handdator

Visa fullständig version : Varför har jag stagnerat?


Slartibartfast
2003-01-26, 19:52
Jag har stannat i utvecklingen fullständigt. De senaste två månaderna har jag inte ökat i nånting. Jag kan kanske öka ett rep ett pass, men följande pass kanske jag orkar två mindre. Jag tar ett steg framåt och ett tillbaka. Verkar nästan som om jag håller på att bli svagare.:cryout:

Kan det bero på att jag har kört med precis samma övnings-rep-och setschema i snart ett år? Har kroppen vant sig?

Borde jag mixtra lite med övningar, reps och sånt.

Jag kör med ett väldigt basic push/pull program som är ganska HIT-inspirerat.

Jag tar inte träningen på så blodigt allvar, men det smakar ju lite trä att träna med samma vikter hela tiden. Har tränat i lite över två år.

GhostFace
2003-01-26, 20:10
Äsch det där är psykologiskt jidder....

Ta dig i kragen & ta i ännu hårdare nästa gång, vila lite mera (ex. 30 sek längre) mellan seten och koncentrera dig ännu mera i början av övningsutförandet !! ;)

Sve
2003-01-26, 22:04
överträning? vila nån vecka

Dorn
2003-01-26, 23:10
Jag har faktiskt haft samma problem ett par gånger när jag velat öka i bänkpressen. Mitt råd är att innan passet så tar du och skriver en lista på allt och alla som du verkligen hatar, sen tar du och kokar satans mkt kaffe och bara motiverar ner det... Sen innan du börjar köra ett set så läser du listan ett par ggr, om du har tillgång till en boxningssäck så är det kanon det också.

Detta fungerar kanon för mig när jag har stannat......

Spud
2003-01-26, 23:12
du kan ju alltid testa att slänga om träningsdagarna, byta övningar ett tag och sedan gå tillbaka till de gamla igen efter någon månad eller så.

Janna
2003-01-27, 02:52
kan vbero på överträning testa att vila en vecka för säkerhetsskull

Tanman
2003-01-27, 09:17
Kör du någon form av konditionsträning? Håll upp med den en vecka och vila även från styrketräningen. Jag kör mycket konditionsträning i vanliga fall och brukar gå väldigt långsamt fram med höjningar i tex bänk. Under en skadeperiod där jag var tvingad att vila från konditionsträningen sköt förbättringarna i bänk i höjden.

Lord_X
2003-01-27, 13:06
Originally posted by Slartibartfast
Jag har stannat i utvecklingen fullständigt. De senaste två månaderna har jag inte ökat i nånting. Jag kan kanske öka ett rep ett pass, men följande pass kanske jag orkar två mindre. Jag tar ett steg framåt och ett tillbaka. Verkar nästan som om jag håller på att bli svagare.:cryout:

Kan det bero på att jag har kört med precis samma övnings-rep-och setschema i snart ett år? Har kroppen vant sig?

Borde jag mixtra lite med övningar, reps och sånt.

Jag kör med ett väldigt basic push/pull program som är ganska HIT-inspirerat.

Jag tar inte träningen på så blodigt allvar, men det smakar ju lite trä att träna med samma vikter hela tiden. Har tränat i lite över två år.
HIT inspirerat säger du.. Kör du slut på musklerna? Provat med att öka vikten? Trött på schemat, ingen psykisk stimulans?
Byt övningar.. Det viktiga är i alla fall att man går framåt.

Ninjasmurf
2003-01-27, 14:17
Arnold brukade ändra i sitt tränings schema var 6-8 vecka och han blev ju rätt stor. Så det gör jag med och det har funkat bra. Behövs inga radikala förändingar hela tiden men att byta en övning här och där kan göra underverk... :) (Dom radikala förändringarna gör jag bara 3-4 ggr per år)

EiseltUK
2003-01-28, 00:10
Man kan inte öka konstant hela tiden. Därför är det bra att med jämna mellanrum sluta försöka höja vikterna och låta hela systmet anpassa sig till den belastning du klarar "just nu". Om du t ex kör 100 kg i bänkpress så kör på den vikten ett tag tills det börjar går riktigt lätt. Efter någon vecka så börjar du öka belastningen igen.

Mvh
Henrik

Lord_X
2003-01-28, 13:17
Originally posted by EiseltUK
Man kan inte öka konstant hela tiden.
Jodå, det kan man. Även om det så bara är 1 kg mer och man klarar samma antal reps som förra passet så är det bra.

Det är viktiga är inte hur mycket man ökar i varje pass, utan ATT man ökar i varje pass.
Slutar man öka så är det något som är fel.

Lord_X
2003-01-28, 13:21
Originally posted by EiseltUK
...Därför är det bra att med jämna mellanrum sluta försöka höja vikterna och låta hela systmet anpassa sig till den belastning du klarar "just nu".
Kroppen anpassar sig efter första passet av en vikt, det är därför som det är så viktigt att öka hela tiden, även om det är små ökningar.
Du får inte bättre resultat med flera pass av träning på en och samma vikt som ett pass. Något som "mer anpassning" existerar inte. Antingen är musklerna anpassade till en vikt, eller så är dem inte det.

z_bumbi
2003-01-28, 13:54
Lord_X: Allt beror på hur man ser det....

Lite av mina teorier:
Kroppen strävar ju efter jämvikt och för att kunna gå vidare krävs det ibland att man vänjer kroppen vid en viss belastning så att den verkligen sitter i kroppen, strävan att öka i varje pass funkar upp till en viss gräns sen sätter kroppen stopp och man måste byta övningar eller någon annan variabel av träningen.
Detta händer inte de första åren av träning men när man blivit starkare, annars skulle det finnas massor av människor som tar över 300 kg i bänken t ex. 1 kg per pass, ett pass i veckan a 6 år = 300 kg.
Jag tror dock att om alla nöjde sig med ett kilos höjning i taget så skulle det finnas fler människor som hade hela axlar på gymen samt många fler skulle klara 150 plus i bänken :)

Fördelen att nöta på samma vikt är att risken att tappa den styrka (och volym) man fått minskar om man blir skadad eller kör en längre tids vila.
Ex Kör man 5 rep på 100 ett pass för att senare öka så vet kroppen att det där var bara tillfälligt men kör man det fyra pass på raken så märken den att "Det där måste jag alltid vara beredd på"...
Allt är stark förenklat och är bara lite av mina funderingar.

Lord_X
2003-01-28, 14:39
z_bumbi, Är man färdigväxt och sköter sig så funkar det säkert att öka i varje pass upp till sin naturliga potential.
Men hur många är det som verkligen försöker att öka hela tiden?
Nybörjarna skriker: "Jag orkar inte mer"! Och Veteranerna gapar: "Vafan öka med sådär lite, jävla trams"!
Den där lilla skitvikten som gör det lilla extra för musklerna.
Hur många tänker på, eller rättare sagt kör stenhårt på, att man blir större och starkare i slutänden om man ökar sakta (maximalt) men kontinerligt med rätt utförande i behåll?
När man kommit långt så handlar det nog inte ens om 1 kg längre, utan kanske bara 1/4 kg (det GÖR skillnad)... Som sagt, har man slutat öka så är det något som fel.. Men är man i 35 års åldern och sköter sig perfekt och ändå inte ökar, så har man säkert nått sin potential.

Lord_X
2003-01-28, 14:46
Originally posted by z_bumbi
Detta händer inte de första åren av träning men när man blivit starkare, annars skulle det finnas massor av människor som tar över 300 kg i bänken t ex. 1 kg per pass, ett pass i veckan a 6 år = 300 kg.
Man får nog räkna med uppehåll av alla möjliga orsaker... inte minst skador om man är stenhårt seriöst satsande.


Originally posted by z_bumbi
Jag tror dock att om alla nöjde sig med ett kilos höjning i taget så skulle det finnas fler människor som hade hela axlar på gymen samt många fler skulle klara 150 plus i bänken :)
Det har du nog helt rätt i :)

Ninjasmurf
2003-01-28, 21:51
Det som varit anleding till att jag stagnerat har varit att jag koncetreat mig för mycke på vissa kroppsdelar, istället för att köra allt. Många (killar) som börjar träna sattsar oftast på bröst armar rygg (mage och axlar i vissa fall)...men man brukar strunta ben.

Kroppen strävar precis som z_bumbi skev efter jämnvikt och detta gäller hela kroppen man kan inte ha 50cm runt biceps och ta 90kg i skivstångscurl om inte restan av kroppen är anpassad för det.

Åse Columbus
2003-01-29, 15:28
Precis som ett fruktträd.....

ingen stark stam...

inga frukter...