handdator

Visa fullständig version : Magträning


emmzan
2003-01-25, 18:25
Har fått order av idrottsmassör att träna upp min jämfört med ryggen, svaga mage..

Vill gärna ha tips om guldövningar för denna underbara muskelgrupp som jag beordrats träna 7ggr/v :D

Som det är nu kör jag:
-Crunches på swissball
Gillar övningen då den ger bra sträck och är skonsam mot svanken

-Cablecrunches
Nyper bra

Borde jag variera övningarna och repsantalet eller köra samma saker varje gång jag är på gymet.??

Ninjasmurf
2003-01-25, 18:58
Dom (träning gurusarna) brukar säga att man ska träna magen som vilken annan muskel som helst, dvs 10-20 reps på 4-5 set. Och se till att man får en ordentlig kontraktion i magen.
Har för mig att crunches räknas som den riktiga guldövningen om den utförs rätt. Sen e det väl bara att lägga till en övning för nedre magen samt kanske nån för obliquesen.

michael
2003-01-25, 19:03
Men glöm dock inte att det är höftböjen som är svag jämfört mot korsryggen. Det är faktist höftböjen som är korsryggens motpart i dynamiken och den tränas bäst genom helt vanliga situps, givetvis spelar magmuskulaturen en liten del men det är mest för övre överkroppen. Har ni ett powerracK? kör i sådanafall rackcrunches eller situps, de är överlägsnast.

Nils
2003-01-25, 21:10
Hhmm , höftböjarne drar bäckenet på samma sätt som korsryggen. Dvs tiltar bäckenet framåt.
Starka och korta höftböjare gör bara problemet med stark korsrygg värre!
Starkare magmuskler kan hjälpa upp detta då de när det gäller bäckenrotation motverkar korsryggen och höftböjarna.
Dvs, så vitt jag kan se är det tvärtom Mikael. Något som jag också fått erfara en hel del då min vänstra raka magmuskel i princip är borttagen med en operation som har gett mig tämligen mycket erfarenhet av problem med svaga magmuskler.
Nils

Åse Columbus
2003-01-25, 22:24
Originally posted by michael
Men glöm dock inte att det är höftböjen som är svag jämfört mot korsryggen. Det är faktist höftböjen som är korsryggens motpart i dynamiken och den tränas bäst genom helt vanliga situps, givetvis spelar magmuskulaturen en liten del men det är mest för övre överkroppen. Har ni ett powerracK? kör i sådanafall rackcrunches eller situps, de är överlägsnast.

hört tvärtom

höftböjaren är för stark jämfört med korsryggen o drar bäckenet fel....

men men...individuellt
...håller nog med Nils här
ÅC

emmzan
2003-01-25, 22:29
Enl. massören är inte höftböjarna för korta.. Det är magen som är för svag..

Åse Columbus
2003-01-25, 22:31
Originally posted by emmzan
Enl. massören är inte höftböjarna för korta.. Det är magen som är för svag..

det mest vanlig felet....*ler*