handdator

Visa fullständig version : Intag av pencellin och träning


Fredrik_S
2006-09-30, 12:10
Läkaren sa åt mig att jag inte fick träna på 10 dagar, alltså under den tiden jag äter mitt pencillin. Men jag behövde inte ligga still i sängen. Jag äter mot halsfluss.
Var går gränsen för träning? Gå ner på stan och gå runt i affärer är ok men är det ok att gå ut på promenad i en timme i lite högre tempo? Hur är det med lättare styrketräning?
Vad händer om man tränar när man går på pencillin. (Eurymex är det jag tar)

King Grub
2006-09-30, 12:26
Penicillinet i sig gör inte att det är farligt att träna. Det är infektionen som gör det farligt, och penicillinet tar inte bort infektionen direkt även om man kan känna sig mycket bättre - förrädiskt med andra ord: man känner sig bra trots att infektionen är kvar. Du har fortfarande din halsfluss, trots att du äter penicillin, och det är halsflussen som gör träningen potentiellt farlig, inte antibiotikan.

Fredrik_S
2006-09-30, 12:49
Typiskt...
Här i sverige äter vi antibiotika i 10 dagar medans jag i tex cypern och thailand får antibiotikakurere på mellan 5 och 7 dagar. Vad beror det på att vi äter så länge här? Kan jag börja träna vid dom sista dagarna av kuren? plz :).

Fredrik_S
2006-09-30, 12:59
Är det själva pulsökningen vid träningen som är farlig eller ansträngning över huvud taget.
Tex springa som ökar pulsen rejält.
Eller träna biceps tungt utan speciellt ökad puls?

Jag som dansare har behov att strecha en hel del. Kan jag utföra passiv strech trots halsflussen. Pulsen ökar mycket lite men det är ändå väldigt ansträngande för muskler att strecha i 30-45 minuter.

machine gun
2006-09-30, 13:20
Typiskt...
Här i sverige äter vi antibiotika i 10 dagar medans jag i tex cypern och thailand får antibiotikakurere på mellan 5 och 7 dagar. Vad beror det på att vi äter så länge här? Kan jag börja träna vid dom sista dagarna av kuren? plz :).

Det beror helt på vilken typ av antibiotika man äter. Man kan få kurer på 5 dagar här med för vissa åkommor.

Följ läkarens rekommendationer. Det går snabbt att komma igen efter uppehållet.

Tolkia
2006-09-30, 14:34
Är det själva pulsökningen vid träningen som är farlig eller ansträngning över huvud taget.
Tex springa som ökar pulsen rejält.
Eller träna biceps tungt utan speciellt ökad puls?

Jag som dansare har behov att strecha en hel del. Kan jag utföra passiv strech trots halsflussen. Pulsen ökar mycket lite men det är ändå väldigt ansträngande för muskler att strecha i 30-45 minuter.
Det är nog snarast att slita på kroppen, vilket du ju gör när du tränar, när den redan är fullt upptagen med att bekämpa infektionen som är farligt. Stretcha borde du kunna göra, men träna skulle jag inte rekommendera. Visst är risken att du tvärdör rätt liten, men risken att du får dras minst dubbelt så länge med halsflussen som om du skulle ha vilat när du behövde det är STOR. Du vinner mest tid på att vila nu, och komma igen sedan.