handdator

Visa fullständig version : Eiselt produkter


mvda
2006-09-30, 16:15
Har lite frågor innan jag lägger massa pengar på nya grejer. Tänkte köra med Eiselts produkter.

1.Funkar Pro FX lika bra som ett protein att ta när som helst på dagen eller är det främst efter träningen i samband med kolhydrater som det är lämpligast? Kan jag alltså köpa 10 påsar Pro Fx eller är det bättre att köpa 5 Pro Fx och 5 Slow Fx och ta slow fx när jag inte tar protein i samband med träning?

2.Behövs Amino Fx (rent L-glutamin)? Har hört att vissa säger att det ger ingen effekt medans andra ser det som ett mycket viktigt kosttillskott.

3. Hur kommer EsaPro in i bilden? Skulle det vara något jag i så fall tog istället för Pro Fx efter träningen eller skulle det ersätt både Pro Fx och Slow Fx? Och framförallt, är det värt pengarna för någon som inte tränar på tävlingsnivå?

Tack!

King Grub
2006-09-30, 16:43
1. Du kan använda vassleprotein när du vill. Tillsammans med kolhydrat och fett som en del av en måltid ger vassleprotein en bra proteinbalans vid normalt ätande.

2. Glutamintillskott saknar helt värde för muskel- och styrketillväxt.

3. Essentiella aminosyror i samband med styrketräning har större effekt på proteinsyntesen än ett intakt protein. Det finns jättemånga trådar, aktuella sådana, om saken. Det är tveksamt om du märker någon skillnad i "effekt" om man jämför med en kost som ger lika mycket energi och aminosyror från andra fullvärda källor.

EiseltUK
2006-09-30, 16:47
1.Funkar Pro FX lika bra som ett protein att ta när som helst på dagen eller är det främst efter träningen i samband med kolhydrater som det är lämpligast? Kan jag alltså köpa 10 påsar Pro Fx eller är det bättre att köpa 5 Pro Fx och 5 Slow Fx och ta slow fx när jag inte tar protein i samband med träning?

SVAR: Du kan ta vassle utspritt under dagen men antagligen är det bättre att köra flera mindre drinkar (15-20 gr) istället för bautadrinkar på 40 gr. Det går också att blanda vassle i mjölk så får du automatiskt i dig lite mer kasein samtidigt. På så sätt behöver du inte ha en massa olika proteiner hemma för olika tillfällen.

2.Behövs Amino Fx (rent L-glutamin)? Har hört att vissa säger att det ger ingen effekt medans andra ser det som ett mycket viktigt kosttillskott.

SVAR: Rent vetenskapligt finns det inte så mycket som motiverar användandet av glutamin. Det kan vara bra för att motverka katabolism i tarmcellerna, kan vara viktigt för aktivering av mTOR (initierande del i muskeltillväxten):

" Our results indicate that diverse control signals converge on the mTOR-S6K1 signaling pathway. In the presence of adequate energy resources, the pathway senses the amino acid availability as inward transport of effective amino acids (as BCAA and especially leucine), but its activation occurs only in the presence of an extracellular amino acid complement, with glutamine as obligatory component, and does not tolerate decrements of cell water volume incapable of maintaining adequate intracellular physicochemical conditions."

I det stora hela är glutamin troligen en ganska liten pusselbit precis som allt annat. Men många pusselbitar på rätt plats kan skilja vinnare från förlorare. Om du äter bra med protein så minskar sannolikt behovet. Jag skulle rekommendera EsaPro före glutamin alla gånger.

3. Hur kommer EsaPro in i bilden? Skulle det vara något jag i så fall tog istället för Pro Fx efter träningen eller skulle det ersätt både Pro Fx och Slow Fx? Och framförallt, är det värt pengarna för någon som inte tränar på tävlingsnivå?

EsaPro kan du ta istället för protein både före och efter träning men utspritt under dagen bör du hålla dig till vanliga proteiner. Kostnaden per dos EsaPro (6 gr) är ungefär samma som kostnaden för en drink ProFx och bonusen är att EsaPro-dosen före träning är betydligt bättre. Det är fortfarnade en för ny produkt för att man ska kunna säga om det är värt även för "nybörjare" att använda produkten. Men säg så här - om du äter bra mat 3-4 gånger om dagen och funderar på ett enda kosttillskott så är EsaPro inte fel.

/ Henrik

mvda
2006-09-30, 16:51
Tack för ett snabbt och bra svar! Då kör jag helt enkelt på med 5-10 påsar Pro Fx tillsammans med kreatin monohydrat och ALA!

mvda
2006-09-30, 16:56
Jag trodde EsaPro var betydligt dyrare än Pro Fx(88kr/kg)? Men om priserna är ungefär de samma kanske det är lika bra att prova EsaPro istället.

aliquis
2006-09-30, 17:19
Jag trodde EsaPro var betydligt dyrare än Pro Fx(88kr/kg)? Men om priserna är ungefär de samma kanske det är lika bra att prova EsaPro istället.Esapro kostar visserligen över 500kr/kg men om du bara tar 6 gram före passet och eventuellt tar vassleprotein vid andra tillfällen så kommer ju en burk på 750 gram räcka 125 ggr, med knappt 400kr/burk blir det ju 3.20kr/pass.

mvda
2006-09-30, 17:36
Esapro kostar visserligen över 500kr/kg men om du bara tar 6 gram före passet och eventuellt tar vassleprotein vid andra tillfällen så kommer ju en burk på 750 gram räcka 125 ggr, med knappt 400kr/burk blir det ju 3.20kr/pass.

Och dessa 6 gram före passet borde göra skillnad i träningen på längre sikt?

EiseltUK
2006-09-30, 18:17
Och dessa 6 gram före passet borde göra skillnad i träningen på längre sikt?


Det har inte gjort några långtidsstudier under verkliga förhållanden på tränande så man vet ännu inte riktigt vilka fördelar det eventuella innebär att tidigarelägga återhämtningen/ uppbyggnaden (vilken man kan säga att EsaPro gör). Det kan vara så att det är X gram protein som kan syntetiseras under en given tid - säg 24 timmar - och det inte spelar någon roll om man rivstartar direkt efter träningen. Det kan också vara så att du timmarna efter träning har ökade halter av olika komponenter som öppnar möjlighet för extra syntes, dvs utöver den du får under 24 timmar med ett normalt adekat intag av protein och energi.

aliquis
2006-10-01, 11:54
Varför skulle det kunna finnas en begränsning per dygn? Utifall att hormonerna som signalerar tillväxten tar slut/bränns ut efter passet så att säga? Eller ja, klart det kan finnas någon form av begräsning, men hur troligt det är att man når den =P

mvda: Vi får väl se, det verkar ju helt klart som att de höjer proteinsyntesen mycket mer än vad vassleproteinet gör den närmsta tiden efter intaget iaf.

När jag har läst tidigare om mängden protein / kg kroppsvikt så har jag uppfattat det som att man får vara glad om man kanske kan få säg 2 grams extra proteinöverskott/-inlagring/positiv kvävebalans per dag av att ta säg 2.5 gram protein/kg kroppsvikt istället för 1.8 gram, så även ett intag av större mängder protein gör väl rätt liten skillnad.
2 gram muskelprotein skulle iofs innebära runt 10 gram muskler inkl. vätska vilket med 365 dagar per år ger 3.65kg muskler extra per år så det är ju inte helt oväsentligt på lite längre tid.

EiseltUK
2006-10-01, 12:14
Varför skulle det kunna finnas en begränsning per dygn? Utifall att hormonerna som signalerar tillväxten tar slut/bränns ut efter passet så att säga? Eller ja, klart det kan finnas någon form av begräsning, men hur troligt det är att man når den =P


Menade om det verkigen finns ett "möjlighetsfönster", ungefär som med glykogeninlagringen direkt efter träning. Om det inte finns ett sånt behöver man ju inte bry sig om vad man äter efter träningen eftersom det ändå jämnar ut sig på dygnsbasis under förutsättning att man får i sig tillräckligt med näring under dagen.