handdator

Visa fullständig version : GI på färsk pasta?


Jacky
2006-09-29, 10:11
Hej!

Jag vet att det är måltidens totala sammansättning som avgör GI-värdet, men jag är ändå nyfiken på vad vanlig färsk pasta har för GI - skiljer det sig från vanlig pasta med tanke på koktiden?
Vilken färsk pasta är bäst att äta?

jwzrd
2006-09-29, 10:13
Hej!

Jag vet att det är måltidens totala sammansättning som avgör GI-värdet, men jag är ändå nyfiken på vad vanlig färsk pasta har för GI - skiljer det sig från vanlig pasta med tanke på koktiden?
Vilken färsk pasta är bäst att äta?

GI har ingen inverkan på din vikt och ingen inverkan på varken näringsinnehåll och smak. Den färskpasta som är bäst att äta är den som ryms i den mängd energi du tillåter dig själv varje dag och som smakar godast. Enkelt :)

Jacky
2006-09-29, 10:17
GI har ingen inverkan på din vikt och ingen inverkan på varken näringsinnehåll och smak. Den färskpasta som är bäst att äta är den som ryms i den mängd energi du tillåter dig själv varje dag och som smakar godast. Enkelt :)

Hm...tror att du har missuppfattat min fråga. Den rör inte GI och vikt. Den rör enbart GI. Så min fråga är: enbart GI på färsk pasta?

Med vilken som är bäst så kvittar det om pasta innehåller mycket energi. Jag vill ha bra energi - det är frågan! Vilken ger bäst energi (vitaminer etc)? Sedan om det är 100 kcal mer/100g struntar jag i.

Tack ändå för ditt försök, men min fråga har du tyvärr tolkat fel. Jag hoppas detta gör det tydligare ;)
Faaaast...du kanske sitter inne även på dessa svar?

jwzrd
2006-09-29, 10:23
Hm...tror att du har missuppfattat min fråga. Den rör inte GI och vikt. Den rör enbart GI. Så min fråga är: enbart GI på färsk pasta?

Med vilken som är bäst så kvittar det om pasta innehåller mycket energi. Jag vill ha bra energi - det är frågan! Vilken ger bäst energi (vitaminer etc)? Sedan om det är 100 kcal mer/100g struntar jag i.

Tack ändå för ditt försök, men min fråga har du tyvärr tolkat fel. Jag hoppas detta gör det tydligare ;)
Faaaast...du kanske sitter inne även på dessa svar?

Om det var näringsinnehåll du var ute efter så är det en annan sak. Du vill ha GI, jag berättar för dig att GI-siffran är meningslös. GIs enda existensberättigande - när det kom - var att maträtter med ett lägre GI ledde till en snabbare viktnedgång givet samma energiintag med högre GI. Nu är det inte så.

Exakt vilket märke av färskpasta kan jag inte svara på, det vet jag inte.

King Grub
2006-09-29, 10:35
Vilken ger bäst energi (vitaminer etc)? Sedan om det är 100 kcal mer/100g struntar jag i.

GI har inte med näringsvärde att göra heller - inte det minsta.

Jacky
2006-09-29, 11:18
GI har inte med näringsvärde att göra heller - inte det minsta.
Det vet jag, tack!
Okej..jag omformulerar mig i tre delfrågor.

1. Skiljer sig GI i färsk pasta från vanlig pasta (koktiden är ju i regel 3-5 min på färsk pasta). Exempel - Pastellas fettuicini

2. Vilken typ av pasta är bäst ur näringssynpunkt - durumvete-pasta, dinkel-pasta, fullkornspasta, proteinpasta och är det egentligen så stor skillnad jämfört med vanlig "vit" pasta?

3. Är det någon skillnad i SI-index på färsk resp. vanlig vit pasta?

King Grub
2006-09-29, 11:28
1. http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm

2. För en person som äter en vettig och blandad kost spelar det ingen roll. Du får ingen näringsbrist av att välja vanlig standardpasta. Mikronutrientinnehållet står säkert i livsmedelstabeller eller på förpackningarna.

3. Inga tester gjorda på färsk vad jag vet. Testa: ät X kcal från det ena en morgon och X kcal från det andra en annan morgon (och inget annat till). Ta tid och se hur lång tid det tar innan du känner hungerkänslor.

Jacky
2006-09-29, 11:33
1. http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm

2. För en person som äter en vettig och blandad kost spelar det ingen roll. Du får ingen näringsbrist av att välja vanlig standardpasta. Mikronutrientinnehållet står säkert i livsmedelstabeller eller på förpackningarna.

3. Inga tester gjorda på färsk vad jag vet. Testa: ät X kcal från det ena en morgon och X kcal från det andra en annan morgon (och inget annat till). Ta tid och se hur lång tid det tar innan du känner hungerkänslor.

Tack för bra svar!
Perfekt!