handdator

Visa fullständig version : Linolja och matlagning


2hardcore4u
2003-01-25, 23:51
Vet att linoljans är känslig för upphetning och stekning, men frågan är om den blir mindre nyttig än exempelvis olivolja eller andra oljar av denna behandling. Prövade idag att poppa popcorn med linolja o det gick finfint rent smakmässigt! Vore ju bra att kunna få i sig Omega 3 genom att tillsätta linfrö olja i maten o därigenom slippa mindre nyttiga fetter.

Mvh
2hardcore4u

Sverker
2003-01-26, 08:02
Det där är inget jag rekommenderar:)

Men visst går det mycket korta stunder. Det hela är en ekvation av Tid och Temperatur. Kort och värmt är bättre än ljummet och länge.
Bättre att hälla linolja över maten precis innan du äter. T o m pasta blir godare med lite olja som smörjer munnen.

Jag skulle istället rekomendera raps- eller oliv-olja till matlagningen och flytande margarin till Pop-Cornen. De flesta flytande margarinerna är baserade på raps.

Om du nu vill använda linoljan så är smaken en bra indikator på när oljan tagit stryk = Mycket bittert.

EiseltUK
2003-01-26, 11:58
Är det inte transfettsyror i de flytande "margarinerna"?

/ Henrik

Sverker
2003-01-26, 12:30
Transfettsyror:confused: det har hänt mycket de senaste 20 åren så halterna transfettsyror i härdade fett är lågt idag.

Tittar jag på min flaska så består emulgeringsmedlet dvs mono- och di-glycerider av delvis härdat veg. fett.
Ja där kan det förekomma transfettsyror men halterna är någon % av %-en.

Upplysningsvis så är CLA transfett:D annars är jag av den uppfattningen att transfett omsätts som vanligt fett i kroppen:)

EiseltUK
2003-01-26, 13:28
Ja det har du rätt i. Jag har av gammal vana undvikit margariner, men det var ganska länge sedan som producenterna började ändra sammansättningarna. Jag använder generellt olivolja till allt och om jag måste brukar jag ta smör. Det kan nog tänkas att smör innehåller mer trans-fettsyror än margarin i dagsläget med det känns som att smör är mer "naturligt" och mindre raffinerat än margarin.

Mvh
Henrik