handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenaders vara eller icke vara


cardio
2006-09-29, 12:38
Jag har funderat på konceptet med morgonpromenader, när är det egentligen fördelaktigt att ge sig ut på en morgonpromenad? Med morgonpromenad menar jag en promenad på 1-2 timmar innan frukost.

Vid en deff:

Eftersom det är underskottet i sig som bestämmer hur mycket fettvikt du tappar så är ju inte morgonpromenad att rekommendera. Det enda morgonpromenaden gör är ju att bryta ner muskler? Är det då inte bättre att inta protein innan man ger sig ut, alternativt förlägga promenaden senare på dagen om man vill åt motionen/energiförbrukningen.

Vid bulk:

Vid en ev bulkperiod så måste ju morgonpromenaden var förkastlig. Du bryter ner muskler, iofs bränner du en del fett (?), men överskottet i energi kommer ju innebära att du går upp i fett och muskelvikt. Men kommer promenaden i sig ha någon inverkan på vad du kommer lägga på dig mest utav? Även här torde det vara bättre att inta protein innan?

Nu är ju morgonpromenader en form av skonsam motion som är fruktansvärt skönt att syssla med. Men är det värt det?

Fartman
2006-09-29, 13:26
både när det gäller fettförbränning och proteinnedbrytning så är det ju dagen som helhet som räknas. Mao, gå när det passar. Personligen tyckte jag det var väldigt trevligt att börja dagen med en prommenad lagom länge för att sedan i lugn och ro komma hem och äta gott.

krilleh
2006-09-29, 13:40
Som jag förstått det så kan du vara utan protein halva dagen för att sedan trycka i dig dubbelt så mycket protein andra halvan för att komma upp i samma nivå. Det går lika bra.(nu överdriver jag). Menar bara att 1 timme utan protein på morgonen är inget att oroa sig för. Bara ta lite mer till resten av måltiderna.

Sen så är morgonpromenader bra för de som styrketränar då inte kolhydraterna används som källa, utan framförallt fettet. Och då kan man spara kolhydraterna till träningen ist vilket är viktigt för att orka igenom passet.

Dock om man bantar så kan man lika gärna gå promenad på dagen/kvällen.

Finns många myter där ute, men jag tycker denna myt kan få va kvar. Nu kommer iaf svensson personerna upp på morgonen och får en kanonstart. Samt att om de tänker att "jag kan lika gärna gå på kvällen" är det lätt hänt att de struntar i det då de kanske har annat att göra.

Juhnis
2006-11-20, 19:27
" Sen så är morgonpromenader bra för de som styrketränar då inte kolhydraterna används som källa, utan framförallt fettet. Och då kan man spara kolhydraterna till träningen ist vilket är viktigt för att orka igenom passet. "

Jag kör morgon promenader 5ggr i veckan samt gym 4 gånger i veckan och skulle uppskatta om någon gav en större förklaring på detta, om det stämmer vill säga.

Exhale_
2006-11-20, 19:38
" Sen så är morgonpromenader bra för de som styrketränar då inte kolhydraterna används som källa, utan framförallt fettet. Och då kan man spara kolhydraterna till träningen ist vilket är viktigt för att orka igenom passet. "

Jag kör morgon promenader 5ggr i veckan samt gym 4 gånger i veckan och skulle uppskatta om någon gav en större förklaring på detta, om det stämmer vill säga.

Morgonpromenader är lågintensiv träning vilket kommer rendera i att stor del av energin kommer att tas från fett. Detta i sin tur gör att du sparar kolhydratslagren till mer kolhydratskrävande träning.

Exhale_
2006-11-20, 19:58
Vid en deff:

Eftersom det är underskottet i sig som bestämmer hur mycket fettvikt du tappar så är ju inte morgonpromenad att rekommendera. Det enda morgonpromenaden gör är ju att bryta ner muskler? Är det då inte bättre att inta protein innan man ger sig ut, alternativt förlägga promenaden senare på dagen om man vill åt motionen/energiförbrukningen.


Intressant tanke, är det smart att ta en prottedrink och lite kolhydrater en halvtimme innan promenaden för att på så sätt minska proteinnedbrytningen?

Juhnis
2006-11-20, 20:04
Morgonpromenader är lågintensiv träning vilket kommer rendera i att stor del av energin kommer att tas från fett. Detta i sin tur gör att du sparar kolhydratslagren till mer kolhydratskrävande träning.

Så man skulle kunna träna på eftermiddagen samma dag?

Xealswe
2006-11-20, 20:15
Intressant tanke, är det smart att ta en prottedrink och lite kolhydrater en halvtimme innan promenaden för att på så sätt minska proteinnedbrytningen?

Det är ingen risk att muskler försvinner om du så likaväl springer 5-6 km före frukost, äter du efteråt och ligger på tillräckligt mycket protein om dagen är det lugnt, detta står t o m i grubens deffguide om du vill kolla :)

Apos78
2006-11-20, 21:10
Styrketräning kan inte räknas som någon högförbrukare av muskelglykogen, så att morgonpromenader skulle vara extra bra för en muskelbyggare stämmer kanske inte helt och hållet.

GymTT
2007-01-30, 09:14
bumpar.


brukar ni gå eller springa vid morgoncardion? eller både och?

Handcuff
2007-01-30, 09:40
MOrgon,kväll,natt eller dagspromenad kvittar. Gå när ni vill! (Samma effekt vilket som)

damir_T
2007-01-30, 10:05
Hmm. Så som jag vet, och fått bekräftat av en utbildad personlig tränare å bla bla som gott massa högskolor å skit om träning sont, och min egna tränare krister så ska man tex ta " en halv äggvita " innan promenaden.. Då börjar kroppen byta ner ägget de första 10-20 minuterna och resten fett. Anars drar det först på musklerna och sedan fettet. Så i februari när jag ska dra ut kommer jag ta ett halv ägg ( halv ägg vita ) och sedan ge mig ut!

Stab
2007-01-30, 10:54
Hmm. Så som jag vet, och fått bekräftat av en utbildad personlig tränare å bla bla som gott massa högskolor å skit om träning sont, och min egna tränare krister så ska man tex ta " en halv äggvita " innan promenaden.. Då börjar kroppen byta ner ägget de första 10-20 minuterna och resten fett. Anars drar det först på musklerna och sedan fettet. Så i februari när jag ska dra ut kommer jag ta ett halv ägg ( halv ägg vita ) och sedan ge mig ut!

Ett halvt ägg? typ 3 gram protein?

Ontopic; Tror knappast man behöver oroa sig om man går ut på en morgon PW för att sedan käka på. Sedan borde detta inte vara något som bara sker i deff fasen, grisbulka är och kommer alltid vara efterblivet.

krilleh
2007-01-30, 15:00
Hmm. Så som jag vet, och fått bekräftat av en utbildad personlig tränare å bla bla som gott massa högskolor å skit om träning sont, och min egna tränare krister så ska man tex ta " en halv äggvita " innan promenaden.. Då börjar kroppen byta ner ägget de första 10-20 minuterna och resten fett. Anars drar det först på musklerna och sedan fettet. Så i februari när jag ska dra ut kommer jag ta ett halv ägg ( halv ägg vita ) och sedan ge mig ut!

Äggets energi kommer du knappast kunna använda direkt efter du äter det.

LisaB
2007-01-30, 16:21
lånar tråden lite...*whistle*

ang. morgonpromenader. när jag vaknar är jag alltid hungrig och jag skulle inte klara av att gå utan att få i mig ngt. säg då att jag tar lite yoghurt/fil ca 1h innan promenaden, får jag då samma resultat?

krilleh
2007-01-30, 17:42
lånar tråden lite...*whistle*

ang. morgonpromenader. när jag vaknar är jag alltid hungrig och jag skulle inte klara av att gå utan att få i mig ngt. säg då att jag tar lite yoghurt/fil ca 1h innan promenaden, får jag då samma resultat?

Nej då använder du iaf mestadels kolhydrater som energikälla.

Max
2007-01-30, 18:42
Nej då använder du iaf mestadels kolhydrater som energikälla.
Precis, du skulle vara mer alert och kanske gå snabbare/längre och därigenom förbruka mer energi. Antagligen mer % del av energin i form av glykogen än om du gått direkt utan frukost, men som vanligt är det in - ut som gäller. Är altså målet vara sig att gå ner i vikt eller gå för att få den fina motionen är det kanske bättre att gå med frukost i magen! Det kan bara du avgöra hur du känner dig. Själv presterar jag dock bäst utan mat i magen.

Karl_alfred
2007-01-30, 18:54
lånar tråden lite...*whistle*

ang. morgonpromenader. när jag vaknar är jag alltid hungrig och jag skulle inte klara av att gå utan att få i mig ngt. säg då att jag tar lite yoghurt/fil ca 1h innan promenaden, får jag då samma resultat?

Ja.

krilleh
2007-01-30, 19:11
Ja.

Om man inte bryr sig om det är kolhydrater eller fettet som är ens energikälla så visst, då är det ett Ja! Men om man vill spara kolhydraterna till exempelvis styrketräning så är morgonpromenader ett plus! (innan frukost). Men det är lika mycket energi som förbränns.

Karl_alfred
2007-01-30, 19:16
Om man inte bryr sig om det är kolhydrater eller fettet som är ens energikälla så visst, då är det ett Ja! Men om man vill spara kolhydraterna till exempelvis styrketräning så är morgonpromenader ett plus! (innan frukost). Men det är lika mycket energi som förbränns.

En morgonpromenad lär väll knappas ta ned muskelglycogenet nämnvärt? De används väll främst vid hårt arbete, jag antar dessutom att personen äter några fler gånger per dag än just fil/youghurten?

damir_T
2007-01-30, 22:44
Ett halvt ägg? typ 3 gram protein?

Ontopic; Tror knappast man behöver oroa sig om man går ut på en morgon PW för att sedan käka på. Sedan borde detta inte vara något som bara sker i deff fasen, grisbulka är och kommer alltid vara efterblivet.

Ja det ska tydligen räcka...

jakke
2007-01-30, 22:54
Om man tror att en halv äggvita spelar någon praktisk roll så är man ute på djupt vatten.

nutz
2007-01-31, 00:10
Om ni käkar innan promenaden försvinner effekten och den så kallade "fördelen" med cardio på tom mage. Man har lixom inte tom mage längre.

damir_T
2007-01-31, 00:12
Alsså.. n00bs. :) vänta så ska jag länka så krister kan skriva här. till er okunniga. ... Lr vilken fakta baserar ni på att det med ett halvt ägg tex, eller en matsked keso inte är bra. ```??

Raggis
2007-01-31, 00:14
Drick en kopp starkt te innan du ger dig ut o promenerar. Det drar igång ämnesomsättningen.

Axmode
2007-01-31, 00:16
Alsså.. n00bs. :) vänta så ska jag länka så krister kan skriva här. till er okunniga. ... Lr vilken fakta baserar ni på att det med ett halvt ägg tex, eller en matsked keso inte är bra. ```??

Spelar ju ingen roll när king grub dyker på dig sedan ;)

damir_T
2007-01-31, 00:26
Spelar ju ingen roll när king grub dyker på dig sedan ;)

jo, preics:) det oxo.

jakke
2007-01-31, 01:03
Alsså.. n00bs. :) vänta så ska jag länka så krister kan skriva här. till er okunniga. ... Lr vilken fakta baserar ni på att det med ett halvt ägg tex, eller en matsked keso inte är bra. ```??

jag väntar.. Men du kanske inte ska kasta sten i glashus

nutz
2007-01-31, 11:16
Drick en kopp starkt te innan du ger dig ut o promenerar. Det drar igång ämnesomsättningen.

Det finns inget som "drar igång" ämnesomsättningen. Har du ingen ämnesomsättning så är du död.

Mell
2007-01-31, 22:13
Anledningen till att det är bättre att köra sin promenad före frukost är för att man har så pass låga insulinnivåer efter en lång tids fasta (sömn). Intag av protein/kolhydrat ger ju insulinpåslag och kan därför anses försämra andelen fett använd som energikälla under ens morgonaktivitet före frukost.

Handcuff
2007-01-31, 22:21
Anledningen till att det är bättre att köra sin promenad före frukost är för att man har så pass låga insulinnivåer efter en lång tids fasta (sömn). Intag av protein/kolhydrat ger ju insulinpåslag och kan därför anses försämra andelen fett använd som energikälla under ens morgonaktivitet före frukost.

Nähä? Frågan kvarstår..ger det någon praktisk fördel/skillnad mot att ex förbruka samma mängd energi kl 16:00 eller kl 08:00 :confused:

Fartman
2007-01-31, 22:27
Nähä? Frågan kvarstår..ger det någon praktisk fördel/skillnad mot att ex förbruka samma mängd energi kl 16:00 eller kl 08:00 :confused:
Nej.