handdator

Visa fullständig version : Hur är det nu med militärpressen


slin1
2006-10-01, 20:41
Kör aldrig bakom nacke längre för jag hörde skaderisken är stor när man gör så men jag tycker jag fick bättre resultat när jag körde bakom nacke oxå.. skadar jag mig om jag börjar köra bakom nacke igen?
Hur gör ni?

nQt
2006-10-01, 20:53
jag kör framför, pga att bakom så låter mina axlar som en nötkross:(

tano
2006-10-01, 21:02
Vad jag läst ska det vara dåligt för axlarna bakom nacken.

Arne Persson
2006-10-01, 21:03
Supersettar gärna press bakom och framför! Hela vägen ner såklart och inget ryggstöd i Smithmaskin.

Diggler
2006-10-01, 21:53
Framför, bakom känns obehagligt. Om jag skall köra axelpressar bakom måste jag ha en smith.

blekfet2
2006-10-01, 22:11
Kör bl.a Press bakom nacken/stående/fri stång då såklart, under ett axelpass, mycket bra övning för mina axlar då.

bertbert
2006-10-02, 15:45
Förr i tiden körde jag press bakom nacke i smith med ryggstöd, och inte fulla rörelsebanor. Det kändes mycket skumt i axlarna men fungerade. På samma vis körde dips utan att gå hela vägen ner, vilket också kunder kännas lite obehagligt/smärtsamt.

Sedan jag gick över till djupa dips och att köra PBN utan ryggstöd och HELA vägen ner har jag blivit rörligare i axlarna och har aldrig problem längre.

Alltså - av med vikt och ner med stången!

L-Sami
2006-10-02, 16:11
I mitt axelpass kör jag militärpress först framför, sen bakom huvudet. Aldrig bakom nacken, för då tycker jag att det tar mer på trapsen och teres major än deltsen.

obesogen
2006-10-02, 19:33
I mitt axelpass kör jag militärpress först framför, sen bakom huvudet. Aldrig bakom nacken, för då tycker jag att det tar mer på trapsen och teres major än deltsen.

Hur får du det till att det tar mer på teres major? Den är ju en synergist till latsen och jobbar i axelextension, inåtrotation och adduktion, ingen av de rörelserna gör man vid militärpress.

Blaine
2006-10-02, 20:04
Körde bakom förut, inget fel med det. Kör framför nu dock och tycker det givit lite extrakrut på axlarna.

rolf
2006-10-02, 20:09
Jag upplever att press bakom nacken känns mer i mittre delta, medan framför främst känns i främre delta. Om det bara är inbillning kan jag inte svara på.