handdator

Visa fullständig version : SL böj


Nizze_
2006-09-29, 18:59
Hello! Lite frågor och funderingar.

Hur djupt skall jag gå när jag tränar böj? Skall jag så långt ner jag kan. och sedan när en tävling närmar sig träna in rätt djup?. [Om det nu blir något tävlande] Eller skall jag vända där en böj anses vara godkänd helatiden?

Nu går jag alltid så djupt jag kan.

Sen tycker jag att det blir mycket lättare om jag har vikten långt fram under foten Fram vid tårna. nästan ingen vikt alls under hälen. Skall jag endå försöka ha vikten mittunder foten? Käns som att jag tryckerut röven mycket om jag har vikten mitt under foten och på så vis tappar trycket på uppvägen. Det kanske bara är att lärasig tryckafram höften ordentligt?

Skriv som om ni talar till en nybörjare =)

Muskelbyggaren
2006-09-29, 20:31
Det finns många åsikter i denna fråga och då jag själv inte är någon profet kan jag sammanfatta vad de mer erfarna på forumet tycker: gå ända ner för full aktivering av hela ben- och sätesmuskulaturen.

Jag brukar placera viken jämnt över hela foten, känns som om jag får bästa balans då. Om du röven åker ut är du gissningsvis för stel någonstans och behöver stretcha eller helt enkelt bara träna mer böj. :)

pragmatist
2006-09-29, 21:03
I SL-böj vill man ju vanligen skifta så mycket vikt till baksidan av benet (rumpa/hamstrings) som möjligt, och då är det ju fullt rimligt att rumpan "åker ut" en hel del. Känslan ska vara att man "sätter sig" bakåt ungefär som när man går på muggen. Om du tappar tryck så beror det troligen på att du är ovan att böja på det sättet och har för svaga hamstrings helt enkelt. Antingen det eller så står du för smalt och tappar överkroppen framåt.

Vad gäller djupet så har jag ingen stark åsikt men om jag skulle välja själv så skulle jag antagligen försöka gå så djupt som möjligt under off-season och börja böja till tävlingsdjup när en tävling närmar sig.

Diggler
2006-09-29, 22:22
Jag håller inte på med sl, men jag skulle gissa att det inte är bra att nöta in fel djup, utan istället alltid försöka lyfta dina knäböj så tävlingslikt som möjligt.

Kör djupt på nån annan övning istället, tex benpressar eller frontböj.

z_bumbi
2006-09-30, 18:51
Jag håller inte på med sl, men jag skulle gissa att det inte är bra att nöta in fel djup, utan istället alltid försöka lyfta dina knäböj så tävlingslikt som möjligt.

Kör djupt på nån annan övning istället, tex benpressar eller frontböj.

Typ även om dräkten kan göra en viss skillnad. Att lägga sig några centimeter under godkänd nivån kan vara en bra idé iofs för då är man mycket säkrare på att nå rätt djup på tävling.
Jag vet också att en del, bl a -AG-, här på forumet byter stångplacering när de ska köra djupare i böjen. Hög stång och djupare, lägre stång och tävlingsdjup.

aliquis
2006-10-01, 12:09
Jag går "fulldjup" (eller strax ovan) jämt, vare sig det är träning eller tävling, men så har jag aldrig böjt i dräkt. Jag tror du kan köra fulldjup jämt för när/om du sedan drar på dig en dräkt så kommer böjarna ändå bli grundare av den.

Vad gäller vikten tror jag att den skall läggas på hälen, om det känns konstigt kanske du böjer fel. Tänker du på att böja i knäna och inte i höften/hela kroppen? När jag gick över till att tänka på att böja i knäna istället ökade maxvikten från 130 till 145 nästan direkt.

Nizze_
2006-10-01, 20:20
Tackar för svaren .. Låter som att jag skall fortsätta böjja på det vis jag redan gör fullt djup och vikten mitt under foten. Och se vart det leder.

-AG-
2006-10-02, 11:39
Jag vet också att en del, bl a -AG-, här på forumet byter stångplacering när de ska köra djupare i böjen. Hög stång och djupare, lägre stång och tävlingsdjup.

Jag kör samma djup oavsett placering av stången. Dvs tävlingsgodkänt djup. Nar jag i träningsdagboken skriver OL-böj (olympisk) så är bara skillnaden att jag har stången högt och står smalare.

z_bumbi
2006-10-02, 18:44
Jag kör samma djup oavsett placering av stången. Dvs tävlingsgodkänt djup. Nar jag i träningsdagboken skriver OL-böj (olympisk) så är bara skillnaden att jag har stången högt och står smalare.

Ah, då stryker jag ditt namn från listan över de som varierar djupet beroende på fotställning.