handdator

Visa fullständig version : Handleden vill inte leka


varland
2006-10-02, 11:09
Det började för några veckor sedan att min vänstra handled smärtar när jag vrider den (åt det vanliga hållet, motsols) så att handflatan pekar upp.
Helt enkelt så att den är överansträngd.

Har provat binda upp handleden med bindor och läderremmar, det blir bra nog för mig att kunna lyfta men vid mina stångbicepscurl så gör det rätt jävla ont iaf. Jag hade hellre sett att handleden får läka, så jag funderar på en vilovecka, men som träningsnarkoman så får jag total abstinens, det känns som musklerna förtvinar för varje timme som går förbi.

Jag funderar på om man skulle inhandla ett kraftigt handledstöd då mina stångcurls är rätt tunga, ligger på 70kg med stång i dagsläget och vill absolut inte tappa ett gram.

Så, vad tycker ni?
Vilovecka eller handledsstöd?

varland
2006-10-02, 11:36
Kan ju nämna att det är på samma sida som lillfingret sitter på som gör ont. Så det är inte hela handleden.

Jag tror på handledstöd.

j_p
2006-10-02, 11:47
Har själv problem med handleden och har haft så i drygt två år. Mitt sitter också på lillfingersidan och efter besök hos naprapat fick jag besked om att det rör sig om ärrbildningar på sena/senfäste. Det smärtar vid den vridning du beskriver, och även när jag böjer handleden nedåt/bakåt. I mitt fall uppkom det förmodligen pga överbelastning och att jag tränade trots smärta. Det kan mao komma smygande och är tydligen en ganska vanlig åkomma.
Har du fått ärrbildningar går det inte att göra så mycket åt det, du får leva med det, så mitt råd är att ta smärtan på allvar och vila om du har ont...

j_p
2006-10-02, 11:56
Kan väl tillägga att jag tror på handledsbindor som ett sätt att kunna fortsätta träna trots en permanent skada. Men att använda dem som ett sätt att träna sig igenom en skada som skulle kunna läka ut mha vila tror jag definitivt inte på. Om du nu inte kollat upp skadan och vet att det är ok.

varland
2006-10-02, 12:23
Hmm, har inhandlat ett par handledstöd nu iaf, ett par stabila GASP.

Jo, jag kör på en vilovecka från gymmet men ska fortsätta löpa istället på gymdagarna för att hantera abstinensen. Sedan när handleden är bättre ska jag använda stöd vid tunga set för att undvika framtida skador på den.
Blir som när jag använder bälte för att rädda ryggen.