handdator

Visa fullständig version : Hockeybaja - hur träna?


Kallekalle
2006-09-30, 18:46
tjenare...
Jag tränar 2 timmar varje dag 5ggr i veckan, 3 gym pass, 2 löparpass samt 5 hockeypass. På grund av detta har jag börjat få en såkallad "Hockeybaja" vilket inte är så jäkla fint. Nu undrar jag vad jag ska tänka på när jag tränar, samt exempel på vad och HUR jag ska träna för att bli av med denna.

Är det de generella att det är all-rounds tränings som krävs?
Hoppas någon kan svara

Proeliator
2006-09-30, 19:05
Hockeybaja?

BigForre
2006-09-30, 19:18
Sponstana tanken är ju att om du enbart bryr dig om det estetiska så är det vettigaste att träna upp volym på det övriga för att det ska hamna i rätt proportioner. Det som är synd då är att man missar många underbara basövningar ffa för benen, exempelvis böj, raka marklyft och benpress, men även marklyft är ju en övning som bygger mycket gluteus. Det är väldigt synd då dessa övningar är fruktansvärt bra för att bygga en stor och funktionibel kropp. Hur mycket du vill kompromissa är upp till dig, alltså om du vill sitta och mata benspark och sittande lårcurl för att lyckas bygga ben utan att använda rumpan i någon större utsträckning. Jag hade nog gått medelvägen och kanske valt frontböj, som jag förstår och uplever det inte bygger lika mycket rumpa som vanlig böj. Sedan skulle jag hålla ner seten i de basövningar som aktiverar rumpan.

Men det jag framförallt skulle trycka på är att bygga upp resten av kroppen och kanske inte fokusera så väldigt hårt vid att inte aktivera rumpan, utan kanske bara undvika det "värsta".

mystic[-_-]
2006-09-30, 19:38
Du kan börja med att stretcha ;)

mini
2006-09-30, 20:15
Mer hockeyröv åt folket!

(Jag har inget att tillföra egentligen, Big Forre har ju gett ett bra svar. Det var ett spontanutrop bara. F'låt.)

myling
2006-10-01, 14:54
Ankröv? I så fall är det ju höftböjarna du ska strecha.

Sniggel
2006-10-01, 15:56
Jag har lösningen på ditt problem:
Inse att tjejer (och Kwon) älskar stor röv! *kissass*

Pepz
2006-10-01, 16:41
jag vill ha större röv..

ramagoen
2006-10-01, 18:28
jag har stor röv... ;O

Diana
2006-10-01, 21:33
Jag har lösningen på ditt problem:
Inse att tjejer (och Kwon) älskar stor röv! *kissass*
Eller hur!! *popcorn*

LadyG
2006-10-01, 22:20
Jag har lösningen på ditt problem:
Inse att tjejer (och Kwon) älskar stor röv! *kissass*

Klämvänligt och bra ska det vara, med plats för båda händerna! :thumbup:

Sundsarn
2006-10-02, 15:05
Klämvänligt och bra ska det vara, med plats för båda händerna! :thumbup:

Ibland är det underbart att vara hockeyspelare :D

Nej men allvarligt, får du ont i ryggen när du åker skridskor? Alltså trötthetsont så att säga. Isf kan det ju vara värt att stretcha.

muffe85
2006-10-03, 20:48
jag är badmintonspelare (en tung sådan dessutom med min tresiffriga vikt), och för mig är det tvärtom. har "enorma" lår men liten rumpa :P
Trots det tränar jag låren lika mycket som rumpan på gymmet :P

mrflyes
2006-10-24, 11:44
Ankröv? I så fall är det ju höftböjarna du ska strecha.


hur stretchar man dem? vad e höftböjarna egentligen?

Börje H
2006-10-24, 13:27
vad e höftböjarna egentligen?
Psoas major och Iliacus:
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/thighmuscles/anteriormuscles/iliacus/tutorial.html