handdator

Visa fullständig version : Blackeberg i sthlm, hur är det området?


Glen
2006-10-02, 13:42
Ska flytta ner för att jobba och har äntligen en lägenhet på gång så nu är jag lite nyfiken på området, någon som kan beskriva det lite allmänt? Hur är t.ex. standarden på bostäderna? Är det mycket stök och bök där eller är det lugnt? Hur är det med mataffärer och sådant? Och sist men inte minst, hur är gymutbudet i området?


/Glen

Dajollee
2006-10-02, 14:02
d e nice känner många där

Yankeee
2006-10-02, 14:06
Rätt trist skulle jag säga utan att ha spenderat för mycket tid där. I princip hela gröna linjen från fridhemsplan -> hässelby ser likadan ut och det ser rätt risigt ut. Men det är säkert inget fel på området egentligen :)

Dajollee
2006-10-02, 14:44
äh sluta snobba dig

Daniel Mattusch
2006-10-02, 14:47
äh sluta snobba dig

Blackan är inget speciellt men det funkar.

Tolkia
2006-10-02, 15:06
Det finns vampyrer där. :D

Kwon
2006-10-02, 15:08
Det finns vampyrer där. :D

Emos? Goths? Hårdrockare?

dynamo
2006-10-02, 17:13
Jag har inte upplevt nå stök i området ännu iaf. Jag tycker det verkar väldigt lugnt. Har visst tidigare vart mer alkisar osv, men sen de stängde ner systembolaget här (nån gång i tiden) så blev det visst bättre.

Det finns två mataffärer. Sabis (en Vi-butik) och en turklivs vad den nu heter. Finns en bra grill på torget, där finns även nån pizzarestaurang (har inte provat). Det finns en wok/pub och nån thaimat-hämtställe (kanske var nån annan asiatisk sorts mat).

T-banan är uti torget, gröna linjen. Vällingby är två stationer bort, vilket har en hel del affärer och biograf. De bygger ut Vällingby centrum just nu och det ska visst bli en massa fler affärer som kommer dit. Närmaste gym jag känner till är ett av SATSen i Vällingby, som ligger mellan Blackeberg och Vällingby Centrum. Det finns ett till SATS mer centralt i V-by. Finns nått World Class-gym nånstans också, lite längre bort. Uppenbarligen ska det finnas nått sorts billigare gym uti Beckomberga, men vet inte mer om det. Det finns annars gym på Brommaplan och andra ställen efter gröna linjen (om du åker till jobbet kan det ju passa att träna på väg till/från jobbet). Gröna linjen går ju förbi Odenplan också, så ifall du vill träna på Delta eller andra gym i närheten där så är det ju inte så bökigt kanske.

Det finns badplatser rätt nära, Kaananbadet och Ängbybadet. Det finns motionsspår bredvid Kaananbadet och bortanför Ängby i nån skog.

Standard på lägenheter varierar nog. Finns några mer nybyggda och några äldre hus iaf. Har bara vart i två lägenheter här, så kan inte ge så mycket info kring det.

Jag har bott här i hela fem månader nu.

dynamo
2006-10-02, 17:14
Det finns vampyrer där. :D

Är den boken bra?

hahavaffan
2006-10-02, 17:25
Det finns vampyrer där. :DNär jag såg trådens rubrik tänkte jag "Det finns vampyrer där! ;)"

Men du hann ju före, såklart.

FreCKo
2006-10-02, 17:27
undvik gymmet vid Åkeshov, har hört att dom enbart har maskiner och inga fria vikter...

Cilia
2006-10-02, 19:58
Rätt trist skulle jag säga utan att ha spenderat för mycket tid där. I princip hela gröna linjen från fridhemsplan -> hässelby ser likadan ut och det ser rätt risigt ut. Men det är säkert inget fel på området egentligen :)
men det är klart det är inte mycket som slår Halllonbergen!

Tolkia
2006-10-02, 20:28
Är den boken bra?
Ja, rätt så, tycker jag. Lite ovanlig vampyrhistoria, minst sagt, vilket annars inte är något genren är nedlusad med. Klart läsvärd.

Rock'nRoll
2006-10-02, 20:42
Blackebergs gymnasium :hbang:

Brooklyn
2006-10-02, 20:43
Blackebergs gymnasium :hbang:
+1

grisbil3n
2006-10-02, 21:22
Det finns vampyrer där. :D

Ja fan!

Är den boken bra?

Tolkia är säkert ljusår mer litterär än vad jag är men det är fan den bästa och sjukaste boken jag läst. Trodde aldrig en bokfan kunde vara så levande och jävlig.

Yankeee
2006-10-03, 04:07
men det är klart det är inte mycket som slår Halllonbergen!

Har iof inte sagt att hallonbergen är bättre på något sätt, men du kanske kan visa var?

MacLeod
2006-10-03, 09:00
Minns låten "Blackeberg, det var länge sen sist" som Jonas Inde sjöng i Manegen med Glenn Killing..

Länk till underbara Blackeberg: http://images.google.se/images?q=blackeberg+&ndsp=20&svnum=10&hl=sv&hs=6Sz&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N&imgsz=

pilt77
2006-10-03, 09:20
vad heter boken då?

Cilia
2006-10-03, 09:45
Jag gillar Blackan, det sitter i hjärtat efter 10 år i Blackeberg basket

Hermit
2006-10-03, 11:39
Blackebergs gymnasium :hbang:

+2

Blackeberg basket

+1

Piranha
2006-10-03, 11:44
Har iof inte sagt att hallonbergen är bättre på något sätt, men du kanske kan visa var?


Hallis dras med ett gammalt rykte numera är det rätt okej där.

På gröna linjen åt det hållet är de väl Råcksta som är gegget.

tossefar
2006-10-03, 12:12
Hallis dras med ett gammalt rykte numera är det rätt okej där.

På gröna linjen åt det hållet är de väl Råcksta som är gegget.

Bandithagen bro, bandithagen!

Brooklyn
2006-10-03, 12:31
Hallis dras med ett gammalt rykte numera är det rätt okej där.

På gröna linjen åt det hållet är de väl Råcksta som är gegget.
haha näädu... hässelbygård/hässelbystrand, + vällingby där har du grönalinjens gegg :D

Yankeee
2006-10-03, 13:13
haha näädu... hässelbygård/hässelbystrand, + vällingby där har du grönalinjens gegg :D

Beror lite på var, överlag är det risigt men det finns fina områden.

Helena B
2006-10-03, 13:33
äh sluta snobba dig

Sluta snobba dig?


Iaf det är väl inget större fel på Blackeberg. Finns betydligt sämre förorter (och bättre).

Tolkia
2006-10-03, 14:49
vad heter boken då?
"Låt den rätt komma in" - Johan Ajvide Lindqvist

MacLeod
2006-10-03, 22:17
Jag har mött Blackebergs basket, fast det var nog en 15 år sen. Men visst, dom var helt ok.

Hässelby strands villastad har ingenting att göra med Hässelby strands t-banestation, vill bara klargöra det.