handdator

Visa fullständig version : Framsida axlar


Vince_Young
2006-09-29, 08:29
Jag har en fråga angående framsida axlar. Jag tränar Bröst/axlar/triceps samma dag och upplägget för passet ser ut såhär:

Bröst: Bänkpress, Lutande hantelpress, Smalbänk, Dips

Axlar: Hantelpress, Frontlyft, Sidlyft

Triceps: Push-downs med rep, Push-downs

Kan jag plocka bort frontlyft för framsida axlar, den muskeln får väl rätt mycket träning ändå? (bänkpress,lutande hantelpress..) Jag tränar baksida på rygg/biceps-dagen.

tacksam för svar!

martynj
2006-09-29, 09:46
Jag har en fråga angående framsida axlar. Jag tränar Bröst/axlar/triceps samma dag och upplägget för passet ser ut såhär:

Bröst: Bänkpress, Lutande hantelpress, Smalbänk, Dips

Axlar: Hantelpress, Frontlyft, Sidlyft

Triceps: Push-downs med rep, Push-downs

Kan jag plocka bort frontlyft för framsida axlar, den muskeln får väl rätt mycket träning ändå? (bänkpress,lutande hantelpress..) Jag tränar baksida på rygg/biceps-dagen.

tacksam för svar!

Nu är jag ingen axelexpert, men jag tror framsidan av dina axlar får tillräckligt med pisk från ditt bröstpass. Jag hade inte tränat framsidan specifikt, för att undvika skador (jag spelar iofs handboll så därför använder jag axeln ofta, vilket ökad skaderisken).

Richard85
2006-09-29, 09:51
Din framsida axel får tillräckligt med spö på bröstträningen men även på hantelpress..Satsa mer på bakre axlar..Räcker du kör 3-6set generellt på axlar, t.ex militärpress och sidolyft och sen 6-9set på baksidan..Så kör jag iallafall och det funkar kanon

Liten Men Fet
2006-09-29, 10:36
Jag kör nästan likadant fast jag skippar frontlyft och kört stånde rodd till hakan istället, sen kör jag skruvpressar istället för vanliga hantelpressar men jag brukar bara köra 2 set för sen är jag slut i framsidan.

Mickaz
2006-09-29, 11:12
Såhär ligger det till. Framsida axlar tränas ganska mycket redan när du kör pressar som bänkpress, hantelpress och sådana saker. Så igentligen behöver man inte anstränga sej åt att lägga ner tid på främre axelhuvudet, men däremot hela axelövningar och bakre delen.

Jaak
2006-09-30, 13:35
Jag har en fråga angående framsida axlar. Jag tränar Bröst/axlar/triceps samma dag och upplägget för passet ser ut såhär:

Bröst: Bänkpress, Lutande hantelpress, Smalbänk, Dips

Axlar: Hantelpress, Frontlyft, Sidlyft

Triceps: Push-downs med rep, Push-downs

Kan jag plocka bort frontlyft för framsida axlar, den muskeln får väl rätt mycket träning ändå? (bänkpress,lutande hantelpress..) Jag tränar baksida på rygg/biceps-dagen.

tacksam för svar!

Bänkpress, lutande hantelpress, smalbänk, dips, hantelpress. Alla dessa övningar kopplar in framsida axlar i mer el mindre utsträckning beroende på utförande. Skippa frontlyften och lägg in en övning för baksida av axlar om du känner för det. Du har ingen övning för traps så lite shrugs kanske går klämma in.

Liten Men Fet
2006-09-30, 14:00
Bänkpress, lutande hantelpress, smalbänk, dips, hantelpress. Alla dessa övningar kopplar in framsida axlar i mer el mindre utsträckning beroende på utförande. Skippa frontlyften och lägg in en övning för baksida av axlar om du känner för det. Du har ingen övning för traps så lite shrugs kanske går klämma in.

Men baksida axel smiskar han ju på ryggdagen, jag skulle kör två övningar för mittendeltat istället. Prova att köra skruvpressar istället för vanliga hantelpressar för axlarna, river bättre i mittendeltat på mig iallafall.

Jonny_88
2006-10-01, 11:09
Bänkpress, lutande hantelpress, smalbänk, dips, hantelpress. Alla dessa övningar kopplar in framsida axlar i mer el mindre utsträckning beroende på utförande. Skippa frontlyften och lägg in en övning för baksida av axlar om du känner för det. Du har ingen övning för traps så lite shrugs kanske går klämma in.
Traps tränar många i ryggpasset ( Marklyft, skivstångsrodd etc ). Baksida axlar samma. Tycker jag får tillräckligt av båda i ryggövningarna ( Kör oftast bara marklyft och skivstångsrodd ). Men om jag skulle lägga till en övning för baksidan av axeln så skulle de vara hantelrodd.

prime^
2006-10-01, 12:59
Vilka övningar skulle ni rekomendera för o piska baksida axlar då?

gondie
2006-10-01, 13:06
Vilka övningar skulle ni rekomendera för o piska baksida axlar då?

Här finns det massor med övningar. http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542

Jag brukar köra denna http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html

aliquis
2006-10-01, 14:32
Jag tycker också du kan skita i framsidan.

Baksida axlar utöver roddövningar är väl "flyes" fast bakåt, dvs framåtlutade sidolyft. Lägga sig på en bänk mitt i cablecrossen och ta höger handtag i vänster hand och viceversa och dra isär armarna från korsat till utsträckt åt sidorna, fungerar säkert att fästa ett handtag i ena kabeln förslagsvis med trissan där nere, hålla den i ena handen och dra/rotera ut armen åt sidan. Ingen aning om någon lite striktare variant av hantelrodd kan fungera också, men varför inte köra riktiga isf? :D