handdator

Visa fullständig version : Setup för stationär dator, laptop +360


Hermes
2006-10-01, 17:17
Tjena!

Jag skickade den här frågan till ett datorforum men fick inget svar såg jag provar på platsen med alla svar, kolozzeums allmäna avdelning :hbang: :

Det är så att jag är lite av en n00b då det kommer till nätverk och dylikt, men nu måste jag styra upp ett lite större projekt i min lägenhet.

Jag vill på ett smidigt sätt koppla ihop min stationära dator, min xbox360 och min inkommande laptop via en router så allting har tillgång till internet, förutom laptoppen som måste ha trådlös uppkoppling så är de andra två komponenterna öppna för "uppkopplingsförslag".

Jag tar gärna emot tips på vilken router som fungerar bra och har stöd för 360, om jag har glömt nånting viktigt eller andra synpunkter.

Så vad säger ni?

MVH

Arf Pingvin
2006-10-01, 17:36
Jag ser inte problemet. Vilken trådlös router som helst funkar. De brukar ha 4-5 vanliga portar och WLAN. In med xbox och stationär på 100 mbit och trådlöst till laptopen. Alla får ip via DHCP.

Netgear är väl budget som funkar, 3com är bra. DLINK gillar vi inte.

Hermes
2006-10-01, 17:48
Ok, nu till en riktig n00b fråga, om laptoppen kommer med ett wlan nätverkskort, behöver man nånting mer? typ en sådan här som man behöver för att köra xbox-live trådlöst (självklart inte exakt en sån här ;) ):

https://www.microsoft.com/sverige/windowsxp/mediacenter/images/wireless_05.jpg

Eller sitter sändaren redan på kortet?

Arf Pingvin
2006-10-01, 17:59
WLAN brukar vara inbyggt ja. Då behöver du ingen ytterligare adapter. Man kan hitta paket med trådlös router och usb-wlankort (typ det på bilden) för rimliga pengar.

hahavaffan
2006-10-01, 18:09
Linksys WRT54GL är det du skall ha!

Hermes
2006-10-01, 18:34
Med trådlösa routrar finns det några ingångar ifall man vill mixa, te.x. köra laptop trådlöst och xboxen med ethernetsladd

Wider
2006-10-01, 18:38
Den frågan besvarades i den andra posten, en trådlös router brukar ha 4-5 ingångar också.