handdator

Visa fullständig version : Löser våld problem?!


Fettecke
2006-09-29, 23:19
Jag måste ventilera lite tankar som jag har.

Ikväll var jag på fest, festen var relativt OK till en början, kände en tjej där, annars inte en käft jag kände...
Problemet började när en kille började käfta med en tjej om en cigg... inger jag reflekterade över just för tillfället, men ju längre kvällen gled, ju mer aggresiv vart grabben.

Efter ett tag började han puttade folk och sa olämpliga saker, folk gick in i lägenheten, och han var den sista att att gå in, jag ställde mig på sidan om dörren, tänkte att om han blir fysiskt hotfull så gör jag något... och han stannade och började förnedra en tjej som var sist in, för att sedan säga saker åt mig, jag blir inombords förbannad på honom, men ignorerar honom pga att jag inte vill ha bråk.

Sedan försvann han.
10 min senare kommer jag ut från toaletten, och DÅ stormar han in genom ytterdörren och tar tag i mig samt får in en näve i ansiktet, killen i fråga var inte så värst svår att ta om hand, och det är inga större problem att hamna på rätt sida om honom. Eftersom jag inte är en våldsam person och inte vågar slå folk, ens med anledning... så blir det inget mer än att jag trycker upp honom mot väggen och låter annat folk ta ut honom.

En bra stund senare kommer personen tillbaka med påk samt kniv och slår sönder rutor, hotar folk i lägenheten osv. vi är ungefär 10 pers inne, varav många tjejer är skräckslagen, och killarna likaså.

Mitt dilemma är följande. På ett sätt tycker jag att det är mitt fel som lät det gå så långt, då jag hade chanen att få honom att sluta med våld. visst är det lätt att vara efterklok. men just nu så känns det som om det hade varit mer än rätt att golva personen.

Hade det varit rätt att slå grabben för att oskadligöra honom, då han var så pass psykiskt instabil, eller låta honom gå så pass långt som det gick nu.

Nu kom ju polis m.m och tog om hans om honom, men JAG hade kunnat förhindra personer mindre lidande om jag hade vågat slå vid det tillfälle jag nämde nyss.

Nithian
2006-09-29, 23:23
Du gjorde ingenting fel, det hade varit värre om folk hade blivit skadade.
Men du agerade rätt :thumbup:

Fettecke
2006-09-29, 23:25
Är det då värre om en våldsman får fysiska skador, än X antal oskyldiga får psykiska problem?

personligen tycker inte jag det, men ändå fel att nyttja våld

Visst finns det andra lösningar, men inget jag(?) tänker på i stridens hetta tror jag

Otto GROV
2006-09-29, 23:26
de hade knappast vart fel att slå till honom.
Men sen är de en sak att säga på ett forum att man skulle slå skiten ur honom,
när de väl gäller så ä man oftast inte så kaksig,
Men trycker en person ner dig, Så tycker jag att de inte fel att göra samma sak tillbaks.
Om man gör de genom våld eller på nått anatt sätt beror ju mycket på situationen

Fettecke
2006-09-29, 23:27
de hade knappast vart fel att slå till honom.
Men sen är de en sak att säga på ett forum att man skulle slå skiten ur honom,när de väl gäller så ä man oftast inte så kaksig,
Men trycker en person ner dig, Så tycker jag att de inte fel att göra samma sak tillbaks.
Om man gör de genom våld eller på nått anatt sätt beror ju mycket på situationen

Det är ju det jag säger, jag vågar inte slå folk, men ibland undrar jag om det hade varit bättre

TCOG
2006-09-29, 23:28
Kunde du inte kasta ut honom ur läg?

Liten Men Fet
2006-09-29, 23:29
Jag måste ventilera lite tankar som jag har.

Ikväll var jag på fest, festen var relativt OK till en början, kände en tjej där, annars inte en käft jag kände...
Problemet började när en kille började käfta med en tjej om en cigg... inger jag reflekterade över just för tillfället, men ju längre kvällen gled, ju mer aggresiv vart grabben.

Efter ett tag började han puttade folk och sa olämpliga saker, folk gick in i lägenheten, och han var den sista att att gå in, jag ställde mig på sidan om dörren, tänkte att om han blir fysiskt hotfull så gör jag något... och han stannade och började förnedra en tjej som var sist in, för att sedan säga saker åt mig, jag blir inombords förbannad på honom, men ignorerar honom pga att jag inte vill ha bråk.

Sedan försvann han.
10 min senare kommer jag ut från toaletten, och DÅ stormar han in genom ytterdörren och tar tag i mig samt får in en näve i ansiktet, killen i fråga var inte så värst svår att ta om hand, och det är inga större problem att hamna på rätt sida om honom. Eftersom jag inte är en våldsam person och inte vågar slå folk, ens med anledning... så blir det inget mer än att jag trycker upp honom mot väggen och låter annat folk ta ut honom.

En bra stund senare kommer personen tillbaka med påk samt kniv och slår sönder rutor, hotar folk i lägenheten osv. vi är ungefär 10 pers inne, varav många tjejer är skräckslagen, och killarna likaså.

Mitt dilemma är följande. På ett sätt tycker jag att det är mitt fel som lät det gå så långt, då jag hade chanen att få honom att sluta med våld. visst är det lätt att vara efterklok. men just nu så känns det som om det hade varit mer än rätt att golva personen.

Hade det varit rätt att slå grabben för att oskadligöra honom, då han var så pass psykiskt instabil, eller låta honom gå så pass långt som det gick nu.

Nu kom ju polis m.m och tog om hans om honom, men JAG hade kunnat förhindra personer mindre lidande om jag hade vågat slå vid det tillfälle jag nämde nyss.

Jag tycker du gjorde rätt i att slänga ut honom med så lite våld som möjligt, det är ju oerhört svårt att veta om han kommer komma tillbaka med tillhygge.
Dels fick ju polisen göra det dom skulle, grabben lär ju vakna i häktet eller fyllecellen imorgon och det är nog nyttigare än att få spö även om han hade förtjänat det. Tråkigt att dom andra blev rädda men bättre det än att någon slår grabben lite för hårt och åker på något för det.

Det man kan fundera på är ju om man skulle ringt polisen direkt när han kastades ut.

pellep
2006-09-29, 23:30
Tycker du agerade helt rätt.
Men visst hade det varit skönt att kunna slå till sådana personer som förstör :(

mathor
2006-09-29, 23:31
Hade du tyckt en kniv i magen vore skönt skulle du ha gett honom en rallarsving första gången han var där.

Fartman
2006-09-29, 23:32
Tja, det hade ju knappast kännts fel att ge honom stryk när han faktiskt gav sig på dig oprovocerat. Men, då hade det varit dig han varit ute efter när han kom tillbaka. Och om den här snubben kommer tillbaka med kniv och andra tillhyggen när han bara blivit utkastad, då är chansen rätt stor att det varit värre om han kommit tillbaka efter att ha fått stryk.

shadowfire
2006-09-29, 23:32
Tyckte du gjorde helt rätt.
Om du nu "skyddat dem från att få psykiska skador" och så hade tjejerna o de andra gått på diskotek i Malmö nästa helg så hade de ändå blivit chockade av sin första skottlossning... så, read my lips, du är ingen gudsänd ängel som ska skydda alla små barn från ondo.

Relatera till det du gjorde för stunden - vilket var rätt.

rolf
2006-09-29, 23:34
Saken är ju den att om du hade sopat till honom första gången hade han antagligen gett sig på dig med kniv och påk, och inte bara härjat runt. Å andra sidan kunde du ha golvat honom så han skulle få sova ruset av sig. Hm, nu talar jag bara emot mig själv, knepig fråga. Jag tyckte du löste det bra.

Skywalker
2006-09-29, 23:35
Drog han näven i ansiktet på dig så har du rätt att försvara dig. Jag tycker inte om att lösa problem med våld men.....

Fettecke
2006-09-29, 23:38
jo, tanken på att jag hade blivit offret har gått genom huvudet några gånger efteråt.

Det är ju som fel att låta honom härja bäst han vill också, om ingen visar exempel på att sådär får det inte gå till. eftersom han är våldsam redan från grunden så hjälper det ju inte att bjuda in honom på kakor och kaffe för att diskutera igenom problemet. Folk kan ju inte gå runt en hel kväll livrädd...

Gahh, hatar läget. men nu har det hänt och går inte att göra nått åt det.

Liten Men Fet
2006-09-29, 23:38
Det är ju det jag säger, jag vågar inte slå folk, men ibland undrar jag om det hade varit bättre

Är det något du vill öva på då? Det är jättebra att ha långt till gränsen innan börjar veva men det leder ju ofrivilligt till att man är pucktvåa om det blir slagsmål.
Jag blev lite annorlunda på det sättet efter svängen i utlandsstyrkan, jag har högre beredskap att ta till våld nu än tidigare inte så att jag är aggressivare eller letar bråk men jag ser om det blir bråk tidigt och är mer benägen att gripa in. Frågan är om det något att sträva efter? Vill man kunna slappna av ordentligt när man är på krogen eller ute och går på stan en kväll? När man sitter och äter med en tjej på ett hak vill man koncentrera sig helt på henne eller sitta och fundera på om dom stökiga killarna i hörnet ska börja mucka med nån?

Otto GROV
2006-09-29, 23:38
Du visste ju inte heller att personen skulle komma tillbaks me kniv å påk,,,
Helt omöjligt för dig att veta.
Hade du slagit ner honom kanske han hade hämtat 10kompisar å de hade blivit ett jävla liv.
Men de ä klart man skall aldrig tilåta sig att bli nedtryckt (lättare sagt än gjort) Men de finnns ju oftast bättre sätt än våld att säga ifrån på

Arf Pingvin
2006-09-29, 23:41
Skillnaden mellan dig och han var att du behöll kylan. Varför sänka sig till hans nivå.

Fettecke
2006-09-29, 23:43
hur menar du nu ?
jag vet inte riktigt om jag behöver "öva" då det sällan händer mig något våldsamt. visst händer det i min omgivning, men det är inte så att jag blandar in mig i onödan. i det här fallet med dörren så ställde jag mig där för jag inte visste om han skulle klappa till tjejen eller inte. Jag såg mig som någon sorts hjälp kanske?

shadowfire
2006-09-29, 23:46
Är det något du vill öva på då? Det är jättebra att ha långt till gränsen innan börjar veva men det leder ju ofrivilligt till att man är pucktvåa om det blir slagsmål.
Jag blev lite annorlunda på det sättet efter svängen i utlandsstyrkan, jag har högre beredskap att ta till våld nu än tidigare inte så att jag är aggressivare eller letar bråk men jag ser om det blir bråk tidigt och är mer benägen att gripa in. Frågan är om det något att sträva efter? Vill man kunna slappna av ordentligt när man är på krogen eller ute och går på stan en kväll? När man sitter och äter med en tjej på ett hak vill man koncentrera sig helt på henne eller sitta och fundera på om dom stökiga killarna i hörnet ska börja mucka med nån?
Du behöver hjälp om du sitter med tjejen och ska ha middag på stan och sitter på alerten för o se om ngn ska slåss med dig?
Isåfall behöver du omgående hjälp. Koppla av, livet är inte farligt, slagsmål o våld dras oftast åt ett håll där det befinner sig personer som attraherar eller provocerar våld. Det är inte SÅ vanligt att det förekommer fullkomligt oproverat våld. Så identifiera våldsmagneterna och håll er därifrån o vips är problemet "ur världen".

Otto GROV
2006-09-29, 23:48
man kan ju öva på att inte ta skit å att säga ifrån.
tex om en snubbe på skolan eller jobbet kommer fram til dig å säger,,, Fan va värdelös å patetisk du är,,,,,,,,,Va säger du då??

ja tack ja vet, ja är patetisk. Eller så säger du ifrån på nått sätt

shadowfire
2006-09-29, 23:49
efter 30 år har jag hittils aldrig varit i slagsmål, även om jag blivit provocerad till fight på allvar två gånger... båda gångerna har mental kontroll och kontroll över situationen räddat mig, tyvägg gick våldsmannen på min kompis i ett av tillfällena istället för mig... men jag anser att våld väljer man att söka sig till eller undvika, förutom det fåtall fall där det absolut är helt oundvikligt.

Det verkar dock som att de som har mest vana av våld umgås med folk som provocerar eller låter sig bli provocerade för att skapa våld. Så vanligt är det inte att en vuxen person i +25 löper bärsärkargång på en helt vanlig fest.

shadowfire
2006-09-29, 23:50
man kan ju öva på att inte ta skit å att säga ifrån.
tex om en snubbe på skolan eller jobbet kommer fram til dig å säger,,, Fan va värdelös å patetisk du är,,,,,,,,,Va säger du då??

ja tack ja vet, ja är patetisk. Eller så säger du ifrån på nått sätt
då säger jag "den kommentaren säger mer om dig än mer om mig" o sen ägnar jag mitt liv åt viktigare saker än den losern som öppnade matskåpet.

Otto GROV
2006-09-29, 23:52
då säger jag "den kommentaren säger mer om dig än mer om mig" o sen ägnar jag mitt liv åt viktigare saker än den losern som öppnade matskåpet.

jepp där har du ett sätt:)

shadowfire
2006-09-29, 23:53
jepp där har du ett sätt:)
ja men asså, provokation handlar just om att "offret" ska tända till... att man då vänder ryggen till släcker allt intresse (eller så blir man sparkad i ryggen o fullkomligt misshandlad)... det sistnämnda är dock inte SÅ vanligt att man ska utgå från att det inträffar.. :)

Otto GROV
2006-09-29, 23:54
ja men asså, provokation handlar just om att "offret" ska tända till... att man då vänder ryggen till släcker allt intresse (eller så blir man sparkad i ryggen o fullkomligt misshandlad)... det sistnämnda är dock inte SÅ vanligt att man ska utgå från att det inträffar.. :)


nja folk behandlar dig illa för att dom kan de.

Zakath
2006-09-29, 23:59
Du gjorde allting helt rätt Fettecke.

Hade du slagit honom kanske det bara hade triggat honom att göra något ännu värre senare.

Mycket bra gjort :thumbup:

mangemani
2006-09-30, 00:05
nej,våld löser ingenting.
finns det absolut ingen annan lösning(typ som när en person atackerar),så har man ju inget val,då måste man ju ta till nån sorts våld och lösa det hela på det sättet,men annars,nej då löser det inget.

Otto GROV
2006-09-30, 00:10
varför skulle inte våld lösa någonting????? fattar inte riktigt de?
vist de kankse fins bättre altenativ, Men tex om en person ett flertal gånger säger nedvärderande saker till mig, Tills slut ger jag honom en ordentlig käftsmäll,
Sen efter de så slutar han,,,,,,,Har inte våld löst problemet då??

Mago
2006-09-30, 00:11
Jag skulle ringt till Niko.

Liten Men Fet
2006-09-30, 00:13
i det här fallet med dörren så ställde jag mig där för jag inte visste om han skulle klappa till tjejen eller inte. Jag såg mig som någon sorts hjälp kanske?

Det är ju det man får välja lite, hade du traskat in tidigare och skitit i vad som hände utanför så hade du ju inte hamnat i något problem. Å andra sidan kanske han hade örfilat upp tjejen ordentligt.
Väljer man att dröja kvar ifall det behövs så kanske man samtidigt blir mer beredd på att ta till det våldet som behövs?

@Shadowfire:
Det kanske lät värre än vad det är, jag är aldrig orolig för att någon ska börja banka på mig. Jag brukar inte se så provocerande ut. Men om jag ser två personer som står och putar och muckar på en tredje som ser lite skraj ut och alla andra skiter i det så brukar jag tänka:
Helvete, nu blir det bråk och sen är jag lite beredd att gå in och börja snacka eller i värsta fall sparka nån på pungen om dom helt plötsligt sparkar på nån som ligger. Skitdumt om man vill låta bli bråk och förmodligen rejält farligt men jag kan inte låta bli, skita i det och gå är inte aktuellt. Oftast lugnar det ned sig av sig själv och man slipper göra något dumt.

Liten Men Fet
2006-09-30, 00:15
varför skulle inte våld lösa någonting????? fattar inte riktigt de?
vist de kankse fins bättre altenativ, Men tex om en person ett flertal gånger säger nedvärderande saker till mig, Tills slut ger jag honom en ordentlig käftsmäll,
Sen efter de så slutar han,,,,,,,Har inte våld löst problemet då??

Det löser det tillfälliga problemet att han slutar säga nedvärderande saker men letar kanske till att fyra större problem med tillhyggen anländer i en van.
Jag skulle gå därifrån om det går och skita i honom för jag vet att jag är bättre än honom.

mathor
2006-09-30, 00:21
Var det din lägenhet förresten? Hjältar hamnar rätt fort på bårhuset eller akuten utan att plocka några hederspoäng.

L-Sami
2006-09-30, 00:21
Dumt att försöka spela superhjälte, så du gjorde inget fel.

flenders
2006-09-30, 00:21
Du gjorde rätt som försökte få ur honom med så lite våld som möjligt. Skall man vara efterklok så är det nog mindre chans att han kommer tillbaka och förstör/letar upp dig om du inte spöar honom. Slår du honom så kommer han med större förmodlighet söka sig tillbaka för hämnd än om du bara fått ut honom så att han kunnat söka sig vidare. Jag hade dock själv haft svårt att behålla lugnet om någon uppfört sig så mot någon jag känner, provocerar mig och senare slår mig. Verbalt så kan jag hålla mig men går någon till attack så golvar jag hellre honom än att själv bli golvad.

Bra gjort iaf, nu får han ett straff och du kan skratta åt honom (utan att ha ont i knytnävarna).

Otto GROV
2006-09-30, 00:29
Det löser det tillfälliga problemet att han slutar säga nedvärderande saker men letar kanske till att fyra större problem med tillhyggen anländer i en van.
Jag skulle gå därifrån om det går och skita i honom för jag vet att jag är bättre än honom.

kanske kanske inte, om han inte gör nått kanske alla börjar hacka på honom. de ä ju så mobning uppstår.
gruppen ser en svag person å utser han till syndabock,,,,,,,barar kolla på klasser 3-9,,,,,,,,,,,,,,,,,om den mobbade plötsligt får ett jävla anfall slår som en idiot, å visar att han inte acepteras att bli nedtryckt.

så slutar troligen mobningen,,,,,,Då kanske hans liv bli 1000gånger bättre,,,,,,,,,löser de fortfarande inte nått

Liten Men Fet
2006-09-30, 00:40
kanske kanske inte, om han inte gör nått kanske alla börjar hacka på honom. de ä ju så mobning uppstår.
gruppen ser en svag person å utser han till syndabock,,,,,,,barar kolla på klasser 3-9,,,,,,,,,,,,,,,,,om den mobbade plötsligt får ett jävla anfall slår som en idiot, å visar att han inte acepteras att bli nedtryckt.

så slutar troligen mobningen,,,,,,Då kanske hans liv bli 1000gånger bättre,,,,,,,,,löser de fortfarande inte nått

Jag förmodade att vi pratade om äldre personer än 15 och då handlar det oftast inte om mobbare, äldre mobbare på tex arbetsplatser är sällan fysiskt farliga. Fulla idioter är sällan ute efter att snacka ner någon utan för att slå ner någon.

Liten Men Fet
2006-09-30, 00:43
Var det din lägenhet förresten? Hjältar hamnar rätt fort på bårhuset eller akuten utan att plocka några hederspoäng.

Du har helt rätt, det är dumt att spela hjälte. Men om någon står och sparkar på nån oskyldig då tar jag den risken för om någon oskyldig hamnar på bårhuset och jag stod och tittade på så kommer jag få väldigt svårt att sova.

Snake
2006-09-30, 00:53
Klart man ska fajtas, det är ju häftigt!

mangemani
2006-09-30, 01:08
varför skulle inte våld lösa någonting????? fattar inte riktigt de?
vist de kankse fins bättre altenativ, Men tex om en person ett flertal gånger säger nedvärderande saker till mig, Tills slut ger jag honom en ordentlig käftsmäll,
Sen efter de så slutar han,,,,,,,Har inte våld löst problemet då??


nej,det har inte löst nånting då,men det har istället bevisat att den som slår då har problem eftersom han låter sej provoceras utav en okänd(?) liten skit samt att han ej kan hantera situationen bättre.

Tricklev
2006-09-30, 01:17
varför skulle inte våld lösa någonting????? fattar inte riktigt de?
vist de kankse fins bättre altenativ, Men tex om en person ett flertal gånger säger nedvärderande saker till mig, Tills slut ger jag honom en ordentlig käftsmäll,
Sen efter de så slutar han,,,,,,,Har inte våld löst problemet då??

Om en främmande person säger nedvärderande saker till dig så är det inte ens ett problem, möjligt vis hans, men varför skulle du bry dig om hur något pucko spenderar sin tid?

Du skötte det rätt Fettecke, hur skulle du ha kunnat förhindra detta ifrån att hända? Hade du spöat han hade han antagligen bara kommit tillbaks ännu mer förbannad. När du tänker tillbaks på det hela och ser lösning "Jag skulle ha spöat han." menar du då att du skulle ha brytit varenda ben i hans kropp så han inte skulle varit kapabel till att komma tillbaks?

Du skötte det snyggt, var stolt över det.

Otto GROV
2006-09-30, 01:19
nej,det har inte löst nånting då,men det har istället bevisat att den som slår då har problem eftersom han låter sej provoceras utav en okänd(?) liten skit samt att han ej kan hantera situationen bättre.

så vart går gränsen då,,,,,,,,,,,,,,,,om nån kallar din flickvän hora va gör du då?? om nån ger dig en örfil? Om nån ställer sig å pissar på ditt ben.

varför skulle man inte då kunna slå tilbaks, Å visa att man inte acepterar detta betende??? Å varför skulle de va fel att göra de genom våld.

Tricklev
2006-09-30, 01:23
så vart går gränsen då,,,,,,,,,,,,,,,,om nån kallar din flickvän hora va gör du då?? om nån ger dig en örfil? Om nån ställer sig å pissar på ditt ben.

varför skulle man inte då kunna slå tilbaks, Å visa att man inte acepterar detta betende??? Å varför skulle de va fel att göra de genom våld.

Om någon kallar mig tjej för hora så skiter vi i det, han har uppenbarligen problem, varför skulle jag villja ta del av dom.
Om han ger mig en örfil håller jag fast han tills han blir bortförd, eller kör bort han själv.
Om han kissar på mitt ben springer jag 5steg, och ser han försöka springa efter, medans han kissar.:)

Nu tror jag ju inte att dessa skulle hända, iaf inte det tredje alternativet. Men jag vill att du ska svara på en fråga åt mig, Vad löser du genom att sparka ner någon, för att han kallat din tjej en hora. Som du inte hade gjort genom att gå därifrån, eller bara strunta i han?

Otto GROV
2006-09-30, 01:24
Om en främmande person säger nedvärderande saker till dig så är det inte ens ett problem, möjligt vis hans, men varför skulle du bry dig om hur något pucko spenderar sin tid?

Du skötte det rätt Fettecke, hur skulle du ha kunnat förhindra detta ifrån att hända? Hade du spöat han hade han antagligen bara kommit tillbaks ännu mer förbannad. När du tänker tillbaks på det hela och ser lösning "Jag skulle ha spöat han." menar du då att du skulle ha brytit varenda ben i hans kropp så han inte skulle varit kapabel till att komma tillbaks?

Du skötte det snyggt, var stolt över det.

För att ja inte tycker om känslan när andra kastar skit på mig,
Ja känner ialla fall en äcklig känsla när detta händer, å att en känsla att ja måste ge tilbaks. hmm kanske de ä är en svaghet att känna så hmmm,

Otto GROV
2006-09-30, 01:26
Om någon kallar mig tjej för hora så skiter vi i det, han har uppenbarligen problem, varför skulle jag villja ta del av dom.
Om han ger mig en örfil håller jag fast han tills han blir bortförd, eller kör bort han själv.
Om han kissar på mitt ben springer jag 5steg, och ser han försöka springa efter, medans han kissar.:)

Nu tror jag ju inte att dessa skulle hända, iaf inte det tredje alternativet. Men jag vill att du ska svara på en fråga åt mig, Vad löser du genom att sparka ner någon, för att han kallat din tjej en hora. Som du inte hade gjort genom att gå därifrån, eller bara strunta i han?

Om ja går därifrån känns de som ja acepterar han s betende typ,, Nästan som man bli delaktig i de ju,,,,,, vette fan detta får ja fundera på

mangemani
2006-09-30, 01:27
så vart går gränsen då,,,,,,,,,,,,,,,,om nån kallar din flickvän hora va gör du då?? om nån ger dig en örfil? Om nån ställer sig å pissar på ditt ben.

varför skulle man inte då kunna slå tilbaks, Å visa att man inte acepterar detta betende??? Å varför skulle de va fel att göra de genom
våld.


jag skiter i personen såklart och har flickvänen vett nog,så tar inte hon åt sej utav denna främmande människa,så enkelt är det.
gränsen för mej går när det blir fysiskt,ger en person mej en smäll så suddas "mercy" gränserna ut och ersätts med "no mercy",vare sej det är en tjej eller en kille så åker dom på en lika hård smäll tillbaks.

men vad bryr jag mej,du får la göra/tycka som du vill och jag gör/tycker som jag vill...dont care,not my problem.

Tricklev
2006-09-30, 01:29
För att ja inte tycker om känslan när andra kastar skit på mig,
Ja känner ialla fall en äcklig känsla när detta händer, å att en känsla att ja måste ge tilbaks. hmm kanske de ä är en svaghet att känna så hmmm,

Ja, det är en oerhörd svaghet att bli så upprörd över något som inte alls behöver ha med dig att göra.

Dagens låt rekommendation för dig är Beutiful. (http://www.aguilera-news.com/song.php?id=58)


You are beautiful no matter what they say
Words won't bring you down
You are beautiful in every single way
Yes, words won't bring you down
Don't you bring me down today...

Tricklev
2006-09-30, 01:30
Om ja går därifrån känns de som ja acepterar han s betende typ,, Nästan som man bli delaktig i de ju,,,,,, vette fan detta får ja fundera på

Sådana typer är ofta ute efter handgemäng, och det är inte fören när du svarar med det du ger han vad han vill ha, även om du nu lyckas "vinna" så lär han nog inte lägga av för det.

Otto GROV
2006-09-30, 01:37
Ja, det är en oerhörd svaghet att bli så upprörd över något som inte alls behöver ha med dig att göra.

Dagens låt rekommendation för dig är Beutiful. (http://www.aguilera-news.com/song.php?id=58)


You are beautiful no matter what they say
Words won't bring you down
You are beautiful in every single way
Yes, words won't bring you down
Don't you bring me down today...

ja du har nog kanske rätt,,, Att behöva ge tilbax ä nog en svaghet, En svaghet som man skall försöka vinna över.

om man är helt säker på sig själv så känner man nog inte behov att ge tilbaks, hmm

Proeliator
2006-09-30, 01:53
Sänk fanskapet.

Otto GROV
2006-09-30, 01:57
Sådana typer är ofta ute efter handgemäng, och det är inte fören när du svarar med det du ger han vad han vill ha, även om du nu lyckas "vinna" så lär han nog inte lägga av för det.

Men om han är ute efter att trycka ner försöka få mig må dåligt, eller tex själv försöka bli populärare genom att trycka ner,
tycker ja känt detta hur många gånger som helst i skolan osv,
Men de kankse ä anorlunda i vuxenvärlden???

Muskelbyggaren
2006-09-30, 05:49
Men om han är ute efter att trycka ner försöka få mig må dåligt, eller tex själv försöka bli populärare genom att trycka ner,
tycker ja känt detta hur många gånger som helst i skolan osv,
Men de kankse ä anorlunda i vuxenvärlden???
Hur konstigt det än kan låta så är det ändå du själv som väljer att ta till dig vad andra säger. Ignorera är inte lika med toffel. Det behöver inte betyda att du går därifrån med uppdragna axlar och händerna i byxfickorna, utan snarare att du bemöter det med ett sarkastiskt skämt eller dylikt. Om personen är mycket våldsam av sig kan det vara dumt, då är det bättre att spela med. Alla vettiga människor kommer då förstå att du behandlar honom som ett barn och han kommer tro att han satt dig på plats. Då är ju alla glada, kan det bli bättre?

Och ja det är mycket annorlunda i vuxenvärlden. Det sker förstås kraftmätning i alla grupper, med skillnaden att i de flesta vuxnas värld mäter man stake på andra vis än vem som är den bästa slagskämpen.

Kul att se att du kan tänka efter och ta till dig vad andra skriver här, enastående faktiskt. De flesta med din åsikt brukar annars stå fast vid sin sak helt orubbligt och utan motivering.

Muskelbyggaren
2006-09-30, 05:50
OT: Tycker du gjorde det klanderfritt Fettecke. Det du säger är att du skulle förutsett att denna person var totalt galen och inte bara en full bråkstake. Med andra ord kunde du inte gjort bättre.

Ryska_raketen
2006-09-30, 06:39
Bättre med ett basebollträ i rutan än ett inslaget pannben :)

shadowfire
2006-09-30, 09:01
@Shadowfire:
Det kanske lät värre än vad det är, jag är aldrig orolig för att någon ska börja banka på mig. Jag brukar inte se så provocerande ut. Men om jag ser två personer som står och putar och muckar på en tredje som ser lite skraj ut och alla andra skiter i det så brukar jag tänka:
Helvete, nu blir det bråk och sen är jag lite beredd att gå in och börja snacka eller i värsta fall sparka nån på pungen om dom helt plötsligt sparkar på nån som ligger. Skitdumt om man vill låta bli bråk och förmodligen rejält farligt men jag kan inte låta bli, skita i det och gå är inte aktuellt. Oftast lugnar det ned sig av sig själv och man slipper göra något dumt.
hehe ja du lät lite som en våldshetsare själv där ett tag ;)
Skulle jag gå in i ett bråk så skulle jag personligen åka på så mkt smörj så jag törs helt enkelt inte. :)

Jensa82
2006-09-30, 09:12
Hade någon sprungit in en käftsmäll på mig, hade jag spöat han så mycket att han inte hade kunnat komma tillbaka med tillhyggen.

I bland är rejält med stryk det enda sättet att lära folk lite vett och etikett på.

Jorgen
2006-09-30, 09:14
Hade någon sprungit in en käftsmäll på mig, hade jag spöat han så mycket att han inte hade kunnat komma tillbaka med tillhyggen.

I bland är rejält med stryk det enda sättet att lära folk lite vett och etikett på.
U are one bad motherf***er. :hbang:

Dante
2006-09-30, 09:41
Det var bättre att handla som du gjorde nu än att golva honom, han hade nog kunnat flippat ut ännu mer om du golvat honom inför allt folk.

“I object to violence because when it appears to do good, the good is only temporary; the evil it does is permanent.”

Mahatma Gandhi

:D

Tolkia
2006-09-30, 10:08
Mitt dilemma är följande. På ett sätt tycker jag att det är mitt fel som lät det gå så långt, då jag hade chanen att få honom att sluta med våld. visst är det lätt att vara efterklok. men just nu så känns det som om det hade varit mer än rätt att golva personen.
Hade det varit rätt att slå grabben för att oskadligöra honom, då han var så pass psykiskt instabil, eller låta honom gå så pass långt som det gick nu.

Nu kom ju polis m.m och tog om hans om honom, men JAG hade kunnat förhindra personer mindre lidande om jag hade vågat slå vid det tillfälle jag nämde nyss.
Jag anser att du gjorde rätt. Nu vet jag i och för sig inte om du är jättemannen med superkrafterna, men om inte så finns det faktiskt inga garantier för att du hade kunnat sänka honom med något slags kirurgiskt rent slag, varpå festen fortsatt som innan, med honom liggande i ett hörn, alternativt göra honom så fullständigt medveten om hur patetisk han själv var att han lomat av med svansen mellan benen. Oftast är det inte så enkelt. Huruvida övriga på festen får bestående psykiska men av händelsen kan vi inte veta; troligen sker detta inte, i så fall skulle den typen av psykiska problem vara en stor sak inom vården redan.

Ang. huruvida våld löser problem eller inte kan man ju också se det så han var den som s.a.s. införde våld i miljön; nog verkar det som om det snarare skapade problem.

Tolkia
2006-09-30, 10:10
Tycker du gjorde det klanderfritt Fettecke. Det du säger är att du skulle förutsett att denna person var totalt galen och inte bara en full bråkstake. Med andra ord kunde du inte gjort bättre.
Mycket bra uttryckt.

aliquis
2006-09-30, 10:19
Nej, man måste döda den andre för att lösa problemen.. Utan att någon märker det.

Trance
2006-09-30, 10:24
Våld kan lösa vissa problem, men i detta fallet skulle det nog bara gjort det värre.

Sedan undrar jag varför varenda jävel börjar stava "you" som "U" istället. Speciellt när de skriver bra annars. Inget speciellt riktat mot dig jörgen, alla verkar ju göra det.

Det kan få mig att gå upp i ett klocktorn en vacker dag med gamla betsy och en låda patroner.

Fettecke
2006-09-30, 10:31
exempelvis vad för problem?

Jag har iaf tänkt igenom det hela några gånger, troligen var det bäst att inte gjort mer än jag gjorde, vad hade jag för ansvar där igentligen?
visst, hade han börjat veva till folk hur som helst så hade det nog varit en annan sak, men nu var det "bara" materiella ting och uppkäftiga ord, lite smällar vart väll utdelad från hans sida, men inget allvarligt...

Personen är erkänt psykiskt labil, har suttit i fängelse, knarkmissbruk osv osv fick jag reda på idag.

Som någon nämde så var stryk den enda utväg som skulle få folk att fatta. det tror inte jag alls i det här fallet, då han är uppvuxen med våld, han har nyttjat och fått ta emot våld själv, så det gör nog ingen större skillnad än ett blåöga, och en mer förbannad knarkare.

Niclaaas
2006-09-30, 10:34
tyckte du gjorde allt helt rätt. som sagt lär du ha blivit måltavlan när han kom tillbaka ifall du hade spöat honom (om du ens hade lyckats, han kanske hade misshandlat dig på stället). har varit med om liknande hyffsat nyligen, fick en totalt oprovocerad käftsmäll och jag valde också att inte slå tillbaka eftersom att jag inte ansåg det vara nödvändigt i det läget. skulle bara ta till våld om det inte fanns någon annan utväg samt att jag kände mig allvarligt hotad. jag tror jag vet hur du känner dig men tänk inte på det, du gjorde det rätta.

Jorgen
2006-09-30, 10:47
Sedan undrar jag varför varenda jävel börjar stava "you" som "U" istället. Speciellt när de skriver bra annars. Inget speciellt riktat mot dig jörgen, alla verkar ju göra det.

Det kan få mig att gå upp i ett klocktorn en vacker dag med gamla betsy och en låda patroner.
Jag kan till mitt försvar säga att jag gjorde det för att understryka det tramsiga i min post. Det är inget som jag gör normalt.

Behöver du hjälp upp i klocktornet så kan jag fixa en stege. :D

Trance
2006-09-30, 10:54
Jag kan till mitt försvar säga att jag gjorde det för att understryka det tramsiga i min post. Det är inget som jag gör normalt.

Behöver du hjälp upp i klocktornet så kan jag fixa en stege. :D

Nu blev jag glad. :D

aliquis
2006-09-30, 10:57
Klart du inte skall ha ångest för att du inte slog honom, kunde ju kanske slutat ännu värre eller med en anmälan då. Han som får stå för skadorna nu ändå väl?

davvan
2006-09-30, 17:23
Jag måste ventilera lite tankar som jag har.

Ikväll var jag på fest, festen var relativt OK till en början, kände en tjej där, annars inte en käft jag kände...
Problemet började när en kille började käfta med en tjej om en cigg... inger jag reflekterade över just för tillfället, men ju längre kvällen gled, ju mer aggresiv vart grabben.

Efter ett tag började han puttade folk och sa olämpliga saker, folk gick in i lägenheten, och han var den sista att att gå in, jag ställde mig på sidan om dörren, tänkte att om han blir fysiskt hotfull så gör jag något... och han stannade och började förnedra en tjej som var sist in, för att sedan säga saker åt mig, jag blir inombords förbannad på honom, men ignorerar honom pga att jag inte vill ha bråk.

Sedan försvann han.
10 min senare kommer jag ut från toaletten, och DÅ stormar han in genom ytterdörren och tar tag i mig samt får in en näve i ansiktet, killen i fråga var inte så värst svår att ta om hand, och det är inga större problem att hamna på rätt sida om honom. Eftersom jag inte är en våldsam person och inte vågar slå folk, ens med anledning... så blir det inget mer än att jag trycker upp honom mot väggen och låter annat folk ta ut honom.

En bra stund senare kommer personen tillbaka med påk samt kniv och slår sönder rutor, hotar folk i lägenheten osv. vi är ungefär 10 pers inne, varav många tjejer är skräckslagen, och killarna likaså.

Mitt dilemma är följande. På ett sätt tycker jag att det är mitt fel som lät det gå så långt, då jag hade chanen att få honom att sluta med våld. visst är det lätt att vara efterklok. men just nu så känns det som om det hade varit mer än rätt att golva personen.

Hade det varit rätt att slå grabben för att oskadligöra honom, då han var så pass psykiskt instabil, eller låta honom gå så pass långt som det gick nu.

Nu kom ju polis m.m och tog om hans om honom, men JAG hade kunnat förhindra personer mindre lidande om jag hade vågat slå vid det tillfälle jag nämde nyss.

Hade du spöat honom hade han nog inte varit ute efter några glasrutor... Jag tycker du agerade helt rätt!

Fartman
2006-09-30, 17:57
Personen är erkänt psykiskt labil, har suttit i fängelse, knarkmissbruk osv osv fick jag reda på idag.



Då kan man ju också fråga sig vad det är för några tattarfester du hänger på om det släpps in sånt pack..

Fettecke
2006-09-30, 19:04
kände som sagt bara en person där... annars brukar det vara lugnt som en filbunke...

grisbil3n
2006-09-30, 22:56
Du är en bra snubbe Fettecke.

Jense
2006-09-30, 23:02
du skulle nog ändå sänkt honom när du hade chansen. men då hade han bara försökt ta dig nån annan gång med sin mammas förlängda penis i kniven.

bra val att ringa polisen

Hades
2006-09-30, 23:27
Vill minnas att man har rätt att göra ett s.k. envarsgripande när någon begått ett brott som kan leda till fängelse (i det här fallet misshandel). Så när han slog dig i ansiktet skulle du haft rätt att hålla fast honom tills polisen kunde komma och gripa honom. Det kan vara bra att veta.

Jag tycker dock att du agerade väldigt bra. Att slå tillbaka är totalt meningslöst om det inte är nödvändigt för självförsvar. Dessutom blir det mycket svårare för polis och rättsväsende att avgöra vem som felat, om det är flera personer som utdelat slag, och du själv får det svårt att få upprättelse om det skulle gå till rättegång.

Sniggel
2006-10-01, 10:46
Min kompis blev överfallen av några nazister och han kände det som att de skulle slå ihjäl honom och han kunde inte smita därifrån så hans försvarsinstinkter vaknade och han lyckades bryta några (andras) revben och armar innan han kunde smita därifrån med några blåmärken.
Senare blev han anklagad för misshandel men anklagelserna lades ner när åklagaren insåg att det inte skulle fungera att åtala honom.
Så visst finns det tillfällen då våld löser problem, men jag tyckte du gjorde rätt i denna situationen Fettecke, du använde inte mer våld än som krävdes.