handdator

Visa fullständig version : mat innan o efter träning!


feldtarn
2003-01-26, 20:57
Hallå!
sitter o lurar lite på hur man ska ät innan o efter träning?!

väger ca 84kg, fett finns;) tränar 3- 4 gr i veckan......

såhär ser en vanlig dag ut för mig!


06:30 havregryn lr musli lr dyl( osötat) med fil, yogurt lr mjölk, + en
> proteindrink lr nått annat protein! även enb frukt.. ca 50 g kolhydrater,
40
> g protein inte så värt mycket fett.. kanske skulle behöva mera?
>
> 9:20 50 g lågglykemiska kolhydrater 30-40 g protein inte mycket fett där
> heller
>
> 11:00 en frukt lr 2
>
> 13:00 lagad mat ofta pasta, grönsaker, nån typ av kött! 50-60 g
kolhydrater
> lågt gi, 40 g protein,ca 10 g mest fisk lr veg fett...
>
> 15:15 måltidsersättare + frukt lågt gi! 30g kolhydrater 25 g protein!
>
> 16:15 träning


>
> 17-18:00 Gainer efter träning, annars mat gainer ca 90g kolhydrater 35g protein! Mat ca 40 g kolhydrater ca 40 g protein.. lite fett!
>
> 20:30 30 g protein! o en frukt lr macka.
>
> 23:00 30-40 g protein!


Nu till min fundering som jag läst lite om!

Funderar på om man ska ta 50g kolhydrater (lågt gi) o 40 grotein ca en timma innan träning!

sen en stor proteindrink efter träningen(60g)

Äter sedan vanlig mat ca en timma efter träningen!

Borde inte det vara ett bättre alternativ?! käkar nu gainer efter träningen90 kolisar o 35g protte.... proteinter tas väll upop ganska långsamt då? samt att jag kanske inte behöver så mycket kolhydrater då? vill inte lägga på mig fett, snarare tvärtom....



Kalle Feldt

feldtarn
2003-01-27, 22:17
Ingen som har någre ideer?!?!

Funderar på om man ska ta 50g kolhydrater (lågt gi) o 40 grotein ca en timma innan träning!

sen en stor proteindrink efter träningen(60g)

Äter sedan vanlig mat ca en timma efter träningen!

Borde inte det vara ett bättre alternativ?! käkar nu gainer efter träningen 90 kolisar o 35g protte.... proteinter tas väll upp ganska långsamt då? samt att jag kanske inte behöver så mycket kolhydrater då? Blodsockret borde ju va ganska bra då... vill inte lägga på mig fett, snarare tvärtom....

Snälla någon!

Hjälp mig
:(

MVH Kalle Feldt

feldtarn
2003-01-27, 22:29
Hittade detta i forumet:

Pastan du äter 1 timme företräningen är halvvägs från tarmarna genom levern och håller på att fördelas ut till musklerna. Det är inte de kolhydraterna du använder i träningen som bränsle utan redan lagrade kolhydrater från tidigare måltider.


Fördelen är däremot att de sista kolhydraterna från pastan kommer fram till musklerna ungefär samtidigt med att träningen är över och kan omedelbart lagras in i de utmattade musklerna.


Ett bättre alternativ är att äta 1/3 innan träningen.
Ta " efterträningen-drinken " omedelbart efter träningen och de resterande 2/3 när du kommit hem och som en Boaorm lungt smälta pastan framför TV eller läxböckerna




hittade iofs ett bra svar när jag leta lite... sorry:em:

Sverker
2003-01-28, 07:10
- Du äter bra:)
Du äter regelbundet.
Du äter kolhydrat och protein jämt fördelat över dagen.
Du äter ( möjligen ) lite för lite fett.

Troligen blir du aldrig vrålhungrig under dagen och i panik handlar skräpmat, samtidigt som du har bra med energi till träningen.

Kostschemat lämnar inte mycket att ändra på.
Fortsätt ät så och rör lite mer på dig ifall du vill bli av med fettet.
Eftersom du äter kolhydrat jämnt över dagen är en morgonpromenad en bra lösning då insulinnivåerna är låga.

Eftersom du äter en liten måltid en timme före träningen kan annars kosta på dig att sitta på motionscykeln 20 min efter styrketräningen.

Pez
2003-01-28, 07:20
Håller med Sverker... men beroende på vad du menar med "inte så värst mycket" så tror jag du får i dig för lite fett... om det som står uppskrivet gäller så är det garanterat inte mer än 30gr/dag...

Nån som håller med?

/pez

feldtarn
2003-01-28, 17:31
mjo, misstänkte nog att jag äter lite fö lite fett... 20 -30 energiprocent va?

kanske gör susen!

Satt o läste lite paulin artiklar igår där han föreslår att man ska cyckla lr trampa i maskin 30 - 45 min efter gympasset...

även som du skrev 20 min...

men hur går det då med muskeluppbyggnaden?!?! har hört att det inte är bra att träna mera efter styrketräningen... att det ej ger några muskler då...

nån som kör intervall löp träning nån dag i veckan? resultat??? ska tytdligen va bra o ej särskillt tydskrävande....


mvh kalle feldt

feldtarn
2003-01-29, 20:21
ingen på förbränningsträningen?

ölmagen börjar va mogen för lite behandling:hbang:

Jarod
2003-01-29, 21:57
Fortsätt att hålla den kosten du gör och kör ett konditionspass i veckan istället.. Har du inte märkt någon skillnad efter en månad så lägg till en morgonpromenad eller två...

Trial & Error gäller för att få reda på hur mycket energi du gör av med kontra den energi du intar.. (Om du inte orkar räkna alltså;) )

Mvh

feldtarn
2003-02-02, 13:25
hehe, ä ju faan så asså:)

kör med mera fett nu, linfröolja i protte drinken... smakar sådär! har dock ingen våg nu.... min förra pajjade :cryout:

Vart kan man köpa vettiga digitala? letat endel...

Men nu till min fundering lite!

när jag sen äter efter träningen ca 30-60min efter! ska jag äta snabba lr långsamma kolisar? mycket protein då oxå? hur mycket fett?

undrar om jag behöver snabba kolhydrater då när mitt intag innan träningen borde börja gå ut i kroppen då?!

Detta är vid 19:00 tiden på kvällen, gör inte mycketr senare sen på kvällen.... :sleep: nästan iaf:D

kalle feldt

feldtarn
2003-02-05, 19:42
:whipped:

ingen?
kan inte hitta nått direkt i tidigare trådar...

kanske jag som inte fattar iofs:smash:

King Grub
2003-02-05, 20:11
Om du har ätit supersnabba kolhydrater direkt efter passet behöver du nog inte lika dundersnabba en timme senare. Då kan du kanske nöja dig med något mellanting - kokt potatis till maten eller liknande.

feldtarn
2003-02-05, 20:20
äter inga kolisar direkt efter passet!



äter ett gäng en timma innan!



protte drink efter sen mat 30 - 60 min efter

King Grub
2003-02-05, 20:40
Då kanske du behöver lite snabbare i alla fall. Eller också kan du blanda i snabbare i drinken och sedan äta vanlig mat när du kommer hem.

feldtarn
2003-02-05, 22:11
typ destroxol lr nått? hur faan stavas det?:naughty:


tas inte proteinet upp långsammare då? kanske spelar mindre roll... borde man inte ha energi från målet 1 h innan träningen på väg ut i kroppen då?

snabbmakaroner istället för vanliga makaroner vid maten då kanske?

maten blir ju typ vid 19 hugget... ska man snåla lite på kolisarna då för fettinlagringen under natten lr behövs det en större mängd till uppbyggnad/ återhämtning?!?!
kanske ha måttligt med fett då oxå så man inte sänker gi`t?

ta fettet ett tag efter?

kanske pettitesser att gnata om men man vill ju veta vad som ä optimalt!

ligger o lurar mycket på saker om nätterna:eek:


:cheers:

feldtarn
2003-02-08, 10:52
kanske ändå ska äta snabba kolisar efter tränet.. har alltid gjort det förut o det har ju funkat bra?!?!

ska jag äta innan endå? 1h

annars äter jag inte på fem h o det är ju åt helvete iaf..


dextropur i drinken efter då? 0,5 g per kroppskilo?

o sen äta halvsnabba kolisar o mat nån timma efter?

King Grub
2003-02-08, 11:36
Snabba kolhydrater + protein efter träningen låter som en bra, eller kanske nödvändig, idé. Sedan vanlig mat någon timme, 90 minuter, senare.

1 timme innan, vanlig mat med långsamma kolhydrater och protein, brukar fungera bra när det gäller styrketräning. Längre om det är frågan om konditionsträning.

feldtarn
2003-02-08, 11:52
blir nog att köra på det igen då:D

har ju funkat bra tidigare.... lurade lite på att proteinet tas upp snabbare utan kolisar bara...

dextropur i drinken då lr??? käkat gainer förut!

verkar va många som använder det... med förutsättningarna med mat innan o så... hur mycket kolisar bör jag ta?

Måste säga det igen: Faan så lysande detta forum o dess användare är:thumbup:

King Grub
2003-02-08, 11:55
Är du i en bulkperiod kanske du kan ta 1 g per kilo kroppsvikt, annars kan du ta lite mindre. Du får väl prova dig fram tills du hittar en mängd som du känner att du får optimal återhämtning med. För mig räcker ungefär 60-70 gram, och då väger jag en del mer än så. Sedan en stretch, gå hem, duscha, och sedan har det gått en timme eller så och så är det lagom att plocka fram en riktig måltid.

feldtarn
2003-02-08, 12:41
såg att du skrev det! har lurat på om man ska ta sina tilskott när man ställer ned sista vikten lr efter stretchen... men mellan bör väll vara bäst....

är lite bulk nu för tilfället så det blir väll att dra ned på dem senare...



men dextropur är bra? bra mycket billigare än gainer lär det ju bli o det går ju grymmt snabbt ut i blodet!


de kolhydrater jag tar innan har med andra ord inte så mycket med mitt pass att göra lr? de borde väll iofs vara glukos vid det laget... men kroppen behöver ju snabba då oxå förståss!

lite trögafattad jag:smash:

King Grub
2003-02-08, 12:47
Kolhydraterna du äter närmast träningen har i stort sett ingenting med energin du förbrukar under passet att göra. Det tar längre tid än så att omvandla dem till glycogen. Däremot påverkar de ditt blodsocker, och därför är det viktigt att de är långsamma, de som du äter innan, så blocksockerkurvan är stabil och du inte blir "låg" under passet.

Dextropur går utmärkt att blanda i proteindrinken. Själv kör jag med Karamellkungens lösgodis. Inte riktigt lika snabbt som druvsocker, men bra mycket godare. Fungerar utmärkt. Dessutom är det inte mer näring i dextropur än i lösgodis - båda är rent socker, även om det är frågan om olika sockerarter. Dyrare är det, men det är det värt. :D

feldtarn
2003-02-08, 12:54
grymmt gott med löst! vete faan om man törs börja med det efter tränet! då kanske man alltid käkar:naughty:

haha!

fasen du är rapper med svaren!

ska ut o köra lite löp intervall nu! fy tjyven