handdator

Visa fullständig version : Formatera datorn


Fettecke
2006-10-01, 11:55
tänkte formatera burken... och kom och tänka på att man kan ju ta säkerhetskopia på C:\ efter allt är installerat, antivirus, brandvägg alla drivrutiner och grejjer.

sen när jag ska formatera nästa gång så behöver jag inte installera om windows totalt, utan bara lägga in kopian. jag vet bara hur det funkar i teorin, men aldrig gjort det praktiskt...

Vill gärna ha en förklaring?

hahavaffan
2006-10-01, 12:02
Ja det går att göra... men inte genom att t.ex. CTRL+C på C:\, utan du måste använda dig av t.ex. Norton Ghost.

Fettecke
2006-10-01, 12:04
inget annat program?, har för vana att inte använda Norton produkter alls...

hahavaffan
2006-10-01, 12:06
Inte som jag känner till... men jag hatar också Nortons skit, dock funkar Ghost bra.

dynamo
2006-10-01, 12:09
Jag har iofs aldrig i praktiken utfört det, men det borde ju se ut ungefär som jag beskriver härunder. Kanske nån annan vet mer om vilka alternativ du ska köra inne i Ghost, eller vet nått annat bra program för det ändamålet.

1. Spara undan viktiga grejjer
2. Formattera partitionen och installera Windows
3. Lägg in alla service pack och säkerhetsuppdateringar
4. Gör de inställningar du brukar vilja ha i Windows och medföljande program.
5. Installera senaste drivrutinerna för din hårdvara
6. Installera program du alltid vill ha i systemet.
7. Lägg eventuellt in de "viktiga grejjer" som du tidigare sparat undan, om du nu vill ha med dem på denna image. Kanske kan vara smidigt att ha separat backup på dessa och uppdatera den eftersom (mail, dokument, bilder osv)
8. Installera senaste versionen av Ghost från Symantec
9. Kolla igenom alternativen i Ghost eller läs manualen för hur du ska ta backupen på rätt sätt.

dynamo
2006-10-01, 12:12
Det finns nått som heter Acronis True Image som nog skulle funka. Från vad jag läst folk skriva om det tidigare så verkar det bökigare än Ghost.

Arf Pingvin
2006-10-01, 12:55
Ghost är väl ytterligare en produkt som Norton köpt in av andra. Det behöver inte vara nåt fel på produkten bara för att den kommer därifrån. Du kör ju redan MS windows så värre kan det inte bli.

hasse36
2006-10-01, 13:06
Använd Norton Ghost 2003 och läs detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8).

LadyG
2006-10-01, 13:25
Symatecs produkter har nog blivit lite bättre, men en produkt de köpt upp och saboterat är Partition Magic. Efter att PM började levereras med programpaketet Norton har det bara blivit sämre. Fast den utvecklingen gäller säkert inte Ghost.

aliquis
2006-10-01, 14:25
Går att göra en förpackad installationscd med diverse patchar o drivrutiner du vill ha, men om du vill ha med all programvara osv skulle jag rekommendera ghost eller liknande programvara jag också, som gör en exakt kopia av hela installationen precis som det är.

Vill minnas att det finns något så man kan köra en browser från en egen sådan miljö som sedan "installeras om" för varje gång men startar den, möjligt att det var en linuxmiljö också. Fördelen är naturligtvis att du blir nästintill immun mot diverse virus o skit som finns på olika websidor.

dynamo
2006-10-01, 19:05
Vill minnas att det finns något så man kan köra en browser från en egen sådan miljö som sedan "installeras om" för varje gång men startar den, möjligt att det var en linuxmiljö också. Fördelen är naturligtvis att du blir nästintill immun mot diverse virus o skit som finns på olika websidor.

Det där går då att ordna med ghost iaf. På tidigare jobb hade vi en server som hade kanske 40 olika installationer av windows. Olika språk och versioner och lite andra skillander. Sen kunde vi boota datorn från nätverket mot servern direkt och där välja vilken image man ville smacka in. Det tog iofs en gnutta tid att göra det över nätverket. Detta var för 5 år sen el dyl, så nog borde det nu (om det inte fanns då) rimligtvis finnas funktion att göra just det du pratar om med en image som ligger på en lokal disk.