handdator

Visa fullständig version : Var vända sig när semesterlönen inte betals ut (ej med i fack)


Yip_man
2006-10-01, 21:02
Jag har för ca en månad sedan avslutat min fasta anställning på ett mindre företag i Malmö (10 anställda). Jag tog min semester i augusti och skulle ha fått utbetallt semester ersättning den 25:e augusti. Jag har fortfarande inte fått mina pengar och när jag ringer får jag bara höra en massa bortförklarningar. Jag är nu som ni förstår trött på detta och vill ha mina pengar så att jag "kan sova gott om natten". Jag är dock inte med i något fack utan bara a-kassan så jag antar att facket är lönlöst. Frågan är hur jag ska gå tillväga? Finns det något annat ställe att vända sig till, ska jag göra en polisanmälan, sälja min lön till bandidos osv..

Vore mycket tacksam för lite hjälp

Allan
2006-10-01, 21:07
Ring tingsrätten. Du får stämma dem.

allan

Liten Men Fet
2006-10-01, 21:09
Jag har för ca en månad sedan avslutat min fasta anställning på ett mindre företag i Malmö (10 anställda). Jag tog min semester i augusti och skulle ha fått utbetallt semester ersättning den 25:e augusti. Jag har fortfarande inte fått mina pengar och när jag ringer får jag bara höra en massa bortförklarningar. Jag är nu som ni förstår trött på detta och vill ha mina pengar så att jag "kan sova gott om natten". Jag är dock inte med i något fack utan bara a-kassan så jag antar att facket är lönlöst. Frågan är hur jag ska gå tillväga? Finns det något annat ställe att vända sig till, ska jag göra en polisanmälan, sälja min lön till bandidos osv..

Vore mycket tacksam för lite hjälp

Vem har du pratat med på bolaget? Är det någon som är ansvarig för lönerna eller är det chefen, om det inte är chefen så gå direkt till honom och förklara läget.
Prata med någon som kan juridik eller liknande, borde i värsta fall gå att ta det till kronofogden.

shadowfire
2006-10-01, 21:10
Vem har du pratat med på bolaget? Är det någon som är ansvarig för lönerna eller är det chefen, om det inte är chefen så gå direkt till honom och förklara läget.
Prata med någon som kan juridik eller liknande, borde i värsta fall gå att ta det till kronofogden.
Heh, vad har kronofogden med arbetsrätt o göra?

Allan
2006-10-01, 21:16
Heh, vad har kronofogden med arbetsrätt o göra?

Det är ett avtalsbrott, och i slutänden blir det i så fall kronofogdemyndigheten som får sköta det exekutiva. Att ringa tingsrätten eller kronofogden är inga dumma tips i det här fallet.

Semesterlagen

30 § Semesterersättning skall betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.


allan

shadowfire
2006-10-01, 21:22
Det är ett avtalsbrott, och i slutänden blir det i så fall kronofogdemyndigheten som får sköta det exekutiva. Att ringa tingsrätten eller kronofogden är inga dumma tips i det här fallet.

Semesterlagen

30 § Semesterersättning skall betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.


allan
Jotack, jag känner till lagarna, men när det gäller arbetsrätt så är det en skaplig distans mellan det och indrivande verksamhet.

shadowfire
2006-10-01, 21:24
Jag har för ca en månad sedan avslutat min fasta anställning på ett mindre företag i Malmö (10 anställda). Jag tog min semester i augusti och skulle ha fått utbetallt semester ersättning den 25:e augusti. Jag har fortfarande inte fått mina pengar och när jag ringer får jag bara höra en massa bortförklarningar. Jag är nu som ni förstår trött på detta och vill ha mina pengar så att jag "kan sova gott om natten". Jag är dock inte med i något fack utan bara a-kassan så jag antar att facket är lönlöst. Frågan är hur jag ska gå tillväga? Finns det något annat ställe att vända sig till, ska jag göra en polisanmälan, sälja min lön till bandidos osv..

Vore mycket tacksam för lite hjälp
Jag hade börjat med o prata med de på ditt arbete på allvar först och främst. Troligen kommer det lösas om du tar det på högsta nivån, om det nu bara är 10 anställda så ta det med högsta ansvarige på plats. Du behöver inte hota eller så i nuläget, utan bara meddela att du ser allvarligt på det hela och emotser ersättningen utbetald per oktober månads lön. Skriv ner vilket datum du har framfört din begäran.
Får du fortfarande bortförklaringar så går du ett steg högre och begär att få det skriftligen förklarat varför du inte fått ersättningen och steget sedan blir som Allan sa först - tingsrätten.

Allan
2006-10-01, 21:24
Det är därför man ska vara med i facket. Har man rejäl otur kommer det kosta mer att få stålarna än den faktiska summa man ska ha, och därför är det många som får acceptera att de blev dragna vid näsan.

allan

shadowfire
2006-10-01, 21:27
Det är därför man ska vara med i facket. Har man rejäl otur kommer det kosta mer att få stålarna än den faktiska summa man ska ha, och därför är det många som får acceptera att de blev dragna vid näsan.

allan
Facket suger hästpung enligt mig.
Å andra sidan har jag enbart haft anställning hos stora, väletablerade företag. Är det ett mindre företag motsvarande ovan exempel så kan jag förespråka fakligt medlemsskap, men inte annars. I samtliga fall där jag stött på uppsägningar, varsel osv så har facket inte gjort ett dyft.

Ulf A Big
2006-10-01, 21:28
Det är därför man ska vara med i facket. Har man rejäl otur kommer det kosta mer att få stålarna än den faktiska summa man ska ha, och därför är det många som får acceptera att de blev dragna vid näsan.

allan

Om man är anställd i ett företag som man märker att de inte gör allt på rätt sätt bör man ansluta sig till facket på en gång...

shadowfire
2006-10-01, 21:29
Om man är anställd i ett företag som man märker att de inte gör allt på rätt sätt bör man ansluta sig till facket på en gång...
Den håller jag definitivt med om.

hasse36
2006-10-01, 21:29
Ett rekommenderat brev till styrelsens ordförande kommer att göra susen. Jag lovar!

Allan
2006-10-01, 21:36
Semesterlagen http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

Det finns ju en enkel orsak till varför det funkar så smärtfritt på större företag. Gissa vad!

allan

Biceps
2006-10-01, 22:53
Ring och tala med nån högt upp och begär att ni kommer överens om ett datum du skall få dina pengar utbetalda och godta inte besked som hänger i luften, visa att du e handelskraftig... annars får du väl anlita bandidos för det låter som ett ytterst oseriöst företag

Arne Persson
2006-10-01, 22:56
Är själv mitt uppe i en sådan tvist.

Empe
2006-10-01, 23:11
Ett sådant litet företag borde också vara ganska lätt att slå omkull ifall det strular länge. 10 anställda, nytt rykte, very fragile. Begär pengarna eller "gå ut med incidenten"

Yip_man
2006-10-02, 07:30
Hej! sorry för mittt sena svar, jag gick och nanna efeter posten igår. Iaf jag har pratat med chefen & löneansvarig hela tiden. De skyller konstant på att det finns inte pengar i företaget. Pengarna det rör sig om är ca 10,000:-. Inte hela världen kanske men känns ändå jävligt surt.

Sen kan ju särkert det "oskäljliga vilkoret" i semesterlagen diskuteras. Man får väl helt enkelt ringa ner dom varje dag tills de tröttnar.

mini
2006-10-02, 07:53
Iaf jag har pratat med chefen & löneansvarig hela tiden. De skyller konstant på att det finns inte pengar i företaget.
Det är som att jag struntar i att betala min senaste faktura på cdon.com för att "pengar inte finns". De har köpt dina tjänster, de ska således betala för sig. Om du har ryggen fri kan du ju mumla om polisanmälan.

Papi
2006-10-02, 09:01
Jag har varit med om en liknande situation för länge sen.
Kontakta kronofogdemyndigheten. Där kan du få veta om det finns andra företag som har krav på betalningar från "ditt" företag. Om det finns så får du stå i kö helt enkelt. Om "ditt" företag verkligen inte har några pengar, så måste du i princip vänta tills de gått i konkurs för att få ut några pengar. Anställdas löner prioriteras först och det finns också nån form av skydd om pengarna inte räcker till löner. Då får du pengar av staten på något sätt, minns inte hur. Det var så det slutade för mig iaf.

Yip_man
2006-10-02, 09:35
Problemet är att man är lite rädd för att sumpa alla chanserna att få lönen om man börjar bråka. Fast det är kanske det ända rätta.

Ame
2006-10-02, 10:03
Problemet är att man är lite rädd för att sumpa alla chanserna att få lönen om man börjar bråka. Fast det är kanske det ända rätta.
Fast det verkar ju inte fungera att göra så som du gör just nu, så kanske dags att byta strategi ändå?

Baan
2006-10-02, 10:03
Problemet är att man är lite rädd för att sumpa alla chanserna att få lönen om man börjar bråka. Fast det är kanske det ända rätta.

Tänk istället att den obefintliga chansen att få lönen nu fortfarande kvarstår som obefintlig även om vi drar bort några % på att dom kanske blir lite sura på dig ;)

Nej, men jag får intrycket att dom helst inte betalar ut något till dig.

Mantus
2006-10-02, 11:59
Hej! sorry för mittt sena svar, jag gick och nanna efeter posten igår. Iaf jag har pratat med chefen & löneansvarig hela tiden. De skyller konstant på att det finns inte pengar i företaget. Pengarna det rör sig om är ca 10,000:-. Inte hela världen kanske men känns ändå jävligt surt.

Sen kan ju särkert det "oskäljliga vilkoret" i semesterlagen diskuteras. Man får väl helt enkelt ringa ner dom varje dag tills de tröttnar.


Jag skulle gjort något illa kvickt om jag vart du, det borde ringa både en och annan klocka om företaget är insolvent. Kan leda till konkurs och oprioriterad fordran.Om jag minns rätt, hur var det nu med lönefordringar? Suck, får leta upp i boken. Tror det var så att har du en lönefordran som är mer än tre månader gammal vid konkurstillfället så blir den oprioriterad eller så blandar jag ihop det. Återkommer ikväll när jag kollat

Allan
2006-10-02, 12:05
Om företaget går i konkurs omfattas alla anställda av den statliga lönegarantin. Alla obetalda lönefordringar omfattas av den. Om ett företag inte är likvida nog att betala ut ens innestående semesterlön eller motsvarande skulle jag göra bedömningen att man är på fallrepet.
Ring tingsrätten!

allan

Mantus
2006-10-02, 12:09
[QUOTE=Allan]Om företaget går i konkurs omfattas alla anställda av den statliga lönegarantin. Alla obetalda lönefordringar omfattas av den. Om ett företag inte är likvida nog att betala ut ens innestående semesterlön eller motsvarande skulle jag göra bedömningen att man är på fallrepet.
Ring tingsrätten!

Quote

Jo så långt är jag med men lönegarantin har väl ett tak om jag inte minns fel? Högst tre månaders lön betalas ut?

Mantus
2006-10-02, 12:25
Om företaget går i konkurs omfattas alla anställda av den statliga lönegarantin. Alla obetalda lönefordringar omfattas av den. Om ett företag inte är likvida nog att betala ut ens innestående semesterlön eller motsvarande skulle jag göra bedömningen att man är på fallrepet.
Ring tingsrätten!

allan


Nja, jag har konsulterat Förmånsrättslagens (1970:979) och Sakrättens fyra huvudfall av Stefan Zetterström och det verkar ju onekligen som om förmånsrätt endast gäller för lön som är intjänad inom tre månader före konkursutbrottet, innan dess så blir de oprioriterade, den statliga lönegarantin är väl till för det fallet att bolaget har för lite likvida medel och inte kan betala arbetstagarna för deras förmånsrättsligt intjänade lön samt ger vissa lättnader efter konkursutbrott. I 12§ Förmånsrättslagen står det relevanta, dock så var det väl semesterlön vi pratade om? Det verkar som om det omfattas av förmånsrätt för det inestående och föregående intjänandeår(4st 12§) Om det inte vore semesterlön så skulle jag inleda tvist illa kvickt pga (3st 12§) för att få förmånsrätt.
Dock så är det en god idé att som Alllan säger ringa tingsrätten, företaget behöver ju inte konka det är bara en överhängande risk för det.

Kan någon snäll person länka till förmånsrättslagen? Jag ska till gymet och har inte tid.

Backe
2006-10-02, 12:43
Förmånsrättslagen (http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&BET=1970%3A979%24)

Allan
2006-10-02, 12:49
Klargörande - alla lönefordringar i ett företag som satts i konkurs ska bedömas av länsstyrelsen, som är den myndighet som handhar lönegarantin.

http://www.alden.se/formansrattsl.htm


allan

Backe
2006-10-02, 12:49
Precis som föregående skrivit reglerras semesterlön i 12 § 4 st. FRL:

"Semseterlön och semseterersättning som är intjänad före konkursansökan omfattas av förmånsrätt för vad som står inne för det löpande och det närmast föregående intjänandeåret"

edit: länken i inlägget ovenför går till en icke uppdaterad lagtext.. även om det inte skett ändringar som påverkar semesterlönen.

Allan
2006-10-02, 13:00
Så här gör man:
Man kollar sina försäkringar - de ska omfatta rätt till juridisk assistans. Rättshjälp är sällsynt i lönefordringar. Har man inte det ska man ta sig en funderare om man vill driva ärendet.
Därefter går man till tingsrätten och lämnar in en stämninsgansökan. Det finns förtryckta blanketter. Den kommer stämplas och diarieföras, och därefter bedömas av en domare eller rådman.
Därefter delges företaget, med uppmaning att yttra sig eller inte. Men sen är karusellen igång. Man bör ha ett juridiskt ombud klart, även om det inte kommer hamna i rätten.

Skriv ett brev till företaget där du säger att "i samråd med juridisk expertis har jag beslutat att till tingsrätten inlämna en stämning avseende lönefordran blabla... Jag emotser svar av er inom tre dagar fr dags datum, eller så lämnar jag in stämningsansökan."

allan

Mantus
2006-10-02, 18:02
Nja, jag har konsulterat Förmånsrättslagens (1970:979) och Sakrättens fyra huvudfall av Stefan Zetterström och det verkar ju onekligen som om förmånsrätt endast gäller för lön som är intjänad inom tre månader före konkursutbrottet, innan dess så blir de oprioriterade, den statliga lönegarantin är väl till för det fallet att bolaget har för lite likvida medel och inte kan betala arbetstagarna för deras förmånsrättsligt intjänade lön samt ger vissa lättnader efter konkursutbrott. I 12§ Förmånsrättslagen står det relevanta, dock så var det väl semesterlön vi pratade om? Det verkar som om det omfattas av förmånsrätt för det inestående och föregående intjänandeår(4st 12§) Om det inte vore semesterlön så skulle jag inleda tvist illa kvickt pga (3st 12§) för att få förmånsrätt.
Dock så är det en god idé att som Alllan säger ringa tingsrätten, företaget behöver ju inte konka det är bara en överhängande risk för det.

Kan någon snäll person länka till förmånsrättslagen? Jag ska till gymet och har inte tid.


För att knyta ihop säcken så hänvisar jag till 7§ i lönegarantilagen där det står att lönegarantin omfattar förmånsrätt enligt förmånsrättslagens 12§.

Yip_man
2006-10-30, 16:49
Jag vill bara säga att jag har inte fått min pengar än och håller på och undersöka juridisk hjälp via mina försäkringsbolag. Angående företaget så tror jag inte en konkurs är aktuellt.

adis
2006-10-30, 23:42
Rätten eller kronofogen, men eftersom jag är invandrare och facket samt rätten alltid kommer att försvara "svensken" :)
Så skulle jag vända mig till baseboll trädet och förstört något värdefullt för företaget, sen hade jag frågat om mina pengar ännu en gång med ett litet smile :)

Om du fortfornade inte får dem så vet du vad du ska ge dig på sen ;)