handdator

Visa fullständig version : Kosten när det gäller styrketräning.


rhotkiw
2006-09-30, 15:15
Är det "dunder" viktigt med att jag är nogrann med kosten när jag styrketränar? Mitt mål är inte att förbränna fett och bygga muskler, utan jag vill bara "stärka" mina muskler och göra dom markant lite synligare. Är inte ute efter en extrem nog*rolleyes* *flex* rann kroppskontur.

Jag menar om jag bara äter som jag brukar och träna så ska det väl fungera.

Pepz
2006-09-30, 15:26
i ditt fall räcker det med att du äter ordentligt.. du behöver definitivt inte vara petnoga. resultaten kommer att komma ändå

rhotkiw
2006-09-30, 15:28
Ahh jag menar det, för annars skulle väldigt mycket färre ungdomar styrketräna om man kollar på hur såna i min ålder äter på dagarna.

Jacksatan
2006-09-30, 16:08
Är det "dunder" viktigt med att jag är nogrann med kosten när jag styrketränar? Mitt mål är inte att förbränna fett och bygga muskler, utan jag vill bara "stärka" mina muskler och göra dom markant lite synligare. Är inte ute efter en extrem nog*rolleyes* *flex* rann kroppskontur.

Jag menar om jag bara äter som jag brukar och träna så ska det väl fungera.

Nej det är det inte. Däremot får du ju bättre resultat om du sköter din kost på ett bra sätt.
Sen en egen reflektion: Du behöver lägga på dig 10kg kvalitetsmassa för att se vettig ut, och ju fortare du gör detta desto bättre. Du har ju inte en muskel och ser mer ut som ett svältoffer än en vanlig kille. Att din skruvade kroppsuppfattning just nu säger att du bara vill "stärka" dina muskler lite grann kommer nog ändras med tiden.

rhotkiw
2006-09-30, 16:11
Ja men det är inte många i min ålder som bryr sig " svin mycke om kosten " när dom styrketränar. Jag vet en på min skola han sätter i sig 5-6 negerbollar som ingenting, och äter cirka 3 portioner mat stora som fan och han ser jag på gymmet ibland. Så vi alla har vi olika behov.

Baha
2006-09-30, 16:30
ät mat tillräckligt bara, börja med det och träna så blir dte kanske roligare. tyckte jag fick bra resultat för länge sedan när jag bara åt mat och tränade, jag åt tillräckligt med kcal för att öka i vikt men inte spc. många mål eller tänkte på protein och liknande, gick hur bra som helst.

Sniggel
2006-09-30, 16:51
Jag menar om jag bara äter som jag brukar och träna så ska det väl fungera.
Ja, förutsatt att du äter vettig mat. Jag såg ett exempel du la upp i en annan tråd på hur en dag såg ut, jag tyckte det såg tillräckligt bra.
Så länge du förhåller dig normalt till maten och inte äter kebabpizza 3-5 dagar i veckan, godis varje dag. Ibland är absolut ingen fara.
Om kosten är bra så kan man även ta och kolla på träningen och se till så att man tränar på ett vettigt sätt där.

Jag har sett tonåringar som typ sitter i en maskin och drar lite i vikterna på 30-40% av 1RM. Ser nästan ut som de mediterar medans de kör igenom sina reps, sen säger de att de tränar för att kunna äta pizza senare på kvällen. Man skulle vilja berätta för dem att de inte har en aning om vad de pysslar med.

Kortfattat: Ät bra med mat, undvik pizza och godis (men unna dig ibland om du vill) och träna hårt, men glöm inte att vilan också är viktig, speciellt om man kör hårt.
Sen tänk på att det tar tid att bygga muskler så sätt upp kortsiktiga mål.
Och det viktigaste av allt, träna för att det är kul.

Sniggel
2006-09-30, 16:54
Ja men det är inte många i min ålder som bryr sig " svin mycke om kosten " när dom styrketränar. Jag vet en på min skola han sätter i sig 5-6 negerbollar som ingenting, och äter cirka 3 portioner mat stora som fan och han ser jag på gymmet ibland. Så vi alla har vi olika behov.
När jag var sjutton brydde jag mig inte heller mycket om min kost. Jag åt när jag var hungrig som vanligt, och när jag tränade var jag ju mer hungrig.
5-6 negerbollar är väl inget, i den åldern kunde det hända att man bakade en 30st som man sen åt upp alldeles själv, helt utan dåligt samvete.