handdator

Visa fullständig version : Maxa varannan vecka?


F=mxA
2006-10-02, 09:10
Jag har böj och mark som mina två älsklingar nu, och jag försöker
höja 2,5, helst 5 kg varannan vecka i dem nu. En veckan höjer jag
i böj, andra i mark, kör varje övning bara en gång i veckan. Har två
pass i veckan, och ibland ett lätt pass på helgen. Tar 115 i böj med
nån slags bra form och 165 i mark. Har tränat i två år ungefär.

Tror ni att det blir för mycket i längden att köra så, höja i minst en
övning varje vecka, och båda på två? Det har faktiskt fungerat skade-
fritt hittills.


Tacksam för kommentarer!

adis
2006-10-02, 09:20
Ja det blir för mycket i längden , 5 kg är inte lite att höja med :)

Efter någon månad så kommer du väll knappast kunna höja mer.

Jacksatan
2006-10-02, 11:13
Jag har böj och mark som mina två älsklingar nu, och jag försöker
höja 2,5, helst 5 kg varannan vecka i dem nu. En veckan höjer jag
i böj, andra i mark, kör varje övning bara en gång i veckan. Har två
pass i veckan, och ibland ett lätt pass på helgen. Tar 115 i böj med
nån slags bra form och 165 i mark. Har tränat i två år ungefär.

Tror ni att det blir för mycket i längden att köra så, höja i minst en
övning varje vecka, och båda på två? Det har faktiskt fungerat skade-
fritt hittills.


Tacksam för kommentarer!

Det kommer inte fungera särskilt bra i längden att göra sådär. Maxningar är inget kroppen gillar att göra särskilt ofta. Ditt nervsystem kommer få problem och du kommer stagnera och känna dig sliten efter nåra veckor. Lugna ner nu, innan din kropp kommer tvinga dig att lugna ner.

Piranha
2006-10-02, 11:25
Jag skulle nog säga max en gång i månaden.

jwzrd
2006-10-02, 11:27
Och jag skulle säga: kör nära ditt max en gång i veckan, försök slå rekorden, men inte i samma övning mer än någon vecka och inte utan att låta bli rekorden i några veckor längre fram.

aliquis
2006-10-02, 12:51
Jag tror att det är värdelöst att försöka maxa så ofta, och du kommer inte kunna räkna med att öka 5kg varannan vecka särskilt lång tid...

F=mxA
2006-10-02, 16:27
OK, tackar för kommentarerna! Jag lyssnar. Men om man bara maxar en
ca en gång i månaden får man ju göra ganska stora ökningar då för att
röra sig framåt i hyfsad takt. Kanske mer än fem kilo typ. Jag tränar numer rätt mycket enlig farbror Brooks Kubiks råd, och han säger ju öka öka öka så fort det går i princip. Om än lite, men öka så fort du tror du kan, och jag tror jag kan öka lite varje vecka iaf. Då blir det ju faktiskt att jag maxar rätt ofta, eller har jag fel?

Jag förstår att det måste plana ut nån gång såklart, men ni tror inte på ständiga (och ganska täta) men små ökningar heller?


D.

Jacksatan
2006-10-02, 17:01
Jag förstår att det måste plana ut nån gång såklart, men ni tror inte på ständiga (och ganska täta) men små ökningar heller?


D.

Nej, eftersom dina hormonnivåer i kroppen bara tillåter kroppen att bära ett visst antal kg muskler. Du har med andra ord ett genetiskt max för vad du kan bygga i muskler, och ju närmre du kommer detta desto ovilligare är kroppen att bygga på sig muskler = det går inte lika fort att öka längre. Sen lär man ju sig mer om träning och kost så visst kan man öka långt upp i åren. Skulle man träna och käka optimalt(hypotetiskt) skulle man nog nå sitt max efter nåra år och sedan inte öka ett hg muskler från det.

Decamber
2006-10-02, 18:00
Nej, eftersom dina hormonnivåer i kroppen bara tillåter kroppen att bära ett visst antal kg muskler. Du har med andra ord ett genetiskt max för vad du kan bygga i muskler, och ju närmre du kommer detta desto ovilligare är kroppen att bygga på sig muskler = det går inte lika fort att öka längre. Sen lär man ju sig mer om träning och kost så visst kan man öka långt upp i åren. Skulle man träna och käka optimalt(hypotetiskt) skulle man nog nå sitt max efter nåra år och sedan inte öka ett hg muskler från det.

Kan du på något vis styrka ditt uttalande?

z_bumbi
2006-10-02, 19:19
Tror ni att det blir för mycket i längden att köra så, höja i minst en övning varje vecka, och båda på två? Det har faktiskt fungerat skade-
fritt hittills.

Det beror på hur länge du menar "i längden", om du har en grundteknik som är bra och har ett i övrigt anpassat träningsprogram för dina förutsättnnigar så kan du höja ganska länge. Att höja varannan vecka gör att du får en tyngre vecka med varje ny vikt och en vecka där du är mer van vid den vikten. Ett ganska bra sätt att snabbt öka vikterna men utan att gå alldeles för fort fram.

Jag antar iofs att du inte tränar på ditt max utan kör reps. Kör du max varje pass så kommer det att ta stopp mycket fortare för det sliter.

F=mxA
2006-10-02, 19:43
Årajt, nu är jag med. Tror nog jag fuskar lite isåfall med repandet, jag kör några set uppvärmning typ 5x90, 5x120, 3x140 sen går jag på dubblar på
150 och sen försöker jag typ lyfta tyngre än jag gjort hittills. 165x1x2 kanske. Borde kanske bygga mer reppande på tyngre vikter närmare mitt
max då alltså? Men vad är reppande, duger 3 reps?