handdator

Visa fullständig version : Behöver jag brandvägg i detta läge?


Brooklyn
2006-10-01, 15:42
har precis installerat nyaste kaspersky antivirus programet, och min fråga är, behöver jag en firewall på sidan om, eller är det "inbyggt" i kaspersky? (har inte "internetsecurity" versionen)

Yankeee
2006-10-01, 15:48
Det vore väl på sin plats med en brandvägg, men du behöver inte en.

King Grub
2006-10-01, 16:02
Windowsbrandväggen räcker bra, men KAV ger som sagt inte det skyddet. Det är KIS som har en inbyggd brandvägg.

Brooklyn
2006-10-01, 19:03
Windowsbrandväggen räcker bra, men KAV ger som sagt inte det skyddet. Det är KIS som har en inbyggd brandvägg.
är det då rekommenderat att avinstallera KAV, och sedan installera KIS ?

Brooklyn
2006-10-01, 19:28
är det då rekommenderat att avinstallera KAV, och sedan installera KIS ?
använder datorn till vanligt surfande, msn snack + neraddning. (även spel till viss del)

dynamo
2006-10-01, 19:29
Jag hade satt igång windows xps brandvägg och nöjt mig med det.

King Grub
2006-10-01, 19:32
är det då rekommenderat att avinstallera KAV, och sedan installera KIS ?

Du klarar dig med Windowsbrandväggen. Brandväggen i KIS är bättre, men Windowsbrandväggen i SP2 är helt okej. Kollar inte utgående trafik, men är datorn ren är det ingen fara. Antivirusdelen är densamma i både KIS och KAV.

Brooklyn
2006-10-01, 19:52
Du klarar dig med Windowsbrandväggen. Brandväggen i KIS är bättre, men Windowsbrandväggen i SP2 är helt okej. Kollar inte utgående trafik, men är datorn ren är det ingen fara. Antivirusdelen är densamma i både KIS och KAV.
men kan ju iofs vara skönt att ha allt på samma ställe, med adawares och så också, segar KIS ner datorn nämnvärt mer än vad KAV gör? (alltså ingenting)

King Grub
2006-10-01, 19:54
Ja, det är väldigt praktiskt. Och nej, resursförbrukningen med KIS är inte större än med KAV - det är fortfarande samma två avp.exe-processer i KIS och dom kräver inte mer minne eller slöar ned jämfört med KAV.

I KIS ingår också antispam, popupblocker, antibanner, antidialer och antiphishing förutom brandväggen.

Inom 1-2 månader kommer Maintenance Pack 1 släppas med mängder av utökade finesser till båda produkterna (gratis uppgradering, förstås), och innan årets slut kommer en ny, förbättrad heuristisk motor (som upptäcker virus innan dom lagts till i definitionerna).

Brooklyn
2006-10-01, 19:56
Ja, det är väldigt praktiskt. Och nej, resursförbrukningen med KIS är inte större än med KAV - det är fortfarande samma två avp.exe-processer i KIS och dom kräver inte mer minne eller slöar ned jämfört med KAV.

I KIS ingår också antispam, popupblocker, antibanner, antidialer och antiphishing förutom brandväggen.
kanon! tackar så vänligt för din hjälp (igen) King Grub :)

King Grub
2006-10-01, 20:06
Ett tips för både KAV och KIS: Application Integrity Control i Proactive Defense-modulen skall INTE vara aktiverad. Den funktionen fungerar inte förrän i Maintenance Pack 1, utan kan ge CPU-peakar och problem om den är påslagen.

aliquis
2006-10-01, 20:59
Jag skulle ändå installera någon lite bättre brandvägg än Windows inbyggda. Kör jetico nu men det är lite synd att sygate personal firewall slutade utvecklas, lagom smidig och "ostörig" ;D

King Grub
2006-10-01, 21:10
Det finns väl inga kända säkerhetsbuggar i senaste versionerna av Sygate? Har du den och gillar den, kan du väl använda den.

aliquis
2006-10-01, 21:15
Kanske inte, men jetico fungerar ju det med, kanske inte är någon som letar buggar i en död produkt heller.
http://www.tucows.com/preview/213160
http://www.simtel.net/product.download.mirrors.php?id=53687
Är 5.6.2808 sista? http://www.majorgeeks.com/Sygate_Personal_Firewall_Free_d3356.html