
Workouts 6, 8, and 10, includes one set of negatives. The use of
heavy negatives can speed up the development of strength if not
overused. On the average, people are capable of handling 120% more
weight on the negative portion (eccentric) of a lift than the positive
(concentric).

On the days indicated on the Progression Table, you'll be doing one
setÑone repÑof a heavy negative. This will be your last set for that
day. Make sure you have a spotter, though, or else you'll have a
caved-in chest to show for your efforts.

If possible, use a power rack, too. Grip the bar as you would normally
for the bench, then have your partner help you unrack the weight.
Unlock your elbows, and then, as the weight starts to lower, resist it
as much as possible all the way down. Then, press the weight back
up with help from your spotter and rack the weight.

Extas
2007-11-13, 19:46
sänka den sakta? ska man inte hålla emot så hårt man kan ?

reactor
2007-11-13, 20:51
Jag pressar allt jag kan då brukar det bli lagom sänknings tempo.
Iaf för mig.


Mvh R

Damien Thorne
2007-11-13, 21:24
sänka den sakta? ska man inte hålla emot så hårt man kan ?

Det är samma sak.

Om du sänker vikten sakta, så MÅSTE du hålla emot allt du kan.

IntenZe
2007-11-14, 22:22
Klämmer in min fråga här också då.

Min fråga gäller den negativa repetitionen. Ska passaren göra det mesta av jobbet så att man inte tar i så mycket när man pressar upp vikten eller ska man trycka allt vad man går för och passaren bara hjälpa till lite grann så vikten går sakta sakta uppåt?

Damien Thorne
2007-11-15, 13:06
Klämmer in min fråga här också då.

Min fråga gäller den negativa repetitionen. Ska passaren göra det mesta av jobbet så att man inte tar i så mycket när man pressar upp vikten eller ska man trycka allt vad man går för och passaren bara hjälpa till lite grann så vikten går sakta sakta uppåt?

jag vet inte...

jag brukar be passaren ta i maximalt samtidigt som jag tar i maximalt.

z_bumbi
2007-11-15, 13:19
Klämmer in min fråga här också då.

Min fråga gäller den negativa repetitionen. Ska passaren göra det mesta av jobbet så att man inte tar i så mycket när man pressar upp vikten eller ska man trycka allt vad man går för och passaren bara hjälpa till lite grann så vikten går sakta sakta uppåt?

I de flesta fallen bör passaren/passarna ta så mycket som möjligt av vikten vid negativ träning, exakt hur det är tänkt i MM2K vet jag inte men mest troligt är att samma sak även gäller här.

ArnoldOnLehmä
2007-11-15, 17:49
Eftersom jag oftast tränar ensam så funderade jag på att göra negativa i powerracket, altså jag bara lämnar stången där nere och kryper ut. Om jag nu inte hittar en passare såklart, ibland är det ju bara barn på gymmet. Men kan det påverka resultatet om jag inte lyfter upp vikten alls, min egna erfarenhet skulle säga knappast.