handdator

Visa fullständig version : sömn, muskeluppbyggnad!


Maaattias
2003-01-26, 00:30
påverkar sömnen muskeluppbygggnaden något????:sleep:

spinkoo
2003-01-26, 00:32
Haha, stenhårt :D

Svar: Nej :notme: :notme:

[euphoria]
2003-01-26, 00:59
Det är klart det gör musklerna behöber vila för att växa och må bra precis som resten av kroppen,,

Ninjasmurf
2003-01-26, 09:48
Har hört att det påverkar hormonerna (testosteron, tillväxthormon osv), och att man genom att missa eller störa sömnen får minskningar av dessa.

stridis
2003-01-26, 10:54
Ja och och det är dökass att lägga sig stupfull för då har man inhiberat ngt centrum som gör att man vänder sig på nätterna.
(Man vänder sig ca 20-25 ggr per natt). Om man inte vänder sig så blir blodcirkulationen lidande och du bryter ner muskler istället för att regenera.
Vissa sk hardcorebyggare tar t .o.m en proteindryck under nattens småtimmar för att se till att undvika katabolt tillstånd.

Men jag kör på Frank Shamrocks linje: 10-12t sömn så är du i fightingshape nästa dag:smokin:

Assazel
2003-01-26, 11:12
10-12 timmar...
När går du och lägger dig?

Spud
2003-01-26, 13:39
jobbigt att gå och lägga sig vid 7-8 tiden

:)

Åse Columbus
2003-01-26, 14:29
det är i djupsömnen som tillväxthormonerna vaknar o reparerar musklerna..........................

Assazel
2003-01-26, 14:35
I REM sömn då eller? stadie fyra. Då bör man somna ett par timmar innan 12, och det är inte lätt kan jag be att få meddela.

Spud
2003-01-26, 16:09
Originally posted by Hominus_Nocturna
I REM sömn då eller? stadie fyra. Då bör man somna ett par timmar innan 12, och det är inte lätt kan jag be att få meddela.

REM sömnen är ju ingen djup sömn.

Assazel
2003-01-26, 18:28
jasså? det är iallfall då man drömmer.

ivandrago
2003-01-26, 20:42
djupsömnen ligger före REM.. under djupsömnen är du helt avstängd typ, och då ska man inte väckas!

Spud
2003-01-26, 22:44
Originally posted by ivandrago
djupsömnen ligger före REM.. under djupsömnen är du helt avstängd typ, och då ska man inte väckas!

precis.

REM = Rapid Eye Movement

det är då man drömmer och är som mest vid medvetande, har man tur kan man "komma på" att man drömmer och det är det mäktigaste som finns, lucid dreaming.

Antonius
2003-01-26, 22:53
Lucid dreaming? Verkar tufft... vadå, så man kan typ göra vad som helst i drömmen då eller?

Spud
2003-01-26, 22:58
Originally posted by Antonius
Lucid dreaming? Verkar tufft... vadå, så man kan typ göra vad som helst i drömmen då eller?

i stort sett ja. det gäller bara att behålla tanken på vad man vill göra, så kan man göra det.

typ om du tänker i drömmen att du vill flyga iväg, och sedan hoppar upp eller nåt, vill du flyga tillräckligt mycket så kan du flyga.

svårt att förklara...är nog väldigt olika från person till person också

MIGGE
2003-01-28, 09:45
har hänt mig många ggr faktiskt, men jag skulle vilja bli bättre:D

Lellan
2003-01-28, 12:02
Har varit med om det där någon gång, kan tänka mig att det är om man nästan vaknar till i en dröm men inte går ur drömmen utan fortsätter.. *flum* Nice är det iaf!

Lite nyfiken.. någon mer som brukar drömma, sedan kanske man vaknar och går på toa och dricker vatten och sedan gosar ner sig i sängen igen och trycker på "play" och fortsätter drömmen?

Jag vet dessutom nästan alltid vad jag drömt, oftast är det rätt trist men ibland blir man helt exalterad för det har varit riktigt häftigt.. :hbang:

Finns en här på forumet som sovit med mig (BARA vänner, HEJ HEJ förresten!!) och vet att jag gärna rapporterar mina sjuka drömmar i raskt tempo efteråt (bara för att jag inte vill glömma den om den är bra, då kan jag försöka ta en repris).

Hhmmm... jag kanske är helt sjuk i huvudet helt enkelt? :confused: :em: :D

Spud
2003-01-28, 16:32
Originally posted by MIGGE
har hänt mig många ggr faktiskt, men jag skulle vilja bli bättre:D

det kan hjälpa att tänka på att du vill ha en sådan dröm innan du går och lägger dig.

sedan om du verkligen vill komma igång rejält så kan du göra sk "reality checks". då t ex kollar du på en dörr, vänder dig om och sedan kollar på dörren igen, och då självklart är den likadan (doh). om du gör det som en rutin, som en dubbelkoll. så kan du om du har tur göra det i drömmen med, och då så är oftast inte dörren likadan som innan (knas), och då kan du, om du har tur, tänka "aha, jag drömmer"

sedan är det bara att spöa skiten ur dina ovänner och flyga därifrån :D

mangs
2003-01-28, 17:23
Originally posted by Spud



sedan om du verkligen vill komma igång rejält så kan du göra sk "reality checks". då t ex kollar du på en dörr, vänder dig om och sedan kollar på dörren igen, och då självklart är den likadan (doh). om du gör det som en rutin, som en dubbelkoll. så kan du om du har tur göra det i drömmen med,:D


Detta låter iofs lite mysko. Att behöva kolla upp allting två gånger för att sedan kunna veta att man drömmer. Verkar vara lite väl mycket jobb.:sleep: :sleep:

Allan
2003-01-28, 17:34
Kläm en prinsessbakelse (napoleon eller sachertårta går också bra ) en halvtimme innan du somnar; lovar att drömmaskineriet kommer att skena iväg...


allan

Spud
2003-01-28, 17:42
Originally posted by mangs



Detta låter iofs lite mysko. Att behöva kolla upp allting två gånger för att sedan kunna veta att man drömmer. Verkar vara lite väl mycket jobb.:sleep: :sleep:

jo det är sant, jag brukar inte orka med det :)

jag litar på att jag ska ha tur och bara komma på att jag drömmer :)

heltzonicka
2003-01-30, 00:48
om du är ung och nyfiken kan det hända att du vaknar med nån kletig massa i kallingarna, dock vet jag ej vad det är för ngn sörja :rolleyes:

Ännu ett bevis på sömnens otroliga påverkan på den fysiska kroppen :sleep: