handdator

Visa fullständig version : ang övningen raka mark lyft...


Hekos
2006-09-29, 23:31
Jag kör i mitt pass för baksida ben raka mark lyft. nackdelen är att det är en relativt ny övning för mig. och jag känner ingen för att försöka utrycka det rätt kontakt med muskeln så som vid lårcurl. det varken bränner eller känns hårt. det är mest ryggen som det tar i. Är det en övning som inte ska kännas liga dant som vid lår curl eller ska det kännas?

rolf
2006-09-29, 23:39
Du kan ju alltid be någon kunnig kolla ditt utförande. Jag får en jävla kontakt i både gluteus och hamstrings redan under uppvärmningsseten.

Hekos
2006-09-29, 23:48
okej, ska nog göra det för visst jag känner ju att det drar men inte så som jag skulle vilja.
Plus uppvärmningsset, hur många kör du? innan du kör dina byggande set?
kort och gott hur ser dina set och reps ut:P jag tror jag har varit dålig med uppvärmningen.

mvh Tomas

Sony
2006-09-29, 23:48
Hur känns det dagen efter och två dagar efter passet? Jag tycker att det mest sträcker i hamstrings och att jag blir trött i korsryggen när jag kör övningen. Däremot två dagar efteråt, då ömmar det rejält i hamstrings för att uttrycka det milt ( särskilt efter att ha smitit från övningen några veckor )!

Hekos
2006-09-29, 23:55
jo precis det känns i korsryggen undertiden, sen när jag spänner muskeln i skrivande stund ( var och tränade idag) så känns det att jag aktiverat muskeln, och jag skulle tippa på att kan ömma om ett par dagar kanske. men som sagt det sträcker bara i muskeln som du säger sony.
Jag vill ju att det ska kännas som vid kväböj eller nått, riktigt pump.

Sony
2006-09-30, 00:06
nackdelen är att det är en relativt ny övning för mig

Tror att svaret på din egen fråga står där. Tog dina benböj lika bra första gångerna du körde som efter flera månader?

rolf
2006-09-30, 00:08
okej, ska nog göra det för visst jag känner ju att det drar men inte så som jag skulle vilja.
Plus uppvärmningsset, hur många kör du? innan du kör dina byggande set?
kort och gott hur ser dina set och reps ut:P jag tror jag har varit dålig med uppvärmningen.

mvh Tomas

Jag brukar köra 3 set och 12 reps per övning, för tillfället. Två lättare uppvärmningsset före arbetsseten. Dock tror jag inte det spelar någon större roll i dethär fallet, utan jag är nog lite mer inne på Sonys linje om att det kan röra sig om att man måste "nöta in" övningen.

Hekos
2006-09-30, 00:08
så du menar att eftersom det är en ny övning så bör jag testa och se vad som händer?

MVh Tomas

Sony
2006-09-30, 00:13
Nu vet jag inte vem du frågade Tomas men jag tror att du får ge det lite tid. Och att man inte får "pump" behöver inte alls betyda att det är en dålig övning!

Hekos
2006-09-30, 00:35
jag frågade dig sony, då jag och rolf antagligen skrev våra inlägg samtidigt men han han före.... jo får nog ta och göra det, så får vi se vad som händer. tack för svaren.

Mvh Tomas

Sony
2006-09-30, 09:05
Ja, det borde jag kanske ha listat ut.

Du får gärna återkomma i tråden med hur det går *flex*

Jorgen
2006-09-30, 09:46
Raka mark kan vara lite svåra att få kontakt med.
Testa att bara köra raka mark för baksidan ett pass och se hur det känns dagen efter. Jag får sällan någon vidare kontakt i den övningen, men oas så blir jag lätt invalidiserad dagarna efter.

Fartman
2006-09-30, 13:34
En grej som är viktig för att få bra kontakt i raka mark är att skicka röven bakåt, alltså man skall stäva efter att hela höftpartiet rör sig bakåt. Typ som att du står och juckar kraftigt. Fokusera på just rörelsen i höftleden! Kolla på bilden nedan, se hur mycket just höften rör sig.
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Hamstrings/BBStrtBackStrtLegDeadlift.gif

Sniggel
2006-09-30, 13:49
Jag har nyligen börjat köra övningen regelbundet och det kändes inte alls i hamstrings i början, kändes som enbart ryggen jobbade. (dock fick jag träningsvärk i hamstrings iaf)
Nu efter några veckor börjar jag få kläm på övningen och det börjar kännas som om ryggen enbart håller sig stabil medans hamstrings "drar" upp ryggen.
Så om du bara fortsätter köra övningen med rätt teknik så kommer det nog efter ett tag att kännas "rätt".

DavidN
2006-09-30, 14:21
En grej som är viktig för att få bra kontakt i raka mark är att skicka röven bakåt, alltså man skall stäva efter att hela höftpartiet rör sig bakåt. Typ som att du står och juckar kraftigt. Fokusera på just rörelsen i höftleden! Kolla på bilden nedan, se hur mycket just höften rör sig.
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Hamstrings/BBStrtBackStrtLegDeadlift.gif

Även notervärt är hur illustrationen visar att han går till knäna, och att gå vidare ner möjligen släpper hamstrings och tar mer på rygg.

Hekos
2006-09-30, 16:45
Jag kan rapportera redan nu att jag är rätt som det sas ovan "invalidiserad" i mina hamstrings, så det verkar vara en övning som smygtar på benen.

Ska fortsätta köra den och återkommer nog med mer svar.
Sen kan jag ju testa att för röven bakåt. verkar vara något väldigt grundläggande om man kollar på klippet.

Hades
2006-09-30, 17:11
En grej som är viktig för att få bra kontakt i raka mark är att skicka röven bakåt, alltså man skall stäva efter att hela höftpartiet rör sig bakåt. Typ som att du står och juckar kraftigt. Fokusera på just rörelsen i höftleden! Kolla på bilden nedan, se hur mycket just höften rör sig.

Ett tillägg: Om man ser till att hålla stången nära kroppen och ryggen rak så rör sig höften bakåt automatiskt.

Fartman
2006-09-30, 17:59
Ett tillägg: Om man ser till att hålla stången nära kroppen och ryggen rak så rör sig höften bakåt automatiskt.
:thumbup:

Sony
2006-09-30, 18:31
Jag kan rapportera redan nu att jag är rätt som det sas ovan "invalidiserad" i mina hamstrings, så det verkar vara en övning som smygtar på benen.



Lustigt att du råkat ut för samma fenomen med just den här övningen. Känns bra att jag inte är "onormal" :D

jwzrd
2006-09-30, 18:34
Mina hamstring är rätt spöade sen passet i torsdags. Grym övning!

mangs
2006-10-02, 09:20
Yepp, detta är en härlig basövning som tar mycket på baksida lår. Dock är den inte en pumpövning på samma sätt som lårcurl är och den ger en helt annan känsla. Dock är den väldigt bra för både styrka och tillväxt eftersom belastningen på musklerna blir så stor.

Dessutom ger den en skön stretch vilket även kan vara en fördel, jag bryukar supersetta lårcurl med denna övning och då stretcha ut hamstrings mellan varje set av lårcurl. Det känns mycket bättre tycker jag.

boo fan
2006-10-02, 15:25
En kort fråga medan vi ändå diskuterar raka mark. Ska man ha benen helt raka eller lätt böjda? Jag tycker det känns mer i hamstrings om jag har helt raka men då känns det även sämre för knäna.

Fartman
2006-10-02, 15:38
Ni som är osäkra på om de raka marken tar något på hamsen kan ju alltid pröva att köra lite lårcurl efteråt, då brukar det märkas rätt fort att man redan spöat hamstrings :D

bertbert
2006-10-02, 15:41
Jag har aldrig fått någon direkt "kontakt" i raka mark, men så försöker jag inte heller. Jag tänker däremot på att hålla ryggen så rak som möjligt, och står på en pall och sänker stången till fötterna.

Dagen efter ser det ofta roligt ut när man försöker använda benen till att gå på. Övningen rekommenderas! :thumbup:

skaparn
2006-10-02, 16:20
En kort fråga medan vi ändå diskuterar raka mark. Ska man ha benen helt raka eller lätt böjda? Jag tycker det känns mer i hamstrings om jag har helt raka men då känns det även sämre för knäna.

Det där skulle jag också vilja veta. Låser jag knäna med raka ben känner jag en sträckning i baksida lår vilket jag inte gör med böjda knän. Tyvärr känns det i båda fallen som att jag på uppvägen ändå arbetar mest med ryggen, så antagligen har jag lite mer nötande på utförandet att göra.

jwzrd
2006-10-02, 16:23
Det där skulle jag också vilja veta. Låser jag knäna med raka ben känner jag en sträckning i baksida lår vilket jag inte gör med böjda knän. Tyvärr känns det i båda fallen som att jag på uppvägen ändå arbetar mest med ryggen, så antagligen har jag lite mer nötande på utförandet att göra.

Leta rätt på läget där du hänger med vikten "i" hamstring. Böj knäna lätt och håll den vinkeln; skicka ut röven rakt bakåt och tryck/jucka höften frammåt med hamstring. Det ska inte kännas mycket i ryggen alls.

Hekos
2006-10-02, 18:03
Haha sänka den till fötterna. själv är man så vig att fingrarna stannar lite ovanför mitten av smalbenen när jag pressar hårt:P
känns fortfarande lite smått i hamstrings sedan fredagens pass. Har dragit på mig en jävla förkylning så det blir nog inte mycket träning den här veckan dock:(
Men man ska alltså ha knäna lätt böjda eller? för snubben på animeringen har ju spikraka knän ser det ut som.

Fartman
2006-10-02, 19:59
Haha sänka den till fötterna. själv är man så vig att fingrarna stannar lite ovanför mitten av smalbenen när jag pressar hårt:P
känns fortfarande lite smått i hamstrings sedan fredagens pass. Har dragit på mig en jävla förkylning så det blir nog inte mycket träning den här veckan dock:(
Men man ska alltså ha knäna lätt böjda eller? för snubben på animeringen har ju spikraka knän ser det ut som.
Beror ju lite på hur vig du är, själv är jag stel som fan i hamstrings (fick det tom inskrivet i lumpenpapprena :D) så för mig blir knäna rätt böjda, det tar dock ändå grymt mycket på just hamstring. Men det är väl raka ben man egentligen ska sträva efter.

mangs
2006-10-04, 10:54
Det viktiga är inte om knäleden är helt rak eller om du har knäna lite böjda. Jag kör med lätt böjda knän för det känns bäst för mig. Det är i så fall viktigare att du försöker hålla benen i samma position under lyftet. Därav namnet, stelbenta marklyft. Benen skall vara stela men nödvändigtvis inte med helt rak knäled.