handdator

Visa fullständig version : Fet av gainers


lewis
2006-10-01, 18:26
Hejsan!

Har under fem veckors tid nu tränat hårt och ätit sunt dock har mitt midjemått ökat med tre cenimeter!! Har förmodligen lagt på mig överflödiga kilon. Jag misstänker att det är gainern som jag dricker efter träning som är boven i detta drama?? Har nu planer på att byta ut gainern mot enbart rent protein och eventuellt nån frukt efter träningen. Låter detta som ett bra förslag eller ska jag plocka bort en måltid kanske? Vill ju som sagt inte bli lönnfet!!

Pepz
2006-10-01, 18:28
det är ditt totala energiintag som gjort att du lagt på dig..
sänk energiinaget eller träna mer om du inte vill lägga på dig överflödig vikt..

Fredrik_S
2006-10-01, 19:11
Hejsan!

Har under fem veckors tid nu tränat hårt och ätit sunt dock har mitt midjemått ökat med tre cenimeter!! Har förmodligen lagt på mig överflödiga kilon. Jag misstänker att det är gainern som jag dricker efter träning som är boven i detta drama?? Har nu planer på att byta ut gainern mot enbart rent protein och eventuellt nån frukt efter träningen. Låter detta som ett bra förslag eller ska jag plocka bort en måltid kanske? Vill ju som sagt inte bli lönnfet!!

Kan vara så att just gainern skapar så lite mättnad att den gör att ditt totala kaloriintag blir större än förbrukningen per dygn och att du därför lagt på dig fler kilon.

Det viktigaste är nog att du får i dig en gainer efter träningen utan att du fyller på med kolhydrater efter träningen.

Det låter som en dålig ide att ersätta med en frukt och en proteindrink, när ditt kolhydratbehov är som störst. Vill du inte ta en gainer bör du iallafall se till att få i dig tillräcklig mängd kolhydrater direkt efter träningen. Du kan kanske ta något matigare med mer näring så som nån bagett med pålägg eller liknande, eller åtminstonde två tre frukter om du verkligen vill äta just frukt.

Jag skulle alltså hellre ta bort gainern och flytta en måltid till direkt efter träningen en att ha kvar gainern och ta bort en måltid.

lewis
2006-10-02, 14:43
Ok, ja det får nog bli så att jag skippar gainers ett tag och kör på ett par frukter direkt efter träning och sedan försöka få i mig en måltid direkt efter...

aliquis
2006-10-02, 15:07
Varför skulle du bli mindre fet av några frukter istället för "gainer"? Tänkte du skippa proteinet helt?

Frukt är visserligen nyttigt men kolhydraterna i gainern är ju bättre och lämpar sig bättre efter träning, och proteinet är ju bra, gör istället alla måltider pyttelite mindre.

Exhale_
2006-10-02, 18:30
Ok, ja det får nog bli så att jag skippar gainers ett tag och kör på ett par frukter direkt efter träning och sedan försöka få i mig en måltid direkt efter...

Dra ner på maten tidigare under dagen istället, känns ju helt fel att byta ut gainern mot frukt..

krilleh
2006-10-02, 18:59
frukt runt styrketräningen är ju ingen höjdare. Finns bättre kolhydratskällor.

lewis
2006-10-16, 16:36
Ja, men ok... Jag byter ut min gainers mot en mildare variant som innehåller 50% protein och 50% kolhydrater. Sen hade jag tänkt enbart käka protein timmarna innan läggdags. Låter detta som en bra idé? Dvs sänka mitt kolhydratintag, men samtidigt träna för ökad muskelmassa!

King Grub
2006-10-16, 16:37
Fortfarande dygnets totala energiintag minus dygnets totala energiförbrukning som avgör om du lägger på dig fett eller inte.

TSullivanM
2006-10-17, 13:00
kan man inte äta någon vettig fullkornsmacka direkt efter träningen istället? För att få tillräckligt med kolhydrater.

King Grub
2006-10-17, 14:10
Du kan återställa glykogendepåerna med vanlig kolhydratrik mat.

TSullivanM
2006-10-17, 14:28
Vilket alltså innebär? - Det är bra men det räcker inte?

Skrollovicz
2006-10-17, 14:38
Vilket alltså innebär? - Det är bra men det räcker inte?
Jo. Men hellre med lite snabbare kolhydrater än dina fullkornsmackor. Efter träning är ett perfekt tillfälle att äta mer högglykemiskt.

TSullivanM
2006-10-17, 15:02
ok jag förstår. För långsamma kolhydrater i fullkornsbröd alltså.

Skrollovicz
2006-10-17, 15:08
ok jag förstår. För långsamma kolhydrater i fullkornsbröd alltså.
Beror på vad du prioriterar. Långsamma kolhydrater gynnar din fettförbränning, men är desto sämre att äta efter träning om du prioriterar muskelbygge.

King Grub
2006-10-17, 15:14
Äter du fullkornsmackorna eller vad du nu väljer tillsammans med protein och ser till att mängden kolhydrat är lika stor kommer det säkert inte att spela någon negativ roll i praktiken.

AndersHall
2006-10-17, 16:56
Är väl inte så svårt att ta lite mindre gainer? En del är ju SUPER-MEGA-GAINER SERVING SIZE 2000 calories!!!!, och det är ju lite mycket kanske om man väger mer "normalt". 0,8g kolhydrat/kilo kroppsvikt och kanske 0,3g protein/kilo har jag läst nån siffra kan man ta (osäker på vad det var exakt, men det kanske kan vara en bra fingervisning även för dig?), vilket förstås varierar med hur man tränat osv.

För min del (68kg) innebär det då att min gainer har bra proportioner och att jag tar kanske 80g, men många rekommenderar mycket mycket mer på förpackningen. Tar jag då 200g blir det alltså nästan 500 kalorier "för mycket" vilket skulle orsaka kanske ett halvt kilo fett per vecka, allt annat lika. Ta kanske lite mindre helt enkelt istället!

LarsK
2006-10-19, 05:47
Det kan vara så enkelt att det inte är fett du lagt på dig från dina protein drinkar. Det kan vara vätska i kroppen.

Torre
2006-11-08, 19:56
Fortfarande dygnets totala energiintag minus dygnets totala energiförbrukning som avgör om du lägger på dig fett eller inte.

Visst att energiintag minus energiförbrukning påverkar viktupp- och nedgång, MEN hur och när man äter påverkar onekligen vad t.ex. en viktuppgång består av. Menar du verkligen att det inte spelar någon roll för resultatet vad de där 3000 kcalen man äter består av och när man äter dem? Isf kan ju alla sluta tänka på vad och när de äter och endast äta sin önskade energimängd innan läggdags, genom ett enormt pommes frites-intag.

Jag var bara tvungen att kommentera detta, för det har blivit något av ett mantra på kollo att alla säger just så i samtliga trådar.

King Grub
2006-11-08, 20:22
Fett- och kolhydratfördelningen har minimal, om någon, påverkan vid ett fixerat kalori- och proteinintag.

Måltidsordningen, antalet måltider och tidpunkten för måltiderna påverkar inte. Undantaget näringstajming i direkt anslutning till träning som är ett kapitel för sig.

Torre
2006-11-08, 20:33
Om det du säger är sant betyder det att majoriteten av alla på forumet inte behöver planera sin kost på det strikta sätt de gör, skita i om kolhydratskällan är socker eller ris, låta fettkällan utgöras av mättat fett och endast äta en gång per dag.

King Grub
2006-11-08, 20:42
Givetvis är näringsrik och balanserad föda bättre för en mängd hälsoparametrar än raffinerat skräp. Men det är ju inte vad vi talar om.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1802751&postcount=70

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81511

http://forum.body.se/showthread.php?t=8056&highlight=protein