handdator

Visa fullständig version : Dålig syn av styrketräning?


Lizard
2006-09-29, 13:37
Eftersom du inte läser franska(?) så står i länken att brasilianska forskare konstaterat ett samband mellan styrketräning och skador i ögat som är förknippade med ett för högt tryck i ögonkroppen.

Länken. (http://www.radio-canada.ca/nouvelles/Science-Sante/2006/09/12/002-musculation-glaucome.shtml?prov=ms&ref=ms)

Källan: Archives d'ophtalmologie.

(Inte nog med att man blir större och att en del verkar bli argare (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=79627) av styrketräning - nu blir vi närsyntare med. Vi förvandlas alltså till noshörningar!?)

Postaren: Lizard

Timme
2006-09-29, 13:42
Eftersom du inte läser franska(?) så står i länken att brasilianska forskare konstaterat ett samband mellan styrketräning och skador i ögat som är förknippade med ett för högt tryck i ögonkroppen.

Länken. (http://www.radio-canada.ca/nouvelles/Science-Sante/2006/09/12/002-musculation-glaucome.shtml?prov=ms&ref=ms)

Källan: Archives d'ophtalmologie.

(Inte nog med att man blir större och att en del verkar bli argare (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=79627) av styrketräning - nu blir vi närsyntare med. Vi förvandlas alltså till noshörningar!?)

Postaren: Lizard

Nää fy, nu blir jag lite rädd på riktigt. Det är nämligen så att detta är andra gången jag kommer hem med en röd prick som är cirka 3mm i diameter rätt på ögat (det vita) efter ett markpass. Stämmer det att synen försämras?

Fartman
2006-09-29, 13:44
Vad härnäst? Att penis krymper?

Jay-Z
2006-09-29, 13:44
Det är nämligen så att detta är andra gången jag kommer hem med en röd prick som är cirka 3mm i diameter rätt på ögat (det vita) efter ett markpass.

Spruckna blodkärl, troligtvis.

King Grub
2006-09-29, 13:46
Jag postade det här studieabstraktet för några dagar sedan:

To evaluate the effect of weight lifting on intraocular pressure (IOP).

Subjects performed 4 repetitions of a bench press exercise in 2 ways: in mode I (right eyes), the breath was held during the last repetition; in mode II (left eyes), subjects exhaled normally during the last repetition. The IOP was measured with an electronic tonometer during the fourth repetition in both modes while the subject sustained the exercise.

Mean IOP during exercise in mode I increased by 4.3 +/- 4.2 mm Hg (P<.001, paired t test; range, -3.6 to 17.7 mm Hg). In mode II, mean IOP increased by 2.2 +/- 3.0 mm Hg (P<.001, paired t test; range, -6.0 to 8.7 mm Hg). The IOP increased in 90% of subjects in mode I and in 62% in mode II. An increase in IOP greater than 5.0 mm Hg was observed in 9 subjects (30%) in mode I and in 6 (21%) in mode II. In 2 subjects, IOP during exercise mode I was markedly increased (>10.0 mm Hg).

The IOP increases significantly during a bench press exercise. Breath holding during the exercise leads to a greater IOP increase.

Prolonged weight lifting could be a potential risk factor for the development or progression of glaucoma.

Arch Ophthalmol. 2006 Sep;124(9):1251-4. Intraocular pressure variation during weight lifting.

Lizard
2006-09-29, 13:51
Jag postade det här studieabstraktet för några dagar sedan:



Arch Ophthalmol. 2006 Sep;124(9):1251-4. Intraocular pressure variation during weight lifting.
Vilket understryker vikten av att undvika ValSalva-manöver.

Lizard

Yes
2006-09-29, 13:54
Om jag blir mer närsynt kanske jag tillslut får perfekt syn. Hoppas styrketräning botar astigmatism också. :D

z_bumbi
2006-09-29, 14:03
Vilket understryker vikten av att undvika ValSalva-manöver.

Lizard

Det är å andra sidan skönt att ha en hel rygg.

Timme
2006-09-29, 14:07
Spruckna blodkärl, troligtvis.

Jo precis. Det tror jag med. Underar om det påverkar negativt?

King Grub
2006-09-29, 14:09
Trycket har varit så högt att blodkärl brustit. Du kan säkert räkna med att det inte gör gott i alla fall. Jag känner inte till att styrke- eller tyngdlyftare skulle ha sämre syn än genomsnittet, men som sagt, positivt är det säkert inte; som dom skriver i studien ovan, "Prolonged weight lifting could be a potential risk factor for the development or progression of glaucoma". "Potential risk factor" innebär inte per automatik att problemet uppstår hos alla.

Lizard
2006-09-29, 14:40
Det är å andra sidan skönt att ha en hel rygg.
Participell eller progressiv ValSalva; att släppa på det inre trycket i takt med att lasten avtar. Något många har svårt att lära sig. Det betyder att man först håller och sedan andast/grymtar/stönar/pyser ut luft i takt med att man får upp vikten successivt. Hur ofta ser man inte ett djupt andetag och sedan ett envist pumpande tills kroppen ger upp av syreutmattning?! Förvånansvärt många har det som "faliure".
(Inte att förväxla med totalt luftutbyte då all spänning släpps ur diafragma).

Lizard

Allan
2006-09-29, 15:03
Förändrad synskärpa i samband med tung träning är välkänt sen länge. Min optiker - japp, allan har en sån numer - vill inte undersöka mig direkt efter ett tungt pass. Ansträngningen påverkar trycket i ögat och muskulaturen runt om. Och ja, man lär sig om det på optikerutbildningen.


allan

L-Sami
2006-09-29, 15:18
Jag har ju fått sämre syn nu under de senaste åren då jag har tränat tyngre och hårdare, men det kan ju bero på generna också.

Allan
2006-09-29, 15:27
Jag har ju fått sämre syn nu under de senaste åren då jag har tränat tyngre och hårdare, men det kan ju bero på generna också.

Jag har inte hört vederhäftig info om att styrketräning skulle ge bestående synförändringar, men när man har trycket uppe kan det påverka t ex en synkontroll.


allan

Slimfit
2006-09-29, 15:28
Jag har noterat att jag alltid ser sämre just under ett tungt pass men att det alltid går över när jag går därifrån.

Lizard
2006-09-29, 15:49
*noterar gillande att Allan är tillbaka*

Deceiver85
2006-09-29, 16:40
Jag får alltid försämrad syn vid tunga marklyft, benpressar och knäböjar, men det kan vara för att jag är helt slut i hela kroppen och bara vinglar fram och tillbaka :)

z_bumbi
2006-09-29, 16:58
Participell eller progressiv ValSalva; att släppa på det inre trycket i takt med att lasten avtar. Något många har svårt att lära sig. Det betyder att man först håller och sedan andast/grymtar/stönar/pyser ut luft i takt med att man får upp vikten successivt. Hur ofta ser man inte ett djupt andetag och sedan ett envist pumpande tills kroppen ger upp av syreutmattning?! Förvånansvärt många har det som "faliure".
(Inte att förväxla med totalt luftutbyte då all spänning släpps ur diafragma).

Lizard

Om man kör ett envist pumpande på samma andetag så är man illa ute men det har de väl inte gjort i studien får man hoppas?

Att släppa ut trycket i slutet av ett lyft kan del göra men det är många som håller andan genom hela lyfter för att hålla bästa möjliga form, ska man köra ett lyft till kan det vara av stor fördel för det är väldigt svårt att justera det man har tappat osv.

Woody R
2013-01-03, 17:29
"Bumpar" upp en gammal tråd.

Har märkt flera gånger efter tunga gympass att jag fått dålig syn, ser suddigt och sämre skärpa, ganska irriterande så tänkte att jag söker på det och det verkar ju inte bara vara jag som får det heller.

Känns lite bättre nu iallafall :)

Figgeduni
2013-01-03, 17:40
Samma här, brukar tappa lite av färgseendet då jag kör. T.ex så blir det svårt att skilja på de mörkgröna vikterna och de röda. Försvinner dock alltid efter nån minuts vila, antar att det inte är nå farligt utan bara pågrund av hur jag andas/håller andan under lyften.

Dock vore det kul att veta varför det blir så och ifall det nu kan vara farligt =)

exevision
2013-01-03, 18:35
Trycket har varit så högt att blodkärl brustit. Du kan säkert räkna med att det inte gör gott i alla fall. Jag känner inte till att styrke- eller tyngdlyftare skulle ha sämre syn än genomsnittet, men som sagt, positivt är det säkert inte; som dom skriver i studien ovan, "Prolonged weight lifting could be a potential risk factor for the development or progression of glaucoma". "Potential risk factor" innebär inte per automatik att problemet uppstår hos alla.

Grön starr verkar ju inte bero så mycket på trycket i ögat:

Glaukom, grön starr, är en ögonsjukdom som skadar synnerven i ögat och därmed ger gradvis sämre syn. Tidigare ansågs sjukdomen orsakas av förhöjt ögontryck. Under senare årtionden har man dock konstaterat att glaukom kan förekomma även med normalt tryck i ögat, likaväl som ett förhöjt tryck kan föreligga utan att glaukomsjukdomen utvecklas. Senaste forskningen har visat att grön starr orsakas av en mutation i en gen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glaukom

Själv har jag en lätt översynthet och litet brytningsfel, och tycker mig faktiskt se bättre och har mindre ansträngda ögon under träningen. Och det kanske beror på högre tryck.

BelowAverage
2013-01-03, 18:45
Har märkt flera gånger efter tunga gympass att jag fått dålig syn, ser suddigt och sämre skärpa, ganska irriterande så tänkte att jag söker på det och det verkar ju inte bara vara jag som får det heller.


Känner igen detta precis.

Förändrad synskärpa i samband med tung träning är välkänt sen länge. Min optiker - japp, allan har en sån numer - vill inte undersöka mig direkt efter ett tungt pass. Ansträngningen påverkar trycket i ögat och muskulaturen runt om. Och ja, man lär sig om det på optikerutbildningen.


allan

Intressant.

Jag brukar oftast märka av det efter längre pass, 45 minuter ger inga problem.

Rikard Jansson
2013-01-03, 19:34
Old news.

http://www.youtube.com/watch?v=N5sr2UGxfso

Bumb
2013-01-03, 21:18
Också fått sämre syn senaste tiden men trodde aldrig att styrketräningen skulle kunna ha nåt med det att göra.

Är väl inte mer att göra än o acceptera att det finns en risk att man får sämre syn av att träna??

Vore skönt om någon kunde dementera allt som skrivits ? :D

Fuark
2013-01-03, 21:23
nu ser jag suddigt pågrund av placebo