handdator

Visa fullständig version : Muskelgrupper!?!


Fredric_83
2002-04-12, 08:33
Hejsan nu undrar jag om man kan träna samma muskel 2 gånger under ett tränings pass fast med olika maskiner?????

t ex bänkpress och liggande hantel curl tror jag det kallas (när man kör typ bänkpress fast med fri vikter, hantlar.) går detta utan att det blir nån negativ effekt? eller e det bäst att bara köra en övning?

snälla svara.... :confused: :confused: :confused:

stybb
2002-04-12, 08:39
Hmm... bänkpress och liggande Hantelcurl?.. är det Hantelpress du menar för annars använder du väl inte samma muskel.. Hantelcurl är en biceps övning och Bänk en bröst övning.. eller så har jag missat "liggande hantelcurl"..

Din fråga var om du skulle köra samma muskel samma pass med olika övningar/maskiner.. Detta är ju självklart.. Ditt träningspass ska vara 1 eller 2 muskelgrupper åt gången.. Du kör tex ett bröstpass ska du köra bröstövningar tex Bänk, Hantelpress osv..
Kör du Biceps kör du Hammercurl, Hantelcurl, Skivstångscurl, Koncentrations curl osv.. Alltså en massa övningar med samma muskel..

Vill du ha hjälp och tips till övningar, bättre utförande och scheman tycker jag du ska kolla www.*******.se (http://www.*******.se) .. längst ner på första sidan finns en länk som heter "bättre utförande osv.." där finns bilder och bra text till alla övningar..

martin79
2002-04-12, 17:31
De flesta kör nog mera än en övning per kroppsdel. själv tränar jag mellan 3-4 övningar på samma muskel.
kör på bara :D :D :D

emmzan
2002-04-12, 18:20
Man får betänka att exempelvis biceps består av två (bi..) muskelhuvuden medan triceps består av tre (tri..).. För att komma åt och bearbeta olika muskler på bästa sätt är det flera övningar som gäller...

Ta axeln som perfekt exempel. Består av främre del, mittendel och bakre del. Få övningar påverkar alla tre! Kör själv sidolyft med hantlar, axelpress (el. militärpress) samt omvänd pec dec..

Trollet
2002-04-13, 03:17
Därimot så bör du ej träna samma muskel 2 pass i rad!!

Algen
2002-04-13, 08:13
du fredde träna lite mer baksidabröst det kommer göra susen!!

Hackstait
2002-04-13, 10:15
Ursprungligen skickat av Algen:
<STRONG>du fredde träna lite mer baksidabröst det kommer göra susen!!</STRONG>

Hur tränar man baksidan på bröstet? :D

Drunken_Sailor
2002-04-13, 10:45
Ursprungligen skickat av Algen:
<STRONG>du fredde träna lite mer baksidabröst det kommer göra susen!!</STRONG>

Hahahahah...!!! Vakkert, vakkert.
Lär mig av din visdom, Algen! :D

P e a c e ! :D

emmzan
2002-04-13, 12:20
baksida bröst torde väl vara samma sak som att träna insida mage, eller hur!
ska nog ta och fråga instruktören på gymmet!! :D :D :D