handdator

Visa fullständig version : bränn fett snabbt- korta pass


alme
2003-01-25, 18:33
Läste detta på max-ot's sida: "Kortare och intensivare pass är bättre för fett förbränning än pass med måttlig intensitet under längre tid (30 minuter och utöver det)."

Det stämmer inte med det jag hört, att man ska gå promenader på ungeför en timme. Här säger max-ot att man ska ha korta och intensiva pass om man vill bränna fett. Hmm...

King Grub
2003-01-25, 18:55
Det stämmer ypperligt, och det fungerar fantastiskt! Om du kör lågintensivt stämmer det att du använder fett som energikälla, men ännu viktigare är efterförbränningen, och den höjer du bara rejält med rikigt intensive, korta konditionspass. Faktum är att de har halverat den där 30-minuterstiden nu, till 16 minuter. Om du kör riktigt, riktigt hårt orkar du inte mycket mer.

Kör så det ryker och det smakar blod i munnen i korta pass istället, så kommer förbränningen att vara höjd i timtal efteråt. Jag har testat båda, och kommer aldrig att gå tillbaka till lågintensiva pass, utan tar hellre ut mig ordentligt i 20 minuter och sparar tid på köpet.

alme
2003-01-25, 19:00
men under riktigt intensiva pass så är väl risken stor att man även bränner av musklerna också?

ABC123
2003-01-25, 19:16
Ju intensivare pass du kör, ju större risk att du bränner muskler också.
Vad gäller att efterförbränningen skulle vara högra efter hårda intensiva pass jämfört med lågintensiva är fel. Det är hur mycket du bränner under träningen som räknas. Så bränner du 400kcal genom lågintensivt pass eller 400kcal genom högintensiva pass så kommer du ha samma efterförbränning.
Sen tar det givetvis mycket längre tid att bränna 400kcal genom att gå jämfört med att springa, men du sparar muskler på det, då högre % av energin kommer komma ifrån fett.

King Grub
2003-01-25, 19:17
Inte så stor som man kan tro, dels för att det är frågan om just så pass korta pass, och dels för att här är det inte hårdkörning på tom mage, som t ex morgonpromenader. Här skall du ha ätit både protein och en del kolhydrater innan. Direkt efter är det en muskelbyggande vassledrink som gäller. :thumbup:

Och ett intensivt pass höjer visst förbränningen betydligt jämfört med ett lågintensivt. Efter lågintensiv träning har du nästan ingen förhöjd förbränning alls. Då skulle du ju lika gärna kunna gå och handla och höja förbränningen, och riktigt så fungerar det ju inte.

King Grub
2003-01-25, 19:27
Current research of resistance weight training and EPOC has noted a relationship between exercise intensity and elevated metabolic rate. As weight lifting intensity increases, the EPOC duration also increases. Most research up to now has been on EPOC and resistance training in males. This recent study attempts to clarify the effects of EPOC on resting metabolic rate (RMR) on healthy, weight-trained females.

Osterberg, K. L. & Melby, C. L., 2000. Effect of acute resistance exercise on postexercise oxygen consumption and resting metabolic rate in young women. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 10 (1), 71-81.
Seven females, with an average age of 27 years, height of 66 inches, weight of 141.5 pounds and body fat of 18.3 percent, participated in this research study. Subjects were required to maintain body-weight stability, which the authors defined as no gain or loss of weight greater than 2 kilograms (4.4 pounds) in the last six months. All subjects’ meals were standardized prior to and during the exercise intervention.
The exercise program consisted of five sets of 10 different exercises. The exercises were performed in agonist/antagonist pairs (push/pull sequence), with 10 to 15 repetitions per set. Opposing muscle groups were paired together to avoid premature failure due to muscular fatigue, and the last two sets of each exercise were performed to failure. The exercise groupings consisted of bench press and bent-over row; leg extension and leg curl; military press and sit-ups; biceps curl and triceps extension; and lunges and lateral raises. The subjects were given a four-minute time period to perform the exercise pairs and could rest for the remainder of the time if they finished before the four minutes expired.
EPOC remained elevated throughout the three-hour postexercise measurement phase and was measured every 30 minutes. It was 13 percent higher than pre-exercise baseline oxygen consumption (VO2) in the final measurement stage. The subjects’ average RMR was 4.2 percent higher 16 hours following exercise, when compared to the pre-workout RMR. The authors concluded that intense resistance training produces modest, but prolonged elevation of postexercise metabolic rate in women.

Practical Application:
Intermittent, high-intensity weight training appears to have the greatest effect on EPOC (Melby et al. 1993; Laforgia et al 1997) and individuals who perform high volume (2- Color 5 sets of 10 to 15 reps at 60- 70% of 1-RM) resistance exercise will see minimal weight management benefits from EPOC (Burleson et al. 1997; Osterberg However, it should be emphasized that the overall weight-control benefits of EPOC, for men and women, from participation in resistance exercise occur over a significant time period, since kilocalories are expended at a low rate in the individual postexercise sessions.

References:
Bahr, R. & Sejersted, O. M. 1991. Effect of intensity of exercise on excess post-exercise oxygen consumption. Metabolism, 40, (8), 836-41.

Burleson, M.A. et al. 1998. Effect of weight training exercise and treadmill exercise on elevated post-exercise oxygen consumption. Medicine & Science in Sports & Exercise, 30, 518-22.

Gillette, C.A., Bullough, R. C. & Melby, C. L. 1994. Postexercise energy expenditure in response to acute aerobic or resistive exercise. International Journal of Sports Nutrition, 4, 347-60.

Haltom, R.W. et al. 1999. Circuit weight training and its effects on excess postexercise oxygen consumption. Medicine & Science in Sports & Exercise, 31, 1613-8.

Laforgia, J. et al. 1997. Comparison of energy expenditure elevations after submaximal and supramaximal running. Journal of Applied Physiology, 82, (2), 661-6.

Melby, C.L. et al. 1993. Effects of acute resistance exercise on post-exercise energy expenditure and resting metabolic rate. Journal of Applied Physiology, 75, 1847-53.

Osterberg, K. L. & Melby, C. L. 2000. Effect of acute resistance exercise on postexercise oxygen consumption and resting metabolic rate in young women. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 10, (1), 71-81.

Robergs, R. A. and Roberts, S. 1997. Exercise Physiology: Exercise, Performance, and Clinical Applications. St. Louis: Mosby.

Sedlock D.A., Fissinger, J. A. & Melby, C. L. 1989. Effect of exercise intensity and duration on post-exercise energy expenditure. Medicine & Science in Sports & Exercise, 21, (6), 662-6.

Smith, J. & McNaughton, L. 1993. The effects of intensity of exercise on EPOC and energy expenditure in moderately trained men and women. European Journal of Applied Occupational Physiology, 67, (5), 420-5.

Wilmore, J.H. et al. 1978. Energy cost of circuit weight training. Medicine & Science in Sports & Exercise, 10, 75-8.

ABC123
2003-01-26, 03:16
Originally posted by King Grub
Inte så stor som man kan tro, dels för att det är frågan om just så pass korta pass, och dels för att här är det inte hårdkörning på tom mage, som t ex morgonpromenader. Här skall du ha ätit både protein och en del kolhydrater innan. Direkt efter är det en muskelbyggande vassledrink som gäller. :thumbup:

Och ett intensivt pass höjer visst förbränningen betydligt jämfört med ett lågintensivt. Efter lågintensiv träning har du nästan ingen förhöjd förbränning alls. Då skulle du ju lika gärna kunna gå och handla och höja förbränningen, och riktigt så fungerar det ju inte.

Tro vad du vill. Det finns Väldigt många studier, framför allt nya, som visar att det handlar om hur mycket du bränner under passet som är viktig för efterförbränningen, och inte hur pass intensivt passet var.

Sen om du kör höginensiva pass så är energi % från fett väldigt liten. Så väljer du att träna på tommage så kommer mycket muskelprotein att användas och om du ätit innan så kommer nästan bara kolhydrater förbrännas. Dessutom måste du vara noga med att bara ha fått i dig långsamma kolhydrater så du är säker på att blodsockert eller insulinutsöndringen är hög.

King Grub
2003-01-26, 08:39
Tro vad du vill? Läs studierna jag listade i förra inlägget så får du se. Och det är definitivt inte frågan om tom mage.

ivandrago
2003-01-26, 16:37
jag varierar :)
alltid bäst.

Ibland har man ingen lust med promenader eller långsam jogging, då är det grymt skönt att gå ut och köra intervall stenhårt.. ibland känner man för en promenad eller att jogga lite lugnt.. skulle aldrig palla med att tvinga mig själv promenera före frukost 5 dagar i veckan..

EiseltUK
2003-01-27, 02:02
Högintensiv träning är troligen bättre även i det avseendet att den stimulerar frisättning av katekolaminer som stimulerar cAMP och HSL i fettcellerna. Men om redan är i ett lipolytiskt tillstånd, t ex om man går på ketogen diet så tror jag inte att det spelar så stor roll om man tränar hög- eller lågintensivt. En kombination är säkert bäst.

Mvh
Henrik

Spud
2003-05-29, 09:07
Originally posted by ABC123


Tro vad du vill. Det finns Väldigt många studier, framför allt nya, som visar att det handlar om hur mycket du bränner under passet som är viktig för efterförbränningen, och inte hur pass intensivt passet var.


Nu motsäger du väl dig själv? du säger ju själv att det handlar om hur mycket du bränner under passet som är viktigt för efterförbränningen? och hur bränner man maximalt med energi under ett pass med tidsgräns?

jo, genom att köra intensivt.

ABC123
2003-05-29, 13:26
Originally posted by Spud


Nu motsäger du väl dig själv? du säger ju själv att det handlar om hur mycket du bränner under passet som är viktigt för efterförbränningen? och hur bränner man maximalt med energi under ett pass med tidsgräns?

jo, genom att köra intensivt.

Hmm, läs vad jag skrev en gång till, så får du nog en "aha upplevelse" :smash: :D

Men jag ska vara snäll, jag ska hjälpa dig på vägen. Jag skrev i början av denna tråden:

"Det är hur mycket du bränner under träningen som räknas. Så bränner du 400kcal genom lågintensivt pass eller 400kcal genom högintensiva pass så kommer du ha samma efterförbränning.
Sen tar det givetvis mycket längre tid att bränna 400kcal genom att gå jämfört med att springa, men du sparar muskler på det, då högre % av energin kommer komma ifrån fett."

Så, med andra ord, så har jag aldrig skrivit något om pass med tidsgräns.

Munter
2003-05-29, 13:29
Herr ABC, testa några veckor med vardera och utvärdera sedan. Har själv helt lagt ner promenader efter jag började med intensivare cardio och märkt skillnaden... men vissa verkar ju komma hela vägen fram med bara promenader.

z_bumbi
2003-05-29, 13:34
Man springer 20 minter intensivt eller 60 minuter mindre intensivt, man bränner kanske 400 kcal (Eller vad man nu bränner.). Det viktigaste för kaloriförbrukningen är hur mycket man bränner under tiden och kanske den närmaste tiden efter, det viktigaste för fettförbränningen är nog vad som ger bäst konditionsträning då man ju med bättre kondition bränner procentuelt mer fett vid likartat arbetsbelastning andra tider på dygnet.

Lämnar sen teorin bakom sig så är det ju det som är kul som bränner bäst eftersom man fortsätter med det..

ABC123
2003-05-29, 13:41
Originally posted by Munter
Herr ABC, testa några veckor med vardera och utvärdera sedan. Har själv helt lagt ner promenader efter jag började med intensivare cardio och märkt skillnaden... men den verkar ju komma hela vägen fram med bara promenader.

Jodå, jag kan erkänna att jag kör någon dag HIIT och någon dag morgonpromenader. Då jag personligen tycker en blandning fungerar bäst och med HIIT sparar man ju en hel del tid.

Vad jag har skrivit om efterförbränningen hit och dit, har inte så mycket med mindre egna erfarenheter att göra, utan helt enkelt en stor mängd olika studier.

Grahn
2003-05-29, 13:52
Tja högintensiv cardio har ju även andra fördelar än bara efterförbränning.
Markant bättre kondition vilket ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle dygnet runt.
Bättre kondition utan långa löprundor är dessutom bara positivt för muskelutvecklingen och träningsprestation, titta bara på sprinters.

Fast i slutändan ska man ju göra det man gillar bäst själv med.

Action
2003-05-29, 15:56
Under dieten inför tävling så promenerade jag inledningsvis 3-4ggr per vecka innan frukost. Ökade succesivt till 6-7ggr/vecka på morgonen, la in efter styrkkepasset 30minuter lågintensiv träning. Varvade med att promenera innan jag skulle sova tills dess att jag promenerade upp till 3h per dag...

Inga som helst problem att minska vikt då. Har inte provat HIIT mer än den intervallträning jag utför 2ggr/vecka. Skulle heller inte våga mer på grund av risken att tappa muskler. Vid intervalträningen ser jag till att va laddad med kolhydrater.

Morgonpromenader är enligt mig överlägset vid fettförbränning, dessutom väldigt skönt sätt att vakna på.