handdator

Visa fullständig version : p-pillerfråga.


Slartibartfast
2006-10-02, 17:17
Visst är det så att p-pillrens effekt försvagas avsevärt av att supa sig full som ett ägg och av att äta penicilin/antibiotika? Hur länge måste man vara opippad då? Till nästa cykel?

Yes
2006-10-02, 17:18
Hur mycket drack du i helgen Slarti?

hahavaffan
2006-10-02, 17:24
Jag vet inte säkert, men jag tror inte att alkohol har någon påverkan av p-pillrets effekt.

FreCKo
2006-10-02, 17:26
Hur mycket drack du i helgen Slarti?

och varför går han på p-piller?

nemd
2006-10-02, 17:27
Jag vet inte säkert, men jag tror inte att alkohol har någon påverkan av p-pillrets effekt.

Fråga:

Jag undrar om man kan ta p-piller och få fullt skydd även fast man en gång i veckan eller mindre dricker sprit och alkohol?! har det någon påverkan på själva "skyddet". är det farligt att kombinera? tack på förhand!

Inskickat av: Undrande flicka

Svar:

Hej undrande flicka! Om du dricker måttliga mängder är det inte farligt att kombinera med p-piller. Det minskar heller inte p-pillers graviditetsskydd. Skulle du dricka så mycket att du måste kräkas finns förstås risk att du kräks upp p-pillret om du tagit detta i samband med sprit/öl. Risk finns då för graviditet. Stora mängder alkohol är alltid skadligt för kroppen, speciellt om man är ung. Det som är farligt med stora mängder alkohol i kombination med p-piller är att levern ansträngs extra mycket. Detta kan i sin tur leda till leverskador på lång sikt. Nu var din fråga om alkohol i små mängder, då är det som sagt inte farligt. Jag ville bara passa på att informera om alkohol i allmänhet och i samband med p-piller! Vänliga hälsningar Eva

nemd
2006-10-02, 17:29
http://www.p-guiden.nu/p2006/fragaeva/fragaeva.asp

hahavaffan
2006-10-02, 17:33
Fråga:

Jag undrar om man kan ta p-piller och få fullt skydd även fast man en gång i veckan eller mindre dricker sprit och alkohol?! har det någon påverkan på själva "skyddet". är det farligt att kombinera? tack på förhand!

Inskickat av: Undrande flicka

Svar:

Hej undrande flicka! Om du dricker måttliga mängder är det inte farligt att kombinera med p-piller. Det minskar heller inte p-pillers graviditetsskydd. Skulle du dricka så mycket att du måste kräkas finns förstås risk att du kräks upp p-pillret om du tagit detta i samband med sprit/öl. Risk finns då för graviditet. Stora mängder alkohol är alltid skadligt för kroppen, speciellt om man är ung. Det som är farligt med stora mängder alkohol i kombination med p-piller är att levern ansträngs extra mycket. Detta kan i sin tur leda till leverskador på lång sikt. Nu var din fråga om alkohol i små mängder, då är det som sagt inte farligt. Jag ville bara passa på att informera om alkohol i allmänhet och i samband med p-piller! Vänliga hälsningar EvaDå hade jag rätt :)

Dock ska väl Slarti akta sig för att inta stora mängder alkohol, p-piller och antibiotika samtidigt, eftersom att det lär belasta levern rätt hårt.

Slartibartfast
2006-10-02, 17:36
Hittar fortfarande inget om antibiotika.

Yes
2006-10-02, 18:00
och varför går han på p-piller?
Han kanske vill slippa bli på smällen?

mini
2006-10-02, 18:23
Såhär står det i Fass om ett av marknadens kombinationspiller (not: min markering ang. antibiotika):

Användning av andra läkemedel/naturläkemedel
En del läkemedel/naturläkemedel kan medföra att p-pillret får försämrad effekt. Till dem hör följande:

-Läkemedel för behandling av epilepsi (t ex primidon, felbamat, hydantoinderivat, topiramat, barbiturater och ((ox)karbamazepin).
- Läkemedel för behandling av tuberkulos (t ex rifampicin).
- Vissa antibiotika som ordineras för behandling av vissa infektioner (t ex ampicillin, tetracyklin, griseofulvin).
- Ritonavir (ett virushämmande medel).
- Örtextrakt av Johannesört (Hypericum perforatum).

Om du använder läkemedel som kan påverka kaliumhalten i blodet (till exempel kaliumsparande diuretika, vissa smärtstillande medel (NSAID) och ett antal medel för behandling av högt blodtryck) kan du behöva kontrollera halten av kalium i blodet.

Tala om för din läkare/barnmorska om du tar eller nyligen har tagit andra läkemedel, även receptfria sådana.

eleni
2006-10-02, 19:24
Jag har då aldrig hört att alkohol påverkar p-pilles effekt. Det skulle vara om man tar sitt piller sent på kvällen, super sig aspackad och sen spyr upp det :P

Antibiotika däremot, där gäller helt andra saker. Det bästa är ju att titta vad som står i FASS.

MacLeod
2006-10-02, 23:24
Klart hon kan ta antibiotika och p-piller samtidigt.
Annars skulle det finnas en jävla massa oönskade ungar helt plötsligt, om man inte kunde kombinera två av dom vanligare "medicinerna".

Fattar inte att inte tjejer på forumet kunde svara på frågan.
Har ingen av er någonsin varit sjuk o ätit p-piller på samma gång?

hahavaffan
2006-10-02, 23:27
Klart hon kan ta antibiotika och p-piller samtidigt.
Annars skulle det finnas en jävla massa oönskade ungar helt plötsligt, om man inte kunde kombinera två av dom vanligare "medicinerna".

Fattar inte att inte tjejer på forumet kunde svara på frågan.
Har ingen av er någonsin varit sjuk o ätit p-piller på samma gång?Förstår hur du tänker, men alla kanske inte har supit sig fulla som ägg samtidigt som de knaprar p-piller och antibiotika mot streptokockerna.

MacLeod
2006-10-02, 23:29
Förstår hur du tänker, men alla kanske inte har supit sig fulla som ägg samtidigt som de knaprar p-piller och antibiotika mot streptokockerna.

Nej, så dum borde ju ingen vara.
Men som sagt, super du och behåller skiten utan att spy så är det lugnt.

mini
2006-10-02, 23:31
Fattar inte att inte tjejer på forumet kunde svara på frågan.
Har ingen av er någonsin varit sjuk o ätit p-piller på samma gång?
Jo, men du förutsätter att
A) Läkare kan det de borde och inforerar kunden tydligt (vilket inte alltid stämmer gällande p-piller) och
B) Att det finns samma rekommendation för alla typer av p-piller samt alla typer av antibiotika. Exemplet saxat ur Fass visar att så inte är fallet. Det känns inte bra att rekommendera varken det ena eller det andra om man inte är säker. Läkemedelsrekommendationer bör inte springa ur gissningar på ett internetforum kan jag tycka.

hahavaffan
2006-10-02, 23:31
Nej, så dum borde ju ingen vara.
Men som sagt, super du och behåller skiten utan att spy så är det lugnt.Japp, fast din lever lär få jobba övertid.