handdator

Visa fullständig version : Linux till 166MHz och 64mb RAM


LarsK
2006-09-30, 05:33
Jag har en gammal laptop liggandes och tänkte stoppa in linux på den. Finns det någon liten distro som skulle kunna fungera på en så slö dator? Jag kan kanske stoppa in mer minne, får se vad jag liggande på jobbet.
Damn Small Linux undanbedes. Distron ska helst ha Firefox, eller möjligheten att installera Firefox, så compiler måste vara med. Jag behöver endast web läsare, ska bara surfa (eller försöka i alla fall).

Arf Pingvin
2006-09-30, 08:59
Debian. Netinstall.

rememberence
2006-09-30, 09:01
jag rekommenderar slackware alt. zipslack eller slaxs, dom är rätt så svåra att komma igång med, men när du väl är uppe och igång med dom kommer du aldrig byta tillbaka ;)

har du ett trådlöst nätverkskort, isåfall vilket?

Jensa82
2006-09-30, 09:06
jag rekommenderar slackware alt. zipslack eller slaxs, dom är rätt så svåra att komma igång med, men när du väl är uppe och igång med dom kommer du aldrig byta tillbaka ;)

har du ett trådlöst nätverkskort, isåfall vilket?


Håller med :thumbup:

aliquis
2006-09-30, 10:38
NetBSD?

Tror iofs inte linuxdistarna och exempelvis freebsd använder så mycket mer minne heller, men lite kanske.

Vad du skall med en kompilator till kan jag inte förstå, hört talas om paket?

Arf Pingvin
2006-09-30, 10:42
NetBSD?

Tror iofs inte linuxdistarna och exempelvis freebsd använder så mycket mer minne heller, men lite kanske.

Vad du skall med en kompilator till kan jag inte förstå, hört talas om paket?

NetBSD går igång på i princip vilken dator som helst. Fick bängla mycket men 8 Meg gick precis(det är några år sen). 12 Meg ska funka fint och 32 är inga problem. Men NetBSD är ingen skoj upplevelse, hellre Open eller Free då.

LarsK
2006-09-30, 11:04
aliquis; jag provade någon distro för ett tag sen på en dator på jobbet, en som skulle vara lätt för windows användare. Jag tror det var Linspire. När jag skulle installera en RSS läsare klagade den på att den inte hittade en compiler. Med paket antar jag att du menar rpm? Eller?
Jag kör Suse på en dator på jobbet, och har lyckats få igång det ganska bra. Men det är för tungt för denna klena datorn, samt jag kan inte så mycket om Linux.

rememberance; jag ska ta en titt på dina rekommendationer. Nj, jag har inte wireless. Varför undrar du? Någon begränsning i dina rekommendationer?

Arf; jag ska även titta på dina rekommendationer.

aliquis
2006-09-30, 11:09
NetBSD går igång på i princip vilken dator som helst. Fick bängla mycket men 8 Meg gick precis(det är några år sen). 12 Meg ska funka fint och 32 är inga problem. Men NetBSD är ingen skoj upplevelse, hellre Open eller Free då.Uhm, varför skulle netbsd vara en mindre skoj upplevelse än openbsd? Att FreeBSD är bättre på alla sätt o vis (förutom antalet ports av operativsystemet kanske) är väl ingen nyhet, men jag tror att netbsd använder mindre minne.

8 och 12MB är väl inte särskilt aktuellt om man nu skall ha X o firefox...

aliquis
2006-09-30, 11:16
aliquis; jag provade någon distro för ett tag sen på en dator på jobbet, en som skulle vara lätt för windows användare. Jag tror det var Linspire. När jag skulle installera en RSS läsare klagade den på att den inte hittade en compiler.Jag vet ju inte varifrån du laddade ner rss-läsaren, i vilket format den var eller varför linspire inte drog in en kompilator av sig självtMed paket antar jag att du menar rpm? Eller?... men om du körde rpm direkt i konsollprompten är det inte så konstigt.

I debian behöver du inte bry dig:
apt-get install firefox

Så är problemet löst...

I BSD kan du gå till antingen /usr/ports/www/firefox (eller /usr/pkg-src eller så) och köra en make install om på det viset kompilera firefox, men det tar tid och lär ta en jäkla tid på en så långsam dator med lite minne osv, så det vore idiotiskt att göra det.
Leta istället upp paketet, typ:
pkg_add -r ftp://ftp.sunet.se/pub/FreeBSD/blabla/firefox-1.5.8.tar.gz
Jag kör Suse på en dator på jobbet, och har lyckats få igång det ganska bra. Men det är för tungt för denna klena datorn, samt jag kan inte så mycket om Linux.Problemet är väl att X och en window manager och firefox lär vilja använda lite minne, och jag tvivlar på att du har massor i den? Kör en windowmanager i stil med ratpoison/evilwm eller eventuellt fluxbox.rememberance; jag ska ta en titt på dina rekommendationer. Nj, jag har inte wireless. Varför undrar du? Någon begränsning i dina rekommendationer?

Arf; jag ska även titta på dina rekommendationer.Stödet för trådlösa nät är väl lite si o så.

Arf Pingvin
2006-09-30, 12:42
Mitt förslag med Debian netinstall är att du i det läget bara installerar det du själv vill ha. Inget KDE inget Gnome, det är dessa som sänker en dator med lite minne. Bara installera X, Fluxbox som fönsterhanterare och Firefox.

aliquis
2006-09-30, 13:03
BSD-varianterna installerar ju inte X heller om man inte vill, och den windowmanager man vill ha.

http://elivecd.org/gb/Download/Stable/
Verkar lite ballt, men jag vet inte hur bra det funkar.

Arf Pingvin
2006-09-30, 13:12
Bara det att han frågade om Linux...

tossefar
2006-09-30, 13:26
DamnSmallLinux har allt du ber om, varför inte använda det? Att köra något grafiskt är egentligen bara att glömma med den prestandan, men måste du så är DSL ditt smidigaste val.

rememberence
2006-09-30, 13:51
rememberance; jag ska ta en titt på dina rekommendationer. Nj, jag har inte wireless. Varför undrar du? Någon begränsning i dina rekommendationer?


nej jag bara undrade om du skulle använda internet trådlöst liksom, jag köpte ett nätverkskort ifrån netgear (pga av deras atheros chipsets) och det funkar som en dröm och lätt som bara den att installera

LarsK
2006-09-30, 22:19
Bara det att han frågade om Linux...
Öhh?

LarsK
2006-09-30, 22:22
Jag ska prova lite rekommendationer ni har gett mig. Återkommer med mina problem......

Arf Pingvin
2006-09-30, 22:22
Öhh?

Bara jag o Aliquis som började prata *bsd. Det var off topic :)

aliquis
2006-10-01, 11:14
Bara det att han frågade om Linux...Som om han har koll på skillnaden och vad det spelar för roll för honom.Öhh?Linux är Linus eget unixliknande operativsystem som numera har blivit rätt stort. BSD däremot är en version av UNIX som ett universitet i Berkeley utvecklade och tog bort all copyrightskyddad kod ifrån och ersatta den med sin egen.

Men egentligen spelar det ingen roll, båda fungerar o beter sig som "unix".