handdator

Visa fullständig version : Hur brett grepp i smal bänkpress?


Cykelmannen
2006-10-01, 22:23
Ja, hur brett grepp i bänkpress har ni och vad rekomenderas?

Jag håller händerna med ett avstånd på ca 5 cm från varandra. Det känns som att triceps arbetar mer då än om jag skulle hålla bredare... men det är ju SMAL bänkpress så..hmmm

Exhale_
2006-10-01, 22:27
Håll så smalt du kan. Det är ju inviduellt hur smalt man kan hålla eftersom det beror på rörligheten i handlederna!

Lillgrabben
2006-10-01, 23:14
Ja, hur brett grepp i bänkpress har ni och vad rekomenderas?

Jag håller händerna med ett avstånd på ca 5 cm från varandra. Det känns som att triceps arbetar mer då än om jag skulle hålla bredare... men det är ju SMAL bänkpress så..hmmm

Håll så brett att underarmarna går lodrät ner förbi sidan på bröstkorgen då du "smalbänkar".

Håller du mkt smalare än så kommer du för eller senare få ont i handlederna då du utsätter dessa för en mkt besvärlig belastning & en rejält ogynnsam vinkel i bottenläget.

Clyde
2006-10-01, 23:16
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=22562&highlight=smal+b%E4nkpress


Läs inlägg 8.

pragmatist
2006-10-02, 09:08
Jag tycker man ska hålla axelbrett eller strax innanför och hålla armbågarna tätt intill kroppen i syfte att minimera bröstmuskulaturens inblandning. Det är svårt att hålla in armbågarna om man håller för smalt.

Man kan med fördel skippa nedre delen av rörelsen också, det är själv armsträckningen som man vill åt. Att gå ned hela vägen snarare avlastar armarna och överför belastning till axlar och bröst.

Tricklev
2006-10-02, 12:12
Håll så brett att underarmarna går lodrät ner förbi sidan på bröstkorgen då du "smalbänkar".

Håller du mkt smalare än så kommer du för eller senare få ont i handlederna då du utsätter dessa för en mkt besvärlig belastning & en rejält ogynnsam vinkel i bottenläget.

+1
Vad rädd om handlederna, du vill inte ha problem med dom.

aliquis
2006-10-02, 12:47
Jag håller så pekfingrarna går där räfflorna slutar på stången ungefär, ungefär rätt upp, vad som är rätt har jag ingen aning om, men om jag höll smalare än så skulle det nog vingla som fasiken.

Diggler
2006-10-02, 12:51
Axelbrett eller en pyttebit smalare.

LuddeNoid
2006-10-02, 13:22
Axelbrett eller en pyttebit smalare.

Håller med, och för att få mer betoning på triceps, vinkla armarna utåt.

LuThe
2006-10-02, 13:27
Håller med, och för att få mer betoning på triceps, vinkla armarna utåt.


precis :thumbup:

130kg finsk sisu
2006-10-02, 13:52
jag håller även där räfflorna börjar!

jwzrd
2006-10-02, 13:53
jag håller även där räfflorna börjar!

Som jag. Mina armbågar far dit dom vill.

aliquis
2006-10-02, 14:04
Håller med, och för att få mer betoning på triceps, vinkla armarna utåt.Folk brukar ju tjata om att man skall låta dem gå ner nära kroppen istället?!!

Det gör mig dock klenare ;/

Lillpojken
2006-10-02, 18:09
Är smal bänkpress en bra övning för bröstmusklerna?
För mig låter det mest som en övning för triceps, lr har jag fel? :em:
Det tar väl mer på bröstet om man håller brett?

regus
2006-10-02, 18:19
Är smal bänkpress en bra övning för bröstmusklerna?
För mig låter det mest som en övning för triceps, lr har jag fel? :em:
Det tar väl mer på bröstet om man håller brett?

Det är det som är meningen, att den ska ta mer på triceps alltså.

jwzrd
2006-10-02, 21:17
Är smal bänkpress en bra övning för bröstmusklerna?
För mig låter det mest som en övning för triceps, lr har jag fel? :em:
Det tar väl mer på bröstet om man håller brett?

För mig ger den rätt bra effekt på bröstet också.